Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nielurisaleikkauksesta toipuminen

Vierailija
03.09.2014 |

Otsikon mukainen toimenpide näyttäisi olevan lapsella (8 v.) edessä. Mitenkäs muilla on kyseinen operaatio sujunut ja miten nopeasti lapsi on toipunut? Lääkärin mukaan voi vaatia jopa parin viikon sairausloman ja itse olen kuullut, että potilas voi olla todella pitkään kipeä. Kertokaa kokemuksianne!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole lapsen leikkauksesta kokemuksia, mutta omasta leikkauksesta on. Mä olin välittömästi leikkauksen jälkeen aikalailla kivuton, mutta kipu paheni koko ajan ja n. viikko leikkauksesta se oli rajuimmillaan. Erityisesti yöllä oli ihan tolkuton kipu, lähinnä se tuntui korvissa eikä nielussa niinkään. Kuitenkin tuo tosi kivulias vaihe oli aika nopeasti ohi, sen viikon jälkeen alkoi helpottaa nopeasti ja alle kahdessa viikossa olin kyllä ihan kunnossa. Lisäksi mulla on se käsitys, että lapsella toipuminen on helpompaa kuin aikuisella.

Vierailija
2/7 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakaan ei ole kokemusta lapsen leikkauksesta, mutta itseltäni leikattiin kun olin 16v. Noin viikon ajan olin todella kipeä enkä oikein sängystä päässyt ollenkaan ylös, pikkuhiljaa sitten aloin parantua ja muistaakseni noin 1,5 viikon jälkeen pääsin jo juuri ja juuri kouluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 12:44"]

Otsikon mukainen toimenpide näyttäisi olevan lapsella (8 v.) edessä. Mitenkäs muilla on kyseinen operaatio sujunut ja miten nopeasti lapsi on toipunut? Lääkärin mukaan voi vaatia jopa parin viikon sairausloman ja itse olen kuullut, että potilas voi olla todella pitkään kipeä. Kertokaa kokemuksianne!

[/quote]

Minä taas olen siinä käsityksessä, että lapset selviävät suht kevyesti, aikuisilla voi olla vaikeampaa (tosin itselläni meni varsin helposti aikuisiällä). Kipulääkereseptin saa mukaan ja sillä pärjää. Omani oli vasta parivuotias, kun nielu- ja kitarisat poikkaistiin, mutta hänellä meni hyvin helposti, kipulääkettäkään ei jouduttu paljon antamaan. Aluksi pitää tietysti olla varovainen, ettei tule verenvuotoa, ja kannattaa kyllä noudattaa ruoka- ja juomasuosituksia. Ja tietysti joillakin on luonnostaan matala kipukynnys.

Vierailija
4/7 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin leikattiin vasta aikuisena. Kipua ei ollut juuri lainkaan, parina ekana päivänä otin kipulääkettä. Olisin voinut mennä töihin periaatteessa jo parin päivän päästä, mutta lääkäri pakotti olemaan pari viikkoa poissa.

Vierailija
5/7 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla leikattiin aikuisena nielurisat. Ei tuntunut missään, siis kovasti. Ihan Buranalla meni parissa päivässä kipu ohi, ja sekin kipu oli lievää. Syömään ja juomaan pystyi normaalisti koko ajan. Tosin suositeltiin, ettei mitään näkkileipää tms. karheaa ja kokkareista heti leikkauksen jälkeen söisi. Sairauslomaa en saanut, koska olin kesälomalla jo muutenkin.

Vierailija
6/7 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oltiin sairaslomalla 3vk. Lapsi oli todella tuskainen jos lääkitys ei ollut tasaista, tramal&pronaxen&pamol f. Ensimmäiset 10pv oltiin melkein pelkällä vedellä, koska maidosta&jäätelöstä tuli limaa kurkkuun ja alkoi yskittämään. Mehujäästä lapsi ei tykännyt. Haavat myös aukesivat, päivystykseen kiireesti ambulanssilla ja uusi leikkaus, jossa haavat poltettiin kiinni. Verta tuli kuin härän kurkusta, suusta ja sieraimista. Lapsi otti kaiken yllättävän rauhallisesti, ei ole saanut lääkäri, sairaala eikä muuta kammoa. Vastattiin rehellisesti kysymyksiin ja lapsi sai kunnon särkylääkkeet&levon. Lasta ei tuon haavojen aukeamisvaaran takia voi jättää ilman aikuisen valvontaa ainakaan ensimmäisen viikon -10pv aikana.

Suosittelen varautumaan vähintään 2vk sairaslomaan.

Vierailija
7/7 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yhdeltä lapselta leikattiin, kun hän oli 8-v. Kyllä leikkauksen jälkeinen aika oli tuskaista, viikko ihan kauheaa, ja toinenkin viikko meni toipuessa. Lääkityskin oli hankalaa, koska tyttö oksensi heti lääkkeet, joten piti suppoja käyttää. Hän oli todella laiha jo ennen leikkausta ja laihtui pari kiloa lisää tuon kahden viikon toipumisen aikana. Onneksi ei mitään verenvuotokomplikaatioita tullut. Mutta todella hyödyllinen leikkaus oli, koska tytön tulehduskierre loppui siihen. Hän on jo aikuinen ja joutui syömään ensimmäisen (ja toistaiseksi ainoan) antibioottikuurin 14 vuotta leikkauksen jälkeen. Ennen leikkausta niitä oli useita vuodessa.