C-hapatiitti tartunta
Olen hoitotyössä ja sain viime viikolla hoidin potilaan jolla oli c-hapetiiti mutta ei sitä ollut merkattuna missään vaan vasta sen jälkeen sain selville että oli sairastanut c-hapetiitin 5 vuotta. Otin asiakkaalta verensokerin ja nyt pelkään sunnattomasti että olen saannut tartunnan. Onko tämä mahdollista? en pistänyt itseäni vaan mietin että voiko esim. joku pikkuinen töröttävä kynsinauha nyt aiheuttanut minulle myös C-hepatiittia. Olisinhan mä tominut ihan eri lailla jos potilas olisi ilmoittanut sairastavansa tai sitten jos se valopää lääkäri olisi laittanut riskitietoihin. Mua oikeesti pelottaa. rakastan työtäni ja pelkään että jos sairastun niin se on sitten siinä. Hoitojakin näin että on paljon mutta tosi rankkoja.
Mitäs luulette? Tosi tarttuva on.
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 16:32"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 16:26"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 16:10"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 15:48"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 15:45"]
Se ei tartu helposti. Pitää olla kunnon verikontakti, yleensä injektio.
[/quote]
Tarttuu kuitenkin huomattavasti helpommin kuin hiv.
[/quote]
Joka sekään ei niin helposti tartu. Järki käteen.
[/quote]
Niin, hiv ei tartu niin helposti, mutta c-hepatiitti tarttuu moninverroin helpommin. Esim. sukupuoliteitse.
[/quote]
Nimenomaan toisin päin.HIV on sukupuolitauti, tarttuvuus yhdynnässä ja äidiltä lapseen synnytyksessä on 50% luokkaa, kun taas C-hepatiitin 1-5% luokkaa.Älä levitä väärää tietoa kun et selvästi tiedä mitään.
T. C-hepan sairastanut.Ja ap:lle tiedoksi ettei c-hepa tartunta estä elämistä, työssäkäyntiä tai seksielämää.
[/quote]
onko sinulla joku lähde tarttuvuustiedolle, itselläni on toisenlaista tietoa.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 16:47"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 16:32"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 16:26"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 16:10"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 15:48"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 15:45"]
Se ei tartu helposti. Pitää olla kunnon verikontakti, yleensä injektio.
[/quote]
Tarttuu kuitenkin huomattavasti helpommin kuin hiv.
[/quote]
Joka sekään ei niin helposti tartu. Järki käteen.
[/quote]
Niin, hiv ei tartu niin helposti, mutta c-hepatiitti tarttuu moninverroin helpommin. Esim. sukupuoliteitse.
[/quote]
Nimenomaan toisin päin.HIV on sukupuolitauti, tarttuvuus yhdynnässä ja äidiltä lapseen synnytyksessä on 50% luokkaa, kun taas C-hepatiitin 1-5% luokkaa.Älä levitä väärää tietoa kun et selvästi tiedä mitään.
T. C-hepan sairastanut.Ja ap:lle tiedoksi ettei c-hepa tartunta estä elämistä, työssäkäyntiä tai seksielämää.
[/quote]
Juuri näin. Itsekin olen sen sairastanut ja saanut hoidon siihen, joten tästä asiasta jotakin tiedän. Minulla näkyy riskitiedoissa tuo tieto ja järjestäen on labrat viime vuosina (kun tietoisuus lisääntynyt ja pelot hälvenneet) otettu ihan ilman hanskoja. Toivon todella ettet ole oikeasti tuolla tiedollasi terveydenhuollossa. Täällä levitetään nyt ihan väärä tietoa ja lietsotaan hysteriaa. Et ole saanut tartuntaa ellei sulla ole isoa aavohaavaa jonne olet tiputtanut verta.
[/quote]
Ihan mielenkiinnosta, missäpäin ei käytetä hanskoja näytteenotossa, eikös se ole ihan rutiini nykyään Suomessa ainakin. Siinähän suojataan myös asiakasta esim. ns. sairaalabakteereilta.
Eikö sua ole rokotettu kaikkia hepoja vastaan kun teet hoitotyötä? Itseni on ainakin.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 20:00"]
Nyt on kyllä sellainen juttu että voi taku varmasti väittää että evät esim kaikki kotisairaanhoidossa mittaessa verensokerin tai äitiysnevolassa kun mittaavaat verensokerin käytä hansoja.ei edes punainen risti kun ottavat hb ennen verenluovutusta.voiko siis pieni kynsinauha riipasu nyt sitten aiheuttaa hepatiitin?
[/quote]
No ihan takuuvarmasti nimenomaan kotihoidossa hanskoja käytetään. Vai kerropa tarkemmin, että missäpäin sniiduillaan hanskoista.
Kertokaa ihmeessä että mistä voi c- hep vastaan rokottaa?
Nro 25, c-hepatiittia vastaan ei ole rokotetta. Itse sain rokotesarjat a ja b-hepatiittia vastaan kahdesti, mutta silti suojaa tautia vastaan ei muodostunut ( tutkittiin verikokeella).
Voi teitä kaikkia. Halpaan menitte :)
Kuinka perhe ja ystävät voivat välttyä tartunnalta?
C-hepatiitti on veriteitse tarttuva virus. Se tarvitsee verikontaktin kuten verta vuotavan haavan tai rikkoutuneen limakalvon tarttuakseen.
Kun käytät C-hepatiittiin sairastuneen henkilön kanssa samoja tavaroita, josta voi saada viillon tai naarmun (kuten saksia, hammasharjaa, partateriä, klemmareita, ompeluneuloja), tartunta voi olla mahdollinen. Riski tartuntaan on kuitenkin melko pieni. Nyrkkisääntönä varovaisuudesta ei ole kuitenkaan haittaa. On suositeltavaa, että henkilö, jolla on C-hepatiitti, pitää esimerkiksi henkilökohtaisia hygieniavälineitään erikseen sovituissa paikoissa. Näin perheenjäsenet, ystävät ja kanssa-asujat välttyvät käyttämästä niitä vahingossa. Samat ohjeet koskevat koruja, jotka lävistävät ihon kuten korva- tai lävistyskoruja.
C-hepatiitin tarttuminen äidistä lapseen synnytyksen yhteydessä on melko harvinaista. Riski on n. 5-10 % luokkaa. Keisarileikkauksen ei ole todettu lisäävän, mutta ei myöskään pienentävän vauvan riskiä saada tartunta. Rintaruokintaa ei tarvitse välttää, jos nännien iho on ehjä.
http://www.seonveressa.fi/laheiset/varotoimet
Riski, että C-hepatiitti tarttuRiski, että C-hepatiitti tarttuu seksin tai kodin askareiden välityksellä, on melko pieni.u seksin tai kodin askareiden välityksellä, on melko pieni.
Hoono soomi