Poltatko? Lopetetaanko yhdessä?
Vertaistukea tupakoinnin lopettamiseen?
Lupasin tänään itselleni, että jos saan hyviä uutisia, niin lopetan. Eli se lopettaminen on nyt sitten edessä. Olen kerran aiemmin lopettanut mutta se tauko kesti vain pari kuukautta. Kuulemma viikon kestää, että riippuvuutta aiheuttavat aineet poistuvat elimistöstä eli viikko pitäisi kärvistellä.
Voi helvetti. Aioin tehdä listan lopettamisen hyvistä puolista mutta koko ajan tulee mieleen vaan, että miten hauskaa tupakointi on. Lämmin syyskuun ilta parvekkeella...
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 22:59"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 21:49"]
Eikö täällä kukaan muu polta vai eikö kukaan muu halua lopettaa?
[/quote]
Tupakoin, mutta pelkään edes yrittää lopettamista. Mitä jos se onkin ihan sairaan vaikeaa? En siis onnekseni ole fyysisessä nikotiinikoukussa ja pärjään kotipäivän ilman röökiä, mutta tapariippuvuus on tiukassa.
[/quote]
Tiedän. Pitäisi kai kehittää jokin toinen tapa sen tilalle. Jokin pieni rituaali.
Anna mennä AP. Pystyt kyllä siihen.
Myöhemmin elimistö kiittää ja elät terveempää ja vireämpää elämää, etkä sairastu syöpiin tai keuhkoahtaumiin. Iho paranee, kynnet ja hampaat parantuvat, hiukset tuuheutuvat, karvankasvu kehossa vähenee naisella, henki kulkee, kunto paranee, voit paremmin ynnä paljon muuta mukavaa.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 23:13"]
Anna mennä AP. Pystyt kyllä siihen.
Myöhemmin elimistö kiittää ja elät terveempää ja vireämpää elämää, etkä sairastu syöpiin tai keuhkoahtaumiin. Iho paranee, kynnet ja hampaat parantuvat, hiukset tuuheutuvat, karvankasvu kehossa vähenee naisella, henki kulkee, kunto paranee, voit paremmin ynnä paljon muuta mukavaa.
[/quote]
Kiitos tsemppaamisesta. Kuulostaa aika hyvältä nuo luettelemasi hyvät puolet.
Tässä listassa lopettamisen hyötyjä vuorokaudesta 10 vuoteen:
http://www.stumppi.fi/portal/stumppi/harkitsijalle/lopettaminen_kannattaa/kehossa_tapahtuu/
Musta toi lista on jotenkin rohkaiseva!
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 16:29"][quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 16:19"]
Polta sähkötupakkaa?
[/quote]
En uskalla kun mikään viranomainen ei valvo sitä, niin tiedä mitä myrkkyjä niissä on.
[/quote]
Ja tupakkahan ei ole myrkkyä?
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 23:41"]
Tässä listassa lopettamisen hyötyjä vuorokaudesta 10 vuoteen:
http://www.stumppi.fi/portal/stumppi/harkitsijalle/lopettaminen_kannattaa/kehossa_tapahtuu/
Musta toi lista on jotenkin rohkaiseva!
[/quote]
Joo, sekin huono puoli tupakoinnin lopettamisessa on, että haju- ja makuaisti terävöityvät ja huomaa miten pahalta kaikki haisee.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 02:13"]
Stumppaa tähän - kirjan lukemisen jälkeen ei ole tehnykkään mieli polttaa. 8 vuotta poltin vähintään askin Päiväsä.
[/quote]
Olen kuullut muidenkin kehuvan kirjaa. Mikä siinä on niin ihmeellistä?
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 21:29"]
No voi hyvät hyssykät:ihminen polttaa n. kuusi paperossia päivässä ja haluaa "lopettaa tupakoinnin". Joidenkin laskutapojen mukaan Sinä et ole vielä edes aloittanut tupakointia.
Itse poltan (vain) n. 10 paperossia vuorokaudessa (pääsääntöisesti öisin ennen nukkumaanmenoani), enkä aio lopettaa. Huomaanhan jo omasta olostanikin, että se on hyväksi elimistölle.
Tilastollisesti tupakointi näyttää ehkäisevän muistisairauksia.
Yö-Paperossimies 42 v.
[/quote]
Ei ole hyväksi ainakaan minun elimistölleni. Olen allerginen formaldehydille jota on tupakansavussa ja se kuivattaa silmiä ja limakalvoja.
Tänään oon taas polttanu. Mut ei kyllä tunnu hyvältä. Huomenna voi ehkä lopettaa.
Olen ajatellut, että pitäisi lopettaa kahden vuoden sisällä, ennen kun tupakointia tulee täyteen 10 vuotta. Onkohan ihan toiveajattelua ja itsensä huijaamista lykätä lopettamista?
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 18:56"]
Olen ajatellut, että pitäisi lopettaa kahden vuoden sisällä, ennen kun tupakointia tulee täyteen 10 vuotta. Onkohan ihan toiveajattelua ja itsensä huijaamista lykätä lopettamista?
[/quote]
Mitä kauemmas lykkäät, sitä vaikeampaa se on.
Nyt on kriittinen aika. Olen ollut yli 12 tuntia polttamatta. Tekis mieli käydä ostamassa tupakkaa...aah miten hyvältä se maistuis! Sit taas viime päivinä en ole saanut poltettua kokonaisia sätkiä. Poltan ehkä puolet ja sitten ei enää huvita.
Voisko joku nyt sanoa jotain etten mene ostamaan tupakkaa?
Mieheni on kuolemassa keuhkosyöpään. 56v. Tupakoinut 30 vuotta ainakin, askia päivässä. Nyt on syöpä kasvanut keuhkon läpi välikarsinaan ja etäpesäkkeitä on kaulan imusolmukkeissa. Ääni ei kulje enää, hengitys kauheata katsella ja kuunnella. Morfiinipumppu, sädetys palliatiivisessa mielessä eli vie ehkä vähän kipuja pois. Aikaa n. viikko-kaksi.
Vieläkö tekee mieli tupakalle?
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 15:43"]
Mieheni on kuolemassa keuhkosyöpään. 56v. Tupakoinut 30 vuotta ainakin, askia päivässä. Nyt on syöpä kasvanut keuhkon läpi välikarsinaan ja etäpesäkkeitä on kaulan imusolmukkeissa. Ääni ei kulje enää, hengitys kauheata katsella ja kuunnella. Morfiinipumppu, sädetys palliatiivisessa mielessä eli vie ehkä vähän kipuja pois. Aikaa n. viikko-kaksi.
Vieläkö tekee mieli tupakalle?
[/quote]
Otan osaa. Jotenkin ajattelen tämä keuhkosyöpäriskin niin, että tulevaisuudessa lääketiede on niin kehittynyt, että myös keuhkosyöpä osataan parantaa. Taidan huijata itseäni.
Poltan 1-5 tupakkaa päivässä. Mielestäni olen riippuvainen, sillä jossain vaiheessa päivää tekee aina mieli ja edellisen askin loputtua ei mene kuin vuorokausi, niin olen ostamassa uutta, vaikka olin jo sopinut itseni kanssa, ettei sitä uutta ole mikään pakko ostaa. Olen polttanut vähän yli vuoden. Muutaman päivän taukoja on ollut, mutten muista enää, milloin olisin ollut yli viikon polttamatta. Päätin aloittaessani, että lopetan vuoden sisällä. Nyt on mennyt vuosi ja tuntuu vaikealta päästä eroon tavasta. Toisaalta en tunne kehossani mitään fyysisiä vieroitusoireita, jolloin lopettamisen pitäisi olla helppoa.
Onneksi sosiaalinen elämäni rajoittaa tupakoimista siinä määrin, että häpeän tehdä sitä töissä, koulussa ja tiettyjen tupakoimattomien ystävien seurassa. Perheeni parissa en ikinä kehtaisi tupakoida. Yritän viimeiseen asti peitellä sitä hajua, joten esimerkiksi töihin en voisi koskaan mennä tupakanhajuisena. Tästä häpeästä on siis jotain hyötyä. Se ei kuitenkaan poista sitä tunnetta, että on pakko saada yksi rööki, jos on ollut "rankka" päivä.
Olen siis mukana lopettamassa! Toivon mukaan pystymme siihen ennen kuin on liian myöhäistä!
Tekisi mieli lopettaa. Poltan n. 6 savuketta päivässä ja häpeän tupakointiani. Aikuinen ihminen.. jos ostaa 2 askia/vko 5,10 €/aski, niin kuukauden säästö lopettamisen jälkeen on 40,40 € ja vuodessa melkein 500 €. Pistää miettimään. Samalla rahalla voisin tehdä vaikka mitä muuta. Ja terveyskin parantuisi.
Hyvä! Meitä on jo kolme. 37 & 38, lupaatteko pysyä savuttomina kanssani? Verivala?
Pyydä lääkäriltä Voxraa. Syön sitä masennukseen, mutta se on tupakastavieroittautumislääke myös. Sama kuin Xyban. Tämä vieroittautumisasia selvisi ihan epähuomiossa kun masentuneet lopettivat röökaamisen.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 21:49"]
Eikö täällä kukaan muu polta vai eikö kukaan muu halua lopettaa?
[/quote]
Tupakoin, mutta pelkään edes yrittää lopettamista. Mitä jos se onkin ihan sairaan vaikeaa? En siis onnekseni ole fyysisessä nikotiinikoukussa ja pärjään kotipäivän ilman röökiä, mutta tapariippuvuus on tiukassa.