Migreeni ja raskaus
Hei kaikille!
Onko muita migreenistä kärsiviä? Itselläni kohtaukset ovat olleet satunnaisia, mutta esim. stressistä johtuvina tulleet jopa muutamina päivinä peräkkäin. Esikoista odottaessani migreeni hävisi kokonaan ja sain ensimmäisen kohtauksen vasta puolisen vuotta esikoisen syntymän jälkeen. Siitä kohtauksesta on nyt vuosi ja juuri menneenä lauantaina sain armottoman migreenin.
Mietinkin nyt, että kun kovasti odottelen plussaa pikkukakkoselle tulevaksi viikoksi, niin voiko migreenistä olla haittaa mahdolliselle pienelle alkiolle? Googletin aiheen, eikä mitään hälyyttävää löytynyt minkään lääkärin artikkeleista.
Ajattelin vain, että onko kenelläkään kokemusta aiheesta. Kiitos, jos joku viitsii vastata!
Kaikkea sitä päässä pyöriikin... =)
Nalle
Kommentit (25)
Nyt raskauden aikana kohtauksia on ollut vain kaksi (paljon vähemmän siis kuin mulla normaalisti). Kohtauksissa on nyt kuitenkin ekan kerran ollut mukana näköhäiriöitä. Inhottavaa. Panadol on vähän auttanut, muutahan ei oikein voi käyttää.
Moi
Mulla on ollut raskauden aikana (nyt rv 12 menossa) kaksi migreenikohtausta, eli harvemmin kuin normaalisti, mutta haittapuoli on sitten se, että kohtaukset ovat paljon pahempia. Olen molemmilla kerroilla ollut kaksi päivää täysin poissa pelistä ja oksentanut. Omia lääkkeitäni en voi käyttää ja parasetamoli ei auta. Täytyy toivoa, että kohtauksia ei tule kovin montaa raskauden aikana... Mun tietääkseni migreenistä ei ole mitään haittaa sikiölle.
Koitetaan kestää!
Despelote
kanssa yksi migreenistä koko ikänsä kärsinyt.. Tai no kaksi ekaa raskautta sain olla ilman oireita, mutta nyt kolmatta oottaessa kohtauksia olen saanut noin joka viikko (muutenkin tää raskaus ollut paljon vaivalloisempi kuin noi poikaraskaudet), eikä mitään lyhyitä kohtauksia :( Mulla on aura- migreeni, kaikki alkaa niistä mukavista puutumisista ja näköhäiriöistä. Ei kiva sitten ollenkaa.
Asumme Ruotsissa ja täällä migreenin hoitoon raskauden aikana käytetään Citodon -nimistä särkylääkettä. On hyvin vahva sellainen, ei saa " turhaan" ottaa. Mut jokainen jolla migreeni on ollut, tietää tunteen kun siitä ON päästävä eroon keinolla millä tahansa. Olen siis joutunut ottaan tabuja muutaman kerran, vaikka pää onkin ihan sekaisin pari tuntia sen jälkeen :(
En usko et itse migreenikohtauksilla on haittaa lapsellesi. Vaan se lääkitys.. Puhu lääkärisi kanssa sopivista lääkkeistä. Olen myös kuullut että akupunktio auttaa?
Jaksuja kaikille migreenin kanssa taisteleville!
Ardisia + " luukas" 19+2
[color=red]Kävin juuri viime viikolla lääkärissä saman asian takia.
Olen viikoilla 7+ ja migreeni on ollut nyt kaksi kertaa. Ekalla kerralla otin lääkkeen, koska en vielä tiennyt olevani raskaana. Toisella kerralla oli pakko, koska kohtaus iski kesken autolla ajon... Lääkkeinä käytössä Clotam ja Imigran.
Kysyin lääkäriltä, miten lääkkeet vaikuttavat sikiöön tässä vaiheessa ja vastaus oli aika epämääräinen. Koska tällaisia tutkimuksia on aika vaikea tehdä, niin myöskään tarkkoja tietoja ei ole. Mutta yhtä kaikki, lääkekirjaa täti tutki ja oli sitä mieltä, ettei ainakaan mun käyttämät lääkkeet ole vaaraksi sikiölle vielä tässä vaiheessa. Lääkkeitä ei suositella käytettäväksi enää viimeisen kolmanneksen aikana, mutta tässä vaiheessa vielä voi ottaa...
Vartti sitten jätin soittopyynnön omalle neurologilleni ja toivon, että hän olisi asiasta viisaampi kuin edellinen lääkäri.
Mutta yhtäkaikki, tiedän että Panadolit on kuin karkkia söisi, olen joutunut syömään paljon lääkkeitä ja siksi vahvimmat aineet käytössä kaikista muistakin. =( Valitettavasti myös tässä asiassa... Toivotaan siis, että saisin jonkun tiedon noista lääkkeistä.
Tulen kyllä sit kertomaan lääkärin mielipiteen myös teille... =)
~Murmutti 7+3[/color]
parasetamolia EI SAA KÄYTTÄÄ RASKAUDEN AIKAN!
ANTEEKS ANTEEKS ANTEEKS ANTEEKS:)
Sekoitin aivan toiseen lääkeaineeseen!
Hups!
Anteeks:)
kun unen pöpperöisenä yrittää jotain tihrustaa ja kirjottaa.
(auts)
Itselläni paheni tai oikeastaan alkoi uudelleen kymmenen vuoden jälkeen aurallinen migreeni raskausaikana. Yleistä juuri on, että aurallinen (siis johon liittyy näköhäiriöitä ym.) voi raskausaikana pahentua, kun taas auraton yleensä helpottuu.
Usean lääkärin taholta on vakuutettu, että mitään haittaa sikiölle ei koidu, ellei nyt migreeniin liity esim. usean päivän ankaraa oksentelua tai sitten mekaanista haittaa, jos kohtauksen kourissa kaatuu ja teloo itsensä tai vastaavaa. Vaikka migreeni tuntuu pahimmillaan koko kropassa, on se kuitenkin kemiallisesti vain pieni häiriö aivoissa, eikä vaikuta kohtuun millään lailla, kuten ei myöskään verenkiertoon/hapensaantiin jne.
Asiasta on ollut aikaisemminkin pinoja, haulla varmasti löytyy lisää tietoa.
Ja parasetamolia tosiaan saa käyttää, muuta ei Suomessa suositella. Saatu, ymmärrän, että lipsahti, mutta juuri tuon takia täältä ei ikinä tunnu saavan kunnon tietoa asioista.
Nyt pitäisi taas mennä lekurilta pyytämään panacodia, kun noita ei voi syödä. On auttanut, mitkään apteekin parasetamolit ei auta mtn.
Mulla alkaa migreeni stressistä ja vasemman hartian jännittämisestä.
Minulle lääkäri sanoi että mitään muuta EI saa syödä kun panadolia ja paramaxia.
Näin siis täällä päässä.
(Harmi kun täällä ei saa muokattua tai poistettua noita viestejä)
Eli itse migreenin haitasta sikiölle en tiedä, mutta mitään lääkkeitä en lähtisi käyttämään (esim. panacod on aika voimakas..). Tällaisissa asioissa kannattaa soittaa Teratologiseen tietopalveluun, heillä on aivan varmasti uusin ja oikein tieto. Itse kyselin närästyslääkkeistä gyneltäni ja hän sanoi, että alkuraskaudessa (sen jälkeen, kun alkion ja äidin verenkierto on yhdistynyt) kannattaa välttää lääkkeitä, koska silloin sikiölle muodostuu kaikki tärkeä ja on siksi herkkää aikaa. Sanoi, että ei suosittele käyttämään mitään lääkkeitä, mitä ei ole tutkittu raskauden aikana soveltuviksi. Samaa sanoi minulle edellisessä raskaudessa migreenistä (silloin sain ohjeeksi, että jos jotain on ihan pakko ottaa, vaikka sitten 2 * 400 g ibuprofeiinia). Kärsin itse ko. vaivasta ja nyt vain toivon, että sitä ei minulle tulisi.
Mutta yhtä kaikki, kaikissa lääkeasioissa soittaisin tuonne tietopalveluun.
Hei,
migreenikohtaus ei vaikuta raskauteen. Kävin (9rv) juuri eilen lääkärissä. Sain migreeniin Citodonia nenäsuihkeena. Ei kuulemma vaikuta sikiöön niin paljon kun muut lääkkeet. Itselläni on ollut aurallinen migreeni lapsesta saakka ja on nyt pahentunut/tihentynyt raskauden aikana - ainakin näin alussa. Panadolit ym. ovat ainakin minun kohdallani aivan turhia. Nenäsuihke on muutenkin aika hyvä kaikille meille, jotka myös oksentavat kohtauksen aikana (ja nyt muutenkin).
eli siis Suomessakin saa tuota Citodonia? Tiedätkö, saako sitä Suomen suositusten mukaan käyttää tablettimuodossa raskausaikana? Täällä Ruotsissa sitä käytetään myös synnnärillä kivunlievityksenä avautumisvaiheessa, eli luulen olevan aika turvallinen?! Suosittelen Citodonia, mulla se ainakin tehoo migreeniin paremmin kuin paracetamol.
ardisia
eli siis Suomessakin saa tuota Citodonia? Tiedätkö, saako sitä Suomen suositusten mukaan käyttää tablettimuodossa raskausaikana? Täällä Ruotsissa sitä käytetään myös synnnärillä kivunlievityksenä avautumisvaiheessa, eli luulen olevan aika turvallinen?! Suosittelen Citodonia, mulla se ainakin tehoo migreeniin paremmin kuin paracetamol.
ardisia
ardisia
Kyllä se Pancodkin on turvallinen raskaus ja imetysaikana..on voimakas mutta ei ole hyväksi vauvalle jos äiti kärsii kivuista. Mulle eräs neurologi kertoi käyttäneensä aivan normaalisti kohtauksiin Imigranin nenäsumutetta..ei olisi suoriutunut normaali toimista ilman sitä.
Itselläni nyt auttanut 2x Panadol comp kun heti ottaa mutta joutunut myös Panacodin ottamaan. Ens viikolla neurologi soittaa ja kysyn häneltä jatkoa ja imetystäkin varten jo ohjeet. Aiemmissa raskauksissa koitettu Clotam, Ketorin, Burana..Panacod ja Panadol..
CITODON? Mikä siinä vaikuttavana aineena?
sinna
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=198203120…
citodonissa vaikuttavat aineet paracetamol ja kodein, joka ainakin mulle on se ratkaiseva migreenin taltuttamiseksi ;)
Huomasin samalla, ette täällä kyllä saa saa Citodonia nenäsumutteena, suppona kyllä ;)
Ardisia
Eli tuo Citodon on juuri sama kuin Panacod, mutta Panacodia saa vain tablettina tai poretablettina. (Samat määrät vaikuttavia aineita molemmissa lääkkeissä 500mg+30mg)
Kiitos tiedosta :)
Sinna
Panacodia ja litalginia piikkinä loppuraskauden aikana.
migreeniä pienestä asti.
Joten sama huolen aihe oli mullakin kun sain kuulla olevani raskaana.
Mullakaan ei ole ollut ainakaan toistaiseksi migreeniä nyt raskauden aikana mutta jos se iskee niin kyllä ollaan vuoteen orjia pari päivää:/
Että kun migreeni laukeaa niin se kans sit kestää.
Tietääkseni itse migreeni ei vahingoita lasta/sikiötä/alkiota vaan ne lääkkeet!
Kysyin tätä lääkäriltäni ja hän sanoi että ainut mitä raas raskauden aikana ottaa migreeniin niin on panadol tai itse käytän paramax 500mg.
Pari kertaa on ollut sellainen tunne että kohta migreeni alkaa, että olen sitten heti ottanut yhden paramaxin ja se on auttanut.
:)
Tietysti eihän kaikille samat lääkkeet ole yhtä tehokkaita:)
Mutta kannattaa kokeilla tuota paramaxia. Ja kannattaa otta heti kun alkaa tuntua että nyt voisi olla migreeni tulossa:)