Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvani 1kk, joudun lapsenvahdiksi

Vierailija
04.09.2014 |

Kaipaisin vähän (asiallisia) vinkkejä, miten selviytyisin tästä!
Tilanne on siis sellainen, että asumme appiperheen naapurissa. Olen juuri synnyttänyt esikoiseni, ikää nyt hänellä 1kk. Olen hyvin väsynyt: minulla on jatkuvasti unenpuutetta ja nälkä, koska en ehdi edes syödä! Hoidan vain tärkeimmät kotityöt ja nekin vain välillä, kuten kokkaus ja siivous jne. En siis edes ehdi hoitaa niitä tai käydä vessassa, kun vauva itkee jatkuvasti ja on koko ajan hereillä. Öisin en nuku, herään päivisin kahden maissa. Tilanne on hyvin vaikea ja olen hermoromahduksen partaalla :(
Tässä tulee se mukavin osa: anoppi ja appi ovat menossa pariksikymmeneksi päiväksi ulkomaille, ja olettavat, että pidän huolta heudän kolmesta teinistään. Jep, täytyy siivota (molemmat asunnot) ja kokata (yksi heistä syö KOKO AJAN), pyykätä ja paapoa. En kestä, en voi valittaa kuin äidilleni, joka asuu toisessa maassa. Mitö teen? Auttakaa:(

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 16:53"]

Koska lähtevät? Jos ei ihan vielä, niin tee vapaa-aikanasi ruoat valmiiksi pakastimeen! Tai jos et voi, niin kyllä heidän siskonsa täytyy heistä huolehtia. Vai onko siskokin vammainen?

[/quote]

Kyllä ne teinien vanhemmat voivat itse tehdä lapsilleen ruuat pakastimeen, ei siihen ap:ta tarvitse värvätä. Hyvähän se lapsille on, että lähistöltä löytyy tarpeen vaatiessa apua, mutta teini-ikäiset pärjäävät kyllä muuten itsekseenkin.

Vierailija
42/56 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 16:08"]

Yksi teineistä on tyttö. Itse asiassa hän on esiteini ja omassa kämpässään kyllä tiskaa jne, mutta astiat jäävät likaisiksi ja olen itse hyvin tarkka siisteydestä jne (anoppi ei niinkään). Sanoin äsken miehelle, että teinit voisivat syödä päivällisen siskollaan (asuu lähistöllä alle 2 km matkan päässä) ja illallisen täällä. Mies sanoi, että sanoo vanhemmilleen näin. Saisi heidän siskonsakin kantaa jotain vastuuta! - Ap (nro 16 myös ap) P.S. Odotin tältä aloitukselta vinkkejä, miten pärjäisin ja mitä voisin tehdä etukäteen esim. Kokeneemmilta äideiltä jne)

[/quote] Asuuko ne nyt siellä kotonaan ne teinit? Minkäikäisiä? 

Vastaus riippuu nimittäin niin paljon siitä. Puhut esiteinistä. Ovatko kaikki siis esiteinejä, vai onko joku jo täysi-ikäinen.

Jos itse olisin tässä tilanteessa (en kyllä ole ollut, koska en kyllä ikinä ole ollut vauvan kanssa noin kiireinen, vaan lähinnä ikävystynyt eka viikkojen aikana, kun ei ollut mitään tekemistä) Käskisin teinien tuoda pyykit sinun luo ja pesisit ne kotonasi. Teinit hakisivat sitten pyykit sinun narulta.

Ruokapuoli samoin. Teet ison määrän perussoppaa ja käsket heidän hakea sen kotiinsa. Siivouksen saisivat hoitaa itse.

Mutta siis vauvaasi. Käytä lääkärissä, onko sillä maitoallergia tai refluksi. Normaalisti vauvan kanssa elämä ei ole kuvailemasi kaltaista. Normaalisti vauvat syö ja nukkuu. Yöllä imetetään pari, kolme kertaa ja kuukauden ikäinen vauva nukkuu muuten suurimman osan ajasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko ainoa, joka ihmettelee, mihin ap tunkee sen vauvan aamuksi ja aamupäiväksi itkemään, jos herää itse vasta kahdelta päivällä? Ei kai vauva niin pitkään nuku? Vaikuttaa vähän keksityltä jutulta tämä.

Vierailija
44/56 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on pielessä kyllä paljon muuta kuin tuo teinien huolehtiminen kolmen viikon ajaksi.

Miten ihmeessä miehesi ajattelee luoda minkäänlaista suhdetta vauvaan, kun on AINA töissä?

Miten hän on ajatellut hoitaa parisuhdettanne?

Miten hän kuvittelee sinun selviytyvän, jos hän ei kykene auttamaan edes kotitöiden teossa ja sinulla on kuitenkin valtava univaje?

Tuo teinien esiinmarssi nyt vain konkretisoi ongelmaa mutta ei mitenkään luo sitä. Iso ongelma on miehesi. Ettekö pätkääkään suunnitelleet etukäteen, miten vauvaa hoidetaan ja miten mies sinä aikana hoitaa yritystään? Ajatteliko mies, että hän sitten joskus teini-ikäisen kanssa menee yöllä potkimaan palloa, kun kotiutuu yrityksestään?

Vihelläpä peli poikki miehesi osalta. Te olette parisuhteessa ja olette yhdessä hankkineet vauvan. Siihen hommaan on osallistuttava molemmat vanhemmat tai muuten sinä olet kohta sairaalassa ja mies vauvan kanssa kahden. Ei taida olla houkutteleva skenaario.

1. Ensin hoidatte kuntoon nuo yöunet. Sinä hankit korvatulpat ja mies päivystää vauvan kanssa vähintään kahtena yönnä viikossa. Tuona aikana tarvitset vähintään kuuden tunnin yhtäjaksoiset unet ja tietoisuuden siitä, että syötön jälkeen saat jatkaa uniasi ihan niin pitkään kuin pystyt.

2. Nukut aina kun vauvakin nukkuu. Jos vauva ei nuku kuin joitakin minuutteja siellä ja täällä, niin äkkiä lääkäriin. Jos taas nukkuu, niin vaikka kuinka tuntuisi turhalta, sinäkin nukut.

3. Niinä päivinä kun et ole saanut nukkua, hankit näistä teineistä vaunulenkittelijöitä. Vaikka et nukahtaisikaan, niin pelkkä lepo ja hiljaisuus auttavat rentoutumaan. Tunnin lenkki ei vauvaa tapa ja jos hän joka tapauksessa huutaa, niin huutakoon sitten vaunuissa. Lääkärillä kannattaa kyllä käydä varmuuden vuoksi. 

4. Miehen on tultava niinä iltoina kun et ole saanut edellisenä yönä nukuttua ajoissa kotiin. Ajoissa tarkoittaa siis sitä, että pystyt alkuillasta nukahtamaan korvatulppien kanssa ja jaksat sitten yöllä paremmin vauvan kanssa ilman romahduksia. Pari kolmen tunnin unet ja jaksat taas vähän paremmin.

5. Miehen pitäisi ihan jo itsensä takiakin alkaa luoda suhdetta vauvaan. Hän on nyt isä. Eikö lapsi ole tärkeämpi kuin yritys. VAuvaperheissä on pakko priorisoida, ellei halua jäädä yllättäen yksin. Miehen on oltava kotona muulloinkin kuin nukkumassa. Jos tekee viikot läpeensä töitä (myös viikonloput), niin takuulla pystyy tekemään max. 10 tunnin työpäivää. 

Osittain väsymyksesi johtuu  myös siitä, että vastaat vauvasta ja kodista aivan yksin. Sinut on henkisesti hylätty. Siksi myös teinien kaitseminen tuntuu maailmanlopulta. Loppujen lopuksi ne teinit voivat olla jopa pelastuksesi. Kaipaat aikuiskontaktia ja apua arkeen. Ota ne teinit avuksi.

1. Käy kaupassa yhden teinin kanssa kerrallaan. Teini huolehtii vauvasta ja sinä teet ostoksia. Osta helppoja tuotteita teineillekin eli aamupalaksi leipää, puuroa, hedelmiä, jotka siellä omassa kodissaan  syövät ja mies käy aamulla tarkistamassa, että heräävät kouluun.

2. Sinä ja vauva nukutte eri taloudessa, jotta saat vähän unta eikä tarvitse heräillä teinien tahtiin. Koulun jälkeen eineksiä naamaan. Eivät kuole, vaikka vetävät mikroannoksia, roiskeläppäpizzoja tai karjalanpiirakoita.

3. Päivälliselle saavat tulla teidän kotiin, teet vain isompia annoksia ja laitat ylijäämät heille seuraavan päivän lounaaksi/välipalaksi. Samalla voit kuunnella kuulumiset.

4. Iltapala kotonaan ja  mies tarkistaa, että kaikki sängyissä ja nukkuvat, kun tulee töistä.

5. Teet teineille viikon kotityölistan. Yksi huolehtii imuroinnista, yksi pyykeistä ja yksi tiskeistä ja keittiön siisteydestä. Seuraavalla viikolla työlista vaihtuu niin että kaikki joutuvat tekemään kaikkea. Käyt tarkistamassa muutamana iltapäivänä viikossa, miten siellä sujuu ja sovitte, että esim. perjantai on siivouspäivä eikä ulos pääse, ennen kuin hommat on hoidettu.

Teinien ruokkiminen ei muuten ole kamalan vaikeaa. Pitää varata kauheasti ruokaa, erityisesti hedelmiä ja leipää ja ruokaa täytyy tehdä isot kattilalliset mutta kamalan vaikeaa se ei ole. Kun teinit tulevat koulusta, niin pyydät auttamaan ruoanlaitossa. Voivat hyssytellä vauvaa tai auttaa pilkkomisessa. Saat samalla juttuseuraa ja on helpompi kestää vauvan itkutkin, kun on useampia sylittelijöitä.

Vierailija
45/56 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esiteini tarkoittaa vasta teini-ikään tulevaa! Ja päivällinen ja illallinen??? Lounaan syövät koulussa tai sitten ette tosiaan asu Suomessa. Ja kyllä se mieskin voi vähän osallistua, jos on pakko! Jatkaa sitten vaikka illalla sitä työn tekoa. Tai yöllä. Tää kuulostaa nyt liian sekavalta ollakseen totta.

Ja laita nyt hyvä ihminen se vauva vaikka kantoliinaan tai jotain. Vessaan voi mennä, vaikka vauva itkee ja syödäkin täytyy. Miehesi voi laittaa ruokaa valmiiksi seuraavalle päivälle tai sitten ottaa vauvan sulta niin, että pääset laittamaan ruokaa. Mutta provohan tää on.

Vierailija
46/56 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 17:12"]Siis ne on poissa viikonlopun? Se tarkottaa ruokia pe 1x, la 2x ja su 1x

Perjantaina tilaatte niille pitsat, lauantaina laitatte rahaa käteen, että voivat käydä mäkkärissä lounaalla, illalla syövät teidän luona samaa ruokaa kuin tekin, eli teet vaan isomman annoksen kun yleensä ja sunnuntaina syötte jämiä.

Miksi sun pitäis mennä sinne niiden kämppään ollenkaan sisälle? Teinit vastaa itse siivoomisestaan, te tarjootte ruuat teillä/ noutoruokaa. Mies voi käydä illalla n.23 aikaan katsomassa, että kaikki ovat saapuneet paikalle. Ei toi nyt kovin pahalta nakilta kuulosta, jollet itse siitä sellaista tee (esim. valittamalla, että teinit ja anoppi tiskaavat huonosti).
[/quote]
Ovat poissa 20 päivää ei viikonlopun

Vierailija
47/56 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 16:59"][quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 16:56"][quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 16:17"]Laita se vauva nyt edes kantoliinaan niin saat vaikka syötyäkin
[/quote]
Juu ostetiin eilen kantoliina. Vauva itkee niin, ettei anna mahdollisuutta sitoa sitä saatika laittaa häntä sisään. Parkuu kuin syötävä, en tiedä, mikä hänellä on :(
- ap
[/quote]

Mikset ap voi vastata miksi mies ei voi tehdä mitään, esim hoitaa itse sisaruksiaan? Eikä se kantoliinan sitominen niin pitkää kestä, etteikö lapsi voisi sitä aikaa huutaa. Ei se heti saa traumoja.
[/quote]
Sanoin monesti, että mies on kirjaimellisesti koko päivän töissä
Ap

Vierailija
48/56 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No entä ne kaksi teinipoikaa? Eivätkö osaa tehdä yksinkertaisia ruokia itselleen? Miksi mietit vain tytön tiskaus- ja ruuanlaittotaitoja?

Vierailija
49/56 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt on selkeä provo. Esiteini asuu omassa kämpässä, joku sisko asuu 2 km päässä, on teinejä, mut minkä ikäisiä?, ap ei halua kertoa, mies KOKO AJAN töissä (just joo), vauva ei nuku koskaan, itkee vaan, Ap nukkuu kahteen asti päivällä, mutta ei saa nukuttua koskaan (ainkaan yöllä), kotia pitää siivota, mut ei aikaa syödä jne.. vois jatkaa vaikka koko illan tätä selostusta. Noh, mun puolesta Ap voi jatkaa tarinointia, onhan tää hyvää viihdettä.

Vierailija
50/56 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies muuttaa sisarustensa luokse loman ajaksi.

Vierailija
51/56 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 16:59"]Mies siis tosiaan on AINA töissä, tulee kotiin vain moikkaamaan tai syömään (joskus ei ehdi edes syömään täällä) ja nukkumaan.
[/quote]

Kantsii nyt valistaa sille miehellekin niitä elämän prioriteetteja. Työ on toki tärkeä, mutta ei se nyt koko elämä voi olla. Ainakaan, jos teillä on pieni lapsi ja itse olet todella väsynyt. Eikö miehesi huomaa tätä, vai etkö ole pyytänyt apua?

Oletko muuten huomannut, että pystyt itse vaikuttaa asioihin avaamalla suusi. Ihmiset eivät osaa lukea ajatuksia. Ota itseäsi niskasta kiinni.

Vierailija
52/56 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikös esiteini ole sellainen 12-14 -vuotias? 

Vierailija
53/56 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässä on nyt liikaa selvyyttä ollakseen totta. Mutta JOS joku oikeasti olisi tämänkaltaisessa tilanteessa:

1. VAUVA, oma jaksaminen ja oma perhe menevät aina tuoreella äidillä muiden asioiden ja ihmisten ja tarpeiden ohi!!

Eli selkeä EI tuollaisille pyynnöistä vaikka olisi mikä kulttuuri! Appivanhrmpien matka ei voi olla niin tärkeä. Eikä esiteini-ikäinen eli 10-13v. Saisi edes olla 3 viikkoa ilman aikuisia kotona!! Lastensuojeluilmoitus tuollaisesta vaik kuinka olisi naapurissa veli.

2. Neuvolaan soitto jos 1kk itkee vaan. Tarvitsee unta myös ja paljon! Kantoreppu esim. Manduca on sellainen jonka saa nopeasti kiinni ja monet oppii rauhoittumaan siihen.

3. Lisää hyviä vinkkejä kirjoitti joku aiemmin numeroiden.

Vierailija
54/56 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on annettu jo niin monta hyvää neuvoa että ap.n pitäs ottaa vaarin. Näkisin itse nämä teinit potentiaalisena vauvankantoapuna jotka osallistuvat kotitöihin ja vauvan hoitoon. On oikeasti mukavaa kun teinit auttavat. Ilmoitat vaan tyynesti nämä ehdot teinien hoitoon ettei teineille tule puskista se, että he joutuvat työleirille. 

Vierailija
55/56 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä porukka ei voi asua Suomessa. Täytyy olla joku muslimiperhe, mies + pojat ei tee kotona mitään eikä heiltä sitä edes odoteta. Tai jos asuvat, ap on näitä hunnutettuja suominaisia.

Vierailija
56/56 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tietysti mies hoitaa, kun on kyse hänen sukulaisistaan. Meilläkin käly lykkäsi mukulansa meille yökylään, kun halusi päästä ryyppäämään. Siis hän sopi mieheni kanssa, että lapset tulevat meille. Sitten käly soitti minulle, että lapset tarvitsevat yökylässä sitten sitä ja tätä ja tuota, ja minä sanoin, että hän voi puhua asiasta miehelleni eli veljelleen, koska minä en aio tikkua ristiin panna hänen lastensa takia (ainakaan minkään ryyppyillan takia). Minä hoidan oman sisareni lapset, mies hoitakoon omat sukulaisensa, kun heitä laitetaan meille hoidettavaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän