Sain tietää, että työkaveri on miljonääri. En oikein pääse tästä yli. Ihan tavallinen nainen, en olisi ikinä uskonut.
Tekisi mieli kertoa sata asiaa, jota nyt tiedän työkaveristani, mutten voi, etten paljastu.
Siis niin tavallinen nainen kuin ikinä voi kuvitella kenenkään olevan. Ei erotu millään tavalla. Käyttää ihan tavallisia, hillittyjä, keski-ikäisen naisen vaatteita. Paitsi että nyt sitten kuulin (ja tietysti googlasin), että ovatkin ihan ökykalliita. Yli tonnin neuleita, monen tonnin kelloja, kengät monta sataa euroa pari jne.
En jotenkin osaa enää suhtautua siihen tän tiedon jälkeen. Miten voi olla niin tavallinen ja kiva ja mukava kaikille ja niin vaatimaton, vaikka on rahaa kuin meillä pölyä?
Kommentit (461)
Monet rikkaat on hyvin vaatimattomia. Ei ole tarvetta esitellä vaurauttaan kun päänuppi on kunnossa. Luulin kaikkien tietävän tämän.
Emme ole miljonäärejä, enkä ole koskaan sellaista esittänytkään. Tällä hetkellä mä olen kelan rahoilla kuntoutujana töissä. Eräs nainen hoksas, että mieheni on it-alalla. "ai, sulla on rikas mies!".
Ei ole rikas, ei, mutta ihan kivasti tienaava, että pärjätään mukavasti. Ei tarvii joka latia miettiä ja mistä ostaa halvinta maitoa, kun rahat ei riitä.
Sen jälkeen alkoi pirunmoinen kyräily. Jatkuvaa utelua ja toisilleen tietäviä katseita. En edes vastaa kaikkeen, kun meidän raha-asiat ei muille kuulu.
esim kun kaduntoisella puolella jaetaan ruokakasseja ja mä en ole ensimmäisenä jonottamassa.. niin saan kuulla sen päivän, ettei sen tarvii alentua mihinkään ruokakasseihin, kun mies tuo pihviä pöytään. Hohhoijaa. Tai sain siskoltani läjän vaatteita. Hän urheilullisena vannoo muutaman merkin nimeen, enkä niinkään mä. Joten mies on taas ostellut mulle kaikenlaista kivaa. Haloo nousi, kun hyeenat kuulivat lastemme harrastuksista.
Kuntoudu tässä sitten, kun jatkuvaa suunsoittoa saa kuulla (sosiaalipuolen) työpaikassa. Joku olisi lannistunut jo kiusaamisesta, mutta mä lähinnä vittuunnun ja kohta alkaa paukkua takaisin.
Itsekin tunnen parikin todella rikasta ihmistä. Heitä yhdistää juuri tuo, että eivät mitenkään vaikuta päällepäin miljonääreiltä, vaan ihan normaalia keskiluokkaista elämää elävät. Jos vertaa näihin todellisuudessa ulosotossa oleviin wannabe rikkaisiin, kuten Stefan, Niko, Sofia jne niin juuri tuo logoilla, tavaralla jne pröystäily on se, mistä usein erottaa oikeasti rikkaan vs wannabe-rikkaan nousukkaan, jolla ei oikeasti ole merkittävää omaisuutta, vaikka yrittävät kovasti siltä näyttää ulospäin.
Vierailija kirjoitti:
Jos saisin nyt miljoonan niin en tekisi töitä kuin vähän huvikseni. Menisin ehkä johonkin täydennyskoulutukseen jotta voisi tehdä jotain kivaa jos haluaa. Kämppä on jo ja mökki, myisin asunnon ja ostaisin vähän hienomman kämpän ja jonkun pienen auton. Kävisin kosmetologilla ottamassa monta kertaa vuodessa tehohoitoja ja palkkaisin vähäksi aikaa personal trainerin ja alkaisin kodittomien koirien kotihoitajaksi. Joskus voisin vähän matkustaa lähialueilla. Myöntäisin itselleni loppuelämäksi käyttörahaa 20 000 euroa vuodessa. Alussa voisin hurjistua ja ostaa jotain spesiaalia mutta eipä sitäkään kauaa jaksaisi kun vaatteita on jo nyt loppuelämäksi, ja huonekaluja.
Minkä ikäinen olet? Miljoona ehkä riittää tuohon jos olet yli 60.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin tunnen parikin todella rikasta ihmistä. Heitä yhdistää juuri tuo, että eivät mitenkään vaikuta päällepäin miljonääreiltä, vaan ihan normaalia keskiluokkaista elämää elävät. Jos vertaa näihin todellisuudessa ulosotossa oleviin wannabe rikkaisiin, kuten Stefan, Niko, Sofia jne niin juuri tuo logoilla, tavaralla jne pröystäily on se, mistä usein erottaa oikeasti rikkaan vs wannabe-rikkaan nousukkaan, jolla ei oikeasti ole merkittävää omaisuutta, vaikka yrittävät kovasti siltä näyttää ulospäin.
Mutta kun tuskin nuo Sofiat ja mitkä lie instababet välittävät siitä, mitä me ajatellaan. Heillä on hauskaa nousukkaana ja mukava kuvailla tuota kaikkea nettiin. Kukin tyylillään. Rahaa on ja kohta ei ehkä ole, mutta hauskaa oli. Tarkoitan sitä, että miksi pitäisi haluta olla kuin todellarikasvillapaitatyyppi, jos se ei tunnu omalta tyyliltä? Silloinhan he vasta olisivatkin wannabeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saisin nyt miljoonan niin en tekisi töitä kuin vähän huvikseni. Menisin ehkä johonkin täydennyskoulutukseen jotta voisi tehdä jotain kivaa jos haluaa. Kämppä on jo ja mökki, myisin asunnon ja ostaisin vähän hienomman kämpän ja jonkun pienen auton. Kävisin kosmetologilla ottamassa monta kertaa vuodessa tehohoitoja ja palkkaisin vähäksi aikaa personal trainerin ja alkaisin kodittomien koirien kotihoitajaksi. Joskus voisin vähän matkustaa lähialueilla. Myöntäisin itselleni loppuelämäksi käyttörahaa 20 000 euroa vuodessa. Alussa voisin hurjistua ja ostaa jotain spesiaalia mutta eipä sitäkään kauaa jaksaisi kun vaatteita on jo nyt loppuelämäksi, ja huonekaluja.
Hyvin riittää nelikymppisellekin. :D Hän kuitenkin suht vaatimatonta elämää viettää miljoonallaan ja omistuksiakin on.
Huomaa, että hän voi kuitenkin vielä nostaa esim työttömyyskorvausta. Käydä sen verran jossain työkokeilussa tai palkkatuettuna, että tuet rullaa ja saa sitä huvitusta. Kyllä niillä satasilla yhden osasen rahoittaa, vaikkapa kosmetologikäynnit.
Kodittomien koirien kotihoitajuus tietty on hyväntekeväisyyttä, johon voi saada avustuksia. Sinänsä helppo homma Suomessa, kun koiria on kodittomina hyvin vähän kissoihin verrattuna, jos ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en ihan noin vanha jos en tyttönenkään. Mutta jos saisin millin, niin sata tuhatta palaisi tuohon käyttörahahommeliin viidessä vuodessa. Eli milli rahana riittäisi viideksi kymmeneksi vuodeksi, ei huolta. Tosin ottaisin millistä pois auton hinnan (käyttökulut saa maksettua vuosirahalla) ehkä 25 tuhatta ja paremman kämpän välirahan ehkä sata tuhatta max. jos sitäkään. Kämppäkään ei olisi erityisen hulppea ja laskisin tietenkin mukaan remontit ja huollon vaatimat asiat. Jossain vaiheessa alkaisi tulla myös eläkettä, ja tosiaan vähän osa-aikatöitä voisi tehdä mutta hy-vin vähän.
Ah, missä se raha viipyy. Olisin niin valmis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulin, että työkaverillani on tosi iso penis. Sellaista ei saa edes miljoonilla.
Tämä banaali toteamus on totta. On paljon asioita, joita ei rahalla saa. Se on hyvä muistaa kadehtiessaan.
Kannattaa myös muistaa se, että kateus on aina ansaittua.....itse ainakin olen hyvin tyytyväinen kun huomaan jonkun olevan kateellinen. Silloinhan on onnistunut jossain paljon paremmin kuin se kadehtija.
Kannattaa muistaa, että miksi kuvittelee muiden kadehtivat juuri sinua ja miksi se tekee sinut tyytyväiseksi.
Niin kun jotkut kuvittelevat muiden kadehtivan asioita joita voisi kuka tahansa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en ihan noin vanha jos en tyttönenkään. Mutta jos saisin millin, niin sata tuhatta palaisi tuohon käyttörahahommeliin viidessä vuodessa. Eli milli rahana riittäisi viideksi kymmeneksi vuodeksi, ei huolta. Tosin ottaisin millistä pois auton hinnan (käyttökulut saa maksettua vuosirahalla) ehkä 25 tuhatta ja paremman kämpän välirahan ehkä sata tuhatta max. jos sitäkään. Kämppäkään ei olisi erityisen hulppea ja laskisin tietenkin mukaan remontit ja huollon vaatimat asiat. Jossain vaiheessa alkaisi tulla myös eläkettä, ja tosiaan vähän osa-aikatöitä voisi tehdä mutta hy-vin vähän.
kannattaahan se "seisova osa" sijoittaa tavalla tai toisella. Vaikka kyllähän miljoona tavallisellakin tilillä kasvaa korkoa jonkin verran. :)
ohis, joka innostui myös ajatuksesta. Helposti miltsillä pärjää!
Vierailija kirjoitti:
Minun hyvä ystäväni on miljonääri. Ei hänestäkään ulospäin näy mitään. En näe ongelma siinä, että olen köyhä ja hän rikas. Meitä yhdistää ystävyys, samankaltaisuus.
Miksi se rikas ystäväsi ei voi lahoittaa sulle rahaa? Koska se on pihi rikas. Eikä oikeasti rikas.
Suomi on täynnä pihejä rikkaita. Jotka suhtautuvat rahoihinsa kuin Roope-Ankka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin riittää nelikymppisellekin. :D Hän kuitenkin suht vaatimatonta elämää viettää miljoonallaan ja omistuksiakin on.
Huomaa, että hän voi kuitenkin vielä nostaa esim työttömyyskorvausta. Käydä sen verran jossain työkokeilussa tai palkkatuettuna, että tuet rullaa ja saa sitä huvitusta. Kyllä niillä satasilla yhden osasen rahoittaa, vaikkapa kosmetologikäynnit.
Kodittomien koirien kotihoitajuus tietty on hyväntekeväisyyttä, johon voi saada avustuksia. Sinänsä helppo homma Suomessa, kun koiria on kodittomina hyvin vähän kissoihin verrattuna, jos ollenkaan.
Työkkäriin päin pyllistäisin, mieluummin tekisin sen rahan verran töitä. Koirat olisivat kodittomia koiria Euroopasta - ottaisin heidät kotihoitoon siis odottamaan omaa kotia. Tässä vinkki, moni yhdistys etsii väliaikaiskoteja. Voisin kyllä ottaa kissojakin, sekä muita eläimiä. No, nyt ne kulut nousivatkin yllättäen kun pitäisin aasifarmia:)
Mutta oletteko huomanneet, että yllättävän monella on jo valmiit suunnitelmat mitä tekisivät lottovoitolla? Omassa tuttavapiirissäni lähes jokaisella pankinjohtajasta puliukkoon on erittäin tarkasti mietittynä tämä homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun tuskin nuo Sofiat ja mitkä lie instababet välittävät siitä, mitä me ajatellaan. Heillä on hauskaa nousukkaana ja mukava kuvailla tuota kaikkea nettiin. Kukin tyylillään. Rahaa on ja kohta ei ehkä ole, mutta hauskaa oli. Tarkoitan sitä, että miksi pitäisi haluta olla kuin todellarikasvillapaitatyyppi, jos se ei tunnu omalta tyyliltä? Silloinhan he vasta olisivatkin wannabeitä.
Ei tietenkään tarvitsekaan olla. Ehkä tällä vain korostan, että harvoin nuo Chanelin jne logoja somessa esittelevät tyypit on oikeasti rikkaita. Monesti näiden tosi-tv/instagram-tähtien kohdalla on todellisuus jopa päinvastainen eli voi olla ihan perusasiat retuperällä ja kaikki verot ja terveydenhuoltokulut ulosotossa, vaikka ulospäin yritetään näyttää niin rikkailta ja esitellään merkkivaatteita ja luxus-elämää. Monesti toki oikeasti rikkaatkin panostaa laatuun, mutta harvoin heillä mitään isoja logoja jne näkyy, koska eivät nimenomaan omaa tarvetta yrittää näyttää ulospäin rikkailta, vaikka sitä ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kannattaahan se "seisova osa" sijoittaa tavalla tai toisella. Vaikka kyllähän miljoona tavallisellakin tilillä kasvaa korkoa jonkin verran. :)
ohis, joka innostui myös ajatuksesta. Helposti miltsillä pärjää!
Näinpä. Ostaisin vähän ekologista yhteismetsää ja palkkaisin pari varainhoitajaa mutta kaikkea en sijoittaisi. Harmi kun työnteolla ei rikastu Suomessa. P.S. puoli milliäkin kelpaisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla tuntuu olevan rahantaju aivan kateissa. Vaikka miljoona euroa kuulostaa isolta rahalta ja sellaisen omaisuuden kerryttäminen kestää keskituloisella todella pitkään, niin ei se ole iso raha, jos sitä lähdetään kuluttamaan.
Miljoonan euron sijoituksilla voi saada noin 30000€ netto-osingot. Tällainen hajautettu osinkosalkku on aika helppo koota niin ettei sitä tarvitse yhtä mittaa vahtia. Osingot tuppaavat ajan kanssa nousemaan, joten niiden ostovoima säilyy, ellei jopa nouse. Jos tuota tuottoa halutaan nostaa, niin sitten se tarkoittaa jo enemmän vaivannäköä ja/tai riskinottoa eikä olekaan enää niin leppoisaa. Vielä jos tuosta summasta pitäisi asunto ostaa ja pääsisi sijoittamaan vain jäljelläolevat rahat, niin eipä siinä ihan kauheasti tuhlailla. Eikä varsinkaan jäädä töistä pois. Mutta toki tuollainen varallisuus antaisi elämään enemmän vapausasteita, mahdollistaisi vaikkapa uuden alan opinnot tai jonkinlaisen yrityksen perustamisen, jos vain oma osaaminen sellaiseen riittää.
Osaamattoman käsissä tuo miljoona menisi sellaisen omaisuuden hankkimiseen, jonka ylläpitämisestä tulisi lisämenoja ja siihen ne säästöt sitten ajan kanssa hupenisivatkin.
No eihän varakas tietenkään tuosta summasta asuntoa osta, vaan ottaa lainaa ja sijoittaa senkin summan. Saa tod.näk. tuottoa enemmän kuin lainan korot ovat.
Suomalaisilla on sellainen kumma kasitys etta talon tai auton osto kateisella on jotenkin ylevaa ja kertoo varallisuudesta vaikka olisi viimeinen saastetty penni menossa.
varakas ottaa lainaa ja raha poikii rahaa.
Minä ainakin pidän ja nautin siitä, että asun velattomassa talossa. Se tuo mielenrauhaa ja tyytyväisyyttä. Talo on todella minun, ei pankin eikä minun tarvitse huolehtia kuin kiinteistöverosta, juoksevista laskuista ja vakuutuksista (ja remonteista kun niiden aika tulee).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun hyvä ystäväni on miljonääri. Ei hänestäkään ulospäin näy mitään. En näe ongelma siinä, että olen köyhä ja hän rikas. Meitä yhdistää ystävyys, samankaltaisuus.
Miksi se rikas ystäväsi ei voi lahoittaa sulle rahaa? Koska se on pihi rikas. Eikä oikeasti rikas.
Miksi rikkaan pitäisi lahjoitella rahojaan ympäriinsä? Mistä ihmeestä tämä ajatus tulee?
Täysin OT mutta kaveri tuossa selitti eilen, että hän on ihan varma, että veljensä on voittanut lotossa. Niin? Kun ei ole kertonut mitään. Miksi veljen pitäisi asiasta kertoa? Kyllähän tämmöisistä asioista yleensä puhutaan läheisten kesken ja autetaan läheisiä, jos he tarvitsevat rahaa.
Hän vielä jatkoi, että meinaa pyytää muutamaa tonnia lainaksi, jos ei anna, niin välit katkee. Sellaisella veljellä ei tee mitään, joka ei hädässä auta.
Mikäs hätä sulla on? Vuosia olet samalla tavalla elänyt kädestä suuhun, tupakkaa menee aski per päivä ja alkoholiin joka viikonloppu... Ei ole kuulemma mun asiani, mihin hän rahansa käyttää. Ei olekaan, muttei veljes rahatkaan kuulu sulle.
Poistui paikalta ovet paukkuen. Taisi suuttua.
Minun lapsuudenperheelläni on suuri omaisuus. Minulla myös on varallisuutta, siltä en voinut välttyä. Olen kirjastonhoitaja, maksan mielelläni veroja ja elän säästäväisesti. Nämä valinnat ovat omiani. Perhettäni en voinut valita. Minulla on hyvät välit vanhempiini ja sisaruksiini.
Minusta ei raha paista läpi: En ole koskaan ostanut autoa uutena (nyt minulla on Ford Focus vm. 2010), minulla on noin 5-7 työasua (mustia mekkoja, pari valkoista kauluspaitaa, suorat housut) joita uusin sen mukaan, kun ne kuluvat puhki. Vapaa-ajan vaatteita on niukemmin. Samoilla leggareilla menen kauppaan, jumppaan ja taidenäyttelyyn. Asun pienessä rintamiestalossa kissojeni kanssa. Raha ei kiinnosta minua. Isäni rakastaa rahaa. Toivon että hän voisi viedä kaiken ansaitsemansa mukanaan rajan taakse. Olen tehnyt testamentin, jonka mukaan osa omaisuudestani menee siskojeni lapsille, osa syöpätutkimuksen hyväksi (olen menettänyt yhden perheenjäsenen syövälle) ja osa paikalliselle työttömien yhdistykselle.
Miesystävälläni on myös sattumalta varallisuutta. Se paljastui vasta vuoden seurustelun jälkeen. Rakastuin vanhalla Saabilla ajavaan insinööriin, joka kulkee vanhoissa mainos-t-paidoissa. Hän lahjoittaa vuosittain tuhansia euroja norppien suojelutyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on liuta sijoitusasuntoja.
Tuttu kysyi voisko hän muuttaa asumaan. Sanoin kaikki on varattuja, mutta ota yhteyttä välittäjään, laittaa jonoon.
Olisi halunnut asua ilmaiseksi, mutta olisin kirjoittanut lapun hän maksaa vuokraa. Olisi saanut asumistuen itselleen. Kysyin ymmärtääkö vuokratuloista maksetaan veroja. Antaisin sinulle 2 tonnia joka kuukausi, ei tähän ole kenelläkään varaa.
Kyllä sitä olisi, mutta miksi ?
Meillä on omaisuutta, ei hukattavaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi rikkaan pitäisi lahjoitella rahojaan ympäriinsä? Mistä ihmeestä tämä ajatus tulee?
Lokkeilu elämäntapana. Lokin eka ajatus on, että miksei se, jolla rahaa yhtään on, anna sitä muille. Täällä on välillä aloituksia joissa joku pikku palkastaan saa viisikymppiä kuussa säästöön tai kyselee miten sijoittaa muutama säästetty tonni. Ketjuihin tulee muutenkin veronmaksajilta pummaamalla elävät valittamaan, että miksei anna rahaa muille, kun ei kerran välittömästi keksinyt rahalle käyttöä rakennekynsien tai tatuointien hankintaan.
Harhaluulo. Itse olen hyvin varakas enkä työskentele, mieheni on suorittavassa työssä. Kyllä meitäkin on.