Sisaruksesi tai vanhempasi voittavat 2 700 000 euroa Lotossa.
Saa tietää tästä. Olettaisitko, että antaisivat voitosta jotain sinulle?
Mitä ajattelisit, jos he pyytäisivät nimesi porukkapeliin jälkikäteen ja näin saisit lahjaverottomana 150 000 euroa?
Kommentit (39)
Jos sisarukseni voittaisivat lotossa tuollaisen summan, en olettaisi saavani heiltä mitään. Ehkä jotain pientä kivaa, matka tms.
Jos äitini voittaisi, niin luulen että hän lunastaisi ja kunnostaisi vanhan kotitalonsa. Siihen tuo uppoaisikin helposti.
Jos isäni voittaisi, niin uskoisin että hän antaisi meille kohtuulliset kummat kullekin. En toki loukkaantuisi, vaikka ei antaisikaan.
Jos sisarukseni voittaisi, niin olettaisin pientä jeesiä vaikka sen verran, että saisi tuon asuntolainan lopun pois ja ehkä kivan matkan. Muutamia kymmeniä tuhansia siis. Tuskin saisin edes sitä, kun vaimonsa on niin nuiva ihminen. Itse antaisin heille kyllä rahaa. Ovat ostamassa juuri asuntoa ja budjetti on niin tiukka, ettei rahat riitä mihinkään kivaan. Antaisin sen verran rahaa, että saisivat muutaman haaveensa toteutettua tulevaan asuntoon. Vanhemmille tuskin antaisin, ehkä maksaisin jonkun reissun. Vanhempien varallisuus on luokkaa 1,5 miljoonaa, joten heillä on kaikki tarvittava ja eivät varmaan edes suostuisi ottamaan mitään.
Jos taas vanhemmat voittaisi, niin tiedän 99,9%, että voitto kirjattaisiin "kimppalotoksi" eli kolmasosa mulle, kolmasosa isoveljelle ja kolmasosa heille. Näinhän isot voitot on viime vuosina paljastuneet perheen kimppalotoiksi...:) Viimeksi taisi Varkaudessa tulla iso voitto jollekin, josta sitten paljastuikin, että kyseessä olikin vanhojen vanhempien ja kahden aikuisen lapsen kimppalotto... Järkevää, jos tarkoitus on antaa rahaa kuitenkin lapsille. Verottaja ei voi puuttua.
Eivät varmaan kertosi mulle. Jos kertoisivat odottaisin, että pääsen onsingolle jos eivät päästäisi ja tietäisin niin sukulaisuhteemme olisi sitten siinä.
Olettaisin, koska itsekin jakaisin voitosta läheisilleni. En tiedä minkäverran suoraan, riippuen voittosummasta. On niin köyhä suku, etten kyllä voisi elellä onnellisesti rikkaana. Nytkin lainailen muille vaikka yhtä köyhä olen. Olen haaveillut voittavani lotossa ja ostavani äidille ja sisaruksille ja lapsilleni asunnot, yhteisen matkan suvulle jne. Jos joku läheinen voittaisi miljoonia niin tuntuisi oudolta ettei antaisi siitä muille, emme ole niin kylmäsydämisiä ihmisiä. Ei edes olla hirveän läheisiä lapsuudenperheen ja suvun kanssa, mutta autetaan aina jos voidaan. Itseäni ilahduttaisi eniten se miten paljon iloa ja helpotusta voisin läheisteni elämään tuoda, ei ole mitenkään helppoa elämä kellekään ollut mutta kaikki vaan porskuttaa eteenpäin ja nämä ihanat hyvät ihmiset ansaitsisivat helpomman elämän.
Miten kimppalotto tehdään laillisesti? Tuleeko jo kuponkia ostaessa se jakaa esim.10 eri kuponkiin 1/10 osuudella? Riittääkö sopimuspaperi, jossa esim. läheisten osuus olisi 5 %?
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 12:48"]
En olettaisi, niiden rahoja. Jos tekisivät tuon porukkapeli jutun tuntisin jääväni heille velkaa
[/quote]
Oikeastiko tuntisit jääväsi johonkin kiitollisuudenvelkaan? Miksi?
Minä tässä päiväunihaaveilen ja mietin, kenelle jakaisin ja minkälaisia summia. Jos minä saisin tuon 2,7 miljoonaa, se olisi tottakai kiva summa ja sillä voisi tehdä kaikenlaista. Olisi kuitenkin joka ikinen kerta paha mieli, jos läheiseni eivät voi tehdä samoja asioita pelkästään rahan takia. Minä lentelisin viikonloppumatkoille ja ostelisin mitä huvittaa ja sisareni laskisivat pennejä, jotta saavat tarvitsemansa.
Minä kokisin ennemmin syyllisyyttä siitä, etten antaisi mitään.
[/quote]
Mä olen tätä miettinyt kanssa monesti. Jos voittaisin oikein reilusti, haluaisin jakaa siitä läheisille. Olen vain miettinyt, miten se onnistuisi. En tuota porukkalottoa ole tajunnutkaan, miettinyt vaan joitain rinnakkaispankkikortteja tililleni jne.
Vanhemmat on kuolleet ja en odota että sisar mulle jakaisi yhtään mitään. Jos haluaisi noijn toimia niin kivahan se tietysti olisi, raha kelpaa aina. Varmaan toimisin itse samalla tavalla, jos mulle sattuisi tuollainen voitto.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 13:25"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 13:21"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 13:19"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 12:47"]
Mitä ajattelisit, jos he pyytäisivät nimesi porukkapeliin jälkikäteen ja näin saisit lahjaverottomana 150 000 euroa?
[/quote]
Mikä ihmeen lahjaverottomana 150 000 euroa? Lottovoitosta ei tarvitse maksaa veroa, eikä siinä ole mitään 150 000 rajaa.
[/quote]
Ei kun jos joku saa lottovoiton, siitä ei voi jakaa läheisille ilman lahjaveroa. Eli porukkapeli on ainut keino antaa läheisille rahaa lahjaverottomasti.
[/quote]
Mutta ap kirjoitti näin: Mitä ajattelisit, jos he pyytäisivät nimesi porukkapeliin jälkikäteen ja näin saisit lahjaverottomana 150 000 euroa?
[/quote]
Niin, tuolla porukkapelijärjestelyllä lahjasta tulikin yhtäkkiä yhteinen voitto. Lahjoita 150 000 --> lahjavero saajalle. Tee porukkapelisopimus, jossa jokainen saa 150 000 --> ei lahjaveroa.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 14:40"]
Miten kimppalotto tehdään laillisesti? Tuleeko jo kuponkia ostaessa se jakaa esim.10 eri kuponkiin 1/10 osuudella? Riittääkö sopimuspaperi, jossa esim. läheisten osuus olisi 5 %?
[/quote]
Minä olen miettinyt ihan samaa myös, varsinkin jos pelaa sen loton netissä.
No, ainakin kupongin kanssa marssitaan koko sakki kerralla ja kerrotaan, että kyseessä oli yhteinen kuponki. Näin ollen voitto kirjataan suoraan kaikille osakkaille ja ei tarvi maksaa mitään lahjaveroja tai pelätä kärähtävänsä jne. Noi osakupongit on sen takia, että jos joku yrittää huijata toisten osuuksia.
veikkauksen sivuilla oli ainakin ennen sellainen sopimuspaperi kimppaloton laadintaan. tällöin potin voi jakaa niin kuin tahtoo (esim. 1/3+1/3+1/3 tai 1/2+1/4+1/4) ilman veroseuraamuksia.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 12:53"]
Juuri nyt olisin äärettömän kiitollinen, jos äitini voittaisi lotossa. Äiti oli kotiäiti ja kotirouva ja nyt kun isä kuoli, äitiä odottaa työkkärikarenssi ja arvottoman, asunnon myynti että saa edes toimeentulotukea. Vaikka siinä asunnossa olisi oikeasti halvempi asua kuin vuokralla, se on nyt myytävä. Autan missä voin, mutta en minäkään rahasta tehty ole.
[/quote]
Miksi äitisi ei saa leskeneläkettä? Eikö hän ollut naimisissa isäsi kanssa?
Ap:n kysymykseen: en todellakaan olettaisi vanhempieni tai sisarusteni antavan lottovoitostaan jotain minulle. Sehän on heidän rahaansa.
Kyllä vanhemmat jakaisivat varmaan voiton lähes kokonaan lastensa kesken, itselleen jättäisivät mukaviin eläkepäiviin tietysti sopivan summan, heillä kun ei ole enää velkoja, eivät hirveitä summia kuluta. Meillä lapsilla taas kaikilla on vielä velkoja, toisilla isompia summia kuin toisilla, meillä perheellisillä on tietysti isommat asuntolainat. Jos joku sisaruksistani voittaisi, riippuisi varmaan sisaruksesta kuinka paljon antaisi, perheellinen siskoni antaisi varmasti enemmänkin kaikille sisaruksille kuin tuon 150 000€, kahdesta nuoremmasta perheettömästä sisaruksesta en tiedä mitä tekisivät, eivät niin hyvin ymmärrä miten paljon meillä joilla on kolme lasta per perhe menee rahaa enemmän, ja meillä on isommat velat, varmaan jotain antaisivat, mutta eivät ehkä niin paljon, kun olettaisivat pienemmänkin summan olevan riittävä. Vanhemmille antaisivat varmasti, jos vanhemmat huolisivat, ostaisivat ehkä vanhemmille heidän haaveileman asuntoauton.
Minä olen aina ajatellut että jos voittaisin lotossa, laittaisin sen porukaksi ja vanhemmat ja sisarukset mukaan, laittaisin tuollaisen summan ehkä kymmeneen osaan, omalle perheelle jäisi puolet, ja vanhemmat ja sisarukset saisivat sen toisen puolen, eli kymmenesosan voitosta per naama, vanhemmat yhdessä. Meillä olisi siis mulle, miehelle ja kolmelle lapselle kaikille 270 000€, mulla ja miehellä tulisi velat maksettua, ja jäisi kivasti vielä käyttöönkin, ja jokaiselle lapselle olisi sijoitettavaksi vaikka kerrostalo-osakkeisiin kivasti rahaa. Esikoinen voisi ostaa vaikka sen asunnon jossa on vuokralla, ja vielä parikolme muuta jotka laittaisi vuokralle. Nuorimmille ostaisin heidän osuudellaan asuntoja ja laittaisin ne vuokralle, ja kasvattaisin heille pesämunaa siihen asti kun lähtevät kotoa maailmalle. Mun ei tarvisi oikein muuta tehdä kuin tuota vuokrausjuttua, ostaisin omilla rahoilla itsellekin muutaman yksiön tai kaksion. Mies varmasti käyttäisi velkojen maksun jälkeen jäävää rahaa tähän meidän talon remonttiin, ja ostaisi ehkä asuntoauton myös, ja ehkä vaihtaisi ikivanhan autonsa uudempaan ja jäisi töistä mahdollisimman pitkälle vuorotteluvapaalle. Minä keräisin niitä vuokrattavia asuntoja niin monta kuin tuotoilla saisi ostettua, ja sitten eläkkeellä myisin niitä yksi kerrallaan pois, ja eleltäisiin miehen kanssa mukavasti. Perintöä lapsille ei enää tarvisi jäädä.
En olettaisi enkä haluaisi että muuttaisivat porukkalotoksi. Minusta on todella inhottava ottaa keneltään vastaan rahaa, sama asia pätee olkoon kyse vaikka 3 miljoonasta.
Ksikki puhuu sisaruksista ja vnhemmista, mutta entäs puolison sisarukset ja vanhemmat ja tietysti se puoliso uitsekin.... alkaa potilla olla ottajia.
Äidin kanssa tuosta ollaankin juteltu, että jos jompi kumpi voittaa ison summan lotossa, niin porukkapeliksi se merkattaisiin. Välttyy lahja- ja (sitten joskus) perintöverolta. Tosin kyllä minäkin voitostani puolet antaisin porukoille, reilu peli :) Ja siis täällä puhuu perheen ainokainen, mutta jos olisi sisaruksia niin tottakai heillekin jakasin osan ja vanhemmat tietenkin kanssa.
2,7 millissä olisi nippa nappa sen verran, että kahden nuoren ihmisen ei tarvitse käydä rahan takia palkkatöissä loppuelämänsä aikana, jos eivät osta mitään ökyä. Eli tod. näk. en ainakaan tuota 150 tonnia enempää haluaisi edes ottaa vastaan.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 13:35"][quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 13:25"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 13:21"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 13:19"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 12:47"]
[/quote]
Mikä ihmeen lahjaverottomana 150 000 euroa? Lottovoitosta ei tarvitse maksaa veroa, eikä siinä ole mitään 150 000 rajaa.
[/quote]
Ei kun jos joku saa lottovoiton, siitä ei voi jakaa läheisille ilman lahjaveroa. Eli porukkapeli on ainut keino antaa läheisille rahaa lahjaverottomasti.
[/quote]
Mutta ap kirjoitti näin: Mitä ajattelisit, jos he pyytäisivät nimesi porukkapeliin jälkikäteen ja näin saisit lahjaverottomana 150 000 euroa?
[/quote]
Niin? Mitä kohtaa tuosta et ymmärrä? Käsittääkseni ap tarkoittaa tuolla, että jos tehtäisiin porukkasopimus, niin joku porukkaan kuuluva saisi rahaa ilman, että siitä pitäisi maksaa lahjaveroa. Jos sopimusta ei ole, ja voittaja antaisi tuon summan muuten vaan, siitä menisi lahjavero...
[/quote]
Kyselijä ei ehkä ole tietoinen että loton voi muuttaa myös jälkikäteen porukkalotoksi, ennen voiton nostamista.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 13:10"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 13:05"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 13:01"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 12:53"]
Juuri nyt olisin äärettömän kiitollinen, jos äitini voittaisi lotossa. Äiti oli kotiäiti ja kotirouva ja nyt kun isä kuoli, äitiä odottaa työkkärikarenssi ja arvottoman, asunnon myynti että saa edes toimeentulotukea. Vaikka siinä asunnossa olisi oikeasti halvempi asua kuin vuokralla, se on nyt myytävä. Autan missä voin, mutta en minäkään rahasta tehty ole. Šen sijaan selviän kyllä itse, joten en olettaisi saavani voitosta mitään. Eri asia voisi olla, jos perheelläni olisi tiedossa, että meilä on taloudellisia vaikeuksia. En silloinkaan olettaisi mitään, mutta varmaan haluaisivat auttaa, niin kuin minäkin heitä nyt.
[/quote]
Äitisi olisi kannattanut miettiä asioita elämässä eteenpäin silloin nuorempana. Kotirouvuus kun ei ole mikään ammatti. Ihan oikein, että talo joudutaan myymään. Ei ole yhteiskunnan velvollisuus elättää äitiäsi, joka on valinnut kotirouvuuden. Äidin omaisuus on siinä talossa. Talosta saa rahaa, jolla maksaa vuokraa. Jos äiti on työkykyinen, niin hän pääsee työttömäksi työnhakijaksi kun karenssiaika menee umpeen. Ja jo karenssin aikana voi aloittaa vaikka työkokeilussa, niin saa työmarkkinatukea jo sen ajalta.
[/quote]
Kaija Okoomusko siellä näpyttelee otsa kurtussa?
[/quote]
En ole ikinä äänestänyt kokoomusta. Ärsyttää vain kun kaikki on aina sitä mieltä, että yhteiskunnan (eli verorahoilla) pitäisi kustantaa kaikki. Äitisi ei ole kotirouvana veroja maksanut.
[/quote]
..mutta on synnyttänyt tulevia veronmaksajia.
[/quote]
Ei ole mitään takeita, että nämä lapsetkaan maksavat veroja.
Ja meinaatko tosiaan, että kaikki naiset, jotka synnyttävät, pitäisi yhteiskunnan elättää?