Ahtaat hammasvälit ja rispaantuva, jumiin jäävä hammaslanka
Selvisin lähes 30-vuotiaaksi ilman reikiä hampaissa. Sitten niitä oli ilmestynyt hammasväleihin yks kaks. Sain ohjeen langata hampaat päivittäin, mutta se on tuskaa, koska lanka jää jumiin sinne väleihin, usein niin, että pois saaminen kestää kauan, se rispaantuu ja tuntuu, että säikeitä jää väleihin, ja lisäksi vielä tuntuu, että paikat sieltä väleistä vielä irtoaa joku kerta sen kiskomisen myötä. Käytössä markettilanka ahtaille väleille. Lankainkin on, mutta se on vielä hirveämpi kuin tavallinen lanka.
On tullut kammo lankaamiseen, sillä yksikään väli ei puhdistu kivuttomasti, vaan aina saa olla kauhusta jäykkänä sen selkäpiitä karmivan tunteen kanssa, kun rispaantunut lanka jumiutuu ja pois pongahtaessaan nytkähtää vielä paikka mukanaan.
Vinkkejä, miten ahdasvälinen voisi helpoiten puhdistaa hammasvälit? Onko apteekissa jotain erityisohutta lankaa?
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 11:48"]
Ei mulla kyllä ole mitään kipuja koskaan hampaissa tai leuan alueella. Muut viisaudenhampaat on oikein päin ja mahtuu suuhun. Tuosta vinossa olevasta sain tietää vasta vuosi sitten, vaikka on se mulla ollut jo 10 vuotta. Surkeat hammaslääkärit, ei voi muuta sanoa. Tuosta vinosta suositeltiin että se kannattaa poistaa, mutta olin silloin raskaana. Nyt pitäisi uskaltaa... :( ap
[/quote]
Eipä se viisaudenhampaatn poisto aikuisella iällä enää mitään tuohon hammasväliongelmaan auta. Ei hampaat voi pelkästään toisesta leuasta siirtyä taaksepäin poistetun viisaudenhampaan paikalle, tai muuten ylä- ja alaleuan hampaat ei enää sopisi yhteen purressa.
Tiedä sitten tuosta poistamisestakaan jos ei hampaasta mitään vaivoja ole. Itse en ole poistattanut vaikka on suositeltu, eikä näin 42 vuoden ikään mennessä ainakaan ole mitään haitannut enkä usko että tulee haittamaaankaan koskaan. TUrha poisto olisi.
Mulla on myös ahtaat hammasvälit ja käytän Colgate Total Pro Gum Health -hammaslankaa, jota kukaan ei ole vissiin vielä täällä suositellut. Toimii ihanasti ja on edullisempaa kuin tuo Oral B. :)
Kannattaa varmaan lisäksi purskutella Colgaten Multi-Protection-suuvettä pari kertaa päivässä, ja tahnana Pepsodentin Ultra Complete. Saa etukäteissuojaa. Olen kyllä nähnyt myös sellaisia erittäin ohuita hammastikkuja, yhtä ohuita kuin lanka. Jotkin sähköhammasharjamallit pääsevät myös aika pitkälle.
Mulla myös erittäin ahtaat hammasvälit ja taipumusta hammaskiveen, suuhygienisti suositteli Johnson&Johnsonin Dentotape Original Fluoria joka todella osoittautui suosituksen veroiseksi :)
Mun hammasrivit on kuitenkin ihan suorat, joten ei se viisaudenhammas niitä liikaa paina. Miehelläni taas on alaetuhampaat ihan sikin sokin suussa, ja hänellä ei viisaudenhampaiden poisto vaikuttanut siihen yhtään. Voikohan muuten kariesbakteerin saada aikuisena toiselta ihmiseltä? Mulle tuli noita reikiä vasta, kun tapasin mieheni, jolla on aika paljonkin reikiä.
ap
Itse suosittelen tätä suuvettä http://www.gaba.fi/fi_FI/737/elmex-EROOSIOSUOJA-hammashuuhde.htm?Brand=elmexErosionProtection&Subnav=DentalRinse&Product=342890 Ei kirvele ja muutenkin sopi ainakin itselleni.
Kokeile muovista tehtyjä nystyröityjä hammastikkuja, mun suosikkeja ehdottomasti.
En usko, että mulla menis tikku sinne väliin, kun ei mee lankakaan. Mulla ne reiät tulee just siihen, missä kaksi poskihammasta on ihan kiinni toisissaan.
Oral-B:n vahattu hammaslanka on ainoa joka ei rispaannu minulla, myös ahtaat hammasvälit.
on olemassa paksumpaa ja litteämpää lankaa. En tiedä, onko sinulla jo se litteämpi käytössä. Kerro hammaslääkärillesi tai suuhygienistillesi ongelmasta, josko heillä olisi jotain apuja tilanteeseen.
Kokeile Oral B:n ihan litteää leveää nauhaa (olisko ollut "tape") Ei rispaannu. Mullakin sama ongelma peruslankojen kanssa.
Mulla sama ongelma. Parhaiten toimii Jordanin hammaslankain, se on helppo ujuttaa väleihin.
Sulla on väärä lankaustekniinna. Se lanka pitää sahata edestakaisinkontaktista läpi, eikä painaa väkisin niin, että lanka räpsähtää ikeneen. Kokeile vaikka Satin tape -mallisia lankoja ja noudata em. ohjetta sen käytössä. Olen tehnyt suuhygienistin töitä aika pitkään, enkä ole törmännyt asiakkaaseen, jonka hammasvälit olisivat liian ahtaat langalle. Oma ongelmansa voi tosin olla huonosti tehdyt ja kiillotetut paikat hammasväleissä. Jos niitä on, ne tulisi hioa sileämmiksi. Paikat eivät irtoa langatessa tai edes hammaskiveä poistettaessa, elleivät ole jo irti. Mikäli näin on, ne tulisikin uusia.
Mulla on just tuo Jordanin lankain, mutta se on kyllä paksu se lanka, ja se menee sinne väliin lopulta oikein paineella ikeniä viiltäen. Muistelinkin että joskus mulla on ollut "muovimaista" litteää lankaa, joka ei koostunut kuiduista, mutta pakkauksista ei ikinä tiedä onko siellä sitä rispaantuvaa, vai litteää. Nyt siis sain nimen sille lituskalle, kiitos!
Mulla on paikkauksen yhteydessä kokeiltu, että lanka menee väliin, mutta eihän sitä siinä naama puuduksissa tajua, meneekö se hyvin vai ei. Mylla kasvaa viisaudenhammas kumossa, siis 90 astetta kaatuneena, mieton voiko se painaa niitävälejä entistä enemmän kiinni :-S
Marketista se sininen hammaslankapaketti missä lukee silk. Minulle toimii vaikka on tiukat hammasvälit.
#8, edestakaisin yritänkin hinkuttaa, mutta silloin se juuri rispaantuu. Varmaan paikat on sitten jääneet teräviksi, tosin tätä tapahtuu niissäkin väleissä, missä ei ole paikkaa.
YliopistonApteekista saa Jhonsson&Jhonsson hammaslankaa, joita on eri paksuuksilla. Ohuin menee rispaantumatta mihin vaan. Suosittelen.
Hammastikuista paras on Jordan extra thin.
On olemassa myös laitteita, jotka puhdistavat hammasvälit vesisuihkulla (ja näin kaupassa hiljattain myös ilmasuihkua käyttävän). Googleta "water flosser". Olen itse suunnitellut sellaisen hankkimista, koska inhoan hammaslangan käyttöä. Tällä hetkellä käytän tuota muidenkin jo mainitsemaa Oral-B:n vahattua hammaslankaa, joka ei rispaannu eikä jumitu niin helposti kuin muut.
Suosin samaa kuin 16 linkitti, mutta sitä saa ihan marketeistakin, ei tarvitse apteekkiin mennä.