Porin juoksukoulu!
Hei!
Onko kellään kokemusta Porin juoksukoulusta? Olen noudattanut sitä nyt neljättä viikkoa ja juoksin äsken neljännen viikon lenkin, jossa juostaan 15 min (aloitin kesken viikon, joten siksi päivät eivät täsmää). Ohjelman mukaan minun pitäisi kahden viikon päästä pystyä juoksemaan 5km! Onko joku oikeasti pystynyt siihen?
Taustaltani olen täysi sohvaperuna, mutta juoksukoulu on mennyt ihan mukavasti. Ohjelman mukaan nyt minun pitäisi pystyä juoksemaan 2,5km ja aika lähllä äskeinen matka sitä oli. Hyppäys kahdessa viikossa 5km kuulostaa vaan täysin mahdottomalta... :(
Kommentit (19)
No mä lähdin tuohon juoksuohjelmaan siltä pohjalta, että en jaksanut edes kävellä sitä 5km ilman välipysähdystä. Ohjelmaa säntillisesti noudattamalla todellakin juoksin sen kuuden viikon jälkeen 5km! Mies ei uskonut, vaan tarvitsi todisteet. Kävin sitten juoksemassa urheilukenttää ympäri 5km matkan miehen katsoessa, sitten uskoi mieskin. :)
Kokeilin tuota muutama vuosi sitten ja vaikka monet sitä hehkuttaa, minä en pystynyt edistymään ohjelman mukaisesti. Alkoi tulla rasituskipuja ja jos olisin väkisin seurannut ohjelmaa, olisin varmaan saanut vammoja. Liian nopeasti eteni mulle.
Nyt juoksen tee-se-itse -ohjelman mukaan paljon vähemmän ja lisään rasitusta paljon hitaammin, ja menee hyvin. Uskon että pystyn saamaan juoksusta pysyvän harrastuksen, koska nyt se on kivaa!
ww
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 21:13"]
Täällä yksi sohvaperuna. Viime kesänä jäi kesken, koska alussa eteni liian hitaasti mutta sitten tuli yhtäkkiä suuri tason nousu, jota en jaksanut :(
Pitäisi suunnitella oma, itselle parempi ohjelma.
[/quote]
Tätä juuri pelkään. Minusta tuo viikko 6 näyttää siltä, että iso hyppäys tulee: alkuviikosta juostaan 18 minuuttia ja loppuviikosta 5 km!
Ap
Kannattaa kiinnittää huomiota myös askellustekniikkaan. Päkiäaskellus on yleensä parempi keholle ja vammautumusriski pienempi.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 21:14"]
No mä lähdin tuohon juoksuohjelmaan siltä pohjalta, että en jaksanut edes kävellä sitä 5km ilman välipysähdystä. Ohjelmaa säntillisesti noudattamalla todellakin juoksin sen kuuden viikon jälkeen 5km! Mies ei uskonut, vaan tarvitsi todisteet. Kävin sitten juoksemassa urheilukenttää ympäri 5km matkan miehen katsoessa, sitten uskoi mieskin. :)
[/quote]
Wau! No toivottavasti minäkin pystyn tuohon! :) Jatkoitko ohjelmaa 5km matkasta pidemmälle?
Ap
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 21:20"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 21:14"]
[/quote]
Wau! No toivottavasti minäkin pystyn tuohon! :) Jatkoitko ohjelmaa 5km matkasta pidemmälle?
Ap
[/quote]
Yritin siitä 5km eteen päin pari viikkoa, mutta siinä oli niin iso harppaus, että jäin vaan junnaamaan siihen 5km:iin. Sitten tuli talvi ja liukkaat vastaan, joten luovutin. Keväällä en enää muistanut koko asiaa ja nyt pitäisi aloittaa taas melkein alusta, jos aikoisi hommaan uudelleen vihkiytyä.
Joo, täällä on toinen ketju 2.6. Aloitetusta porin juoksukoulun ohjelmasta.
itse olen noudattuanut tuota, mutta 5 km juoksu venyi sairastelun takia pari viikkoa pidempään, kuin oli tarkoitus. Mutta kyllä sen 5 km juoksin! Rankkaa se toki oli, mutta viikkojen aikana oppi sisäistämään ajatuksen siitä, että rankkakin loppuu muutamien minuuttien kuluttua ;)
toinen 5 km:n lenkki oliskin jo helpompi, vauhdinjako onnistui paremmin. Eli ei se matka tapa, vaan vauhti. Itse hidastunut vauhtia reilusti, kun oikein tiukalla tuntui. Nyt mulla menossa viikko 7. Edelleen se 5 km tuntuu raskaalta, mutta 3 km menee jo suht helposti. Keväällä vielä se 3 km tuntui mahdottomalta. Että on siitä ohjelmasta mulle ollut hyötyä!
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 20:29"]
Aloitin viime viikolla tämän ohjelman. Minkälaisella vauhdilla te juoksette? Hengästyttääkö juoksun aikana kovasti? Ajattelin vaan, kun mua on neuvottu juoksemaan ne juoksuosuudet kunnolla, vaikka tuntuu tosi pahalta välillä. Pitääkö se olla niin? Jos vain hölkkään, on se sen verran hidasta taaperrusta ettei sitä juoksuksi voi kutsua... Sama olis melkein kävellä. Sori, ihan aloitteleva kuntoilija olen.
[/quote]
Hei, koska olet ihan aloittelija, pääasia on, ettet juokse niitä juoksuosuuksia liian kovaa. Kunhan etenet edes hieman nopeammin kuin kävellen. Se on pääasia. Vauhtia tulee sitten ajan myötä lisää, kun kunto kasvaa.
Jatka vaan rauhallista etenemistä, niin tuloksiakin tulee!
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 20:29"]
Aloitin viime viikolla tämän ohjelman. Minkälaisella vauhdilla te juoksette? Hengästyttääkö juoksun aikana kovasti? Ajattelin vaan, kun mua on neuvottu juoksemaan ne juoksuosuudet kunnolla, vaikka tuntuu tosi pahalta välillä. Pitääkö se olla niin? Jos vain hölkkään, on se sen verran hidasta taaperrusta ettei sitä juoksuksi voi kutsua... Sama olis melkein kävellä. Sori, ihan aloitteleva kuntoilija olen.
[/quote]
Hei, koska olet ihan aloittelija, pääasia on, ettet juokse niitä juoksuosuuksia liian kovaa. Kunhan etenet edes hieman nopeammin kuin kävellen. Se on pääasia. Vauhtia tulee sitten ajan myötä lisää, kun kunto kasvaa.
Jatka vaan rauhallista etenemistä, niin tuloksiakin tulee!
[/quote]
Kiitos vastauksesta :) Pitää opetella etenemään rauhallisesti.
Aluks tuntuu pahalta, puolen vuoden päästä ihanalta. Sit ootte koukussa. Tsemppiä!
Aloitin Porin juoksukoululla oman juoksuharrastukseni tammikuussa 2013. Seurasin tarkasti 5km saakka ja sen jalkeen hiukan hitaammin eteenpain. Toimi loistavasti. Juoksin 10km juoksutapahtuman elokuussa 2013 ja puolimaratonin loppuvuodesta 2013, ja sama puolimaraton on kalenterissa tanakin vuonna. Muutoin juoksen 5-15km matkoja juoksutapahtumissa ja ihan vain ilokseni. Suosittelen ko ohjelmaa juoksuharrastuksen aloittamiseen.
Up. Onko täällä muita juoksijoita?
Osallistuuko PipSakin Porin juoksukouluun? Hyvää tekis.
Olen ehkä normaalia paljon lahjattomampi juoksija, mutta mulle Porin juoksukoulu eteni parin eka viikon jälkeen ihan liian nopeasti. Jouduin toistamaan kaikki viikot ja siinä vaiheessa, kun alettiin juosta pitempiä matkoja, en pystynyt mitenkään lisäämään juoksumatkaa niin paljon kuin ehdotettiin. Sen sijaan lisäsin juoksumatkaa pikku hiljaa samalla tahdilla kuin ohjelman alussakin ja sen avulla pääsin lopulta tavoitteeseen. Huomattavasti pitempi aika siihen meni, mutta pääsin kuitenkin.
Kerratkaa välillä joku viikko kahteen kertaan, jos tuntuu että että oma kunto ei etene ohjelman tahdissa ja seuraavan viikon ohjelma tuntuu kohtuuttomalta. Ei mikään ohjelma voi olla niin yleispätevä, että kaikki voisivat juuri pilkulleen sen tahdissa kehittyä.
Osallistuuko PipSakin Porin juoksukouluun? Hyvää tekis.
Täällä yksi sohvaperuna. Viime kesänä jäi kesken, koska alussa eteni liian hitaasti mutta sitten tuli yhtäkkiä suuri tason nousu, jota en jaksanut :(
Pitäisi suunnitella oma, itselle parempi ohjelma.