Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ottaisitko itsellesi miehen sukunimen

Vierailija
03.09.2014 |

jos miehesi sukunimi olisi Mursu, Kakkinen tai Supponen?

Kyselen, koska vastaan on tullut tapauksia, joissa nainen on vaihtanut neutraalin tai jopa kauniin sukunimensä miehen nimeen, joka on edellä mainittujen kaltainen.

Itse en vaihtaisi mainitsemiini nimiin.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan vaihtaisi. Mulla on aika yleinen sukunimi, mutta nätimpi se on kuin moni muu. 

Lapset eivät kyllä myöskään saisi miehen sukunimeä, jos se olisi noin järkyttävä. Mieluiten mies ottaisi joko minun sukunimeni tai pitää omansa ja lapsi/lapset saavat omani.

Vierailija
22/36 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jos mies on muualta tullut, suomalaista sukunimieä en haluaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaihtaisi omaa sukunimeä naimisiin mennessä, mielestäni ihmeellinen jäänne muinaisuudesta. Varsinkaan en tajua naisia jotka ottavat jonkun aivan hirvittävän nimen vaikka oma nimi olisi ollut kaunis. Eräällä ystävälläni oli oikeasti kaunein naisen nimi minkä tiedän, sekä suku- että etunimi niin meni ja vaihtoi sen aivan törkeään nimeen. Ero tuli, toivottavasti vaihtaa oman nimensä takaisin.

Vierailija
24/36 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Omalla nimellä hautaan menen.

Vierailija
25/36 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani jonka nimi oli tyyliin Karheinen eli harvinainen suomalainen nimi otti miehensä nimen joka oli tyyliin Virtanen tai Mäkinen. Mun mielestä aika huono maku.

Itse haluaisin ottaa itselleni sukuni alkuperäisen nimen joka on ollut käytössä jo keskiajalla mutta nykyinen nimilaki ei anna siihen mahdollisuutta.

Vierailija
26/36 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vaihtaisi omaa sukunimeä naimisiin mennessä, mielestäni ihmeellinen jäänne muinaisuudesta. Varsinkaan en tajua naisia jotka ottavat jonkun aivan hirvittävän nimen vaikka oma nimi olisi ollut kaunis. Eräällä ystävälläni oli oikeasti kaunein naisen nimi minkä tiedän, sekä suku- että etunimi niin meni ja vaihtoi sen aivan törkeään nimeen. Ero tuli, toivottavasti vaihtaa oman nimensä takaisin.

Muinainen? Tapa yleistyi yläluokan piirissä joskus 1800-luvulla mutta lakiin tuli pakolliseksi vasta 1930.

Vierailija
27/36 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi miehen sukunimeä oli se mikä tahansa.

Vierailija
28/36 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vaihtaisi, jos oikeesti olis jotenkin "ällöttävä" sukunimi kuten vaikkapa Finnilä. ( ja toi on oikee sukunimi, olen törmännyt) .

Finni on vanha sukunimi (tarkoittaa suomalaista). Finnilä on tilan nimi joka on johdettu tuosta sukunimestä ja joka on myöhemmin otettu sukunimeksi.

Vierailija
29/36 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta naisella on jo isän nimi, eli miksi helkkarissa ottaisitte appiukon nimen? Ihan järjetöntä ja niin itsekästä touhua. Tyttöjä kirjaimellisesti poistetaan väestöstä AVIOMIEHEN sukuun liittymisen takia, eikä tyttöjä haluta koska pojat jatkaa nimeä. Se nimiperinne vain heikentää naisten asemaa entisestään, vie naisen tunnistettavuuden ja silti teette tämän. Näette että mies ei tätä koskaan tee.

Ja jos tapa kerran on vapaa, miksi se on AINA suunnattu naisille että vaihtaako hän nimensä? Miksette miehiltä kysy? Se että nimenvaihto esitetään aina vain niin että se potentiaalinen vaihtaja on nainen, ei ole mikään vapaa valinta. Myönnätte, että tapa painostaa vain naisia.

Kaikki naiset on heikommassa asemassa teidän takianne, miehet syrjii tyttöjä vain lisää koska nimi ei jatku, ja silti tällainen vä*ivaltatapa on normi maailman tasa-arvoisimmassa maassa. Hävetkää.

Vierailija
30/36 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Finnilä viittaa suomalaisuuteen eli Finn. Luulisin.

Kaikki keskiajalta tunnetut Finnit ja Finnet eivät ole saaneet nimeään koska olisivat Suomesta vaan koska heidän suvuillaan on ollut tilannimenä tai sukunimenä alunperin nimi Suomalainen.

Vierailija
31/36 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen etunimen ottaisin jos saisi. Erkki on sen verran seksikäs etunimi.

Vierailija
32/36 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ois tietenkin hauskaa ottaa äidinlinjainen nimi mutta ongelmaksi muodostuu se että kun äitilinjaa tutkii sukututkimuksella tarpeeksi pitkälle ja löytyy varhaisin esi-äiti, hänellä ei ole omaa nimeä vaan miehen tai isänsä nimi.

Vierailija
33/36 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käsittänyt että suhteet missä nainen pitää oman sukunimensä, ovat enemmn avoimia suhteita vaikka ollaankin naimisissa.

Vierailija
34/36 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen käsittänyt että suhteet missä nainen pitää oman sukunimensä, ovat enemmn avoimia suhteita vaikka ollaankin naimisissa.

No se on täysin väärä käsitys se. Itse olen ollut naimisissa 25 vuotta saman miehen kanssa eikä meillä ole avoin suhde vaikka pidinkin oman sukunimeni, ei tulisi kuuloonkaan sellainen suhde. En vain kokenut minkäänlaista tarvetta vaihtaa OMAA nimeäni MIEHEN nimeen vaikka miehellä aatelisnimi, itsellä ihan normaali Suomi-nimi. Hyvin on pärjätty, nimistä viis.

Vierailija
35/36 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaihtanut sukunimeä vaikka kauniimman olisin sannut, mutta oma sukunimi on aina oma sukunimi. 

Vierailija
36/36 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jos mies on muualta tullut, suomalaista sukunimieä en haluaisi.

Mieheni on muualta tullut; hänellä on kaksi sukunimeä eli isänsä ja äitinsä, minulla on omani+ lapsilla on meidän molempien vanhempien sukunimet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän