Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ja jotkut väittää ettei muka työkkäristä tule työtarjouksia...

Vierailija
02.09.2014 |

Mä en ehtinyt olla kahtakaan päivää työttömänä, kun tuli jo tarjous. Olen juuri korkeakoulusta valmistunut ja ollut oman alani kesätyössä, ja nyt minun pitäisi sitten hakea sellaiseen suorittavan tason hommaan. Kaiken lisäksi mulla on jo "vireillä" asia että pääsisin yhteen oman alan paikkaan, en tiedä milloin saan tiedon siitä. Ahdistaa, pitääkö mun nyt hakea tuohon tehdastyöhön sitten heti kun työkkäri käskee? Kuinka nopeasti pitää hakea? Katsoin että työkkärin nettipalvelussa lukee päivämäärä johon mennessä pitää ilmoittaa ratkaisusta (siis pääsikö töihin vai ei ilmeisesti), sekin päivä on jo ennen kuin tuon paikan hakuaika päättyy. Mä en ymmärrä näitä systeemejä. Uskallanko nyt esim. viikon odottaa ensin jos saisin tietoa siitä oman alan paikasta? Miten rehellisesti sitä uskaltaa tuota työtä hakiessa sanoa, että työkkäristä käskettiin hakea? Uskaltaako sanoa, että haen ensisijaisesti oman alan töitä ja hakisin jatkossakin? Entä jos se työnantaja sitten kokee asian niin etten ole kiinnostunut ja sitten tulee karenssia.

Ja jotkut vielä väittää, että se on ihan urbaanilegendaa että tarjouksia tulisi. Mä olen vielä luullut, että aluksi saisi pari kuukautta hakea ihan oman alan töitä, mutta näköjään asia ei ole näin.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 22:30"]

Koulutetulla työttömällä on 3kk suoja sitä varten, ettei tarvitse hakea muihin kuin oman alan hommiin. En tiedä miksi tarjous on tullut... Soita työkkäriin ja kysy.

[/quote]

No jotain tällaista mäkin luulin, mutta nyt ihmetyttää :O Mietin samaa, että soittaisinko vaan sinne taas (tässä on ollut muutakin selviteltävää). Pelkään, että oon jossain mustalla listalla kohta :D Oli meinaan sekin aika erikoista kyllä, että toiset ei saa tarjouksia ollenkaan ja mulle isketään heti työtarjousta kouraan vaikken ole kahta päivää ollut työttömänä...

Vierailija
2/18 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 = ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin ja on mulla työkokemusta tuolta tarjotulta alalta tai ainakin sitä sivuavalta, mutta kai mulla nyt silti on oikeus hakea ensin oman alan työtä. Vai onko niin ettei tuollaista suojaa/oikeutta enää ole?

ap

Vierailija
4/18 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna hakisin tuohon tehdastyöhön joko korostaen koulutusta, jolloin todennäköisesti eivät palkkaa sinua, tai sitten innokkaana hakijana ja jos pääsisin ja alan työpaikasta ilmoitetaan, että sait työn, irtisanoutuisin tehdastyöstä ja painuisin alan töihin. Koeajalla ei ole irtisanoutumisaikaa.

Vierailija
5/18 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon ollu yi 3000 päivää jo työkkäreillä. sossusta saisin jotain mutta en hae!

ei oo vielä tullut yhtään työtarjousta

Vierailija
6/18 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli oikeasti on tuo suoja-aika niin sitten mieluummin kyllä soittaisin työkkäriin ja kysyisin asiasta kuin hakisin paikkaan jonne en halua.

ap

Vierailija
7/18 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdastyö? Mikä tehdas rekrytoi linjalle jostain työkkäristä paitsi ehkä uudenkaupungin autotehdas? Tuntuu, että muilla on pikemminkin lomautuksia ja yt-neuvotteluita tiedossa kuin massarekrytointia.

Vierailija
8/18 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 10:28"]

Tehdastyö? Mikä tehdas rekrytoi linjalle jostain työkkäristä paitsi ehkä uudenkaupungin autotehdas? Tuntuu, että muilla on pikemminkin lomautuksia ja yt-neuvotteluita tiedossa kuin massarekrytointia.

[/quote]

No en nyt halua tässä yksityiskohtia paljastaa kuitenkaan, työn idea kuitenkin selviää parhaiten jos sanon sitä tehdastyöksi.

ap

Vierailija
9/18 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti se sinulle tarjottu paikka on sellainen, johon on todella vaikea saada työntekijää ilman te-toimiston apua. Muuten niistä ei ilmoitella. Tai sitten siellä ei ole työttömänä ketään muuta, joka voisi sitä työtä tehdä.

Totta kai sinulla on oikeus hakea oman alan työtä! Eihän työkkärissä asiointi millään tavalla estä hakemasta työtä itse. Yleensä sieltä ei nimittäin tule yhtään mitään tarjouksia, mullekin noin kerran vuosikymmenessä, vaikka pätkätyöläisenä olen ollut enemmän työttömänä kuin työssä.

Mullakaan ei ole kokemusta noista tarjouksista - kun niitä ei ole tullut - mutta maalaisjärjellä ajatellen "ratkaisun ilmoittaminen määräpäivään mennessä" nettipalvelussa tarkoittaa käytännössä sitä, että ilmoitat hakevasi tarjottua ennen hakuajan päättymistä, jos se on vasta annetun määräpäivän jälkeen. Sillä selvä ja jos onnistut sitä ennen saamaan muun paikan, voit ilmoittaa siitä esim. " aloitan työt toisessa paikassa, pvm"

Luuletteko tosissanne, että jokainen työtön saa sen paikan, jota työkkäristä määrätään hakemaan? Niin, saattaapa saadakin, minähän en tiedä kun en ole tarjouksia saanut.

Vierailija
10/18 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 10:35"]

Luuletteko tosissanne, että jokainen työtön saa sen paikan, jota työkkäristä määrätään hakemaan? Niin, saattaapa saadakin, minähän en tiedä kun en ole tarjouksia saanut.

[/quote]

No en tietenkään, mutta onhan siinä se riski. Eikä mulla mitään muuten tuollaista työtä vastaan ole, mutta olisi se nyt omasta mielestäni ihan kohtuullista ettei heti työttömyyspäivänä nrp 2 pakoteta hakemaan ei-oman alan työtä. Jos ei oman alan työtä sitten saisikaan niin voisin hyvin mennä tuon tyyppiseen hommaan, ainakin väliaikaisesti. Mutta että HETI pitää hakea sellaiseen niin ei tunnu ihan reilulta...

ap

Vierailija
11/18 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaisi tietää vähän enemmän näiden miinustelijoiden ajatusmaailmasta. Olenko teille joku työtä välttelevä loinen heti, jos haluan edes hetken hakea ensisijaisesti oman alan työtä?

ap

Vierailija
12/18 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutetulla työttömällä on 3kk suoja sitä varten, ettei tarvitse hakea muihin kuin oman alan hommiin. En tiedä miksi tarjous on tullut... Soita työkkäriin ja kysy.

Vierailija
13/18 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut työttömänä ja työkkärin kirjoissa nyt 23kk. Ei yhtäkään työtarjousta työkkärin kautta. Ei kyllä muualtakaan.

Vierailija
14/18 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aseta palkkatoivomus (ja muut vaatimukset) niin älyttömäksi, ettei ne missään nimessä palkkaa sinua.

Vierailija
15/18 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, aika erikoista. Ei mulle ole tullut yhtä ainoaa 2,5 vuoden aikana, olen sanonut että olen lasten kanssa kotona, ja jos menen jonnekin että lapset pitää laittaa päiväkotiin, se maksaa 550€, ja työstä pitää tulla sen verran rahaa että jään edes vähän plussalle, eivät ole sitten mitään työkokeiluja tai kursseja tarjonneet tosissaan. Eikä ole kaupan alalta tai isännöintialalta töitä kai sitten ollut joita tarjota, itse olen hakenut toki kaikkiin töihin jotka minulle sopisivat, ja olen pääsemässä pian töihin ihan itse hommaamaani työpaikkaan, jota ei olisi ilman minua olemassakaan. Nuorin sisko on myös ollut työttömänä merkonomiksi valmistumisen jälkeen, hän on kyllä ollut useammassa työharjoittelussa, useimmiten itse hakeutunut ja vuoden oli spr-kirppiksellä työllistämistuella, oikeita työpaikkoja ei ole tarjottu.

Minä myö suosittelen että kysyt työkkäristä ja sanot suoraaan mikä sun tilanne on ja oma suunnitelmasi miten aiot edetä.

Vierailija
16/18 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuules nyt ap, ihan ymmärrän sun pointin ja saattaa olla että tarjouksen tekijä on huonosti katsonut sun tietoja tai sitten sun hakuammatit on päin helvettiä. Oletko tsekannut mitkä sun hakuammatit on? Joka tapauksessa pääset oikeasti helpommalla kun haet. Toki voit soittaa ja ihmetellä asiaa, mutta lopputulos on kuitenkin varmaan sama. Sinun pitää ilmoittaa hakeneesi paikkaa, ei lopputulosta.

Vierailija
17/18 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 22:30"]

[/quote]

Ei taida olla enään ammattisuojaa..

Vierailija
18/18 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et voisi vaan tehdä niin, että haet työkkärin määräämään paikkaan ja jos pääset, aloitat työt. Jos kuitenkin tulet myös valituksi sinne oman alasi töihin, lopetat siellä tehdastyössä ja vaihdat sinne. Kun kuitenkin sanoit olevan valmis tekemään myös tätä tehdastyötäkin, ainakin väliaikaisesti oman alan hommia odotellessa.