Täiasiaa... auttakaa, kokeneemmat!
Meillä nyt ekaa kertaa täitä ja tilanne on tämä: edellispäivänä pesimme kaikkien hiukset täishampoolla, kampasimme täikammalla, vaihdoimme lakanat yms. mitä ohjeita näitä nyt on. Eilen kampasimme taas täikammalla, ja toisen tytön hiuksista löytyi pari todella pientä mustaa, liikkuvaa pistettä. Miksei kaikki täit ole kuolleet? Voiko hiukset pestä tänäänkin täishampoolla vai pitääkö odottaa viikon ennen uusintakäsittelyä?
Kommentit (7)
Uusinta pesu vasta viikon kuluttua ja viikon ajan hiukset pitää kammata joka päivä ja irrottaa hiuksista hiuksiin jääneet munat. Kuoriutuneet täit kuolevat shampoopesussa, mutta hiuksissa olevat täin munat ovat tiukasti kiinni ja ne pitää irrottaa kammalla.
Jos poikalapsi kyseessä kannattaa hiukset leikata ihan siiliksi.
Tyynyt päiväksi pakastimeen. Olikos se -19 astetta ja vähintään 4 tuntia tappaa ne petivaatteista/60 asteen pesu.
Minulla olisi yksi luontainen keino, mikä auttaa varmasti. Osta ruokakaupasta kookosrasvaa tai öljyä. Ota sitä kämmeniisi ja pehmitä juoksevaksi, jos ei sitä jo ole. Levitä hiuksiin niin paljon, että hiukset ovat kauttaaltaan märät. kampaa tai harjaa, jotta leviää kunnolla. Anna olla hiuksissa muutaman tunnin tai yön yli. Pese normaalisti shampoolla kerran tai 2. Itse pesen kahdesti, jottei jää latteaksi hiukset.
Ja kas noin, kaikki elävät ötökät ovat tukehtuneet. Nuo kun hengittävät kyljissään olevista aukoista ja kookosrasva on sen verran hienorakenteista, että se tukkii hengitysaukot. Hoito pitää/kannattaa uusia viikon ja ehkä toisenkin jälkeen koska muniin tuo rasva ei tehoa millään, kuten ei kalliit shampootkaan.
Onko oikeasti toimiva konsti tuo kookosöljy? Onko tästä jotain faktaa että tukehduttaisi ötökät? Ja ap:lle, päivittäin käyt tar-kas-ti hiukset läpi kammalla ja keräät pois kaiken vähänkään epäilyttävältä näyttävän. Shampookäsittelyt ohjeen mukaan. Muista pestä, saunottaa tai eristää pariksi vrk:si kaikki petivaatteet, tyynyt, patjat, sohvatyynyt, matot, pehmolelut, pipot, harjat, kammat, pompulat, kypärät jne. jne. Kaikki pään kanssa kosketuksissa olevat. Tukka lyhyeksi, jos se vaan on mahdollista.
Mä en uskaltaisi luottaa öljyyn. Varsinkin, jos on useampia päitä.
Täit ovat tulleet vastustuskykyisiksi esim. Nix myrkkyshamppoolle.
Paranix shampoo tehosi meillä heti ensimmäisestä kerrasta, se perustuu täin tukehduttamiseen ja kuivumiseen.
http://paranix.eu/fi-FI/tuotteet/paranixista
Aine levitetään kauttaaltaan kuiviin hiuksiin ja päänahkaan, annetaan vaikuttaa 10min (itse annoin vaikuttaa kauemmin) lisätään hieman vettä, vaahdotetaan ja huuhdotaan.
Tärkeää, on myös siivous(pyykinpesu, pakastus ja imurointi):
-lakanoiden vaihto (ei kannata pölisyttää saastuneita lakanoita...)
-sänkyjen imurointi
-lattioiden imurointi (matot pois)
-pehmolelut ym. jätesäkkeihin ja varastoon
-kammat, harjat ja pompulat pakastimeen
-puhtaat pyyhkeet!!!!
-pipojen ym. päähineiden ja vaatteiden pesu tai pakastus
Itse vaihdoin tyynyt ja täkit, mutta ehkä kopistelu riittää...
Ja munien nyppiminen hiuksista, siihen kannattaa panostaa, koska eivät irtoa täikammalla.
Tuskin uudesta pesusta haittaakaan on, mutta luultavasti ne henkiin jääneet ei kuitenkaan pysty enää munimaan, sen verran ovat myrkkyä saaneet. Toisaalta ne saa poistettua täikammallakin, joten miksi tuhlata kallista shampoota. Sehän on jo jäänyt päänahkaan vaikuttamaan, teho ei lopu huuhteluun.