Tuntuu siltä, että suurin osa täällä kuvittelee työttömien
olevan tyytyväisiä tilanteeseensa. Kyllä varmasti moni onkin näitä narkki tai juoppo tapauksia, jotka eivät edes halua työllistyä. Pakko olla silti TE toimiston listoilla, että saa vähän työttömyyspäivärahaa viinaan ja huumeisiin. Tuliko mieleen, että työttömyys voi osua aivan kenen tahansa kohdalle ja sitten ollaan olo suhteiden pakosta työttömiä. Mun mielestä aivan naurettavaa kadehtia työttömiä ja heidän tukiaan, varsinkin heidän jotka sitä oikeasti tarvitsevat, eivätkä vain lusmuile koska voivat. Toivon todella, että jokainen näistä työttömien pilkkaajista ja haukkujista, joskus itse kokee työttömyyden. Jos vaikka siitä olisi edes se hyötö, että jokunen palaisi maan pinnalle ja tajuaisi kuinka hyvin asiat vain ovat kun on töitä.
Kommentit (48)
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 10:46"]Aina voi uudelleenkouluttautua
[/quote]
Aijaa mä kun olen työtön siksi, että piti uudelleen kouluttautua, mutta en päässytkään kouluun. Katsos kun sinne kouluunkin valitaan ihmiset.
Joo ja tuntuu, että TE-toimistoilla ei nykypäivänä ole tarkoituskaan työllistää. Etenkään jos itse yrität edes jotakin niin he eivät vastapainoksi yritä sitten sitäkään vähää.
Itse olen joutunut jäämään työelämästä pois sairauteni vuoksi, mutta en ole valmis hakemaan eläkettäkään (eipä ole edes ehdotettukan), mutta tuntuu kuin siihen painostettaisiin kaikin tavoin. Tarkoitukseni olisi työllistyä toiselle alalle, ammattiin mitä voin tehdä.
Olen hakenut ja saanut opiskelupaikan ja hain tähän tuettua rahaa eli työkkäriä opintojen ajaksi sillä koulu on tosi kallis eli olisimme tuenkin kanssa tiukilla. En saanut ja vastaus oli ettei minusta oleteta olevan siihen työhön. Piti ihan kysyä, että mihin minusta sitten on? No, toinen idea minulla jo on ja se on yrittäjyys, mutta siihenkin tarvitsen starttirahaa ja siksi idea pitää kuuluttaa kaikelle kansalle varastettavaksi ja vastaus on luultavammin kieltävä.
Eli ei todellakaan kannusteta pyrkimystä eteenpäin. Kohta pyydän kirjallisena ne lausunnot ettei minusta ole siihen eikä tähän ja vien sen lääkärilleni. Ei näin voi jatkua, että elän sairastumiseni vuoksi täysin köyhyysrajoilla vuodesta toiseen, vaikka miten yrittäisin.
No, jos vaan talous ja terveys sallii niin kokeilen vielä tuota omaa yritystä, sen jälkeen kyllä sitten jo ideatkin loppuvat. Helppoa? Ei ole. Varsinkaan kun kannan vastuun lapsistakin yksin. En voi vaarantaa heidän elämäänsä ja ottaa niin isoja riskejä kun ehkä yksin uskaltaisin.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 10:52"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 10:46"]Aina voi uudelleenkouluttautua [/quote] Aijaa mä kun olen työtön siksi, että piti uudelleen kouluttautua, mutta en päässytkään kouluun. Katsos kun sinne kouluunkin valitaan ihmiset.
[/quote]Onko tilanne se, ettei Suomessa saa tällähetkellä mitään työtä?
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 10:56"]
[/quote]
Ei tietenkään ole. Heinäkuun lopussahan työttömyysaste oli vaivaiset 7 %, työtä on siis vielä 93 %:lla ihmisistä. Kyllä siinä vielä luulisi helposti töitä löytyvän.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 10:40"]
Mitä hyötyä työttömistä sitten on?
[/quote]
Ei mitään. Siksi meidän pitäisi saada töitä.
Suurin osa alkoholisteista on työelämässä tiukasti mukana. Kaikki tietävät sen pomon joka aloittaa aamunsakin A:lla.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 10:46"]
Aina voi uudelleenkouluttautua
[/quote]
Mä en saa enää opintotukea, sillä mulla on yksi korkeakoulututkinto. En myöskään saa aikuisopintorahaa, sillä työssäoloehto ei toteudu (olen mm. ollut ulkomailla töissä). Työttömyystuellakaan en kuulemma saa opiskella. Että ainoa tapa rahoittaa opinnot olisi...niin, töissä käyminen.
50-vuotiaalle isälleni on kova paikka olla työtön, kun on 35 vuotta ollut työelämässä. Ei ollut oma valinta, rakennusfirma joutui lomauttamaan. Tuntuu pahalta, kun toisella on korkea työmoraali ja selvästi arvostaa itseään nyt vähemmän.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 11:01"]
[/quote]
Ei tietenkään ole. Heinäkuun lopussahan työttömyysaste oli vaivaiset 7 %, työtä on siis vielä 93 %:lla ihmisistä. Kyllä siinä vielä luulisi helposti töitä löytyvän.
[/quote]
Ja kuinkahan monta avointa työpaikkaa on yhtä työtöntä työnhakijaa kohtaan? Ja moniko niistä on oikeita työpaikkoja, ei lehtimyyntiä provikkapalkalla?
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 10:44"]
[/quote]
Työssäkäyvillä on ihmisryhmä,jota kohtaan voitte tuntea yleemmyyttä.Tähän kysymykseesi löytyy kyllä joku "oikeakin"vastaus,mutta en tarkkaan muista miten se menee.Jotenkin niin että täysityöllisyys johtaisi inflaatioon.
[/quote]
Johtaisi inflaatioon? :) Älä käytä sanoja joiden merkitystä et ymmärrä.
[/quote]
Anteeksi,unohdin etteivät palstamammat osaa vaikeita sanoja. Eli: jos jokaisella ihmisellä olisi työpaikka,työnanjata joutuisivat kilpailemaan työntekijöistä,eli se joka maksaa korkeinata palkkaa,saa työntekijöitä. Tämä taas johtaisi uusiin ongelmiin.Eli vaikka palstamammojen mielestä työttömät ovat hyödyttömiä,talouden kannalta on hyvä että osa ihmisistä on työttömiä,tai oikeastaan odottaa työpaikkaa(on ikään kuin varamiehinä.) Riittääkö rautalanka vai väännetäänkö ratakiskosta?
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 10:25"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 10:18"]
Kyllä minäkin toivoisin että voisin vaihtaa osia sisareni kanssa. Näkisipä hänkin ettei ole kivaa olla työtön ja ehkä muuttuisi se halveksuva asenne työttömiä kohtaa. Hänellä on vain tuuri käynyt kun on saanut olla pankkivirkailijana samassa pankissa reippaasti yli 30v.
[/quote]
Ihmiset joilla työtä on ovat ihmeen omahyväisiä, tosin asenne muuttuu kun työttömyys osuu omalle kohdalle...
[/quote]Miten niin omahyväisiä? Kyllä minä tiedän että on uskomaton tuuri olla putkeen 28 vuotta samassa firmassa kymmenien YT:n jälkeen. Olen onnekas.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 11:12"]
[/quote]
Työssäkäyvillä on ihmisryhmä,jota kohtaan voitte tuntea yleemmyyttä.Tähän kysymykseesi löytyy kyllä joku "oikeakin"vastaus,mutta en tarkkaan muista miten se menee.Jotenkin niin että täysityöllisyys johtaisi inflaatioon.
[/quote]
[/quote]
Anteeksi,unohdin etteivät palstamammat osaa vaikeita sanoja. Eli: jos jokaisella ihmisellä olisi työpaikka,työnanjata joutuisivat kilpailemaan työntekijöistä,eli se joka maksaa korkeinata palkkaa,saa työntekijöitä. Tämä taas johtaisi uusiin ongelmiin.Eli vaikka palstamammojen mielestä työttömät ovat hyödyttömiä,talouden kannalta on hyvä että osa ihmisistä on työttömiä,tai oikeastaan odottaa työpaikkaa(on ikään kuin varamiehinä.) Riittääkö rautalanka vai väännetäänkö ratakiskosta?
[/quote]
Tämä on sinun käsityksesi inflaatiosta?
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 10:56"][quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 10:52"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 10:46"]Aina voi uudelleenkouluttautua [/quote] Aijaa mä kun olen työtön siksi, että piti uudelleen kouluttautua, mutta en päässytkään kouluun. Katsos kun sinne kouluunkin valitaan ihmiset.
[/quote]
Kyllä näyttää olevan, aina palkataan joku muu tai ei ole töitä. Mä olen tutkintopaperini hankkinut, mutta en vaadi sen alan töitä. Vaan olen etsinyt myyjän, jäätelökioskimyyjän, siivojaan, kirjastoapulaisen etc. töitä, mutta aina joku muu vie paikan.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 10:54"]
Joo ja tuntuu, että TE-toimistoilla ei nykypäivänä ole tarkoituskaan työllistää. Etenkään jos itse yrität edes jotakin niin he eivät vastapainoksi yritä sitten sitäkään vähää.
Itse olen joutunut jäämään työelämästä pois sairauteni vuoksi, mutta en ole valmis hakemaan eläkettäkään (eipä ole edes ehdotettukan), mutta tuntuu kuin siihen painostettaisiin kaikin tavoin. Tarkoitukseni olisi työllistyä toiselle alalle, ammattiin mitä voin tehdä.
Olen hakenut ja saanut opiskelupaikan ja hain tähän tuettua rahaa eli työkkäriä opintojen ajaksi sillä koulu on tosi kallis eli olisimme tuenkin kanssa tiukilla. En saanut ja vastaus oli ettei minusta oleteta olevan siihen työhön. Piti ihan kysyä, että mihin minusta sitten on? No, toinen idea minulla jo on ja se on yrittäjyys, mutta siihenkin tarvitsen starttirahaa ja siksi idea pitää kuuluttaa kaikelle kansalle varastettavaksi ja vastaus on luultavammin kieltävä.
Eli ei todellakaan kannusteta pyrkimystä eteenpäin. Kohta pyydän kirjallisena ne lausunnot ettei minusta ole siihen eikä tähän ja vien sen lääkärilleni. Ei näin voi jatkua, että elän sairastumiseni vuoksi täysin köyhyysrajoilla vuodesta toiseen, vaikka miten yrittäisin.
No, jos vaan talous ja terveys sallii niin kokeilen vielä tuota omaa yritystä, sen jälkeen kyllä sitten jo ideatkin loppuvat. Helppoa? Ei ole. Varsinkaan kun kannan vastuun lapsistakin yksin. En voi vaarantaa heidän elämäänsä ja ottaa niin isoja riskejä kun ehkä yksin uskaltaisin.
[/quote]
Kuntoutusasiakkaille sopiva tapa testata työkykyä ja ammatin sopivuutta on työkokeilu. Voit ehdottaa sitä, jos ensi kerralla sanovat ettei sinusta ole. Se voidaan testata työkokeilulla.
En ole narkki, en juoppo, en sosiaalitapaus ja silti nautin elämäni ensimmäisestä työttömyyskaudesta mitä on nyt kestänyt 5kk - töissä olen ehtinyt olemaan 35 vuotta!
Olen TE toimiston listoilla ja saan heiltä "hyviä" ehdotuksia työpaikoiksi mutta sinä päivänä kun haluan työllistyä se tapahtuu kyllä ihan muuta reittiä.
Mä otan tämän jakson ihan loman kannalta, nautin siitä että olen kotona kun kuopus tulee koulusta, saan tehdä asioita omaan tahtiin, rapsutella pihalla tai vain lueskella. Paussi tuli todella tarpeeseen! Mulla ainakin on niin paljon touhua päivän mittaan että en todellakaan pitkästy - ihmettelen miten olen ennen voinut hoitaa kaiken töiden ohessa??
[/quote]
Ainakin täällä Oulun alueella on työt tosi tiukassa. työttömyysprosentti 18 ja vielä irtisanottiin sen päälle 1000 it-alan työntekijää. Kauppa ja palvelutkin jo takkuaa, joten vain muutamista ammattilaisista on pulaa. Niihinkin useimpiin vaaditaan yliopistotutkinto. Siivoamaan ja puhelinmyyntiä tekemään pääsee ilmeisesti helpoiten ilman koulutusta. Muuhun vaaditaan koulutus.
Mä olen ollut työttömänä kohta 2 vuotta. Täällä työttömyysprosentti 23. Työpaikkoja on auki lääkäreille, hammaslääkäreille ja psykologeille. No niitä kyllä tarvitaankin, päähän täällä leviää kun ei toivoakaan mistään töistä.
Näin työssäkäyvänä minua taas loukkaa se, että ihmiset kuvittelevat työpaikan saamisen olevan pelkästään tuurista kiinni. Toki olen ollut myös onnekas ja olen kiitollinen siitä, mutta olen omalla sitkeällä työlläni näyttänyt työnantajalle olevani heille tarpeellinen ja sitä kautta lukuisten määräaikaisten työsopimusten kautta pikkuhiljaa saavuttanut nykyisen asemani hyvässä vakituisessa työpaikassa. Tuuri auttoi siihen pisteeseen asti, että minut valittiin ensimmäiseen haastatteluun jotta pääsin näyttämään kykyni, mutta sen jälkeen on eteenpäin vienyt kova työ ja osaaminen.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 11:25"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 11:12"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tämä on sinun käsityksesi inflaatiosta?
[/quote]
Tarvitsee siis ratakiskosta vääntää tämäkin asia?Tai sitten olet harvinaisen tylsä trolli.No tässä lähde,jos mamman sisälukutaito suinkin riittää näin mutkikkaan tekstin käsittelyyn:Uusklassisen teorian mukaan valtion on kuitenkin työllisyyspolitiikassaan ylläpidettävä NAIRUa vastaavaa työttömyysastetta, koska muussa tapauksessa seurauksena on jatkuvasti kiihtyvä inflaatio: työvoiman vaatiessa korkeampia palkkoja yritysten on nostettava tuottamiensa hyödykkeiden hintoja ylläpitääkseen kannattavuuttaan.
http://rahajatalous.wordpress.com/2012/03/30/taystyollisyys-ja-nairu/
[/quote]
[/quote]