Vauvani 1kk, joudun lapsenvahdiksi
Kaipaisin vähän (asiallisia) vinkkejä, miten selviytyisin tästä!
Tilanne on siis sellainen, että asumme appiperheen naapurissa. Olen juuri synnyttänyt esikoiseni, ikää nyt hänellä 1kk. Olen hyvin väsynyt: minulla on jatkuvasti unenpuutetta ja nälkä, koska en ehdi edes syödä! Hoidan vain tärkeimmät kotityöt ja nekin vain välillä, kuten kokkaus ja siivous jne. En siis edes ehdi hoitaa niitä tai käydä vessassa, kun vauva itkee jatkuvasti ja on koko ajan hereillä. Öisin en nuku, herään päivisin kahden maissa. Tilanne on hyvin vaikea ja olen hermoromahduksen partaalla :(
Tässä tulee se mukavin osa: anoppi ja appi ovat menossa pariksikymmeneksi päiväksi ulkomaille, ja olettavat, että pidän huolta heudän kolmesta teinistään. Jep, täytyy siivota (molemmat asunnot) ja kokata (yksi heistä syö KOKO AJAN), pyykätä ja paapoa. En kestä, en voi valittaa kuin äidilleni, joka asuu toisessa maassa. Mitö teen? Auttakaa:(
Kommentit (56)
Yksi teineistä on tyttö. Itse asiassa hän on esiteini ja omassa kämpässään kyllä tiskaa jne, mutta astiat jäävät likaisiksi ja olen itse hyvin tarkka siisteydestä jne (anoppi ei niinkään). Sanoin äsken miehelle, että teinit voisivat syödä päivällisen siskollaan (asuu lähistöllä alle 2 km matkan päässä) ja illallisen täällä. Mies sanoi, että sanoo vanhemmilleen näin. Saisi heidän siskonsakin kantaa jotain vastuuta!
- Ap (nro 16 myös ap)
P.S. Odotin tältä aloitukselta vinkkejä, miten pärjäisin ja mitä voisin tehdä etukäteen esim. Kokeneemmilta äideiltä jne)
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 15:47"][quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 15:43"]
Mulla ei todellakaan olisi mitään sitä vastaan, jos olisin lapseton, päinvastoin! Tykkään kokata ja pitää huolta niin perheenjäsenistä kuin vieraistakin! En voi sanoa vastaan, ollaan kuitenkin naapureita ja anoppi on ihana ja aina lähettänyt meillekin ruokaa jos en ole kokannut ( raskausaika oli todella vaikea mulle ja olin koko ajan joko nukkumassa tai oksentamassa). Mies ei voi sanoa vastaan, koska kunnioittaa vanhempiaan (ja tietenkin appivanhemmat jatkuvasti hokisivat, että HEIDÄN NUORUUDESSAAN asuttiin isovanhempien kanssa samassa kämpässä ja nainen piti kaikista huolta ja siivosi ja kokkasi ja oli samaan aikaan raskaana ja piti huolta vielä viidestä lapsestaan ja kolmesta koirasta sekä puutarhasta.) Turhauttavaa :(
[/quote]
No onko miehelläsi joku sairaus vai miksei hän pysty tekemään mitään sisarustensa eteen? Vai onko se joku kädetön lapamato?
[/quote]
Mies pyörittää yritystään ja tekee töitä KOKO ajan. Eli ei todellakaan ole mikään kädetön lapamato.
- ap
oudot appivanhemmat ja vielä oudompi "mies" sulla. Eikö se mies nyt tosiaan saa suutaan auki, että tässä nyt opettelette vauvaperhe-elämää eikä teillä nyt ole halua passata mitään teinejä. Teinit sitä vastoin voisivat tehdä vähän hommia teille pientä korvausta vastaan. Esim. tunnin vaunulenkki vauvan kanssa parina päivänä ja maksatte siitä 5€...
Jos appikset meinaavat jättää jälkikasvunsa keskenään, niin saavat ihan itse pyykätä ja kokata ja siivota sotkunsa. Ainut mitä miehen kanssa voitte tehdä, on että vahditte että illalla esim. klo22 koko katras on kotiutunut päivän touhuistaan turvallisesti siihen naapuritölliin (mutta tämänkin appikset voisivat kyllä itse puhelimella hoitaa)
Onko ne antaneet teille taloudellisesti jotain, joka on tällä tavalla "ehdollista" että sun pitäisi vastineeksi palvella.... sellaiset kuviot on aina täysin mielisairaita! jos pojalleen jotain antaa, se pitää antaa sydämestä, eikä oletuksella että miniä sitten nöyrästi passaa meitä...
Laita se vauva nyt edes kantoliinaan niin saat vaikka syötyäkin
Minkä ikäisiä teinejä? Varmaan osaisivat itsekin tehdä/lämmittää ruokaa, pestä pyykkiä ja pyörittää tiskikonetta. Käytte varmaan itse kaupassa, tuotte samalla heille ruokaa. Katsotte vähän perään, että menevät kouluun ym. Paapomaan ei kannata ryhtyä. Perusruokia tekee isomman määrän kerralla (ja samalla vaivalla), jos eivät itse osaa. Syövät varmaan kuitenkin yhden ruuan koulussa? Aamu- ilta- ja välipalat osaavat tehdä varmaan itse. Pyydä teinejä vauvanhoito avuksi, kun kokkaat. Tai laita puoliso kokkaamaan heille.
Mitä teet? Kiektäydyt hyysäämästä toisten lapsia ja keskityt omaan lapseesi ja saamaan mahdollisimman paljon unta. Eikö miehesi tee mitään? Meillä sovittiin alkuun, että mies tekee enemmän kotitöitä kunnes päästään alkuun lapsen kanssa (oli hyvin paljon syliä ja tissiä kaipaava, nykyään tilanne parempi ja saa tehtyä hommia ja syötyä). Rankkaa oli kaikilla, mutta siitä selvittiin. Imetyksen kannaltakin ob fiksumpaa priorisoida oma syöminen siivouksen edelle. Höllää vähän. Kantoliina voi olla myös pelastus. Saat tehtyä ruokaa tm ja kanniskeltua lasta. Mutta älä ala väsyneenä huusaamaan muiden lapsia, pistä miehesi hommiin. Vai miksi miehesi ei tarvitse tehdä mitään?
Olet varmasti pidetty miniä, työkaveri jne. Kaltaisiasi kynnysmattoja tarvitaan aina. Kun huomaan, että joku suostuu tekemään puolestani asioita, pyrin teettämään hänellä mahdollisimman paljon tehtäviä. Töissäkin olen saanut vähennettyä todellista työaikaani ainakintunnilla päivässä Sinun laisten avulla. Kiitos!
Sanot ettet jaksa hoitaa kahta taloutta, mutta olet tarvittaessa (hätätapauksissa) käytettävänä.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 15:43"]
Mulla ei todellakaan olisi mitään sitä vastaan, jos olisin lapseton, päinvastoin! Tykkään kokata ja pitää huolta niin perheenjäsenistä kuin vieraistakin! En voi sanoa vastaan, ollaan kuitenkin naapureita ja anoppi on ihana ja aina lähettänyt meillekin ruokaa jos en ole kokannut ( raskausaika oli todella vaikea mulle ja olin koko ajan joko nukkumassa tai oksentamassa). Mies ei voi sanoa vastaan, koska kunnioittaa vanhempiaan (ja tietenkin appivanhemmat jatkuvasti hokisivat, että HEIDÄN NUORUUDESSAAN asuttiin isovanhempien kanssa samassa kämpässä ja nainen piti kaikista huolta ja siivosi ja kokkasi ja oli samaan aikaan raskaana ja piti huolta vielä viidestä lapsestaan ja kolmesta koirasta sekä puutarhasta.) Turhauttavaa :(
[/quote]
No huh! Jos mua joku noin yrittäisi passuuttaa niin voisin tokaista anopille takaisin jotain että no nythän olis tilaisuus opettaa ainakin noille kolmelle nuorimmalle vähän taloudenpitoa, ruuanlaittoa ja itsekseen asumista, ei tulis niin kädettömiä vetelyksiä kuin tästä Pekasta (miehestäsi).
Koska lähtevät? Jos ei ihan vielä, niin tee vapaa-aikanasi ruoat valmiiksi pakastimeen!
Tai jos et voi, niin kyllä heidän siskonsa täytyy heistä huolehtia. Vai onko siskokin vammainen?
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 16:17"]Laita se vauva nyt edes kantoliinaan niin saat vaikka syötyäkin
[/quote]
Juu ostetiin eilen kantoliina. Vauva itkee niin, ettei anna mahdollisuutta sitoa sitä saatika laittaa häntä sisään. Parkuu kuin syötävä, en tiedä, mikä hänellä on :(
- ap
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 16:53"]Koska lähtevät? Jos ei ihan vielä, niin tee vapaa-aikanasi ruoat valmiiksi pakastimeen!
Tai jos et voi, niin kyllä heidän siskonsa täytyy heistä huolehtia. Vai onko siskokin vammainen?
[/quote]
No en tiedä, kai he luottavat, että itse hoidan "samalla", kun asuvat kerta naapurissa...
- ap
Mies siis tosiaan on AINA töissä, tulee kotiin vain moikkaamaan tai syömään (joskus ei ehdi edes syömään täällä) ja nukkumaan.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 16:56"][quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 16:17"]Laita se vauva nyt edes kantoliinaan niin saat vaikka syötyäkin
[/quote]
Juu ostetiin eilen kantoliina. Vauva itkee niin, ettei anna mahdollisuutta sitoa sitä saatika laittaa häntä sisään. Parkuu kuin syötävä, en tiedä, mikä hänellä on :(
- ap
[/quote]
Mikset ap voi vastata miksi mies ei voi tehdä mitään, esim hoitaa itse sisaruksiaan? Eikä se kantoliinan sitominen niin pitkää kestä, etteikö lapsi voisi sitä aikaa huutaa. Ei se heti saa traumoja.
Siis ne on poissa viikonlopun? Se tarkottaa ruokia pe 1x, la 2x ja su 1x
Perjantaina tilaatte niille pitsat, lauantaina laitatte rahaa käteen, että voivat käydä mäkkärissä lounaalla, illalla syövät teidän luona samaa ruokaa kuin tekin, eli teet vaan isomman annoksen kun yleensä ja sunnuntaina syötte jämiä.
Miksi sun pitäis mennä sinne niiden kämppään ollenkaan sisälle? Teinit vastaa itse siivoomisestaan, te tarjootte ruuat teillä/ noutoruokaa. Mies voi käydä illalla n.23 aikaan katsomassa, että kaikki ovat saapuneet paikalle. Ei toi nyt kovin pahalta nakilta kuulosta, jollet itse siitä sellaista tee (esim. valittamalla, että teinit ja anoppi tiskaavat huonosti).
Miten joku joka ok itsekin äiti ei ymmärrä että.olet väsynyt ja vielä ensimmäinen lapsi jonka kanssa kaikki on opettelua. Ja ettet saa tehtyä omiakaan kotihommia niin pitäisi vielä toisenkin kotona tehdä ja jostain teinilaumasta huolehtia. Ei kyllä appivanhempien päässä paljon liiku....
Esiteini asuu omassa kämpässään. Erikoista. Meillä esieinit asuu kyllä vielä kotona. Siis alle 13v
Käännät tän nyt omaksi hyödyksesi ja pistät ne teinit hommiin. (Siis jos mies ei osaa sanoa vanhemmilleen että tämä ei käy.) Missään tapauksessa et ala ketään passaamaan. Osaavat varmaan itsekkin jotain ruokaa tehdä, käyttää pyykkikonetta ja etenkin siivota. Sinä et niitä ala passaamaan jos olet jo tarpeeksi väsynyt vauvan hoidosta. He ei myöskään ole sinun vastuulla, ainoastaan oma lapsesi on :)