Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päästäisitkö just ysiluokan lopettaneen Helsinkiin asumaan, yksin?

Vierailija
02.09.2014 |

Soluasuntoon. Kävis lukion siellä, jos pääsee sisälle.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä päästäisin, jos lapsi olisi vastuullinen, kuten itse olin tuon ikäisenä. Oma äitini ei päästänyt minua Helsinkiin erikoislukioon, ja kärsin siitä vielä tänä päivänäkin. Olen päätynyt alalle, jossa mainitun lukion erikoiskursseista on hyötyä ja moni alan toimija on käynyt juuri tuon kyseisen lukion. Niiden kurssien käymättömyys nyt ei tietenkään urakehitystäni haittaa, mutta yksi asia on, jossa olen aina vain muita jäljessä ja pahasti: kontaktiverkostot! Muut ovat muodostaneet tiiviit ystävyyssuhteet juuri lukiossa, sillä välin kun minä kävin 200 kilometrin päässä toista erikoislukiota (jonne muuten myös tuli opiskelijoita ympäri Suomen, ja kaikki he asuivat soluissa ilman vanhempiaan vailla ongelmia).

Nyt aikuisiällä nuo nuoruuden suhteet merkitsevät edelleen paljon. Tuntuu, että en pysty enää mitenkään kiilaamaan siihen väliin tai edes pääsemään osaksi porukkaa. Ala on pieni, kaikki tuntevat toisensa, mutta osa porukasta on sosiaalisen piirin laitamilla ja osa sitten niitä avainhenkilöitä, joiden toiveiden mukaan hommat menevät.

Arvatkaa sapettaako. Olisin aivan hyvin pärjännyt tuon ikäisenä Helsingissä. Ja Helsinki ei muuten ole niin ikävä paikka kuin täällä yritetään mustamaalata. Kuulostatte aika keskenkasvuisilta juttuinenne. Kuunnelkaapa Maija Vikkumaan biisi "Ei" ja miettikää uudemman kerran asennettanne!

Vierailija
2/62 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

51 lisää vielä, että erikoislukioissa päivät venyvät helposti huomattavasti tavallista lukiota pidemmiksi, koska normaalin oppimäärän lisäksi suoritetaan niitä valinnaisia kursseja. Nämä vaativat yleensä huomattavaa ajankäyttöä ja panostamista, sekä valmiuksia ryhmässä työskentelemiseen. Jos yksi porukasta joutuu aina lähtemään aikaisemmin ehtiäkseen bussiin, siinä jää todella helposti porukan ulkopuolelle. Puhun kokemuksesta, olen siis erikoislukion käynyt ja kokenut henkilökohtaisesti sen ärsytyksen, kun ryhmässä hiotaan jotakin projektia ja yksi lähtee aina kesken pois. Kiusaamista ei meidän lukiossamme ollut, mutta ihmistä, joka ei ole paikalla, ei vain voi samalla tavalla "ottaa mukaan" touhuun - varmaan jokainen ymmärtää sen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häräntappoase oli todella rasittavaa luettavaa.

Vierailija
4/62 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni saa mennä sinne erikoislukioon, jos vaan saa paikan. Dösät kulkee niin hyvin, ettei haittaa vaikka koulupäivä loppuisi vasta klo 20. Ei tarvitse löhteä ryhmätehtävistäkään kesken kaiken.

Nyt oli kyse siitä, päästäisikö asumaan sinne heti, kun lukio alkaa. Tyttö on sitä mieltä, että heti kun lukio alkaa. Tämän äidin mielestä ei missään nimessä vielä silloin. Ainakin vuosi himassa. Ehkä kauemminkin.

t: ap

Vierailija
5/62 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Itse olin yläasteella tosi hyvä koulussa, kiltti ja tunnollinen. Muutin isoon kaupunkiim erikoislukion perässä ja eihän siitä mitään tullut. En jaksanut herätä joka päivä kouluun ja valitettavasti nuoruuden kaikki kokeilit oli tärkeämpiä... Koskaan en kyllä kotiin palannut, mutta jälkikäteen ajateltuna ei noin nuoresta ole vielä sellaiseen. Harvoista ehkä. 

Vierailija
6/62 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen lapsista olisin päästänyt ja toista en. Asunto olisi etsitty itse jonkun yhtä luotettavan nuoren kanssa. Soluasuntoon en olisi päästäny jos ei olisi ollut mitään tietoa muiden asukkaiden elämäntyylistä ja tavoista.

Vierailija
7/62 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on jotenkin kauhean vaikea uskoa näitä puheita Helsingistä. Eihän Helsinki ole edes suurkaupunki ja metrokin kulkee vaan yhteen suuntaan. Tosin seuraansa tyrkyttävät mamut vähentävät viihtyvyyttä kaikkialla. Niitä kun on ilmeisesti alkanut Helsingissäkin kansoittumaan.

Vierailija
8/62 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, sillä en päästäsi muuallekaan. Kokemusta lähipiiristä sen verran, että nuorena ns. omille lähteneilä on ollut huomattavasti enemmä'n ongelmia kuten esim. syömishäiriötä, huonoissa suhteissa olevia jne.

Vierailija
9/62 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä pumpulissa te asutte, jotka kuvittelette, että Helsinki on täynnä vanhoja mummeleita, jotka ottavat mielellään vieraan teinin siipiensä suojaan?

Vierailija
10/62 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

EN

Vierailija
11/62 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. En vaikka olisi kuinka fiksu ja pärjäävä. Yksi luokkalaiseni lukioikäisenä muutti omilleen 16 täytettyään, ja vaikka olikin fiksu ja kypsä, jotenkin sitä säälittiin. Ehkä ei olisi tarvinnut sääliä, koska kaikki meni hyvin, mutta veikkaan että aika harva on nykyaikana valmis sellaiseen vastuuseen noin nuorena. Siis lapsena.

Vierailija
12/62 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin ainakaan ekana lukuvuonna. Toisena voisin antaa jos olisi mennyt hyvin. Kävisin usein katsomassa.

Vierailija
13/62 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 12:28"]Missä pumpulissa te asutte, jotka kuvittelette, että Helsinki on täynnä vanhoja mummeleita, jotka ottavat mielellään vieraan teinin siipiensä suojaan?
[/quote]

Kyllä näitä vaan muista Euroopan kaupungeista löytyy.

Vierailija
14/62 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, en, en. Terveisin hesalainen

Vierailija
15/62 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

t. stadilainen

Vierailija
16/62 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapseni päästäisin haaveilemaansa erikoislukioon. Muiden muksuja en tunne niin hyvin, että osaisin ottaa kantaa, teinit kun ovat kas kummaa kaikki erilaisia samoin kuin heidän välinsä vanhempiinsa. 

Vierailija
17/62 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovaa on meno stadissa, ei jatkoon.

Vierailija
18/62 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päästäisi yksin mutta esim siskonsa luokse voisi muuttaa.

Vierailija
19/62 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te kaksi, miksi ette päästäisi? 

Ja minä aloittaja, en aio päästää. Saa käydä kotoa sen 50 kilsaa yhteen suuntaan joka päivä. Tytär pitää mua ylisuojelevana natsina tjn.

Vierailija
20/62 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 01:31"]

Oman lapseni päästäisin haaveilemaansa erikoislukioon. Muiden muksuja en tunne niin hyvin, että osaisin ottaa kantaa, teinit kun ovat kas kummaa kaikki erilaisia samoin kuin heidän välinsä vanhempiinsa. 

[/quote]

Juu, kyllähän mä hänet sinne erikoislukioon päästän, jos saa paikan, mutta käy kotoa siellä. Noin 50 kilsaa matkaa dösällä.