Onko paikalla muita tukien ulkopuolellw tippuneita opiskelijoita?
Opiskelin 2 vuotta työttömyysetuudella. Nyt en saa mitään tukea. Opintotukikuukaudet käytytty ja työtön en ole kun opiskelen. Kaksi vuotta opintoja jäljellä.
Kommentit (24)
Riippuu mitä opintoja teet nyt ja mitä suoritir aiemmin. On tää hieno tunne, kun tietää, että jättämällä opunnot kesken, sais lapsille ruokaa.
Mitä alaa opiskelet? Ainakin terveydenhoitoalalla töitä saa kyllä niin paljon, että ilman opintotukeakin pärjää. Been there, done that. Vapaapäiviä ei juuri ollut, mutta niin vain nelivuotinen th-koulu saatiin puskettua läpi. Ja lapsillakin oli ruokaa. Penninvenytystä vaati kyllä, mutta selvittiin.
2 vuotta piti sinnitellä miehen (pienellä) palkalla kun en saanut mitään tukia. Ei ollut helppoa, mutta oma valinta minulta joten ei paljon voinut valittaa.
Minullakin kohta edessä sellainen tilanne, että opintotukikuukaudet loppuvat enkä enää saa opintotukea. Olen kuullut, että saan sitten tukea enää vain jos lopetan opiskelut ja alan työttömäksi. Mutta eihän siinä ole mitään järkeä jättää opiskeluja kesken! Eikö tosiaan tällaisessä tilanteessa saa yhteiskunnalta mitään tukea elämiseen?
Miksei voi käydä töissä ja opiskella? Ei pidä oll noin riippivainen tukien saamisesta. Helpottaahan se elämää kun niitä saa, mutta kyllähän tukikuukausien määrä on ilmoitettu selvästi.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 11:15"]
Miksei voi käydä töissä ja opiskella? Ei pidä oll noin riippivainen tukien saamisesta. Helpottaahan se elämää kun niitä saa, mutta kyllähän tukikuukausien määrä on ilmoitettu selvästi.
[/quote]
Ei niitä töitä tuosta vain saada. Varsinkaan sellaista, jota voisi silloin tällöin tehdä, etteivät mene oppituntien kanssa päällekkäin. Jotkut saavat ja toiset jäävät ilman. Työttömyys on paha tälläkin hetkellä.
Yleistä asumistukea sain minä, kun opintotuki loppui.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 11:28"]
[/quote]
Kuinka paljon se oli? Tarkoittaako sitä, että asumiskustannukset kyllä maksetaan (kokonaan?), mutta itse elämiseen ei rahaa voi saada?
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 16:27"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 11:28"]
[/quote]
Kuinka paljon se oli? Tarkoittaako sitä, että asumiskustannukset kyllä maksetaan (kokonaan?), mutta itse elämiseen ei rahaa voi saada?
[/quote]
Ei tarkoita vaan vuokran määrästä maksetaan tietty osuus. Aina jää itsellekin maksettavaa.
Mulla loppui opintotuki myös. Onnistuin hankkimaan osa-aikatöitä ja rahoitin niillä opinnot loppuun. Töiden teko kyllä hidasti opintoja entisestään, koska meni hyvin usein opiskelujen kanssa päällekäin. Suosittelen silti melkein minkä tahansa osa-aikatyön metsästämistä opintojen ohelle. Helpottaa nimittäin valmistumisen jälkeenkin tilannetta, kun on jotain työtä.
Mulla oli tavallaan eri tilanne, mutta olin kyllä vuoden verran opiskelija ilman tukia, sillä opintotukikuukaudet oli käytetty ja toimeentulotukea en voi saada miehen tulojen vuoksi. Olin kuitenkin rahakkaassa kesätyössä 4 kk ja sain sieltä hyvät säästöt ylitöitä tekemällä. Lisäksi tuli ihan ok veronpalautukset. Niillä elelin, mutta kyllähän sitä kevättalvella joutui Visalle siirtymään...
Minulla on kans tuollainen tilanne, päätoiminen opiskelijana en ole oikeutettu mihinkään kun tuet käytetty. Vuoden loppupuolelle luvattu jotain töitä, mutta sinne on niin kauan, että en tiedä miten selviän... Töitä haetaan vimmatusti koko ajan....ahdistaa...
Eikö toimeentulotukea saa tässä tapauksessa?
Ymmärrän tilanteen ikävyyden, mutta sehän on ollut tiedossa etukäteen. On sitten kyse opintotuesta tai työkkärin tukemasta opiskelusta. Miten olit pari vuotta sitten ajatellut ratkaista ongelman?
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 17:01"]
Ymmärrän tilanteen ikävyyden, mutta sehän on ollut tiedossa etukäteen. On sitten kyse opintotuesta tai työkkärin tukemasta opiskelusta. Miten olit pari vuotta sitten ajatellut ratkaista ongelman?
[/quote]
En ole ap, mutta vastaan kuitenkin. Minä en ollut lainkaan tietoinen siitä, että opintotukikuukausia on rajattu määrä. Hakiessani toiseen tutkintoon selailin opintotukiasioita, koska olin kuullut korotuksesta (joka tosin ei vaikuttanut minun tukiini). Samalla sain selville, että opintotukikuukausia annetaan vain tietty määrä eikä enempää saa. Jos olisin tämän tiennyt, olisin kaiketi nuorempana yrittänyt hyvin tarkasti miettiä, mitä alan opiskelemaan enkä olisi tuhlaillut tukikuukaisia tutkintoon, joka ei sitten kuitenkaan ollut minua varten. Aiempi tutkintoni kuitenkin onneksi tukee nykyistä tutkintoani, joten ihan hukkaan ei sekään mennyt.
Kadehdin sellaisia, jotka tietävät heti lukiosta ellei jopa heti yläasteelta päästyään, mitä he haluavat tehdä isona. Minä en tiennyt. Vasta nyt alkaa hahmottumaan ja toivon todella, että tämä nykyisin tutkintoni olisi nyt sitä, mitä teen edes suht mielelläni työkseni tulevaisuudessa.
Itse opiskelin heti lukion jälkeen ensimmäisen ammattini. Tein koko ajan opintojen ohessa töitä, koska opintotuki riitti juuri ja juuri vuokraan ja mitään muuta ei jäänyt. Silloin sai ainakin suht helposti vielä osa-aikatöitä ravintoloissa ja kahviloissa ja kioskeilla. No sen jälkeen jatkoin opiskeluja palkkatyön ohessa sivutoimisena, opintopisteitä ja kokonaisuuksia kertyi avoimessa yliopistossa vuosien mittaan paljon. 10v myöhemmin halusin jatkokouluttautua, olin tehnyt välissä 4 lasta ja kuopuksen ollessa vajaa kaksi aloin uudelleen opinnot työn ohessa. Molemmat tälläkertaa ns. Täyspäiväsiä eli maisterintutkinto yliopistossa työn ohessa. Opintotukikuukausia käytin tasan 2 eli pakollisen harjoittelun. Opiskelinpa vielä kolmannenkin tutkinnon ja jälleen kerran työn ohessa, ilman opintotukea. Eli vaikka minulla kolme tutkintoa ja ikää jo 44v niin vielä olisi opintotukikuukausia kasa säästössä. Lähtisiköhän sitä vielä opiskelemaan :).
Ja ammatillisia tutkintoja voi opiskella ilman rajoitusta kunhan edistyy ja saa tutkinnon valmiiksi ja korkeakoulututkintoja varten myönnetään 70 kuukauden ajan jos opinnot aloitettu ennen 1.8.2014 korkeakoulu ja toisen asteen tukikuukaudet eivät rajoita tai vaikuta toisiinsa.
Jos olet jo suorittanut korkeakouluopintoja tuon verran , sinulla varmaan mahdollisuus saada työtä ?
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 18:27"]
Itse opiskelin heti lukion jälkeen ensimmäisen ammattini. Tein koko ajan opintojen ohessa töitä, koska opintotuki riitti juuri ja juuri vuokraan ja mitään muuta ei jäänyt. Silloin sai ainakin suht helposti vielä osa-aikatöitä ravintoloissa ja kahviloissa ja kioskeilla. No sen jälkeen jatkoin opiskeluja palkkatyön ohessa sivutoimisena, opintopisteitä ja kokonaisuuksia kertyi avoimessa yliopistossa vuosien mittaan paljon. 10v myöhemmin halusin jatkokouluttautua, olin tehnyt välissä 4 lasta ja kuopuksen ollessa vajaa kaksi aloin uudelleen opinnot työn ohessa. Molemmat tälläkertaa ns. Täyspäiväsiä eli maisterintutkinto yliopistossa työn ohessa. Opintotukikuukausia käytin tasan 2 eli pakollisen harjoittelun. Opiskelinpa vielä kolmannenkin tutkinnon ja jälleen kerran työn ohessa, ilman opintotukea. Eli vaikka minulla kolme tutkintoa ja ikää jo 44v niin vielä olisi opintotukikuukausia kasa säästössä. Lähtisiköhän sitä vielä opiskelemaan :).
[/quote]
Mahtava suoritus! Teitkö päivätöitä tuolloin, kun työskentelit kokopäiväisesti? Oliko sen aikaiset kurssisi sellaisia, joissa ei ollut läsnäolopakkoa? Minäkin haluaisin jonkinlaista osa-aikaista työtä, mutta tuntuu olevan hankalaa, kun meidän alalla on paljon läsnäolopakkoa ja kaikenlaisia harjoitustunteja niiden luentojenkin lisäksi. Taitaa työnantajatkin mieluummin ottaa henkilön, joka pystyy olemaan aina tarvittaessa paikalla kuin henkilön, jonka kanssa täytyy joka periodi olla fiksailemassa työaikoja :/
Mulla ei toivottavasti ole sama edessä. Paljonko niitä tukikuukausia on? Mulla loppuu työttömyysetuus joulukuussa ja koulua jatkuu vielä 2vuotta.
Aikaisemmin olen yhteen ammattiin opiskellut 3vuotta ennen vuotta 2009.