Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahtaat hammasvälit ja rispaantuva, jumiin jäävä hammaslanka

Vierailija
03.09.2014 |

Selvisin lähes 30-vuotiaaksi ilman reikiä hampaissa. Sitten niitä oli ilmestynyt hammasväleihin yks kaks. Sain ohjeen langata hampaat päivittäin, mutta se on tuskaa, koska lanka jää jumiin sinne väleihin, usein niin, että pois saaminen kestää kauan, se rispaantuu ja tuntuu, että säikeitä jää väleihin, ja lisäksi vielä tuntuu, että paikat sieltä väleistä vielä irtoaa joku kerta sen kiskomisen myötä. Käytössä markettilanka ahtaille väleille. Lankainkin on, mutta se on vielä hirveämpi kuin tavallinen lanka.
On tullut kammo lankaamiseen, sillä yksikään väli ei puhdistu kivuttomasti, vaan aina saa olla kauhusta jäykkänä sen selkäpiitä karmivan tunteen kanssa, kun rispaantunut lanka jumiutuu ja pois pongahtaessaan nytkähtää vielä paikka mukanaan.

Vinkkejä, miten ahdasvälinen voisi helpoiten puhdistaa hammasvälit? Onko apteekissa jotain erityisohutta lankaa?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myöskin ahtaat välit, mutta yllättäen aika paksu ja litteä lanka sopii väleihin parhaiten, tai ainakin tuntuu mukavimmalta käyttää (verrattuna pyöreäprofiilisiin esim.). Käytän Johnson& Johnsonin Dentotapea (original fluor), minulle se on paras kokeilluista. 

Vierailija
22/30 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on parasta: http://www.apteekkituotteet.fi/Oral-B-Satin-hammaslanka-25-m

Ja itsellä on tooodella ahtaat hammasvälit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 21:37"]

Sulla on väärä lankaustekniinna. Se lanka pitää sahata edestakaisinkontaktista läpi, eikä painaa väkisin niin, että lanka räpsähtää ikeneen. Kokeile vaikka Satin tape -mallisia lankoja ja noudata em. ohjetta sen käytössä. Olen tehnyt suuhygienistin töitä aika pitkään, enkä ole törmännyt asiakkaaseen, jonka hammasvälit olisivat liian ahtaat langalle. Oma ongelmansa voi tosin olla huonosti tehdyt ja kiillotetut paikat hammasväleissä. Jos niitä on, ne tulisi hioa sileämmiksi. Paikat eivät irtoa langatessa tai edes hammaskiveä poistettaessa, elleivät ole jo irti. Mikäli näin on, ne tulisikin uusia. 

[/quote]

Mutta ymmärrätkö sen, että esimerkiksi oikomisen takia hammasvälit voivat olla niin ahtaat että jo se sahaaminen edestakas on vaikeaa. Outoa, ettei suuhygienisti tuollaista käsitä.

Vierailija
24/30 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos mammat <3 ostin kahta hammaslankaa, Active oral care advanced dental tape (koska oli sellainen litteä) ja satin flossia.Kokeilin ensin tuota nimihirviö-tapea. Oli litteä, mutta koostui säikeistä ja juuttui kiinni ja säikeet ritisi ja katkeili, ja mua inhotti. Sitten testasin satin flossin, jee! Se meni kivuttomasti niihin eniten kammoamiinkin väleihin, ei jäänyt kiinni mihinkään eikä tullut ällöttävää tunnetta paikan irtoamisesta. Kiitos te mammat, nyt mun hampaat ei ehkä hajoa suuhun!

Vierailija
25/30 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

edellä oli siis ap

Vierailija
26/30 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oral b vahattu, kuten tuossa joku jo vinkkasikin. Sama ongelma täällä.

Vierailija
27/30 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä siinä vielä kaikki. Sitten kun niitä välejä paikataan, niin sen jälkeen alkaa paikat lähteä, kun niitä koko ajan revit.

Mulla oikeasti paras on se kumiharjainen pikkutikku. Sillä menee siististi ienrajatkin.

Vierailija
28/30 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nuo vinosti tunkevat viisurit vaikuttaa.Minulla oli sama hammasväliongelma ennenkuin viisurit poistettiin. Poisto helpotti aika pian moneen muuhunkin suun ja leuan alueen kolotuksiin.

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 21:40"]

Mulla on just tuo Jordanin lankain, mutta se on kyllä paksu se lanka, ja se menee sinne väliin lopulta oikein paineella ikeniä viiltäen. Muistelinkin että joskus mulla on ollut "muovimaista" litteää lankaa, joka ei koostunut kuiduista, mutta pakkauksista ei ikinä tiedä onko siellä sitä rispaantuvaa, vai litteää. Nyt siis sain nimen sille lituskalle, kiitos! Mulla on paikkauksen yhteydessä kokeiltu, että lanka menee väliin, mutta eihän sitä siinä naama puuduksissa tajua, meneekö se hyvin vai ei. Mylla kasvaa viisaudenhammas kumossa, siis 90 astetta kaatuneena, mieton voiko se painaa niitävälejä entistä enemmän kiinni :-S

[/quote]

Vierailija
29/30 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla kyllä ole mitään kipuja koskaan hampaissa tai leuan alueella. Muut viisaudenhampaat on oikein päin ja mahtuu suuhun. Tuosta vinossa olevasta sain tietää vasta vuosi sitten, vaikka on se mulla ollut jo 10 vuotta. Surkeat hammaslääkärit, ei voi muuta sanoa. Tuosta vinosta suositeltiin että se kannattaa poistaa, mutta olin silloin raskaana. Nyt pitäisi uskaltaa... :( ap

Vierailija
30/30 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammastikkuja ammattilaiset suosittele. Hammasväliharja, pitää vain selvittää koko, ovat parhaita. Kannattaa ostaa noita kalliimpia, eivät hajoa hei