ajatteletko sinä että vain raha tuo sen onnen?
Kommentit (86)
Rikkaat rikastuu , tulevat onnettomiksi :( Köyhät köyhtyy mutta elävät onnellisena :) Näin se vaan toisten mielestä menee. Voin kuvitella ne jotka sanovat että köyhät ovat onnellisia eivät varmaan ole saaneet liittyä ko. seuraan eli oikeasti ei köyhyys tuo ONNEA tai TYYTYVÄISYYTTÄ ??? Näin se vaan menee....
En todellakaan.raha ei tuo onnea,rakkautta ja rauhaa.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 20:23"]
[/quote]
Onnellisuutta se kyllä lisää, rakkaudesta ja rauhasta ei ole takeita.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 18:56"]
en usko että onnea tulee lisää kun tulot nousee.
[/quote]
Keskimäärin kyllä tulee. Teille ei tietenkään välttämättä.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 19:54"]
Moraali ei mielestäni ylety vain tekoihin, vaan myös ajatukset voivat olla moraalittomia.
[/quote]
Ahaa, eli perinteinen kristillinen käsitys turmeltuneista ajatuskista. :) No, kerro toki, mikä tekee tuosta ajatuksestani moraalisesti väärän?
Olen elämäni aikana saanut kaiken tarvitsemani ja vielä enemmänkin, lomamatkoja ja merkkivaatteita myöten. Olen vasta 22-vuotias, mutta kuukausipalkkani on 3100€ nettona. En ole onnellinen. Tärkeimpiä asioita ei rahalla saa. En toki haluaisi köyhäkään olla, mutta yksin elävälle palkkani on iso. No, säästöön tulevaisuutta varten!
Kyllä se ihan helvetisti helpottaa elämää.
Esim kesälomalla olisi ollut mukava mennä perheen kanssa jonnekin, käyttää rahaa miten sattuu ja nauttia LOMASTA mutta kun ei ole latiakaan ylimääräistä, se jäi vain haaveiluasteelle.
Ei sellaiset voi tajuta köyhän elämää joilla ei ole ikinä rahahuolia ollut.
Toiset pitää itsestään selvänä että hiihtolomaksi lennetään koko perhe Egyptiin, talveksi Leville, viikonloppuna voi extempore ottaa auton alle ja suunnata Helsinkiin shoppailemaan, kampaajan voi tilata koska vaan...jos jokin menee rikki kotona, esim pesukone, senkun menet kauppaan ja ostat sen.
Meillä oltaisiin heisemässä jos esimerkiksi pesukone hajoaisi ja jouduttaisiin turvautumaan nyrkkipyykkiin, käytettyyn koneeseen tai lainaan isovanhemmilta :/.
Olisihan tämä arki ihan helvetisti helpompaa kun aina ei tarvitsisi senttejä laskea ja toivoa että lapselle mahtuisi vielä viimesyksyiset kumpparit...
Raha ei tuo onnea, mutta tyhmyys tuo.
Olisin onnellisempi, jos olisi rahaa ja voisin jäädä hoitovapaalle. Mutta ei kotihoidontuella laskuja paljon maksele joten töihin se on raahauduttava ja laitettava pieni hoitoon alle vuoden ikäisenä
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 20:23"]
[/quote]
Näin on. Itse olen ollut jo vuosien ajan köyhä koditon ja voin sanoa että en haluaisi olla tässä tilanteessa mutta olen kumminkin onnellisempi kun vaikkapa vuosia sitten ollessani huonoissa suhteissa, tai silloin kun olin lapsi ja minua koulukiusattiin joka päivä, tai silloin kun minua vainottiin jne..
En siis voi väittää olevani kaikkein onnellisin, mutta kumminkin tyytyväisempi kuin noissa tilanteissa, vaikka silloin olikin enemmän rahaa +aina se sama vakikatto pään päällä. Uskon että usea ihminen voisi ottaa oppia minun asenteestani että raha ei yksistään onnea tuo, vaan onnellisuus on asennoitumisesta kiinni. Pystyn yhä hymyilemään, vaikka kotia ei ole. En kerjää sossusta rahaa, aiemmin sain siellä todella epäystävällistä ja huonoa kohtelua. En keräile merkkitavaraa tai sisustusjuttuja, enkä edes kaipaisi sellaista materian haalimiseen keskittyvää elämää, sen sijaan minut tekee onnelliseksi tietynlainen vaihtuvuus elämässä ja materiattomuus. Minulla on vain laukussa kaikki mitä tarvitsen, ei sen enempää ei sen vähempää ja kodittoman ei voi edes uutta materiaa koko ajan haalia, toisin kuin rikkaat ihmiset joilla on kaapeissa tilaa materiavuorille. Olen onnellinen siitä ettei minulla ole mitään varastettavaa, jonkun rikkaan kotiin murtaudutaan ja viedään kaikki timantit, rahat, arvotaulut sun muut. Minulta jos joku varastaa saa saaliksi vain arvottomia vaatteita ja krääsää, ei sen enempää. Ehkä sen takia en ole vielä tullut ryöstetyksi. Köyhyydessä myin omat parit merkkitavarat pois, en ole vielä niitä kaivannut tai edes muistanut paitsi tässä kun tätä nyt mietin. Merkki on vain merkki.
Joskus kodittomana ollessa ja kierrellessä on tullut nähtyä vielä surkeammissa tiloissa olleita, silloin olen tuntenut itseni todella onnekkaaksi etten ole itse ollut sellaisessa tilanteessa esim. sairaana kadun kulmassa makaamassa. Kumminkin näkemäni kodittomat ovat olleet paljon iloisempia ja aidompia ihmisiä kuin sellaiset kiireiset uraohjukset joilla ei jää aikaa ystäville ja perheelle koska raha vain merkkaa. Mutta myös silloin olen tuntenut itseni todella onnelliseksi kun olen nähnyt loppuun asti brändätyn naisen joka kiljuu aiheetta lapsilleen ja on sellainen niin materia ja rahakeskeinen kylmä ihminen turkki päällä, en minä sellaista "rikasta" elämää edes haluaisi. En tiedä kauanko tämä elämäntilanne jatkuu, mutta valittaminen ei auta ja kun näitä kirjoittamiani asioita mietin niin ei tässä nyt niin huonosti mene.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 20:30"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 19:54"]
Moraali ei mielestäni ylety vain tekoihin, vaan myös ajatukset voivat olla moraalittomia.
[/quote]
Ahaa, eli perinteinen kristillinen käsitys turmeltuneista ajatuskista. :) No, kerro toki, mikä tekee tuosta ajatuksestani moraalisesti väärän?
[/quote]
No se, että toit esille, että on ok, että toisten heikompi tilanne auttaa hyvätuloisia. Johan mä sen sanoin, lyhyt muisti?
Eli tämä:
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 18:24"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 18:17"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 17:55"]
Minusta on hyvä, että osa ihmisistä on tyytyväisiä elämäänsä köyhänä. Se parantaa yhteiskuntarauhaa sekä vähentää kilpailua hyvätuloisista pesteistä ja elintasosta.
[/quote]
Miksi tätä viestiäni on alapeukutettu? Onko jonkun mielestä tossiaan parempi asia, että tässäkin ketjussa tyytyväisyyttä ilmaisseet vähävaraiset olisivat onnettomia? Aika kylmää.
[/quote]
Ethän sä siitä puhunut, vaan toit esille, että toisten heikompi tilanne auttaa hyvätuloisia.
[/quote]
Esim. jos meillä olisi 1800-luvun tapaisia orjia, vaikkakin tyytyväisiä, niin se olisi moraalisesti oikein, koska he ovat tyytyväisiä? Hyvä juttu, että eivät kaipaa muuta?
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 21:15"]
Esim. jos meillä olisi 1800-luvun tapaisia orjia, vaikkakin tyytyväisiä, niin se olisi moraalisesti oikein, koska he ovat tyytyväisiä? Hyvä juttu, että eivät kaipaa muuta?
[/quote]
Tässä ei ole kukaan muu puhunut orjista, älä yritä provosoida vaan aloita vaikka oma aihe orjiin liittyen. Orjat ovat joutuneet tekemään rankkaa pakkotyötä, se on täysin eri asia kuin mistä tässä on keskusteltu. Moni rankkaa työtä tekevä voi itsekin tuntea itsensä orjaksi töissä raataessaan, paitsi että saavat ainakin kunnon palkan, tosin ei se pelkkä raha tee onnelliseksi. Eikös moni lopeta jonkin rankan mutta hyväpalkkaisen työn juuri sen takia että jos ei jaksa ja on onnellisempi kevyessä työssä.
En ajattelE, että vai raha tuo onnen. Elämässä on muita tärkeämpiä arvoja. Raha helpttaa elämää. Sopiva määrä rahaa. Se on käyttöä ja elämistä varten.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 21:28"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 21:15"]
[/quote]
Tässä ei ole kukaan muu puhunut orjista, älä yritä provosoida vaan aloita vaikka oma aihe orjiin liittyen. Orjat ovat joutuneet tekemään rankkaa pakkotyötä, se on täysin eri asia kuin mistä tässä on keskusteltu. Moni rankkaa työtä tekevä voi itsekin tuntea itsensä orjaksi töissä raataessaan, paitsi että saavat ainakin kunnon palkan, tosin ei se pelkkä raha tee onnelliseksi. Eikös moni lopeta jonkin rankan mutta hyväpalkkaisen työn juuri sen takia että jos ei jaksa ja on onnellisempi kevyessä työssä.
[/quote]
Se kalikka kalahtaa... :D
No ei köyhyyskään onnelliseksi tee, mutta ei raha voi korvata rakkautta ja rakkaita ihmisiä, eikä sitä terveyttä. Mielummin todellakin olen köyhä ja rakastan miestäni, lapsiani ja muuta perhettä, ja he rakastavat minua, kuin rikkaana olisin yksin, ympärillä korkeintaan jotain rahan kärkkyjiä. Mitä merkitystä rahalla, ja elämällä yleensä on ilman rakkaita ihmisiä? Ja rakkaita ihmisiä ei saa rahalla.
Olisin onnellinen jos voittaisin miljoonan lotossa, suurin onni olisi siinä se, että mieheni ei tarvitsisi enää stressata raha-asoita, ja hän voisi jäädä inhoamastaan raskaasta työstä pois ja olla lastemme kanssa kotona, onnea toisi myös se että voisin maksaa myös sisarusteni asuntolaitat, heidän elämänsä helpottuisi ja vanhempien ei tarvisi myöskään koskaan olla huolissaan. Vanhemmilleni antaisin ylimääräistä rahaa matkusteluun ja matkailuauton ostoon jolla voisivat aina käydä kaikkien lastensa perheiden luona helposti. Jos saisin todella paljon rahaa, antaisin sitä myös kavereille ja jopa vieraille ihmisille jotka sitä tarvitsisivat, ja se tuottaisi minulle onnea. Vaikka olen köyhä, minulla on tavaraa liikaakin, en juurikaan ostelisi mitään itselleni, taloa remontoitaisiin, ei tarvisi tehdä itse kuten nyt on suunnitelmissa, lapsille ostaisin leikkimökin, ja auton voisi vaihtaa uudempaan. Ehkä käytäisiin jossain ulkomailla perheen kanssa, jos vain uskaltaisin mennä lentokoneeseen. Ei se elämä muuttuisi kovinkaan paljon muutakuin sen suhteen että stressi taloudesta olisi pois, edelleen pitäisi murehtia lapsia ettei heille tapahdu mitään ja terveys minulla tai miehellä ei paranisi varmasti rahalla yhtään, ehkä se stressin väheneminen vähän auttaisi, tai sitten ei.
Kyllä vaan raha lisää onnea. Ja rahattomuus se vasta onnettomaksi tekee. Vain köyhät lohduttautuu sillä, ettei raha tuo onnea.
No enpä tiedä. Mun kaikki onnen kokemukset kun ei liity lainkaan rahaan!
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 17:23"]
Hyvä terveys ja hyvät tulot on mukava yhdistelmä.
Ilman terveyttä ei sitä rahaa tarvitse minnekään.
[/quote]
Itseassa silloin nimenomaan sitä rahaa tarvitsee. Suomessa rikkaiden ja köyhien väliset terveyserot ovat suuria ja kasvavat vuosi vuodelta. Syy on se, että rikkaammilla on mahdollisuus käyttää yksityisiä lääkäripalveluja tai usein yksityistä työterveydenhoitoa. Molemmissa pienemmät jonont ja parempilaatuinen hoito. Rikkaammat myös elävät pidempään.