Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

erilaisten vuokralaisten edut ja haitat?

Vierailija
05.08.2014 |

Olen laittamassa asuntoa vuokralle ja mietin millaiselle ihmiselle kannattaisi vuokrata. Pitkäaikaisen ja luotettavan vuokralaisen haluaisin. Yksiö kyseessä. Vaihtoehtojahan ovat nais- ja miesopiskelijat, työssäkäyvät naiset ja miehet sekä pariskunnat.

Ovatko naiset miehiä luotettavimpia ja siistimpiä? Ovatko työssäkäyvät lyhytaikaisia vuokralaisia, koska saattavat ostaa oman koska vaan, toisin kuin opiskelijat? Kokemuksia? :)

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariskunnan jos otat yksiöön, niin voisin kuvitella, että he lähtevät siitä aika pikaisesti. Tai sitten heille tulee ero, kun kyllästyvät asumaan ahtaasti.

Vierailija
2/11 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 13:50"]Pariskunnan jos otat yksiöön, niin voisin kuvitella, että he lähtevät siitä aika pikaisesti. Tai sitten heille tulee ero, kun kyllästyvät asumaan ahtaasti.

[/quote]

Ei välttämättä, me pariskuntana (opiskelijoina) viihdyttiin ekassa yksiössämme 8 vuotta ;) sen jälkeen vielä ostettiin omaksi tämä yksiö! Mutta ymmärrän pointtisi, olemme todella erikoistapaus :)

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ottaisin korkeakouluopiskelijan. Plussaa olisi jos tapaisin hänen vanhemmat ja vuokralainen vaikuttaisi kunnolliselta. Mieluummin sellainen joka on jo asunnut omillaan. Lisäksi soitto edelliselle vuokranantajalle joka tapauksessa.

Vierailija
4/11 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi sanoa, että miehet tai naiset olisi parempia, eikä että työssäkäyvät tai opiskelijat.

Sen sijaan kannattaa miettiä sitä asuntoa ja sitä, millainen vuokralainen juuri tässä asunnossa todennäköisimmin asuisi: minkä kokoinen asunto on, eli mahtuuko siihen pariskunta vai onko se yksinäisen ihmisen tai opiskelijan atudio; onko se keskustassa, koulun vieressä vai vähän syrjemmällä jolloin vaatinee työssäkäyvää autoilijaa; paljonko on vuokra, eli kenellä on varaa asua jne.

Sitten valitset sellaisen vuokralaisen, jonka tarpeita kuvittelet tämän asunnon vastaavan parhaiten. Lisäksi tapaat vuokralaisen ja katsot, käyttäytyykö asiallisesti ja pystyykö hänen kanssaaan asiallisesti keskustelemaan siitä, mitä odotuksia teillä molemmin puolin on, esim vuokraehdoista. Näytät naamasi niin vuokralainenkin tietää, että olet ihminen, etkä vain kasvoton kapitalisti. Pyydät luottotiedoista otteen nähtäväksi.

Älä vuokraa ihmiselle, jolla on luottotietohäiriö, äläkä sellaiselle, joka näyttää tulevan kovin erilaisesta arvo- ja tapakulttuurista kuin itse olet - erimielisyydet ja väärinymmärrykset ovat sitä todennäköisempiä, mitä erilaisempia olette.

Vierailija
5/11 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet yliopistokaupungissa, suosittelen seuraavaa: Vuokraa opiskelijalle, joka tulee vanhempiensa kanssa näyttöön. Parasta on, jos vanhemmat jotenkin takaavat vuokran. Näin minä olen tehnyt, eikä ongelmia ole ollut.

Vierailija
6/11 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikorkea/yliopisto opiskelija, tai työssäkäyvä yli 25v. Itse en ainakaan nuoremmalle vuokraisi, koska nuoremmilla on tapana "bilettää" enemmän kun on juuri muuttanut kotoa ensimmäiseen asuntoon. Tuohon ikään mennessä olisi ehkä vähän jo rauhotuttu, niin ei tule heti valitusta naapureita. Toivon mukaan opeteltu myös asunnon siivoamista! :)

Työssäkäyvältä pyydät esimiehen numeron, ja varmistat että hän on myös töissä = maksukykyinen. Toki tarkistat myös luottotiedot. Jos luottotiedot on mennyt, ei kannata vuokrata.

Ihmisen "yleisilmeestä" ei aina tiedä onko hyvä vaiko ei. Moni osaa "tsempata" asuntonäytössä, ja onkin ihan erilainen joko hyvässä tai huonossa mielessä. 

Kaikki työsskäyvät ei ole "heti" hankkimassa asuntoa, mutta onhan siinä se riski. Riipuu varmaan vähän, missä kyseinen henkilö on töissä.. Ja onko muuttanut aluksi vaikka työnperässä, vaiko ei.. Voithan tehdä sopimuksen vaikka 2v. Että jos lähtee ennen sitä, niin joutuu maksamaan jotain esim 1kk ylimääräsien vuokran. Minulla oli joskus asunnossa tälläinen sopimus..

Vierailija
7/11 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Voinko tosiaan pyytää työnantajan ja entisen vuokranantajan yhteystietoja? Luottotiedot tietenkin tarkastetaan.

Ap

Vierailija
8/11 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua pelotella.. Mutta..

http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-1288470284912.html toivottavasti tästä on apua valintaan.

Vierailija
9/11 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 14:16"]

Kiitos vastauksista! Voinko tosiaan pyytää työnantajan ja entisen vuokranantajan yhteystietoja? Luottotiedot tietenkin tarkastetaan.

Ap

[/quote]

Totta kai voit! Jos ei niitä halua antaa, hän salaa jotain eikä kannata vuokrata hänelle asuntoa! 

Vierailija
11/11 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi kyllä tietää. Mun 21-v poika on yllättänyt ja pitänyt asuntonsa tosi siistinä. Isoveljeänsä on taas jouduttu välillä patistamaan ja auttamaankin. Molemmilla on ollut aiempi vuokralainen tyttö, ja molemmissa on ihmetyttänyt, miten paljon on jätetty tekemättä. Mm.esikoisen asunnossa lavuaarin viemäriä ei oltu putsattu kertaakaan. Kuopus sanoi, että vessanpyttyjen reunojen alta löytyi valtava mönjä ja piti kuulemma aika paljon pestä, että puhtaaksi sai. Muutossa jo näin tosi törkyiset uunipellit. Perussiistejä nämä ovat olleet, mutta kaikkea ei ole pidetty puhtaana. Lattiakaivoja ymmärtää putsata vain harvat. Te jotka ne putsaatte, te olette juuri noita harvoja, älkää nyt aloittako ettei pidä paikkaansa, kun meidän perheenjäsenille ei ole sattunut ne harvat, jotka niitä putsaavat. 

Yleisesti vanhoja mummeleita pidetään hyvinä vuokralaisina, mutta toki heillä on rajoitteita teknisessä asunnon kunnossapitämisessä. Minulla on vuokra-asunto ns. kakkosasuntona, ja voin sanoa olevani varmaan ihannevuokralainen, koska osaan pitää asunnon siistinä, maksan vuokrat aikanaan ja osaan myös teknisen kunnossapidon. 

Mutta, vuokranantajana nainen on huonompi. Jos huomauttaa jostain viasta asunnossa, ei uskota. Esikoisella eka nainen eikä uskonut, että lattiakaivo haisee, mutta pakko oli uskoa, kun huoltomies tarkisti ja sanoi, ettei hajulukko ole kunnolla paikoillaan. Edelinen vuokralainen, se tyttö, ei ollut sanonut mitään, ts. ujo tyttö ei välttämättä olekaan hyvä vuokralainen, jos ei uskalla tällaisista sanoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi