Kauanko kesti että pääsit työhaastatteluun? Korkeakoulutetut
Moi! Etsin töitä, joissa voisin edetä urallani ja olisi uutta haastetta. Aina tulee "hakemaasi tehtävää haki 200 henkilöä ja valinta kohdistui.....".
Mikä on valttikorttinne hakemuksissa?
Minkälainen hakemus/hakija on rekrytoijan mieleen? Entäs CV?
Ylipäätään korkeakoulutetuille otsikon kysymys: Montako hakemusta kesti että pääsit haastatteluun ja saitko paikan? Opitko jotain töitä hakiessa siitä, mikä toimii hakemuksessa ja mikä ei?
Olen vakituisessa työssä, hyvä koulutus liiketalouden alalta ja monissa hakemissani tehtävissä painotetaan kokemusta. Kokemusta ei kyllä saa ellei pääse alan töihin.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmille työttömille vinkkinä, että palkassa pitää joustaa. Vaikka asiantuntijuutta olisi, harvoin pääsee työttömänä ollut töihin samalla palkalla, millä lähti edellisestä työstä.
Toinen vinkki - hae pienyrityksiin. Globaalit yritykset ei yli 50 v. kaipaa.
Ei toimi opetusalalla, kun laskukaavat puhuvat eikä työnhakija voi myydä itseään alennuksella.
Tämä sama monessa paikassa julkisella muutenkin. Palkasta ei käytännössä voi neuvotella, joten se ei ole keino saada lisäpisteitä oli ikää tai ei.
Juuri näin. Iän peittäminenkään ei onnistu, kun se on merkittävä hakulomakkeeseen suurin piirtein ensimmäisenä tietona.
Insinöörikoulutus, rakennusala.
Pisin työnhakuun kulunut aika oli, tänään laitoin hakemuksen, huomenaamulla soitettiin ja pyydettiin jutulle.
Työtön olen ollut viimeksi 18 vuotiaana kun armeijaa odotellessa vietin kesäloman.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmille työttömille vinkkinä, että palkassa pitää joustaa. Vaikka asiantuntijuutta olisi, harvoin pääsee työttömänä ollut töihin samalla palkalla, millä lähti edellisestä työstä.
Eipä sitä varmaan kukaan uskalla suomalaista työntekijää palkata pienemmällä palkalla kuin TES määrittää. Toki harjoittelijalle voi maksaa TES -10% palkkaa. Silläkin voisin lähteä, mutta kun eivät ota ilmaiseksikaan (= työkokeilu).
Hanki vielä ktm tutkinto. Kyllä on töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi opetusalalla, kun laskukaavat puhuvat eikä työnhakija voi myydä itseään alennuksella.
Voitko tehdä muuta kuin opetustyötä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä sitä varmaan kukaan uskalla suomalaista työntekijää palkata pienemmällä palkalla kuin TES määrittää. Toki harjoittelijalle voi maksaa TES -10% palkkaa. Silläkin voisin lähteä, mutta kun eivät ota ilmaiseksikaan (= työkokeilu).
Ajattelen tässä yksityistä sektoria ja asinantuntijatyötä, jolloin yli 50 v palkka on yleensä jo todella korkea. On epärealistista hypätä toiseen yritykseen samalla palkalla.
Itse vahdoin yksityiseltä sektorilta kaupungille ja palkka on yli TESin, mutta silti 20% vähemmän.
Tässä ikävaiheessa kun asuntolaina maksettu palkka ei ole minulle ainoa tekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmille työttömille vinkkinä, että palkassa pitää joustaa.
Tai sitten ei. Olin 50v vuoden ajan työttömänä ja hain kymmenien yritysten jälkeen ns. "vaativaa asiantuntijatehtävää" mutta päätin tällä kertaa tinkiä reilusti palkassa niin että se meni huomattavasti tehtävän tason alle.
Pääsin mukavan rekrytointikonsultin haastatteluun joka ilmoitti että tämä työnantaja tarvitsee edellisen työntekijän varoittamatta häivyttyä jonkun välittömästi ja minä olisin sopiva mutta jos pyydän noin naurettavaa palkkaa työnantaja ei usko että minulla on oikeasti CV:ssä mainittu työhistoria ja koulutus joten hän ei aio edes esitellä minua eteenpäin.
Nostin tämän ehdotukseta pyyntiä 1500€ ja sain paikan. Kyseessä kansainvälinen suuryritys
Edelliseen liittyen yksi oikeasti hyödyllinen vinkki yli-ikäiselle ja/tai pitkään työttömänä olleelle työnhakijalle joilla on työkokemusta ja osaamista
Jatkakaa sitkeästi hakemista sellaisiin "oman alan" työpaikkoihin joissa voitte heti ensimmäisestä päivästä lähtien tehdä ko. työtä täydellä teholla.
Jokaisessa firmassa työntekiköitä lähtee, sairastuu tai saa kenkää toiminnan jatkumisen kannalta ilman varoitusta.
Tässä kohtaa sitten tajutaankin että ihan logistiikasta, asiakasprojekteista, sourcingista tai suunnittelusta vastannut kaveri olikin kriittisempi avainhenkilö kuin johtoryhmän optioporras kun asiakasorojektit tai toimitukset kusevat.
Nyt etulyöntiaseman saa se vanhempi kaveri jolla on kokemusta ottaa tehtävä haltuun ja aloittaa kirjaimellisesti huomenna vaikka hallitussa rekrytoinnissa näiden hakemuksia ei edes luettaisi.
Ihan normaali palkkakin on OK koska vaihtoehtona olisi houkutella kovalla kiireellä joku jo vastaavassa duunissa oleva vaihtamaan huomattavasti korkeammalla liksalla.
Minä olen työttömyysvuosieni aikana hakenut satoja työpaikkoja sekä omalta alaltani että muualta, mutta en ole saanut niistä yhtään. Olisinko menestynyt paremmin, jos olisin jättänyt nuo muiden alojen paikat hakematta?