Lutikka-, turkiskuoriais- ja torakkakammo pilaa elämäni :(
Otsikko on totisinta totta, hävettää myöntää jopa näin anonyymisti. Ennen en pelännyt, tieto on selvästi lisännyt tuskaa. Olen muutenkin melko bakteerineuroottinen ja pelkään sairastumista flunssaan yms. Mutta tästä öttiäiskammosta on tullut ihan hirveä. Pelkään, että jokin tuollainen pilaa vielä elämäni sillä, että saan tuholaisia kotiini. En voi enää tehdä mitään ilman, että takaraivossa jyskyttää epäilys siitä, kannanko nyt kotiini tuholaisia. Jos ostan vaatteita, heitän ne heti pakkaseen pariksi viikoksi kuten myös sovitellessa päälläni olleet vaatteet. Töissä en uskalla riisua kenkiä, jos niihin menisi lutikoita tai torakoita vaanimaan ja odottamaan kotiini pääsyään. En viitsi käydä kenenkään luona, jos vaikka heillä olisi noita enkä edes sukulaisten luona yökylässä, ties mitä hirvityksiä sieltä mukaani kantaisin.
Olen sosiaalinen ihminen ja yllä olevasta huolimatta muuten aivan täyspäinen, joten tunnistan kyllä, että nyt on jokin vinossa. Mutta kun bussissakin istuessa mietin, miten penkin pehmusteesta voi takin helmaan tarttua jotain öttiäisiä tai kuinka kaveria halatessa hänen paidastaa irtoaa turkiskuoriaisi mun huiviini. Tämä rajoittaa todella paljon elämääni mutten enää saa näitä mietteitä pois. Takokaa mulle järkeä kaaliin tai kertokaa, mitä ihmettä mä teen?
Kommentit (62)
Minä pelkään uskottomia miehiä, joten en ole seurustellut ikuisuuteen.
Yhtä järkevää ja loogista, kuten ötökkäkammokin, vai mitä?
Torakalta saa hengen myrkyllä. Uskottoman miehen liiskaamisesta päätyy vankilaan.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 01:17"]
Toivottavasti tämän ketjun kirjoittajat pilailevat... Ei oikeasti voi olla noin sairaita ihmisiä?
[/quote]
Sulle vois melkein jo toivoa kotiin jotain tuhoeläinongelmaa niin vois ääni muuttua kellossa..
Kyllähän ludekammo jotain rajoitteita aiheuttaa, meilläkään ei ole saunaa, joten sen matkalaukun joutuu muulla tavoin käsittelemään. Mutta lude-show:n läpikäyneenä tiedän, että kyllä niistä pääsee eroon ja että, vaikka ne varmasti leviävätkin helposti, niin ei nyt ihan kauheasti kuitenkaan. Meidänkään talossa muilla ei niitä ollut kuin meillä. Ja me saimme ne Suomessa raissatessa. Ja ehkä arvokkain asia hotelliin saapuessa, on tehdä ludetarkastus. Katsoa näkyykö jälkiä ja vaikkei mitään olisikaan, niin ei ripottele vaatteitaan ympäri hotellihuonetta.
hei kyllä sun ap pitää hakeutua terapiaan. itselläni oksennuskammo, en halua lasta mahatautiriskin takia... :( käyn terapiassa, hoito on vaiheessa, mutta olo helpottunut huomattavasti! voin vannoa että terapia tulisi tarpeeseen sinulle!
ota huomenna yhteyttä kaupunkisi mielenterveysyksikköön ja sovi alkajaisiksi keskusteluaika. Ongelmasi on sitä luokkaa ettet pääse siitä omin avuin. Tuhlaat elämäsi pelkäämiseen.
Mulla on hiukan samoja pelkoja, ei tosin ollenkaan noin pahana. Uskallan vielä matkustaa, mutta kieltämättä olen miettinyt, kuinka uskallan tuoda tavarat Kreikan lomalta kotiin, kun silloin ei ole vielä edes pakkasta, että voisi pakastaa matkalaukkuja muutaman vuorokauden. Mielelläni siis pakastaisin tavarat, mutta ehkäpä vien ne suoraan saunaan ja pidän siellä yhden illan. Kuoleekohan kaikki ökkiäiset saunassa?
Samoin nyt olen hiukan paniikissa, kun taas tuli koulusta täi-ilmoitus. Joka vuosihan niitä tulee, mutta aina ne hetkeksi säikäyttää. Meillä ei ole tosin vielä koskaan täitä ollut, kopkop.
Älkää nyt matkustamista jättäkö lutikkakammon vuoksi! Jos asia kovasti pelottaa, niin pankaa matkalaukku ja matkalla olleet vaatteet saunaan tarpeeksi pitkäksi ajaksi heti matkalta palattua. (Netistä löytyy varmasti tarkat lämpötilat ja ajat.)
Toki jo matkan aikana voi pienentää riskiä huomattavasti sillä, että ei pidä matkalaukkua lattialla, vaan matkalaukkutelineellä ja pitää laukun kannen kiinni.
Siis mitä siellä terapiassa tehdään jos pelot ovat tuota luokkaa? Oon kuullut vaan tyyliin araknofobian tms. siedätyshoidosta, jossa opetetaan kohtaamaan ihan fyysisesti se pelon kohde. Oisko tuossa tapauksessa sitten edessä ludekotiin muutto tai tuossa edellisen tapauksessa joku oksennustautialtistus?
No voi hohhoijaa, ei kaikilla ole saunaa.
mulla sama pelko, mutta ei vielä ainakaan noin pitkällä. käyn kyllä terapiassa ja mulla on paljon muita pahempia fobioita.
mutta esim. koirakammosta pääsin vähän eroon kun siedätin itseäni kaverin koiralla.
Eikös jossain neuvottu, että kannattaa välttää sitä matkalaukkutelinettä....?
Kyllä tuohon pelkoon kannattaa hakea apua. Se voi muuten laajentua ja pahentua. Lue ocd-oireyhtymästä. Siitä on kirjojakin.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mulla jäi kovasti suunnittelemani tuparit kokonaan pitämättä, kun pelkäsin vieraiden tuovan luteita tai turkiskuoriaisia mukanaan. Mummo ihmettelee, miksen ole vuoteen käynyt siellä, kun pelkään, että muut sukulaiset ovat vieneet siellä vieraillessaan ties mitä syöpäläisiä patjoihin ja ne tulevat sitten mun yöpaidassa mukana.
en jotenkin osaa ajatella, että keskustelu ammattilaisen kanssa auttaa, eihän se voi muuttaa sitä tosiasiaa, että noita tuholaisia on vaan enenevissä määrin joka paikassa.
Ap
Pakko-oireiselta häiriöiltä kuulostaa.
Nostan tätä vanhaa keskustelua. Itse pelkään järjettömästi luteita ja mietin onko tämä normaalia varovaisuutta vai kantsisko hakea apua, olenko aivan hysteerinen?.
Pelko on mennyt jo niin pitkälle, että en halua (yö)vieraita kotiimme. Tuttavaperhe tulee meille muutaman viikon päästä yökylään ja he tulevat suoraan jostain hotellista/majoituksesta eli kotimatkalla tulevat meille. Pelkään aivan sairaasti, että tuovat mukanaan luteita. Itse olen lähdössä heidän vierailunsa jälkeen vanhemmilleni auttamaan moneksi yöksi ja pelkään, että vien mahdolliset luteet/munat sinne. Tässä vaiheessa en välttämättä olisi niitä kodistani huomannut. En luota siihen, että joku muu osaisi majoituksessa tutkia joka kolon luteiden varalta kuten itse teen. Varmaan heidän lapset eivät ainakaan ymmärrä, että yövaatteita jne ei voi jättää sängyn luo yms. Itse en enää halua matkustaa juurikaan tän pelon takia :(
Puolison mielestä on epänormaalia kun pelkään matkalla olevia vieraita enkä heitä haluaisi kotiini, koska en siedä ajatusta luteista.. Mikä avuksi? Olen jo googletellut ”varmuudeksi” kaikki luteenhävitysasiat :(
Turkiskuoriaisia tulee ainakin olemaan tulevaisuudessa joka ikisessä kerrostalossa. Niitä ei saa hävitettyä talon rakenteista koskaan kokonaan paitsi polttamalla koko talon, joten sinne minne ne leviää, niin sinne ne jää. Suurimmassa osassa kerrostaloista niitä jo on, ja kymmenen-kahdenkymmenen vuoden päästä on joka ikisessä kerrostaossa.
Vierailija kirjoitti:
Nostan tätä vanhaa keskustelua. Itse pelkään järjettömästi luteita ja mietin onko tämä normaalia varovaisuutta vai kantsisko hakea apua, olenko aivan hysteerinen?.
Pelko on mennyt jo niin pitkälle, että en halua (yö)vieraita kotiimme. Tuttavaperhe tulee meille muutaman viikon päästä yökylään ja he tulevat suoraan jostain hotellista/majoituksesta eli kotimatkalla tulevat meille. Pelkään aivan sairaasti, että tuovat mukanaan luteita. Itse olen lähdössä heidän vierailunsa jälkeen vanhemmilleni auttamaan moneksi yöksi ja pelkään, että vien mahdolliset luteet/munat sinne. Tässä vaiheessa en välttämättä olisi niitä kodistani huomannut. En luota siihen, että joku muu osaisi majoituksessa tutkia joka kolon luteiden varalta kuten itse teen. Varmaan heidän lapset eivät ainakaan ymmärrä, että yövaatteita jne ei voi jättää sängyn luo yms. Itse en enää halua matkustaa juurikaan tän pelon takia :(
Puolison mielestä on epänormaalia kun pelkään matkalla olevia vieraita enkä heitä haluaisi kotiini, koska en siedä ajatusta luteista.. Mikä avuksi? Olen jo googletellut ”varmuudeksi” kaikki luteenhävitysasiat :(
Jep, täällä toinen, jolla samanlainen pelko yövieraista... ja yleensäkin luteista, turkiskuoriaisista yms. Tuolla kun joku sanoi muuttaneensa Otaniemestä pois luteiden takia... mä pelkään jo sitä aikaa, että lapset lähtee opiskelemaan... että ne tuo meille kotiin opiskelijakämpästään jotain. Joo, tiedän, että ei oo normaalia, mutta oon ajatellut tämän näin, että jotkut pelkää lentämistä, jotkut korkeita paikkoja, mä ötököitä.
Vierailija kirjoitti:
Ne kaikki ovat vain elämää, kuuluvat osina tähän maailmaan, ikävä kyllä!
Onhan näitä: kihomadot, lapamadot, torakat, luteet, turkiskuoriaiset, syyhypunkit, täit, hirvikärpäset, kyykäärmeet, rotat, ampiaiset, punkit, ...
Kihomadot ja lapamadot lähtevät suun kautta otettavalla lääkkeellä ja käsihygienialla, sekä pesemällä ko hlön käyttämät vaatteet, mm lakanat. Lapamatoja voi olla ulkona juoksentelevilla kissoilla. Raakaa järvikalaa ei pidä syödä, kunnolla kypsennettävä! Lohta voi syödä pelotta vähäiselläkin graavauksella.
Torakoihin, luteisiin ja turkiskuoriaisiin on tehokkaat myrkyt ja huolellinen myrkytys auttaa, kun se toistetaan, kunnes merkkejäkään torakoista ei näy. Liinavaatteiden pesu ja sängyn tekstiilien käsittely (runkopatjasänky). Samalla myrkytyksellä tulee hoidetuksi nuo kaikki ja muitakin.
Syyhypunkkiin on lääkkeet, joilla vaiva häviää. Käsihygienia tärkeä, myös saastuneiden vaatteiden pesu.
Täit lähtevät täishampoolla. Apteekista ilman reseptiä. Koko perhe kannattaa hoitaa kerralla ja ilmoittaa päiväkotiin/kouluun, jos lapsella on täitä.
Hirvikärpäset lähtee tiheällä kammalla ja kovalla esineellä nitistämällä. Näpeillä nitistäminen ei oikein onnistu, ovat tosi sitkeitä otuksia!
Kyykäärmeiden karkotukseen en tiedä konsteja, jos asuu alueella, jossa luontaisesti on kyitä.
Rottien leviämisen ehkäisyä on roskakatosten ja lintulautojen alustojen siisteys ja yleinen siisteys pihoilla.
Ampiaisen purema kaulan ja kasvojen alueelle vaarallinen, voi vaatia kiirelisen lääkäriin menon, myös jos on allerginen, muutoin alkuun tosi kova kipu menee nopeasti ohi. Hydrocortisonia voi käyttää. Ampiaisen pesien hävittäminen pitää suorittaa hyvin suojattuna.
Punkin saa pois apteekista saatavilla punkkipihdeillä. Vanha konsti oli levittää punkin päälle reilu kerros voita, niin punkki irrottaa otteensa. Tätä ei ilmeisesti enää suositella. Punkin puremakohtaa pitää tarkailla ja jos siihen tulee rengaskuvio ympärille, heti lääkäriin mahdollisen borrelioosin takia. Borrelioosissa vakavia jälkitauteja.
Eihän nämä tämän kummempia asioita ole! Siitä vaan tutustumaan kaikenlaisiin ötököihin ja elukoihin! Itseäni ällöttää enemmän se, että koska ihminen ei kuole tästä maailmasta kuoltuaan, hän saattaa jatkaa elämäänsä mahdollisesti paikassa, josta Raamattu kertoo, että siellä ei sen henkilön "mato kuole" eikä tuli sammu. Sinne en minä halua, joten mieluummin uskon Jeesukseen ja odotan Taivaan kotiin pääsyä täältä matoisesta maailmasta.
Mutta kerrostalossahan luteet voi siirtyä myrkytyksen yhteydessä muihinkin asuntoihin, eli ongelma ei ole enää vain omien seinien sisäpuolella.
Mä pelkään myös sitä, että jos joku tois meille matkaltaan/kodista ötököitä niin itse oisin ehtinyt yöpyä ”ties missä” ennen kuin huomaisin ne. Ja olisin tietämättäni levitellyt ongelmaa sukulaisille jne :( Miehen mielestä oon neuroottinen kun mietin tällasia.. Pelkään, että sosiaalinen elämä rajoittuu ja jossain vaiheessa pakko kieltää yövieraat. Asumme liikenneyhteyksien lähellä ja tänne on monella kaverilla/sukulaisella tapana tulla yöksi matkansa varrella..
-55
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt matkustamista jättäkö lutikkakammon vuoksi! Jos asia kovasti pelottaa, niin pankaa matkalaukku ja matkalla olleet vaatteet saunaan tarpeeksi pitkäksi ajaksi heti matkalta palattua. (Netistä löytyy varmasti tarkat lämpötilat ja ajat.)
Toki jo matkan aikana voi pienentää riskiä huomattavasti sillä, että ei pidä matkalaukkua lattialla, vaan matkalaukkutelineellä ja pitää laukun kannen kiinni.
Jotkut väittävät, että matkalaukku kannattaisi säilyttää kylppärissä. Siellä ei oleskella, joten veren perässä olevat öttiäiset eivät sinne keräänny (ainakaan suurina määrinä). Toinen juttu on esim. kylppärin amme, lasitettu laatoitus tai muu paikka, joka on liukas eikä siten tarjoa tarttumapintaa hyönteisille. Siis tietyllä tapaa epämiellyttävä. Tiedä sitten, onko tässä perää.
Sängynalus on tosiaan se kaikista pahin paikka säilyttää matkalaukkua. Lutikat pesiytyvät mm. sängyn saumoihin ja itse sängyn rakoihin. Aivan varmasti tulee "tuliaisia" matkalta...
Okkei... et sitten varmaan halua kuulla karvatuppipunkeista tai tietää kuinka monta tuhatta sukkulamatoa kengissäsi keskimäärin sisään kulkeutuu päivittäin...
Toivottavasti tämän ketjun kirjoittajat pilailevat... Ei oikeasti voi olla noin sairaita ihmisiä?