Migreeni ja raskaus
Hei kaikille!
Onko muita migreenistä kärsiviä? Itselläni kohtaukset ovat olleet satunnaisia, mutta esim. stressistä johtuvina tulleet jopa muutamina päivinä peräkkäin. Esikoista odottaessani migreeni hävisi kokonaan ja sain ensimmäisen kohtauksen vasta puolisen vuotta esikoisen syntymän jälkeen. Siitä kohtauksesta on nyt vuosi ja juuri menneenä lauantaina sain armottoman migreenin.
Mietinkin nyt, että kun kovasti odottelen plussaa pikkukakkoselle tulevaksi viikoksi, niin voiko migreenistä olla haittaa mahdolliselle pienelle alkiolle? Googletin aiheen, eikä mitään hälyyttävää löytynyt minkään lääkärin artikkeleista.
Ajattelin vain, että onko kenelläkään kokemusta aiheesta. Kiitos, jos joku viitsii vastata!
Kaikkea sitä päässä pyöriikin... =)
Nalle
Kommentit (25)
[color=red]Neurologi oli sitä mieltä että ei missään nimessä muuta kuin Panadolia. Ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana ei mielellään sitäkään.
Äitiyspoliklinikan erikoislääkäri sanoi samaa, mutta myöntyi myös että jos Panadol ei auta, niin Buranaa 1,5 tablettia.
Tiedä sit...
Yritän vielä yhden lääkärin saada kiinni, erään alan gurun, synnytysosaston ylilääkärin, johon luotan kuin kallioon. Hän saa antaa lopulliset ohjeet ja niitä uskon. Haluan myös tietää, miten jo ottamani lääkkeet mahdollisesti vaikuttavat sikiöön. Taidan varata samantien ajan hänelle...
Ensi viikon keskiviikkona on neuvola ja aion ottaa asian myös siellä puheeksi. Siihen saakka pidän sormia ja varpaita ristissä, etten saa kohtauksia...
~Murmutti
[/color]
Jos sinua asia noin huolettaa (ja hyvä tietysti onkin näiden asioiden kanssa olla tarkka), niin miksi et soita sinne Teratologiseen tietopalveluun (toimii muistaakseni HYKSin yhteydessä, mutta puhelinpalvelu on maan laajuinen)? Heillä on oikein mahdollinen tieto ja fakta on se, että erikoislääkäritkään eivät voi olla kaiken tutkimustiedon tasalla. Se on jo hyvin kuvaavaa, että näinkin lyhyessä keskustelussa on tullut näin monia eri versioita esille.
On todella tiedotonta väkeä lääkärikunnassa..siksipä mulle neuvolassa sanottiin että ole vain sairaalan neurologin kanssa asiasta yhteydessä, ei neuvola lääkäri kuulemma edes ota kantaa asiaan kun ei ole tietoa hänellä..
Tuosta Litalginista olen kans kuullut, käytettävän estolääkkeenä ja Panadoliakin käytetään estolääkkeenä eli siis päivittäin otetaan joku määrä sitä lääkettä..
joka todettiin joskus kakstoistavuotiaana. Pitkään aikaan ei ollut yhtään kohtausta (ainoastaan tosi lieviä, ei mitään näköhäiriöitä), mutta sitten ekan raskauden puolivälin jälkeen kohtauksia alkoi olla joka viikko ja varsinkin neuvolassa käyntien jälkeen, kun siellä aina hetki maattiin selällään sydänkäyrällä.
Nyt odotan toista rv:llä 9 ja olen miettinyt oletteko pystyneet estämään migreenin millään muulla kuin lääkkeillä, esim jollain tietyllä ruokavaliolla, liikunnalla, fysioterapialla tms. Käyn töissä ja silloin kun migreeni on tullakseen ei siihen tarvita kuin vaikka auringon välähdys peilistä, niin johan alkaa vilkkuvalo näkymään. Siitä seuraa puutumista ja lisää näköhäiriöitä, joskus puhekin meinaa hävitä, lopuksi alkaa armoton päänsärky joka kestää pari päivää. Lääkkeitä en ole raskausaikana käyttänyt, yritän nukkua migreenin pois, jos vaan siihen tilaisuuden.
Mutta siis noi vaihtoehtomenetelmät homeopatiat yms.
Tulipas taas sekavaa juttua, mutta huojentavaa lukea, että muillakin on samanlainen migreeni, sillä joskus kohtauksen tullessa luulen todellakin halvaantuvani.
kunhan ei syö viimesellä kolmanneksella. Kärsin myös migreenistä, ekassa raskaudessa migreeni oli hurjaa, kohtaukset kesti pari päivää ja niitä oli pari kertaa viikossa, eli koko jan käytännössä. Tuolloin sain joitain migreenilääkkeitä (en muista mitä) jotka eivät auttaneet, buranaa ei tuolloin ollut lupa ottaa. Panacodilla koitin selvitä, ei auttanut. Tokassa raskaudessa migreenejä ei juurikaan ollut, varmasti auttoi paljon se, että olin kotona lapsen kanssa, enkä töissä, jossa on paljon ärsykkeitä, jotka laukaisevat migreenin. Tässä kolmannessa raskaudessa kohtauksia on ollut muutama, mutta olen uskaltautunut ottamaan ibusalin, tai jopa 600mg buranan, kun lääkäri on lupasi heti ekassa lääkärineuvolassa. Nyt en enää ole uskaltanut ottaa, vaan olen ottanut heti ensi oireiden tultua 2 panadolia ja koittanut levätä hetken.
Jänniä eroja on tuossakin eri lääkäreillä, että mitä saa ottaa ja mitä ei. Täällä on burana sallittua mutta magnesiumvalmisteet suonenvetoon kiellettyjä...
Hinpu 34+4