KERTOKAA, kuinka sitten estetään se tätimäisyys vaatteissa, kun täytetään 30v??
Niin, mieleeni siis tuli siitä keskustelusta, jossa kysyttiin miksi suomalaiset naiset ottavat 30veenä sen tätilookin, pitkät hiukset ja marimekon rääsyt.
Kertokaa näkemyksenne siitä, miten trendikäs 30v pukeutuu tai miltä hän näyttää ulkoisesti?
Kommentit (83)
pysy hoikkana, silloin kaikki vaatteet koonkin puolesta löytyvät vielä ns. nuorisoketjuliikkestä tai laatuliikkeistä. Tanttamaisuus vyöryy silloin, kun alkaa lihominen, yrität peittää itsesi pussukkapaitoihin, jolloin turvaudut valtaväestö lindex-kapphal-tyyliin. 30-vuotiaana kannattaa satsata kenkiin, laukkuihin ja takkeihin, varaa näihin rahaa. Älä lopeta värien käyttöä! Tyylisi varmasti muuttuu iän mukana, itse en laittaisi niitä samoja rytkyjä, joita käytin 25-vuotiaana. Kaipaan vain sitä silloista hoikkaa tyttöä ;)
Minä oon 50 v ja pukeudun pillifarkkuihin, ihan siksi kun ne sopii minulle ja joustavissa farkuissa on hyvä olla. En voisi kuvitella, että pukisin päälleni jotkut suoralahkeiset housut, Marimekkoa ( ihan siksi kun ne ovat jotenkin vanhanaikaisia mielestäni). Ihmisisllä on oma tyyli ja joillekkin vain ei sovi, eivätkä he pidä tätityylistä.
Minusta on ihan sama minkä ikäisenä pukeutuu mitenkin, kunhan viihtyy vaatteissaan ja tuntee niissä olonsa hyväksi. Yleensä ihmisille sopii juuri se, minkä tuntee omakseen ja kantaa sen kunnialla.
Voisiko joku lopultakin määritellä, mitä tämä "tätimäisyys" itse asiassa on? Linkittäkää vaikka tätimäisesti pukeutuneen naisen kuva.
Itse miellän "tätimäiseksi" sellaisen Hyacinth Bucket -tyylin, joka tosin taitaa olla Suomessa melko harvinainen. Eli polven alapuolelle ulottuva mekko tai hame, matalat kengät ja lierihattu. Näyttää takuuvarmasti tätimäiseltä kenellä tahansa, tosin kenties joku tyyleillä leikittelijä näyttäisi hyvältä tuossakin yhdistelmässä.
Itse olen ollut samaa kokoa aina, jo ennen lapsia (3 kpl). Tyyli on pysynyt samanlaisena kauan, en ymmärrä miksi sitä pitäisi muuttaa radikaalisti kun täyttää 30v?! ;) Koskaan en ole mitään napaitoja tai teinivermeitä käyttänyt, en tosin mitään suoria housujakaan käytä.
Olen sporttinen tyyliltäni, ja aika usein käytän pillifarkkuja, tennareita ja nahkarotsia. T.38
En oo yhtään täti look, mut oonkin vasta 29. Ostan vaatteita, vilasta, veromodasta, sokokselta. Tukka on pitkä ja vaalea. Pillihousut ja nahkatennarit.
Kyllähän sitä läpi elämän tietyin ajoin miettii mihin on enään soveliasta pukeutua, mutta oikeastaan nyt kun oma identiteetti ja tyylikin alkanut löytyä, on vaatteita joita edes teinien ei tulisi käyttää ja vaatteita joita kuka vaan voi käyttää, en siis pidä vaatteita enään ikäsidonnaisina vaan joko rumina tai kauniina ja ne rumat ei sovi minkään ikäiselle.
Myös tyylillä on väliä ja tasapainolla, jos on tiukka lyhyt hame on soveliasta yhdistää se löysään paitaan, jos on löysä alaosa voi laittaa tiukan paidan..sama väreissä ja materiaaleissa..tosin pidän räväköistäkin tyyleistä ja hyvin yhdestellyt vaatteet näyttävät hyvältä.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 17:41"]
pysy hoikkana, silloin kaikki vaatteet koonkin puolesta löytyvät vielä ns. nuorisoketjuliikkestä tai laatuliikkeistä. Tanttamaisuus vyöryy silloin, kun alkaa lihominen, yrität peittää itsesi pussukkapaitoihin, jolloin turvaudut valtaväestö lindex-kapphal-tyyliin. 30-vuotiaana kannattaa satsata kenkiin, laukkuihin ja takkeihin, varaa näihin rahaa. Älä lopeta värien käyttöä! Tyylisi varmasti muuttuu iän mukana, itse en laittaisi niitä samoja rytkyjä, joita käytin 25-vuotiaana. Kaipaan vain sitä silloista hoikkaa tyttöä ;)
[/quote]
Juuri näin. Terveisin kohta nelikymppinen täti jonka ikää arvioidaan säännöllisesti kymmenen vuotta vähemmäksi. En näytä pätkääkään tädiltä ja hyvä että aikuiselta, koska olen edelleen hoikka kuin teinityttö. Ratkaisevaa mielestäni on pienet rinnat, jotka tekevät siluetista tyttömäisen. Olen myös pitkä ja pitkäraajainen, tukkani on melko pitkä, en käytä juurikaan meikkiä enkä tosiaankaan mitään tätivaatteita. Jossain vaiheessa oli joku imagokriisi, juuri kolmekymppisenä ehkä, mietin että pitäisi näyttää aikuisemmalta. Vaan kun en näytä. Käytän pillifarkkuja, nahkatakkia, tennareita jne. Toki vaatteet tässä iässä ovat laadukkaampia kuin ne nuorena käytetyt ja oma tyylikin on vakiintunut, joten toivon että jotain arvokkuutta se toisi olemukseen kuitenkin.
Vältä ylipainoa, hiusten leikkaamista lyhyeksi punaruskealla värjätyksi "olen itsenäinen nainen" -malliksi, niin vältyt helpommin tätimäisyydeltä kuin millään vaatevalinnalla.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 15:54"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 15:13"]
Osittain tähän vaikuttaa se, että ei välttämättä vanhemmat naiset löydä mitään kivaa päällepantavaa. Peruskaupoissa ( Lindex, H&M, Vero Moda) ei ole 40+ ikäsille sopivaa vaatetusta, jolloin on pakko etsiä vaatteet joko jostain ylikalliista pikkuputiikista tai pukeutua Marimekkoon ..
[/quote]
Noistakin löytyy 40+ ihmisille vaatteita, elleivät koot ole iän myötä myös kasvaneet 40+++/XLLL. Se on vain eri asia, minkä tyylisesti haluaa pukeutua?
[/quote]
Minä olen 50 ja ostan noista toisinaan. Vaatekokoni on 36.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 20:47"]
[/quote]
Juuri näin. Terveisin kohta nelikymppinen täti jonka ikää arvioidaan säännöllisesti kymmenen vuotta vähemmäksi. En näytä pätkääkään tädiltä ja hyvä että aikuiselta, koska olen edelleen hoikka kuin teinityttö. Ratkaisevaa mielestäni on pienet rinnat, jotka tekevät siluetista tyttömäisen. Olen myös pitkä ja pitkäraajainen, tukkani on melko pitkä, en käytä juurikaan meikkiä enkä tosiaankaan mitään tätivaatteita. Jossain vaiheessa oli joku imagokriisi, juuri kolmekymppisenä ehkä, mietin että pitäisi näyttää aikuisemmalta. Vaan kun en näytä. Käytän pillifarkkuja, nahkatakkia, tennareita jne. Toki vaatteet tässä iässä ovat laadukkaampia kuin ne nuorena käytetyt ja oma tyylikin on vakiintunut, joten toivon että jotain arvokkuutta se toisi olemukseen kuitenkin.
[/quote]
olen aina ihmetellyt, mistä juontaa juurensa hinku todistella nuorekkuuttaan tällä "mua luullaan jatkuvasti ainaski 15 vuotta nuoremmaks". Todennäköisesti suurin osa näyttää kuitenkin loppujen lopuksi kutakuinkin ikäiseltään. Pelottaako tai hävettääkö vanheneminen vai painaako ikäkriisi?
yli 30 v on usen lihonut jo tantaksi,jos ei lihota itteään nii ei näytä tädiltä helposti eikä tarvii niitä kummia telttoja läskejä verhoomaan.terv.38 v itsestään huoltapitävä äiti
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 15:48"]
Löydän paljon sopivia vaatteita espritistä, lisäksi boozt- nettikaupassa on hyvä valikoima. Tummansiniset suorat farkut, ballerinat/loaferit, tyköistuva nätti bleiseri ja alle nätti toppi ja lisäksi omantyyliset korut.. Meikkaan kulmakarvat siististi, musta rajaus yläluomeen, mutta alas vain vaaleanharmaalla luomivärillä..sit mulla on ruskeat pitkät hiukset tyyliin kate middleton. Mun mielestä 30-vuotiaalle sopiva tyyli. Ei teini eikä täti..
[/quote]
Ooo, tulisin hiuksillesi.
Ei se lievä ylipaino mikään katastrofi ole tai heti tädiksi tee. Muutama helppo vinkki: Käytä korkokenkiä. Käytä hyvin istuvia, klassisia vaatteita tyyliin hyvin istuvat mustat suorat housut ja yksivärinen paitapusero. Vältä liian löysiä vaatteita, isoja kuoseja, retrostailia ja murrettuja sävyjä. ÄLÄ hanki Aarikan koruja.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 21:05"]
[/quote]
[/quote]
olen aina ihmetellyt, mistä juontaa juurensa hinku todistella nuorekkuuttaan tällä "mua luullaan jatkuvasti ainaski 15 vuotta nuoremmaks". Todennäköisesti suurin osa näyttää kuitenkin loppujen lopuksi kutakuinkin ikäiseltään. Pelottaako tai hävettääkö vanheneminen vai painaako ikäkriisi?
[/quote]
Ei mikään hinku, ei tarvitse todistella. Kai sinäkin sen ymmärrät että jotkut näyttävät nuoremmilta ja jotkut vanhemmilta. Tässä nyt katsos vähän niinkuin keskustellaan juuri siitä asiasta. Jos minua luullaan nuoremmaksi niin sitten luullaan. Siis mikä pitäisi pelottaa tai hävettää? Ei tässä iässä enää hetkauta mitä muut ajattelee.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 21:16"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 21:05"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei mikään hinku, ei tarvitse todistella. Kai sinäkin sen ymmärrät että jotkut näyttävät nuoremmilta ja jotkut vanhemmilta. Tässä nyt katsos vähän niinkuin keskustellaan juuri siitä asiasta. Jos minua luullaan nuoremmaksi niin sitten luullaan. Siis mikä pitäisi pelottaa tai hävettää? Ei tässä iässä enää hetkauta mitä muut ajattelee.
[/quote]
Tuntuuhan tuo hetkauttavan kun tulet tännekin kehumaan, miten jatkuvasti luullaan 15 vuotta nuoremmaksi. Vai viittaatko lähinnä itseesi? Toki joku voi näyttää nuoremmalta, mutta korkeintaan pari vuotta muihin samanikäisiin verrattuna. Fysiologiset muutokset kun ovat kultapieni armottomia ja jokseenkin vakioita.
Minä miellän tätimäisyyden vaatteissa jos vaatteet ovat viivasuora linja olkapäistä helmaan suoraan edestä tai takaa katsottuna, sivulta kaulasta lähtee ulkonemaan ja pari senttiä navan yläpuolelta eli missä tissit roikkuu lähtee se luotisuora viiva alas. Nuorekasta on jos se vyötärö näytetään ja tissit hilataan liiveillä ylemmäs, tyköistuvampaa yläosaa kannattaa suosia. Eikä niiden vatsalihasten kiinnteyttäminenkään pahaksi olisi jos tätimäisyyttä haluaa välttää.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 15:26"]
Minä olen 21-vuotias ja isäni mielestä minun pitäisi pukeutua aikuisemmin eli samalla tavalla kuin 35-vuotiaat. Pillifarkut eivät kuulemma ole enää tämän ikäisen housut ja hiukset pitäisi leikata lyhyiksi. Tuli vain mieleen.
[/quote]
yrittää suojella sua pahoilta irstailta sediltä.
Pissis en ole ikinä ollut. Lähinnä se hippi/kukkaistyttö, vaikka nytkin jo 30+. Batiikkia en toki käytä, liian stereotyyppistä. Näytän toki ikäistäni nuoremmalta, joten minusta tässä ei tule konfliktia.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 15:39"][quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 15:35"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 15:28"]
Mä en ymmärrä, miksi tätimäisyys pitäisi jotenkin välttää. Kun on täti-iässä, kannattaa mieluummin olla ylpeä itsestään kuin yrittää teeskennellä olevansa jotain muuta. Koska oikeastihan kyse on nimenomaan siitä, että ikä tekee ihmisestä eri näköisen ja niin kuuluukin olla. Suurin osa näistä "nuorekkaista" näyttää juuri siltä, mitä sana tarkoittaakin: ihmiseltä, joka ei ole nuori, mutta haluaisi näyttää siltä kuin olisi.
Miksi häpeätte sitä, mitä olette? Miksi ette nauti siitä ja etsi sen hyviä puolia?
[/quote]
Entäs jos ei vain ole yhtään täti vielä 42 vuotiaana? Pitääkö väkisin ruveta tätiksi? Ei kiitos!
[/quote]
Kun oikeasti on kyllä, jotkut ei vaan myönnä itä itselleen ja näyttä sit naurettavilta juuri sen takia.
[/quote]
Ainoastaan sinä olet naurettava. Pukeudu vaikka säkkiin. Minä paskat sinun mielipiteistäsi välitän.
Kokonaisvaikutelmaan vaikuttaa myös hius- ja meikkaustyyli. Lisäksi ainakin minulla (30v nainen) on eri tyyli töissä kuin vapaa-ajalla. Töissä asiallisempi, joka olisi vapaa-ajalle liian tätimäinen ja virallinen, ja sitten vapaa-ajalla rennompi, joka puolestaan olisi töihin liiankin rento.