Kumman ystävän valitsisit?
Ennen olimme kaikki kolme yhdessä, mutta sitten kahdelle hyvälle ystävälleni tuli välirikko. Ystävä A alkoi jostain minulle käsittämättömästä syystä vähitellen vihaamaan ystävä B:tä. A haukkui B:tä useasti selän takana ja myös päin naamaa asioista, joista en ole samaa mieltä. Lopulta A sanoi ettei halua enää olla B:n ystävä ja poisti tämän Facebook-kavereistaankin. Kun B:lle selvisi kaikki nämä selän takana haukkumisetkin, hän sanoi ettei halua enää koskaan nähdä A:ta missään tai olla tämän kanssa tekemisissä.
Nyt tilanne on se, että A:n mielestä he voisivat vain tavata minua vuorotellen ja olla yhtä aikaa samoissa juhlissa jne. B ei kuitenkaan suostu tähän vaan sanoo, että minun pitää valita. En haluaisi valita, molemmat ovat ystäviäni eikä kumpikaan ole tehnyt minulle pahaa. Mielestäni välirikko oli täysin A:n syy, mutta toisaalta A ei vaadi minua valitsemaan eikä hankaloita tätä nykytilannetta vaan sen tekee B.
Kumpi ystävä minun mielestäsi kuuluisi valita, mikä olisi oikein tässä tilanteessa?
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 18:58"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 18:47"]
No jos pelkäät että tämä toinen ystävä tekee "saman paska tempun" sinulle niin miksi olisit yhä hänen ystävänsä?
Lopeta siis se ystävyys siksi että itse haluat eikä siksi että joku sitä vaatii.
Vai onko niin pelko perseessä että haluat lopettaa ystävyyden mutta nyt sopivasti saat "syntipukin" ja voit syyttää tätä toista ystävää "no kun se vaati niin en voi olla enää ystävä" PLAA PLAA
[/quote]
Niin no en tiedä kuinka paljon pelkään sitä. Totta kai sellainen epäilys nyt tässä tilanteessa nousi, että mitä jos näin käy.
Olen aika hämmentynyt tästä koko tilanteesta, enkä tiedä mitä tehdä. Siksipä tätä täällä pohdinkin :) Toisaalta ajattelen ettei minun kuuluisi valita, ja harmittaa että B sitä minulta vaatii. Toisaalta taas olen kyllä tässä riidassa B:n puolella, ja harmittaa että A kohteli häntä noin.
[/quote]
Äh taas unohtui laittaa, että olen
ap
Pistäppä istunto pystyyn ja pyydät heitä keskustelemaan asia auki.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 19:02"]
[/quote]
B ei ikinä suostuisi siihen. Enkä tiedä mitä hyötyä siitä olisi, A vain haukkuisi B:tä taas ja sanoisi ettei halua olla hänen ystävänsä.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 19:07"]
[/quote]
B ei ikinä suostuisi siihen. Enkä tiedä mitä hyötyä siitä olisi, A vain haukkuisi B:tä taas ja sanoisi ettei halua olla hänen ystävänsä.
[/quote]Minkä ikäisiä olette? Onko teillä kaikilla muita ystäviä, jottei kukaan ainakaan jäisi yksin?
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 18:43"]
Yhä edelleen sillä a ja b riidalla tai kuka teki mitä niin sillä ei ole mitään tekemistä sinun kanssasi.
Ei sinun tarvitse hyväksyä A:n tekoa vaikka olet hänen ystävänsä ja tuo teko ei kodistunut sinuun.
A ja B pitää itse selvittää välinsä sotkematta sinua siihen.
Yhä edelleen ystävä ei voi vaatia sinua katkaisemaan välejä toiseen ystävään vaikka mikä olisi. Vain sinä päätät kuka on ystäväsi.
[/quote]
Öö miten sä voit olla jonkun frendi jos et hyväksy sen tekoja? Oisitsä pedofiilin tai murhaajan ystävä, kunhan ei oo sun perhettäs tappanu tai lapsias raiskannu?
A ei vaikuta ihmiseltä jonka kanssa haluaisin olla ystävä. Oikeat ystävät ei kyllä laita valitsemaankaan. Lemppaa molemmat.
Kuulostaa ei niin hyvältä ihmiseltä tuo neiti A.
Jotenkin minusta tuntuu että olet jo päättänyt lempata A:n koska teki törkeän teon ja ehkä tekee sulle joskus samat mutta et halua ottaa vastuuta tästä päätöksestä vaan vierität syyn B: niskaan joka tyhmyyksissään teki sinulle tuo "valitse"- vaatimuksen. Osunko oikeaan?
Kun toiselle kumartaa niin toiselle pyllistää!
Lemppaa molemmat koska ovat sut tähän paskaan sotkeneet.
Toinen teki jotain pahaa ja toinen esittää ihme vaatimuksia eli ei kumpikaan ole hyvä ystävä näillä tiedoilla.
Meillä kävi töissä vastaava tilanne, tosin sillä erotuksella, että olin B. Meidät kolme palkattiin samaan aikaan ja oltiin hyviä kavereita siihen asti, kunnes minä sain vakituisen viran meistä kolmesta ensimmäinen. A suuttui asiasta valtavasti, ei puhunut minulle enää, ei halunnut syödä ruokatunnilla kanssani ja alkoi haukkumaan minua seläntakana C:lle. C oli tosi kiusaantunut ja yritti ensiksi olla meidän molempien kaveri, mutta A oli niin voimakastahtoinen, ettei C uskaltanut pian enää minun kanssa jutella, kun pelkäsi A:n vihoja. En koskaan ymmärtänyt A:n kiukuttelua ja lopulta jouduin katkaisemaan välit C:n kanssa, koska pidin häntä raukkamaisena, ettei hän uskaltanut puolustaa minua, vaan tuli aina "salaa" kaveraamaan kanssani, jos A oli kipeänä, koulutuksessa tai muuten vaan pois paikalta. Silloin C ei voinut minua edes tervehtiä, kun A oli paikalla. Oltiin silloin kaikki reilusti yli parikymppisiä tyttöjä ja vieläkin ollaan samassa työpaikassa, mutta 10 vuoteen ei ole puhuttu keskenäön (tai siis A ja C ei ole minulle).
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 19:10"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 19:07"]
[/quote]
[/quote]Minkä ikäisiä olette? Onko teillä kaikilla muita ystäviä, jottei kukaan ainakaan jäisi yksin?
[/quote]
Olemme 30+ (vaikka joku epäilikin, että 5) ja on meillä kaikilla muitakin kavereita. Tämä on kuitenkin ollut se pääporukka, jonka kanssa olemme tärkeimmät juhlapäivät viettäneet.
Vaikka A:n puolelta aluksi on tullutkin enemmän vihaa (syystäkö?), niin B on tässä tilanteessa aivan väärällä asenteella. B voi tehdä päätöksiä oman elämänsä puolesta, mutta ei sun. Sanoisit B:lle, että et mitään valintaa tule tekemään, vaan aiot olla molempien ystävä (erikseen), ja jos B tämän takia katkaisee välit, niin se on hänen päätöksensä, eikä sun toive. Jos B tämän takia sitten oikeasti katkaisisi välit, niin kertoo kyllä jotain siitä kuinka paljon hän teidän ystävyyttänne oikeasti arvostaa. Tämänkin voisit hänelle vihjaista.
"Kun B:lle selvisi kaikki nämä selän takana haukkumisetkin, hän sanoi ettei halua enää koskaan nähdä A:ta missään tai olla tämän kanssa tekemisissä."
Miten nuo selvisivät B:lle?
Sanot ettet suostu valitsemaan, mut jos jompi kumpi heistä on niin lapsellinen et vaatii välien katkaisun. Hän tekee sen itse.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 19:31"]
"Kun B:lle selvisi kaikki nämä selän takana haukkumisetkin, hän sanoi ettei halua enää koskaan nähdä A:ta missään tai olla tämän kanssa tekemisissä."
Miten nuo selvisivät B:lle?
[/quote]
A:n sanottua B:lle ettei halua enää olla tämän ystävä, tuli ainakin kolme ihmistä kertomaan B:lle mitä A oli heille sanonut. Eivät ilmeisesti olleet uskaltaneet niin kauan, kun A ja B näyttivät ulospäin olevan parhaita kavereita. En edes muista sitä koko litaniaa mitä kaikkea A oli sanonut, mutta esim. että B:llä on pakko olla bulimia, koska muuten ei voisi olla niin laiha. Ja toinen oli että miten B kehtasi pyytää häneltä jotain laukkua lainaksi, vaikka B:llä on varaa matkustaa ulkomaillekin.
Omasta mielestäni B on ihan normaalipainoinen, hoikka tosin, enkä nyt tuota laukun lainaamistakaan kovin pahana pitänyt.
ap
Valitsemisesta kieltäytyminen ei tarkoita sitä, että valitset A:n. Jos B ei sitä ymmärrä, sille ei voi mitään.
Minulla oli vuosia sitten tilanne, että meitä oli kolmen ystävän porukka. Kahdelle muulle tuli riitaa ja välit meni poikki. Molemmat ovat edelleen parhaita ystäviäni, he eivät vain ole keskenään missään tekemisissä.
Sinun tilanteessa kieltäytyisin puhumasta kummankaan kanssa koko riidasta tai välien rikkoutumisesta. Sanot, että haluat olla molempien ystävä ja riita ei sinulle kuulu. Jos tämä on jollekin ongelma, sille sinä et valitettavasti voi mitään.
Ymmärrän, että B tahtoo sinun valitsevan, koska tuntee itsensä petetyksi. Mutta vakuuta B:lle, että ystävyytesi A:n kanssa ei muuta sitä mitä ajattelet B:stä. Lupaa B:lle, että et puhu B:n asioista A:lle yms.
Tai sitten ota etäisyyttä molempiin, että tilanne vähän rauhoittuu. Välirikot eivät aina ole ikuisia. Jos nyt valitset toisen, ja joskus A ja B sopivat, sinä olet silloin inhottavassa tilanteessa.
Itse olisin tässä tilanteessa diplomaattinen. Sanoisin B:lle, että olen täysin hänen puolellaan ja että olen A:llekin häntä puolustanut (etkö olekin? käsitin ainakin näin), mutta että et halua saada aikaan mitään isoa riitaa ja välirikkoa A:n kanssa, koska siitä ei ole minkään maailman hyötyä B:lle itselleenkään. Totuuden kertoisin siis.
Hankalassa välikädessähän sinä olet. Jos B ei tätä ymmärrä, niin johan on outoa. B:n puolella voi olla riidassa, ja häntä voi sympatiseerata, ilman että täytyisi ruveta hänen taisteluitaan taistelemaan.
Toisaalta jos olisin itse huomannut A:n käyttäytyvän todella epäreilusti toista kohtaan, en tiedä, osaisinko sellaiseen kaveriin luottaa enää. Päällisin puolin voi olla väleissä, mutta silti tulisi varmaan otettua vähän etäisyyttä.
Ei sinun tarvitse vslita. Mitä se b:lle kuuluu kenen kanssa kaveeraat? En minäkään kavereilleni tee selostusta toisista kavereistani. Sanoisin b:lle että haluat jatkaa ystävyyttä hänen kanssaan ja olet täysin sitä mieltä, että a toimi väärin, mutta heidän riitansa ei ole sinun asiasi, eikä sen pitäisi vaikuttaa teidän väleihinne mitenkään.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 18:47"]
No jos pelkäät että tämä toinen ystävä tekee "saman paska tempun" sinulle niin miksi olisit yhä hänen ystävänsä?
Lopeta siis se ystävyys siksi että itse haluat eikä siksi että joku sitä vaatii.
Vai onko niin pelko perseessä että haluat lopettaa ystävyyden mutta nyt sopivasti saat "syntipukin" ja voit syyttää tätä toista ystävää "no kun se vaati niin en voi olla enää ystävä" PLAA PLAA
[/quote]
Niin no en tiedä kuinka paljon pelkään sitä. Totta kai sellainen epäilys nyt tässä tilanteessa nousi, että mitä jos näin käy.
Olen aika hämmentynyt tästä koko tilanteesta, enkä tiedä mitä tehdä. Siksipä tätä täällä pohdinkin :) Toisaalta ajattelen ettei minun kuuluisi valita, ja harmittaa että B sitä minulta vaatii. Toisaalta taas olen kyllä tässä riidassa B:n puolella, ja harmittaa että A kohteli häntä noin.