Kauanko kesti että pääsit työhaastatteluun? Korkeakoulutetut
Moi! Etsin töitä, joissa voisin edetä urallani ja olisi uutta haastetta. Aina tulee "hakemaasi tehtävää haki 200 henkilöä ja valinta kohdistui.....".
Mikä on valttikorttinne hakemuksissa?
Minkälainen hakemus/hakija on rekrytoijan mieleen? Entäs CV?
Ylipäätään korkeakoulutetuille otsikon kysymys: Montako hakemusta kesti että pääsit haastatteluun ja saitko paikan? Opitko jotain töitä hakiessa siitä, mikä toimii hakemuksessa ja mikä ei?
Olen vakituisessa työssä, hyvä koulutus liiketalouden alalta ja monissa hakemissani tehtävissä painotetaan kokemusta. Kokemusta ei kyllä saa ellei pääse alan töihin.
Kommentit (49)
En ole päässyt yhteenkään haastatteluun sen jälkeen kun täytin 45. Aiemmin 40-vuotiaaksi asti pääsin aina haastatteluun, sitten alkoi vähitellen tahti hiljetä ja nyt tosiaan kutsuja ei enää tule ollenkaan. Tässä välillä kokemus on vahvistunut ja koulutustakin on hankittu lisää. Tätä on ilmeisesti osaajapula.
Vierailija kirjoitti:
En ole päässyt yhteenkään haastatteluun sen jälkeen kun täytin 45. Aiemmin 40-vuotiaaksi asti pääsin aina haastatteluun, sitten alkoi vähitellen tahti hiljetä ja nyt tosiaan kutsuja ei enää tule ollenkaan. Tässä välillä kokemus on vahvistunut ja koulutustakin on hankittu lisää. Tätä on ilmeisesti osaajapula.
Älä kerro ikääsi.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt työssä jossa haastattelut tehtiin kun olin 43. Tuolloin tein noin 20 hakemusta joista 2 eri paikkaan haastatteluun pääsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä kerro ikääsi.
En ole kertonutkaan, mutta kyllä sen pystyy CV:stä päättelemään.
27 hakemuksen jälkeen pääsin 1. haastatteluun valmistumisen jälkeen. Työkokemusta minulla on hyvin vähän (2 lyhyttä kesätyötä). Hakemuksia olen nyt lähettänyt melkein 90, haastatteluja on ollut 15. Suomessa en pääse 1. haastattelukierrosta pidemmälle, ulkomailla olen päässyt viimeiselle kierrokselle kerran (haastattelu vasta tulossa, joten en tiedä vielä miten käy).
Monivuotinen työkokemus samoista tehtävistä näyttää olevan se tärkein kriteeri työpaikan saamiseen. En tiedä voisiko, poliitikkojen asenteella työttömiä kohtaan (työttömät ei kuulemma osaa mitään, mitä työelämässä tarvitaan) olla vaikutusta siihen, ettei paikkaa saa työttömyyden takia (mitä ei tietenkään sanota ääneen ei kiitos -viesteissä). Tätä ongelmaa sinulla ei kuitenkaan ole, kun kerran olet jo vakituisessa työssä.
CV ja hakemus pitäisi aina kohdistaa hakemaansa työpaikkaan, eli älä lähetä massahakemusta. Tee hakemuksesta ja CV:stä mahdollisimman selkeä ja kerro sellaisesta osaamisesta ja kokemuksesta (voi olla myös harrastuksen kautta hankittua), josta juuri siinä työssä on hyötyä. Jotkut työnantajat tykkää visuaalisesta CV:stä, toiset taas tykkäävät enemmän perinteisestä. Mieti, miksi juuri sinä olet sopiva hakemaasi työhön ja mitä annettavaa sinulla olisi työnantajalle (eli, miksi juuri sinut kannattaa valita). Etsi tietoa yrityksestä, johon olet hakemassa ja kerro, miksi haluat juuri sinne töihin. Ole aina oma itsesi, hae aktiivisesti töitä ja pidä itsesi kunnossa. Älä lannistu, jos saat hylkäyksiä, vaan jatka yrittämistä.
Kaksi kertaa olen hakenut ,molemmilla kerroilla sain työpaikan. Nyt olen vapaehtoisesti työtön ja elelen työmarkkinatuoella ja säästöilla, kun taloudellista pakkoa työntekemiseen ei enää ole tällä vuosisadalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä kerro ikääsi.
Miten?
En koskaan. n. 12v kohdalla aloin luovuttaa. Lähettelen toki vieläkin hakemuksia, jos mielenkiintoinen työpaikka osuu kohdalle tai työkkäri käskee hakea jotain paikkaa, mutta unohdan koko jutun siinä samalla hetkellä, kun painan lähetä -nappulaa.
t. fyysikko 52v
Älä kerro ikääsi.
Mistäköhän näitä tyyppejä oikein sikiää ylintä poliittista johtoa myöden.
Juu, ikäsyrjintä selätetään sillä ettei kerrota syntymäaikaa.
Työpaikan saaminen toki perustuu edelleen siihen että opinnot, tutkonnot ja aiemmat työsuhteet on yksityiskohtaisesti eritelty.
"Joo, tää on varmaan nuori hemmo kun sen tutkinto on vuodelta 1992 ja sillä on CV:ssä työhistoriaa siitä lähtien"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä kerro ikääsi.
Miten?
Olisko vaikka niistä opiskeluista 80-90 -luvulla tai työpaikoista samoilla vuosikymmenillä...
Hitto, jos rekrytoijien tietotaito ja ymmärrys on samaa tasoa kuin tämän kysyjän, niin en yhtään ihmettele ettei kukaan saa töitä..
Vierailija kirjoitti:
Älä kerro ikääsi.
Mistäköhän näitä tyyppejä oikein sikiää ylintä poliittista johtoa myöden.
Juu, ikäsyrjintä selätetään sillä ettei kerrota syntymäaikaa.
Työpaikan saaminen toki perustuu edelleen siihen että opinnot, tutkonnot ja aiemmat työsuhteet on yksityiskohtaisesti eritelty.
"Joo, tää on varmaan nuori hemmo kun sen tutkinto on vuodelta 1992 ja sillä on CV:ssä työhistoriaa siitä lähtien"
Ei ihan koko työhistoriaa ole mitään järkeä luetella ja osa ihmisistä on suorittanut tutkintoja aikuisiälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Näin se menee, nuorista ja halvoista on pulaa. Nuori ja kallis kelpaa kuitenkin paremmin kuin vanha ja halpa. Nainen paremmin kuin mies, paitsi nuori mies paremmin kuin nuori nainen.
m47
Meni vuosi työhaastatteluun pääsemiseksi edellisen työnantajan konkurssin jälkeen. Olen tradenomi ja tuolloin 42v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä kerro ikääsi.
Miten?
Jos koulutuksesi on teknikko, et ole voinut syntyä 80-luvulla tai sen jälkeen.
Minä tein hakemuksen huhtikuussa, kun paperit sain kesäkuussa. Olin jo unohtanut koko paikan, kun elokuussa yllättäen soitettiin haastatteluun. Lokakuussa alkoi työt. Suunnitelutyötä tekniikan alalla. Viivästymiseen syynä oli projektin rahoituskuviot. Aluksi vuoden määräaika, olisi jatkunut, mutta sain toistaiseksi voimassa olevan paikan muualta. Tähän paikkaan en hakenut, vaan haastatteluun kutsuttiin ja päätös tehtiin jo haastattelupäivänä, työ alkoi siitä 1,5 kk:n kuluttua, kun määräaikani ensimmäinen jakso toisessa paikassa loppui.
Vaikka et kysynyt vastaan silti. Yhteen toiseen paikkaan alemmin koulutettuna taas joskus kauan sitten taas hakuaika loppui perjantaina, haastattelu seuraavana keskiviikkona, työt alkoivat siitä seuraavana maanantaina. Tämä oli toistaiseksi voimassa oleva paikka, mutta lähdin tästä koeajalla muualle. Paikan maine on aika huono, vaikka iso paikka onkin - se selitti vähäisen hakijoiden määrän ja kiireen palkata joku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä kerro ikääsi.
Miten?
Jos koulutuksesi on teknikko, et ole voinut syntyä 80-luvulla tai sen jälkeen.
Kyllä. Tai jos olet laittanut valmistumispaikaksi ATK-instituutti, sairaanhoito-oppilaitos, kauppaoppilaitos, tekninen opisto tai sihteeriopisto jne. Tällaisista ei ole 2000-luvulla tainnut enää kukaan valmistua.
Viisikymppiseksi asti minun ei edes tarvinnut hakea työtä, vaan minua pyydettiin ja monta kertaa jouduin kieltäytymäänkin. Viidenkympin jälkeen olen tehnyt satoja ja taas satoja hakemuksia. Ensimmäisten kolmen vuoden aikana pääsin yhteensä viiteen haastatteluun (kaikki oman alani kokeneiden ammattilaisten paikkoja, ei yhtään "tavallista" konttoriduunia), nyt en ole kolmeen vuoteen saanut muita kuin kiitos kiinnostuksestasi -vastauksia.
Olen ollut muutamalla työnhakukurssilla ja harjoitellut niillä hissipuheet ja muut nykyajan teatteriesitykset. En kuitenkaan voi mitään sille, että omalle alalleni olen liian vanha eli kallis ja muille aloille vähintäänkin epäilyttävä hakija. Viime joulukuun jälkeen en ole hakenut yhtään paikkaa. Rajat minullakin on.
FM + risat
En laittanut yhtään hakemusta, minulle soitettiin haluanko töitä, kävin haastattelussa 3pva tuosta puhelusta ja sain vakituisen, koulutusta vastaavan työpaikan.
Ikää 40v ei aiempaa kokemusta alalta.