pienestä pojastani on tullut yksinäinen kotihiiri
Menen kauppaan aina hänen koulunsa ohi ja koulun pihalla on aina iso joukko hänen luokkalaisiaan poikia pelaamassa palloa, mutta oma poikani ei koskaan mene mukaan, vaan istuu kaikki päivät neljän seinän sisällä. Poika sanoo että hänellä on koulussa kavereita mutta hän ei koskaan tapaa heitä, eikä edes tervehdi, kun sattuvat törmäämään kadulla. Kun yritän saada pojan menemään kaverille, sitä seuraa riita, tai lapsi ei ole kuulevinaan, tai hän lähtee ulos, mutta vaeltelee siellä yksinään ja palaa pian kotiin. Viikonloppuisin poika on yleensä perjantaista sunnuntaihin yhtä mittaa sisällä.
Mitä mieltä olette? Kuulostaako tämä ongelmatilanteelta? En millään haluaisi painostaa poikaa mutta en haluaisi myöskään seisoa tumput suorina kun lapseni eristäytyy. Pojalla on parikymppiset sisko ja veli, eivätkä he 11-vuotiaina nyhjänneet ehdoin tahdoin sisällä päivästä toiseen ainoana seuranaan äiti ja isä, vaan he olivat ulkona kavereiden kanssa monta kertaa viikossa. Onko teillä (ollut) tämmöinen ongelma? Onko tämä sisällä mököttäminen nykyään normaalia?
Kommentit (22)
Poikasi on omien polkujensa kulkija. Näen hänelle lupaavan tulevaisuuden. Hän ajattelee omilla aivoillaan eikä altistu sairaalle aivopesulle. Hänestä tulee vielä jotain suurta, toisin kuin niistä koulun pihalla palloa potkivista laumasieluista. Ei mitään hätää.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 21:23"]Luulin aluksi, että kirjoitat mun pojastani. Poika on menossa asperger-tutkimuksiin, mutta en usko hänen olevan asperger, vaikkakin on niitä piirteitä, mun mielestä asperger on vaan tekosyy vanhemmille, jolla voivat pienentää omaa syyllisyyttään vaikean lapsensa kanssa, kun on taas tehtailtu jollekin tietylle ihmistyypille sairaus.
En mä osaa auttaa. Mä itkeskelen päivät kotona ja suren, en tiennyt, että lapsella voi ees tällasia ongelmia olla. Oon niin väsynyt tähän.
[/quote]
Et ole tainnut oikeaa asperia kohdata.