Lääkäreitä paikalla? Olkavarsi todella kipeä jo kolmatta päivää
Minulla alkoi lauantaina särkeä voimakkaasti olkavartta, ja kipu säteilee siitä alas käsiin ja ranteisiin. En saa kättä ojennetuksi suoraan sivulle. Olen ottanut buranaa, mutta kipu haittaa myös unta ja on jatkuvaa. Yöllä osa vasemman käden sormista puutui. Kylmägeelistäkään ei apua. Kipu on vihlovaa ja jatkuvaa, ja tuntuu kuin käsi olisi jotenkin kierteellä.
Mikähän siinä on? Meneekö itsestään ohitse?
Kommentit (22)
Kyllä, lääkäreitä on paikalla terveyskeskuksessa. Käy siellä, jospa saisit vaikka lähetteen hierontaan.
Olkapäässä on suuri kimppu hermoja, joku siellä painaa.
Niin, hermokivulta se tuntuu. En pysty yhtään kohottamaan kättä ja sitä särkee, vaikka se vain roikkuisi sivulla. Kaikki taivuttaminen sattuu.
Ei ole ollut tällaista ennen, siksi kysyn.
ap
Käy lääkärissä. Joku paikka siellä nyt ahtaalla on.
En kai mä nyt sulle ilmaiseksi vastaa. Tule yksityisvastaanotolleni 110 euroa 10 minuutin käynti ja mahdollisesti jopa vastaan sinulle, päivästä ja fiiliksestä riippuen.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 15:06"]Hermopinne? Rotator cuff kipeänä?
[/quote]
Piti katsoa netistä mikä tuo on, mutta siltä vaikuttaisi. Aivan hirveän kipeä on.
Raivasin la varastoa ja nostelin tavaroita, mutten tuntenut mitään kipua ennen kuin illalla ja sitten vihloikin niin että tuli vedet silmiin. Tuntuu pahenevan vaan.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 15:13"]Käy lääkärissä. Joku paikka siellä nyt ahtaalla on.
[/quote]
Yritän saada huomiseksi ajan päivystykseen. Käsi ihan käyttökelvoton mikä yksinasujalle vaikeaa.
Osaako joku sanoa miten tätä vaivaa tutkitaantai hoidetaan?
ap
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 15:33"]Osaako joku sanoa miten tätä vaivaa tutkitaantai hoidetaan?
ap
[/quote]
Riippuu mikä diagnoosi loppujen lopuksi on. Saatat saada lääkettä hermosärkyyn jos siitä on kyse, fysioterapia on yksi keino. Jos tulehtunut niin kortisonipiikki ja tulehduskipulääkettä kuuriluontoisesti. Jos vaiva jatkuu, olkapään tähystysleikkaus on mahdollinen.
Kiertäjäkalvosimen/limapussin tulehduksellehan tuo vaikuttaa, ellet ole sitten repeämäksi asti riehunut (muistatko äkillistä, välähtävää kipua?).
Lepo, kylmä, tulehduskipulääkekuuri, pitkittyessä käy toki lääkärille näyttämässä ja mahdollisesti saamassa kortisonipistos,
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 15:35"][quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 15:33"]Osaako joku sanoa miten tätä vaivaa tutkitaantai hoidetaan?
ap
[/quote]
Riippuu mikä diagnoosi loppujen lopuksi on. Saatat saada lääkettä hermosärkyyn jos siitä on kyse, fysioterapia on yksi keino. Jos tulehtunut niin kortisonipiikki ja tulehduskipulääkettä kuuriluontoisesti. Jos vaiva jatkuu, olkapään tähystysleikkaus on mahdollinen.
[/quote]
Ok. Kiitos. Näkeekö lääkäri ihan liikuttamalla kättä yms mikä siinä on?
ap
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 15:38"]Kiertäjäkalvosimen/limapussin tulehduksellehan tuo vaikuttaa, ellet ole sitten repeämäksi asti riehunut (muistatko äkillistä, välähtävää kipua?).
Lepo, kylmä, tulehduskipulääkekuuri, pitkittyessä käy toki lääkärille näyttämässä ja mahdollisesti saamassa kortisonipistos,
[/quote]
Luulen että pakko mennä mahd pia kun käsi vaan joka päivä kipeämpi ja kaikki kotihoitotemput kokeiltu. En tule yksikätisenä toimeen kun kaikki on pakko tehdä itse.
En muusta erityistä kipua mutta varma en ole.
Kyseessä on joko lihasten aiheuttama hermopinne tai sitten kaulan välilevyssä on pullistuma. Suosittelen erikoislääkäriä, joka pystyy tutkimuksin ( puristusvoima, kivun kohdentuminen yms) varmaan löytämään syyn. Minulla oli välilevunpullistyuma, joka aiheutti kipua käsivarteen ja koko käteen. Käsivarressa kipu tuntui olevan olan ja kyynäpään puolessa välissä luussa.
Mutta kipuun voi olla monia syitä. Esimerkiksi fysioterapia pahensi oireitani, kun syy ei aluksi ollut selvillä. Sitten erikoislääkärin diagnosi vahvistui magneettikuvauksessa. Leikkaus poisti kivun.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 15:42"][quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 15:38"]Kiertäjäkalvosimen/limapussin tulehduksellehan tuo vaikuttaa, ellet ole sitten repeämäksi asti riehunut (muistatko äkillistä, välähtävää kipua?).
[/quote]
Luulen että pakko mennä mahd pia kun käsi vaan joka päivä kipeämpi ja kaikki kotihoitotemput kokeiltu. En tule yksikätisenä toimeen kun kaikki on pakko tehdä itse.
En muusta erityistä kipua mutta varma en ole.
[/quote]
Siis muista. Kirjottaminenkin vaikeaa
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 15:42"]
Kyseessä on joko lihasten aiheuttama hermopinne tai sitten kaulan välilevyssä on pullistuma. Suosittelen erikoislääkäriä, joka pystyy tutkimuksin ( puristusvoima, kivun kohdentuminen yms) varmaan löytämään syyn. Minulla oli välilevunpullistyuma, joka aiheutti kipua käsivarteen ja koko käteen. Käsivarressa kipu tuntui olevan olan ja kyynäpään puolessa välissä luussa.
Mutta kipuun voi olla monia syitä. Esimerkiksi fysioterapia pahensi oireitani, kun syy ei aluksi ollut selvillä. Sitten erikoislääkärin diagnosi vahvistui magneettikuvauksessa. Leikkaus poisti kivun.
[/quote]
Tämä kannattaa tosiaan huomioida. Eli syynä voi olla välilevyn pullistuma esim. kaularangan alueella, ja se voi tosiaan säteillä kipua jopa sormiin asti. Sen hoidoksi ei sovi fysioterapia, joten kannattaa käydä ensin ihan lääkärille näyttämässä.
Eniten mua huolestuttaa että sen käden sormet välillä puutuu. Voiko se olla oire jostakin?
ap
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 15:45"][quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 15:42"]
[/quote]
Tämä kannattaa tosiaan huomioida. Eli syynä voi olla välilevyn pullistuma esim. kaularangan alueella, ja se voi tosiaan säteillä kipua jopa sormiin asti. Sen hoidoksi ei sovi fysioterapia, joten kannattaa käydä ensin ihan lääkärille näyttämässä.
[/quote]
Koetan huomenna saada ajan. Tuntuu että kaikki terveysongelmat nyt kaatuu niskaan samaan aikaan.
ap
Hermopinne? Rotator cuff kipeänä?