Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ymmärrätkö vanhusten valituksen VR:n lippuluukun lopettamisesta?

Vierailija
03.09.2014 |

Meidän paikallisen rautieaseman lippukassa lopetettiin ja nyt mummot itkee yleisönosastoilla sitä kun ei enää voi ostaa lippuja mistään ja vanhuksia sorsitaan, kun ne ei osaa käyttää lippuautomaattia eikä tietenkään ole nettiä. Eikä sekään kelpaa vaikka lippuja saa jokaikiseltä R-kioskilta, joita on useita ympäri kaupunkia ja aukioloajat paljon pidemmät kuin vanhalla lippukassalla. Mutta kun valivali kun R-kioski on niin kaukana! Ja mun 70v äiti on yksi näistä valittajista. Bussilla ei voi matkustaa, kun siellä pitää istua kuin sillit suolassa ja junalippujen ostaminen on tehty niin hankalaksi. Huoh. Toivottavasti musta ei tule tuollainen vanhana.

Kommentit (99)

Vierailija
1/99 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käteisen käyttäjänä en tykkää siitä että lippua ei saa enää asemalta paperirahalla, vaan mun täytyis mennä takaisin pankkiin muuttamaan käteiseni tilille. Tosin tuohon R-kioskin lipunostopalveluun en ole tutustunut, eli jos siellä käy käteinen, ei ole niin iso ongelma.

Mutta vaikka mun lähin ärrä olisi ihan vieressä, täytyy sinne juna-asemalle mennä jos meinaan käyttää sitä ostamaani junalippua. Eli oli kätevää ostaa se lippu jo paikan päältä. Ymmärrän siis miksi mummelit valitavat vaikka mulla ei ole ongelmia tekniikan kanssa.

Vierailija
2/99 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuus ei ole mikään syy olla oppimatta uutta. Kyse on pelkästä haluttomuudesta opetella mitään. Maailma muuttuu ja jokaisen on mukauduttava muutoksiin. Ei ole mitään maagista ikää, jonka jälkeen uusia asioita ei enää voi omaksua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/99 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän. Kun on vuosikymmenet tottunut tekemään jonkun asian tietyllä tavalla niin kyllä se ottaa koville muuttaa tapojaan.

Vierailija
4/99 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se vaikeaa. Mun iäkäs äitini ei voi käyttää mitään maksupäätettä kun näkö ei enää riitä. Vaikka äly riittäisi ja kädet toimisivat niin silmät eivät enää erota niitä kaikkia pikku nappeja ja hipaisupainikkeita. Hänelle pitää aina jonkun muun käydä nostamassa käteinen.

Vierailija
5/99 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin sinä olet nähnyt bussissa niin paljon porukkaa, että "pitää istua kuin sillit suolassa"? Minä näin viimeksi 1970-luvulla, koulumatkoilla.

Ei se netistä tai lippuautomaatista ostaminen aina niin yksinkertaista ole nuoremmillekaan. Useampana kuin yhtenä aamuna on aamujunaan menijöiden kanssa sen automaatin ääressä ihmetelty.

Varsinkin huonojalkaisille ikäihmisille ongelma on se, että pitäisi ERIKSEEN lähteä noutamaan lippua ETUKÄTEEN, kun siinä on nykyään paikkavaraus tiettyyn junaan. Ei eläkeläisellä ole niin väliä, missä junassa matkustaa, siinä ensimmäisessä vaiko seuraavassa, tai ehkä vasta seuraavana päivänä. Siksi olisi paljon helpompi ostaa se lippu rautatieasemalta juuri ennen lähtöä.

Sama juttu esimerkiksi silloin, kun on lähdössä töistä junalla, mutta ei voi olla ihan varma ehtiikö siihen 12.15 lähtevään junaan, jolla pääsisi ilman vaihtoja suoraan kotiin vaiko vasta siihen klo 15.10 lähtevään, joka on vielä kalliimpikin vaikka joutuu vaihtamaan.

Vierailija
6/99 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä. Vanhukset on ammattivalittajia. Ja heillä on aikaa hakea junalippunsa vaikka kuusta. 

Vierailija
7/99 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi se R-kioski ei kelpaa??

ap.

Vierailija
8/99 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää muistaa, että monet näistä vanhuksista ovat tottuneet ostamaan lippunsa käteisellä vuosikymmenien ajan ja aina muutokset aiheuttavat alussa vastarintaa. Myös meissä nuorissa. 

Vanhusten tulisi kuitenkin ymmärtää, että valtaosa ihmisistä käyttää nykyään nettiä tai maksuautomaattia, eikä käteistiskin pitäminen ole enää kannattavaa. Lisäksi noitten automaattien käyttäminen on tehty todella helpoksi eli siihen ei voi vedota, että niitä olisi hankala käyttää.

Noille automaateille ei tietenkään voi alkaa esittelemään valokuvia kukkapenkeistä/lapsenlapsista, mutta ei niitä kuulu esitellä kassavirkailijallekkaan.:)

Vierailija
9/99 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On edelleen paljon eläkeikäisiä joilla ei edes ole pankkikorttia! Ovat tottuneet asioimaan käteisellä, lippuautomaattiin ei taida käteinen kelvata.

Vierailija
10/99 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ja mielestäni nuorempienkin pitäisi valittaa. Miksi me hyväksymme sen että mistään ei saa enää palvelua? Vr:nkin hinnoilla totisesti olisi aiheellista saada hymyilevä henkilö luukulle, itsepalveluautomaatin sijaan. Sama pankeissa. Teet itse pankkivirkailijan työt ja maksat siitä vielä palvelumaksua. Täysin hullua. Ravintoloissa teemme tarkoilijan hommat ja kuskaamme tiskejä ympäriinsä. Usein saa tullessaan myös pyyhkiä pöydän puhtaaksi, kun kukaan ei ole sitäkään tekemässä. Sitten ihmetellään kun on työttömiä.

Vierailija
11/99 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 10:07"]Mutta miksi se R-kioski ei kelpaa??

ap.
[/quote]
Se voi olla eri puolella kaupunkia, ei ole autoa, kävely on usein vanhuksille hankalaa. Kyllä minuakin sylettäisi jos joutuisin taksilla ajelemaan ensin ympäriinsä ennen kuin pääsen junaan.

Vierailija
12/99 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tietenkin tekee kaikkensa auttaakseen äitiään tässä ongelmassa, eikös juu? Haet vaikka lipun hänelle henkilökohtaisesti? Sehän on luonnollista, että vanhempia autetaan, itse kävin äidilleni viimeksi eilen kaupassa, koska hänen liikkumisensa on huonoa. Äitini ei siis tarvitse valittaa.

Vierailija
13/99 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi valittajat valittaa vanhuksista. Menkää itseenne, jos MInä-Minältä kykenette!

Vierailija
14/99 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ikää n.30 ja silti tykkää että saan asiakaspalvelua. En käytä automaatteja jos ei ole ihan pakko esim. Leffalipun ostan kassalta. Verotoimistoon ja Kelaan menen käymään

Vierailija
15/99 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jotenkin koomistaa, että juuri vanhukset valittavat, että heitä ei oteta huomioon. Kuitenkin myyjänä täytyy todeta, että juuri vanhukset ovat kaupoilla asioidessaan niitä kaikkein itsekkäimpiä asiakkaita. Esimerkiksi se, että takana on 10m jonot, ei monesti estä vanhempia "herrasmiehiä" alkamasta kertoa lonkkavaivoistaan. Monesti he jopa katsovat taakseen ja silti alkavat jorisemaan.

Ymmärrän kyllä, että monia ärsyttää kun nykyään monet asiat ovat automatisoituja, pitää kuitenkin muistaa, että yritystoiminnalla tavoitellaan voittoa, se ei ole hyväntekeväisyyttä. 

Vierailija
16/99 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 10:16"]Mulla on ikää n.30 ja silti tykkää että saan asiakaspalvelua. En käytä automaatteja jos ei ole ihan pakko esim. Leffalipun ostan kassalta. Verotoimistoon ja Kelaan menen käymään
[/quote]

Niin ja mua ärsyttää asiakaspalvelija jonka ainut lause on "tee netissä"

Vierailija
17/99 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 10:18"]

On jotenkin koomistaa, että juuri vanhukset valittavat, että heitä ei oteta huomioon. Kuitenkin myyjänä täytyy todeta, että juuri vanhukset ovat kaupoilla asioidessaan niitä kaikkein itsekkäimpiä asiakkaita. Esimerkiksi se, että takana on 10m jonot, ei monesti estä vanhempia "herrasmiehiä" alkamasta kertoa lonkkavaivoistaan. Monesti he jopa katsovat taakseen ja silti alkavat jorisemaan.

Ymmärrän kyllä, että monia ärsyttää kun nykyään monet asiat ovat automatisoituja, pitää kuitenkin muistaa, että yritystoiminnalla tavoitellaan voittoa, se ei ole hyväntekeväisyyttä. 

[/quote]Koska vr on monopoli, se nyt ei ihan voi vedota yritystoiminnan lakeihin. Meillä ei ole täällä toista junaverkostoa jota voisi käyttää.

Vierailija
18/99 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 10:18"]On jotenkin koomistaa, että juuri vanhukset valittavat, että heitä ei oteta huomioon. Kuitenkin myyjänä täytyy todeta, että juuri vanhukset ovat kaupoilla asioidessaan niitä kaikkein itsekkäimpiä asiakkaita. Esimerkiksi se, että takana on 10m jonot, ei monesti estä vanhempia "herrasmiehiä" alkamasta kertoa lonkkavaivoistaan. Monesti he jopa katsovat taakseen ja silti alkavat jorisemaan.

[/quote]
Sitä voittoa jäisi kyllä ja voisi tulla jopa enemmän kun satsattaisiin palveluun. Vr:lläkin on lentoyhtiöiden hinnat, saisivat hilata palvelunkin sille tasolle.

Vierailija
19/99 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 10:08"]

Ymmärrän ja mielestäni nuorempienkin pitäisi valittaa. Miksi me hyväksymme sen että mistään ei saa enää palvelua? Vr:nkin hinnoilla totisesti olisi aiheellista saada hymyilevä henkilö luukulle, itsepalveluautomaatin sijaan. Sama pankeissa. Teet itse pankkivirkailijan työt ja maksat siitä vielä palvelumaksua. Täysin hullua. Ravintoloissa teemme tarkoilijan hommat ja kuskaamme tiskejä ympäriinsä. Usein saa tullessaan myös pyyhkiä pöydän puhtaaksi, kun kukaan ei ole sitäkään tekemässä. Sitten ihmetellään kun on työttömiä.

[/quote]

En tiedä sinusta, mutta itse en menisi pankkiin itse hoitamaan pankkiasioita tai ostamaan junalippuja mistään tiskiltä vaikka tälläinen vaihtoehto olisikin mahdollista. Älypuhelimella molemmat asiat hoituvat vain niin paljon helpommin. Mulla oli duunissa joku ei-edes-niin vanha änkyrä (nyt varmaan 45-50v) muutama vuosi sitten. Hän ei suostunut myöskään tekemään itse pankkineidin töitä (eli maksamaan laskuja verkkopankissa) joten ilmeisesti oli helpompaa täytellä tilisiirtolomakkeet ja tiputtaa ne säiliöön. Meni taas usko ihmiskuntaan siinä kohtaa.

Vierailija
20/99 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 10:20"]

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 10:18"]

[/quote]Koska vr on monopoli, se nyt ei ihan voi vedota yritystoiminnan lakeihin. Meillä ei ole täällä toista junaverkostoa jota voisi käyttää.

[/quote]

Olen samaa mieltä siitä, että junalla matkustaminen on nykyään todella kallista, mutta yritystoiminnan lait pätevät silti. Yrityksellä on paljon menoja ja tulojen pitää kattaa ne ja mielellään jäädä vähän ylikin. Lippuluukun ylläpitäminen ei kannata muutaman vanhuksen takia, valitettavasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän