Ymmärrätkö vanhusten valituksen VR:n lippuluukun lopettamisesta?
Meidän paikallisen rautieaseman lippukassa lopetettiin ja nyt mummot itkee yleisönosastoilla sitä kun ei enää voi ostaa lippuja mistään ja vanhuksia sorsitaan, kun ne ei osaa käyttää lippuautomaattia eikä tietenkään ole nettiä. Eikä sekään kelpaa vaikka lippuja saa jokaikiseltä R-kioskilta, joita on useita ympäri kaupunkia ja aukioloajat paljon pidemmät kuin vanhalla lippukassalla. Mutta kun valivali kun R-kioski on niin kaukana! Ja mun 70v äiti on yksi näistä valittajista. Bussilla ei voi matkustaa, kun siellä pitää istua kuin sillit suolassa ja junalippujen ostaminen on tehty niin hankalaksi. Huoh. Toivottavasti musta ei tule tuollainen vanhana.
Kommentit (99)
Automaatit ja netti toimivat hyvin, jos tietää tarkasti, mitä haluaa. Mutta jos kaipaa apua jonkin vähän monimutkaisemman reitityksen tekoon, sitä on vaikea saada. VR olettaa, että kaikki osaavat matkustaa junissa, mutta jos tavoitteena on saada vaikkapa autoilijoita junan käyttäjiksi, asiakaspalvelun poistaminen ei auta asiaa.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 10:33"]
Automaatit ja netti toimivat hyvin, jos tietää tarkasti, mitä haluaa. Mutta jos kaipaa apua jonkin vähän monimutkaisemman reitityksen tekoon, sitä on vaikea saada. VR olettaa, että kaikki osaavat matkustaa junissa, mutta jos tavoitteena on saada vaikkapa autoilijoita junan käyttäjiksi, asiakaspalvelun poistaminen ei auta asiaa.
[/quote]
VR:llä on tietääkseni vielä melko toimiva puhelinpalvelu? Mainitsematta kattavaa juna-asemaverkostoa. Jos taas asuu pienellä paikkakunnalla, on varmasti huomannut, että moni muukin palvelu sieltä puuttuu.
Kyllä sekin vituttaa kun lipunmyynti on loppunut kaupungista ja olet r-kioskin myyjä. Harva se päivä saat olla huora, koska VR on tehnyt aikatauluihin muutoksia ja nyt onkin vaihto junassa matkalla pohjosesta etelään. Minä en sille asialle voi yhtään mitään, natiskaa vr:lle. Minulla on muutakin tekemistä töissä kuin kuulla olevani huora, näiltä herttaisilta 70v vanhuksilta.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 09:57"]
Vanhuus ei ole mikään syy olla oppimatta uutta. Kyse on pelkästä haluttomuudesta opetella mitään. Maailma muuttuu ja jokaisen on mukauduttava muutoksiin. Ei ole mitään maagista ikää, jonka jälkeen uusia asioita ei enää voi omaksua.
[/quote]
Kyllä se on ihan tutkittu juttu, että vanhemmat ihmiset eivät enää opi uusia asioita samalla tavalla kuin nuoret. Jotkut oppivat tosi hitaasti ja toiset eivät ollenkaan vaikka kuinka monta kertaa harjoittelisi ja kokeilisi ohjauksen kanssa, että miten vaikka joku uusi asia toimii. Puhutaan kognitiivisesta vanhenemisesta ja sillä viitataan siihen miten esim. muistaminen, oppiminen, tarkkaavaisuus ja ajattelukyky heikkenevät vanhemmiten.
[/quote]
Varmasti asia on näinkin, mutta kyllä suurin syy on edelleen siellä korvien välissä. "Enhän minä mittee nettilöitä ja hipasuvempaimia tarvihe".
Minun isoäitini joka on nyt 85v päätti 10 vuotta sitten, että hän opettelee kirjoittamaan tekstiviestejä. Tämän taidon hän taitaa vielä tänäkin päivänä ja selailee nettiä ahkerasti päivittäin, vaikka onkin muuten melko huonokuntoinen. Hänen vuotta nuorempi siskonsa taas oli alusta asti kaikkia vempaimia vastaan ja vaikka hän on huomattavasti parempi kuntoinen ja skarpimpi, ei hän osaa vielä tänä päivänäkään lukea tekstiviestejä.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 10:41"]
[/quote]
VR:llä on tietääkseni vielä melko toimiva puhelinpalvelu? Mainitsematta kattavaa juna-asemaverkostoa. Jos taas asuu pienellä paikkakunnalla, on varmasti huomannut, että moni muukin palvelu sieltä puuttuu.
[/quote] Nimenomaan monilla vanhuksilla on jo huono kuulokin. Siis hei haloo, me puhutaan nyt vanhoista ihmisistä, joilla ei kroppakaan enää pelaa niin kuin nuorena. Mä ymmärrän oikein hyvin, että he valittavat.
Ymmärrän kyllä. Netin käyttö jakaa edelleen suomalaisia kahtia, eivät kaikki käytä nettiä. Ja olen vakaasti sitä mieltä, että niille nettiä ja koneiden käyttöä taitamattomille pitäisi olla toinenkin vaihtoehto. Esim. täkäläisellä terveysasemalla ilmoittautuminen on vain ja ainoastaan automaatilla. Monelle vanhalle (ja osalle työikäisistäkin) koneiden käyttö on jotenkin pelottavaa. Oma äitinikin tapasi jännittää lentokenttien lähtöselvitysautomaatteja tosi pitkään, ennen kuin niistä tuli hänelle normaaleja.
Toki se on ihan vaan henkinen juttu ja vanhempanakin oppii uutta. Epäilen kyllä syvästi, että vastaavia henkisiä klikkejä voi olla vielä monta edessä niillä, jotka täällä isoon ääneen päivittelevät että miten joki on noin haluton ja vaikea. :D Jos vanhaksi elää, niin sopii sitten nöyränä kuunnella muiden vastaavia arvioita itsestään. Kun tässä maassa on niitä opettelemaan haluttomia ihmisiä aika paljon, ja mainitsemasi muutosvastarinta on nykyisin työelämässäkin hyvä perustelu jakaa irtisanomislappu kouraan...
Olen muutaman kerran mennyt Porista tamperelaisen kaverini kanssa Rovaniemelle junalla. Minä lähden Porista ja vaihdan Rovaniemen junaan Tampereella. Virkailija on saanut minulle ja kaverilleni istumapaikkat vierekkäin tre-rovaniemi välille. Pystyykö automaatti tähän?
Jos pystyy matkustamaan itsenäisesti junalla, pystyy ostamaan itsenäisesti myös lipun automaatista. Kaikki muu on laiskojen ja uppiniskaisten paskapuhetta ja tekosyitä.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 10:08"]On edelleen paljon eläkeikäisiä joilla ei edes ole pankkikorttia! Ovat tottuneet asioimaan käteisellä, lippuautomaattiin ei taida käteinen kelvata.
[/quote]
Kyllä pk-seudulla ainakin käy. Mitä nyt noilla asemilla on, itse ainakin maksan kolikoilla tai seteleillä. Ja myydäänhän niitä lippuja junassakin... Ja bussissa voi ostaa kuskilta...
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 10:47"]
Ymmärrän kyllä. Netin käyttö jakaa edelleen suomalaisia kahtia, eivät kaikki käytä nettiä. Ja olen vakaasti sitä mieltä, että niille nettiä ja koneiden käyttöä taitamattomille pitäisi olla toinenkin vaihtoehto. Esim. täkäläisellä terveysasemalla ilmoittautuminen on vain ja ainoastaan automaatilla. Monelle vanhalle (ja osalle työikäisistäkin) koneiden käyttö on jotenkin pelottavaa. Oma äitinikin tapasi jännittää lentokenttien lähtöselvitysautomaatteja tosi pitkään, ennen kuin niistä tuli hänelle normaaleja.
Toki se on ihan vaan henkinen juttu ja vanhempanakin oppii uutta. Epäilen kyllä syvästi, että vastaavia henkisiä klikkejä voi olla vielä monta edessä niillä, jotka täällä isoon ääneen päivittelevät että miten joki on noin haluton ja vaikea. :D Jos vanhaksi elää, niin sopii sitten nöyränä kuunnella muiden vastaavia arvioita itsestään. Kun tässä maassa on niitä opettelemaan haluttomia ihmisiä aika paljon, ja mainitsemasi muutosvastarinta on nykyisin työelämässäkin hyvä perustelu jakaa irtisanomislappu kouraan...
[/quote] Minusta kaikessa pitäisi olla vaihtoehto. Ei saa olla mitään pakkoja. Jos ei huvita opiskella ammattia, ei ole pakko. Jos ei huvita opetella laittamaan roskia roskikseen, ei ole pakko. Jos ei huvita opetella koulussa ruotsia, ei ole pakko. Jos ei huvita opetella maksamaan ostoksiaan, ei ole pakko. Jos ei huvita oppia keräämään koiransa jätöksiä, ei ole pakko.
[/quote] Entinen kännykkäni meni rikki ja menin ostamaan älypuhelimen ja pakko sanoa, että en tykkää siitä yhtään kun se on kaikkea muuta kuin älykäs. Hipaisunäppäimillä ei saa edes tekstiviestiä laitettua kunnolla! En jaksaisi enää millään opetella koko ajan uutta teknologiaa kun en muutenkaan ole mikään tekninen ihminen. Mieluummin itsekin ostan junalippuni palvelutiskiltä. Onnistun hyvin usein sähläämään sen automaatin kanssa vaikka olen kai ihan normaali.
Ostan lipun ihan periaatteesta asemalta, koska jos emme käytä palveluja, ne lopetetaan.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 10:51"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 10:08"]On edelleen paljon eläkeikäisiä joilla ei edes ole pankkikorttia! Ovat tottuneet asioimaan käteisellä, lippuautomaattiin ei taida käteinen kelvata. [/quote] Kyllä pk-seudulla ainakin käy. Mitä nyt noilla asemilla on, itse ainakin maksan kolikoilla tai seteleillä. Ja myydäänhän niitä lippuja junassakin... Ja bussissa voi ostaa kuskilta...
[/quote]
asuu niitä vanhuksia muuallakin kun kehäkolmosen sisäpuolella...
http://www.kauppalehti.fi/etusivu/vr+lopettaa+lipunmyynnin+11+asemalla+elokuussa/201407691224
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 10:51"]
[/quote] Minusta kaikessa pitäisi olla vaihtoehto. Ei saa olla mitään pakkoja. Jos ei huvita opiskella ammattia, ei ole pakko. Jos ei huvita opetella laittamaan roskia roskikseen, ei ole pakko. Jos ei huvita opetella koulussa ruotsia, ei ole pakko. Jos ei huvita opetella maksamaan ostoksiaan, ei ole pakko. Jos ei huvita oppia keräämään koiransa jätöksiä, ei ole pakko.
[/quote]
:D
Olen muutaman kerran mennyt Porista tamperelaisen kaverini kanssa Rovaniemelle junalla. Minä lähden Porista ja vaihdan Rovaniemen junaan Tampereella. Virkailija on saanut minulle ja kaverilleni istumapaikkat vierekkäin tre-rovaniemi välille. Pystyykö automaatti tähän?
[/quote]
Pystyy. Automaatti näyttää vapaat paikat ja voitte valita teille parhaiten soveltuvat.
Lipun pystyy ostamaan myös konnarilta junasta.
Mä huomasin yhtenä päivänä kassajonossa, kuinka kamala ja itsekäs ihminen olenkaan vaikken sitä tuonutkaan ilmi, muuta kuin omassa päässäni. Kello oli 11-12 kun kävin Prismassa ja siinä kassajonossa jonottelin ja siinä oli sitten vanhuksia ja parhaillaan yksi vanha mies maksamassa. Ensin bonuskortti, mikä piti laittaa kahdesti, jotta meni oikein. Sitten pankkikortin kanssa ongelmia ja tietysti maksamisessa kesti ja mä vaan ajattelin päässäni, että "niinpä tietysti taaaas saa jonottaa ja eikö nuo nyt osaa vielkää pankkikorttejaan käyttää!" Ym. Kunnes mun tuli ajatuksistani hyvin paha mieli, kun ajattelin, että eihän se papparainen tahalleen jonoa aiheuta. Ja eihän mullakaan kiire minnekkään, jotten oikeasti ehtisi odottamaan pidempää. Tää papparainen on elämänsä aikana varmana nähnyt, jos minkälaista kyläkauppaa ja ostoskeskusta ja saanut vaihtaa kauppaa ja seteleitä ja kortteja sun muuta elämänsä aikana. Jatkuvasti jotain uutta. Yhden asian, kun oppii, niin saa opetella toisen asian ja yhden asian, kun muistaa ja osaa automaattisesti, niin sitten tehdään muutoksia, jolloin taas pakka uusiksi. Ei varmasti ole helppoa, etenkään, kun jatkuvasti joku kiireinen ihminen hengittämässä niskaan, että KAIKKIHETIMULLENYTONKIIRE vaikka aikaahan riittää...
Ymmärrän, että vanhusten on vaikea sopeutua muutoksiin, joten ymmärrän myös valituksen jossain määrin.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 10:46"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 10:41"]
[/quote]
[/quote] Nimenomaan monilla vanhuksilla on jo huono kuulokin. Siis hei haloo, me puhutaan nyt vanhoista ihmisistä, joilla ei kroppakaan enää pelaa niin kuin nuorena. Mä ymmärrän oikein hyvin, että he valittavat.
[/quote]
Kukkahatumäinen lähestymistapa ei ole koskaan ollut rakentava. Mitä sinä ehdottaisit? Että kaikille pikkukylille palkattaisiin asiakaspalvelija päivystämään yksinäisiä vanhuksia? Ja kuka tämän lystin maksaisi, me muut matkustajat. Itseäni ainakin ei kiinnostaisi maksaa enemmän lipusta, vain koska toinen ei halua nähdä pientä vaivaa oman lippunsa eteen.
Mikäli ihminen kykenee yksin matkustamaan, hän kykenee myös hankkimaan lipun. Mikäli ei, ei päivystävä asiakaspalvelija ole oikea lääke, vaan edunvalvoja/hoitokoti/läheinen.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 09:57"]
Vanhuus ei ole mikään syy olla oppimatta uutta. Kyse on pelkästä haluttomuudesta opetella mitään. Maailma muuttuu ja jokaisen on mukauduttava muutoksiin. Ei ole mitään maagista ikää, jonka jälkeen uusia asioita ei enää voi omaksua.
[/quote]
Kyllä se on ihan tutkittu juttu, että vanhemmat ihmiset eivät enää opi uusia asioita samalla tavalla kuin nuoret. Jotkut oppivat tosi hitaasti ja toiset eivät ollenkaan vaikka kuinka monta kertaa harjoittelisi ja kokeilisi ohjauksen kanssa, että miten vaikka joku uusi asia toimii. Puhutaan kognitiivisesta vanhenemisesta ja sillä viitataan siihen miten esim. muistaminen, oppiminen, tarkkaavaisuus ja ajattelukyky heikkenevät vanhemmiten.