Boikotoitko blogeja sponssaavia firmoja?
Tuli mieleen noista parista blogiketjusta ja kommenteista, että onko teillä mennyt maku jostain tuotteista/firmoista kun niitä näkyy blogeissa? Boikotoitko peräti jotain niistä?
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:37"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:35"][quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 15:55"] [quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 14:11"]En anna mitään arvoa tuotearvioille, jos arvioija ei ole tuotteesta maksanut. Ainakaan jos ottavat hintaan kantaa. Sen voi toki sanoa jos joku shampoo tuoksuu hyvältä ja pesee hyvin, mutta jos et ole maksanut siitä niin et mitenkään voi sanoa onko sen hintalaatusuhde hyvä. [/quote] Kirja- ja peliarvosteluissa tämä on ollut käytäntönä jo vuosikymmeniä. Mulla on ilmeisesti harvinainen lahja, kun pystyn ihan siitä tekstistä arvioimaan onko arvostelu aito. Ihan kaikkea nyt ei muutenkaan kannata uskoa mainonnassa. Itse olen montakin tuotetta ostanut osittain mainoksen perusteella, en muuten olisi niistä tuotteista edes tiennyt. [/quote]onhan tollanen kulutustuote kuin shampoo verrattavissa kirjaan/peliin tmv. [/quote] Ja miksei olisi?
[/quote]:DDDD voi hyvänen aika...
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:40"][quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:37"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:35"][quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 15:55"] [quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 14:11"]En anna mitään arvoa tuotearvioille, jos arvioija ei ole tuotteesta maksanut. Ainakaan jos ottavat hintaan kantaa. Sen voi toki sanoa jos joku shampoo tuoksuu hyvältä ja pesee hyvin, mutta jos et ole maksanut siitä niin et mitenkään voi sanoa onko sen hintalaatusuhde hyvä. [/quote] Kirja- ja peliarvosteluissa tämä on ollut käytäntönä jo vuosikymmeniä. Mulla on ilmeisesti harvinainen lahja, kun pystyn ihan siitä tekstistä arvioimaan onko arvostelu aito. Ihan kaikkea nyt ei muutenkaan kannata uskoa mainonnassa. Itse olen montakin tuotetta ostanut osittain mainoksen perusteella, en muuten olisi niistä tuotteista edes tiennyt. [/quote]onhan tollanen kulutustuote kuin shampoo verrattavissa kirjaan/peliin tmv. [/quote] Ja miksei olisi?
[/quote]:DDDD voi hyvänen aika...
[/quote] No ole hyvä ja vastaa.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:42"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:40"][quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:37"] [quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:35"][quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 15:55"] [quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 14:11"]En anna mitään arvoa tuotearvioille, jos arvioija ei ole tuotteesta maksanut. Ainakaan jos ottavat hintaan kantaa. Sen voi toki sanoa jos joku shampoo tuoksuu hyvältä ja pesee hyvin, mutta jos et ole maksanut siitä niin et mitenkään voi sanoa onko sen hintalaatusuhde hyvä. [/quote] Kirja- ja peliarvosteluissa tämä on ollut käytäntönä jo vuosikymmeniä. Mulla on ilmeisesti harvinainen lahja, kun pystyn ihan siitä tekstistä arvioimaan onko arvostelu aito. Ihan kaikkea nyt ei muutenkaan kannata uskoa mainonnassa. Itse olen montakin tuotetta ostanut osittain mainoksen perusteella, en muuten olisi niistä tuotteista edes tiennyt. [/quote]onhan tollanen kulutustuote kuin shampoo verrattavissa kirjaan/peliin tmv. [/quote] Ja miksei olisi? [/quote]:DDDD voi hyvänen aika... [/quote] No ole hyvä ja vastaa.
[/quote]Palataan asiaan kun olet ostanut ja lukenut kirjan. Ilmoittele sitten.
En, miksi pitäisi? Onko se multa jotenkin pois, jos jotain tuotetta mainostetaan?
Vittu että taas raivostuttaa tollaset apinat. Mitään ei saa nykyään tehdä tai muuten joku perseaivo on boikotoimassa.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:36"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:04"]
Te boikotoijat, boikotoittehan myös sitten kaikkia firmoja, jotka ylipäätään mainostavat? Blogit on mainostajille yksi mainospaikka muiden joukossa, ei mitään sen enempää tai vähempää. Miksi se ärsyttää yhtään sen enempää kuin joku Hesarin sivuilla oleva Mammuttimarkkinamainos?
[/quote]Medialukutaito taitaa olla hukassa josset ymmärrä eroa blogien ja printtimainoksien välillä?
[/quote]Ja useamman maksaneen asiakkaan arviointi puolueettomalla alustalla on uskottavuudeltaan ihan eri kuin useamman bloggaajan kamppisarvostelut, jossa tuote on *saatu.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:35"][quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 15:55"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 14:11"]En anna mitään arvoa tuotearvioille, jos arvioija ei ole tuotteesta maksanut. Ainakaan jos ottavat hintaan kantaa. Sen voi toki sanoa jos joku shampoo tuoksuu hyvältä ja pesee hyvin, mutta jos et ole maksanut siitä niin et mitenkään voi sanoa onko sen hintalaatusuhde hyvä. [/quote] Kirja- ja peliarvosteluissa tämä on ollut käytäntönä jo vuosikymmeniä. Mulla on ilmeisesti harvinainen lahja, kun pystyn ihan siitä tekstistä arvioimaan onko arvostelu aito. Ihan kaikkea nyt ei muutenkaan kannata uskoa mainonnassa. Itse olen montakin tuotetta ostanut osittain mainoksen perusteella, en muuten olisi niistä tuotteista edes tiennyt.
[/quote]onhan tollanen kulutustuote kuin shampoo verrattavissa kirjaan/peliin tmv.
[/quote] Mä en oikein ymmärrä tätä kommenttia. Olen ostanut Muttia blogistin suosituksen perusteella, se lienee kulutustuote? Olen ostanut myös kymmenittäin kirjoja erilaisten arvostelujen perusteella, ne eivät kai ole kulutustuotteita. Itse en kuitenkaan juuri näe eroa tuossa mekanismissa.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:47"]
En, miksi pitäisi? Onko se multa jotenkin pois, jos jotain tuotetta mainostetaan? Vittu että taas raivostuttaa tollaset apinat. Mitään ei saa nykyään tehdä tai muuten joku perseaivo on boikotoimassa.
[/quote]Onko sulta, Apina Perseaivo, pois jos joku ei osta krääsää?
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:42"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:40"][quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:37"] [quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:35"][quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 15:55"] [quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 14:11"]En anna mitään arvoa tuotearvioille, jos arvioija ei ole tuotteesta maksanut. Ainakaan jos ottavat hintaan kantaa. Sen voi toki sanoa jos joku shampoo tuoksuu hyvältä ja pesee hyvin, mutta jos et ole maksanut siitä niin et mitenkään voi sanoa onko sen hintalaatusuhde hyvä. [/quote] Kirja- ja peliarvosteluissa tämä on ollut käytäntönä jo vuosikymmeniä. Mulla on ilmeisesti harvinainen lahja, kun pystyn ihan siitä tekstistä arvioimaan onko arvostelu aito. Ihan kaikkea nyt ei muutenkaan kannata uskoa mainonnassa. Itse olen montakin tuotetta ostanut osittain mainoksen perusteella, en muuten olisi niistä tuotteista edes tiennyt. [/quote]onhan tollanen kulutustuote kuin shampoo verrattavissa kirjaan/peliin tmv. [/quote] Ja miksei olisi? [/quote]:DDDD voi hyvänen aika... [/quote] No ole hyvä ja vastaa.
[/quote]Palataan asiaan kun olet ostanut ja lukenut kirjan. Ilmoittele sitten.
[/quote] Voidaan palata jo nyt, mulla on aika kattava kirjasto. Olen myös henkilö, joka ei juurikaan ole kiinnostunut shampoo-merkeistä. Jos olisin, en näkisi ongelmana blogistin tai vaikka kampaajan suosituksien perusteella ostamista. Mä nyt odotan sun kattavaa selitystä tälle vihjailulle.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:48"][quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:47"]
En, miksi pitäisi? Onko se multa jotenkin pois, jos jotain tuotetta mainostetaan? Vittu että taas raivostuttaa tollaset apinat. Mitään ei saa nykyään tehdä tai muuten joku perseaivo on boikotoimassa.
[/quote]Onko sulta, Apina Perseaivo, pois jos joku ei osta krääsää?
[/quote]
Ei onneksi. Ärsyttää vaan tää tekopyhyys ja aivottomuus. Jos ihminen on käyttänyt jotain tuotetta ja pitää sitä ihan hyvänä, mutta heti kun joku mainostaa tätä samaista tuotetta niin lopetetaan sen käyttö...? Mitä järkeä? Helvetin aivotonta käytöstä.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:47"]
[/quote]
Miten niin ei saa tehdä? Saa tehdä ja asiakkaat saavat olla käyttämättä palveluja, jos eivät niin halua tehdä. Boikotointi on ihan sama kuin "jaloilla äänestäminen", joka on jokapäiväistä toimintaa kaikille yrityksille.
Tietysti se mainontakanavan valinta kertoo myös yrityksestä jotain ja tämähän ei ole sattumaa, koska yrityksissä on ammattilaisia valitsemassa näitä. Joten päätelmä on että valittu mainoskanava edustaa vahvasti mielikuvaa jonka yritys haluaa itsestään antaa.
Joten jos bloggaajan toiminta ei sovi omaan maailmankuvaan, ei varmasti ole yllätys ettei samaa ajatusmaailmaa edustava yritys ole se ykkösostopaikka?
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:51"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:42"] [quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:40"][quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:37"] [quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:35"][quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 15:55"] [quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 14:11"]En anna mitään arvoa tuotearvioille, jos arvioija ei ole tuotteesta maksanut. Ainakaan jos ottavat hintaan kantaa. Sen voi toki sanoa jos joku shampoo tuoksuu hyvältä ja pesee hyvin, mutta jos et ole maksanut siitä niin et mitenkään voi sanoa onko sen hintalaatusuhde hyvä. [/quote] Kirja- ja peliarvosteluissa tämä on ollut käytäntönä jo vuosikymmeniä. Mulla on ilmeisesti harvinainen lahja, kun pystyn ihan siitä tekstistä arvioimaan onko arvostelu aito. Ihan kaikkea nyt ei muutenkaan kannata uskoa mainonnassa. Itse olen montakin tuotetta ostanut osittain mainoksen perusteella, en muuten olisi niistä tuotteista edes tiennyt. [/quote]onhan tollanen kulutustuote kuin shampoo verrattavissa kirjaan/peliin tmv. [/quote] Ja miksei olisi? [/quote]:DDDD voi hyvänen aika... [/quote] No ole hyvä ja vastaa. [/quote]Palataan asiaan kun olet ostanut ja lukenut kirjan. Ilmoittele sitten. [/quote] Voidaan palata jo nyt, mulla on aika kattava kirjasto. Olen myös henkilö, joka ei juurikaan ole kiinnostunut shampoo-merkeistä. Jos olisin, en näkisi ongelmana blogistin tai vaikka kampaajan suosituksien perusteella ostamista. Mä nyt odotan sun kattavaa selitystä tälle vihjailulle.
[/quote]No jos sulla noita kirjoja jo on tarpeeksi, niin suosittelen äänilevyä, esimerkiksi Pertti Kurikan Nimipäivät: "Kuus kuppia kahvia ja yks kokis" (ellei ole jo tuttu).
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:57"][quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:51"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:42"] [quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:40"][quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:37"] [quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:35"][quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 15:55"] [quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 14:11"]En anna mitään arvoa tuotearvioille, jos arvioija ei ole tuotteesta maksanut. Ainakaan jos ottavat hintaan kantaa. Sen voi toki sanoa jos joku shampoo tuoksuu hyvältä ja pesee hyvin, mutta jos et ole maksanut siitä niin et mitenkään voi sanoa onko sen hintalaatusuhde hyvä. [/quote] Kirja- ja peliarvosteluissa tämä on ollut käytäntönä jo vuosikymmeniä. Mulla on ilmeisesti harvinainen lahja, kun pystyn ihan siitä tekstistä arvioimaan onko arvostelu aito. Ihan kaikkea nyt ei muutenkaan kannata uskoa mainonnassa. Itse olen montakin tuotetta ostanut osittain mainoksen perusteella, en muuten olisi niistä tuotteista edes tiennyt. [/quote]onhan tollanen kulutustuote kuin shampoo verrattavissa kirjaan/peliin tmv. [/quote] Ja miksei olisi? [/quote]:DDDD voi hyvänen aika... [/quote] No ole hyvä ja vastaa. [/quote]Palataan asiaan kun olet ostanut ja lukenut kirjan. Ilmoittele sitten. [/quote] Voidaan palata jo nyt, mulla on aika kattava kirjasto. Olen myös henkilö, joka ei juurikaan ole kiinnostunut shampoo-merkeistä. Jos olisin, en näkisi ongelmana blogistin tai vaikka kampaajan suosituksien perusteella ostamista. Mä nyt odotan sun kattavaa selitystä tälle vihjailulle.
[/quote]No jos sulla noita kirjoja jo on tarpeeksi, niin suosittelen äänilevyä, esimerkiksi Pertti Kurikan Nimipäivät: "Kuus kuppia kahvia ja yks kokis" (ellei ole jo tuttu).
[/quote] Eli sulta ei nyt löytynytkään mitään sanottavaa?
Valaisen sua vähän lisää tästä mun filosofiasta. Kannatan vapaata markkinataloutta ja erityisesti pieniä yrityksiä. Kannatan vapaata mainontaa mutta edellytän suomalaisilta (media)lukutaitoa. Tästä näkökulmasta en näe mitään syytä vastustaa kaupallisia blogeja sinänsä. Minulle on ihan sama, arvioiko joku blogisti shampoita vai kirjoja, valitsen itse mitä luen ja erityisesti mitä uskon. En kuulu ihan muotiblogistin kohderyhmään, mutta mulla ei ole epäilystäkään siitä etteikö muodista tai shampoostakin olisi mahdollista blogata hyvin. Lisäksi shampoon kuluttajia on huomattavasti enemmän kuin kirjojen, joten bisnesnäkymätkin ovat varmaan paremmat.
En boikotoi. Mulla ei ole mitään blogiyhteistyötä tai muitakaan mainoksia vastaan, kunhan niistä selvästi tulee ilmi, että kyseessä on ilmainen arvostelukappale tai maksettu mainos. Aikuisena, sisäänlukutaitoisena kuluttajana koen jopa hyötyväni niistä. Aika harvoin ostan mitään blogin perusteella, mutta on sitäkin tapahtunut, enkä muista mitään pettymyksiä tulleen vastaan. Kuten joku jo tuossa ylempänä sanoi niin ne valheelliset hehkutukset erottaa aika hyvin.
Tarkoittaako tämä siis sitä, että kirjan voi arvostella vain jos sen on ostanut omilla rahoillaan? Kirjastosta lainattua, naapurilta vaihdossa saatua tai kummitädin nimipäivälahjakirjaa ei voi arvostella.
Oi hyvää päivää.
Mä en ymmärrä miksi tälläkin palstalla jatkuvasti ihmiset antavat näkyvyyttä nimenomaan niille blogeille, joista eivät pidä.
Nellystä en tilaa.
Luen tosi vähän blogeja enää.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 17:10"]
Tarkoittaako tämä siis sitä, että kirjan voi arvostella vain jos sen on ostanut omilla rahoillaan? Kirjastosta lainattua, naapurilta vaihdossa saatua tai kummitädin nimipäivälahjakirjaa ei voi arvostella.
Oi hyvää päivää.
[/quote]Mutta mitenkäs sitten, jos painotalo maksaa siitä, että heidän kirjansa arvostellaan? Montako kirjaa luulet, että saa arvostella rehellisesti paskaksi, kun taustalla on myös markkinointinäkökulma? Kuinka moni tässä kohtaa alkaisi kusta omiin muroihinsa?
Että alentuva hyvää päivää vaan sullekin.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 17:19"]
Mä en ymmärrä miksi tälläkin palstalla jatkuvasti ihmiset antavat näkyvyyttä nimenomaan niille blogeille, joista eivät pidä.
[/quote]Kaikki julkisuus ei ole hyvää.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:37"][quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:35"][quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 15:55"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 14:11"]En anna mitään arvoa tuotearvioille, jos arvioija ei ole tuotteesta maksanut. Ainakaan jos ottavat hintaan kantaa. Sen voi toki sanoa jos joku shampoo tuoksuu hyvältä ja pesee hyvin, mutta jos et ole maksanut siitä niin et mitenkään voi sanoa onko sen hintalaatusuhde hyvä. [/quote] Kirja- ja peliarvosteluissa tämä on ollut käytäntönä jo vuosikymmeniä. Mulla on ilmeisesti harvinainen lahja, kun pystyn ihan siitä tekstistä arvioimaan onko arvostelu aito. Ihan kaikkea nyt ei muutenkaan kannata uskoa mainonnassa. Itse olen montakin tuotetta ostanut osittain mainoksen perusteella, en muuten olisi niistä tuotteista edes tiennyt.
[/quote]onhan tollanen kulutustuote kuin shampoo verrattavissa kirjaan/peliin tmv.
[/quote] Ja miksei olisi?
[/quote] Halvemmaksi mulle tulee kokeilla sitä shamppoota kuin kirjaa tai peliä. En mä nyt muutenkaan sokeasti osta kaikkea mitä joku on viitsinyt arvioida tai luule että jokainen jonkun hyväksi arvioima tuote on hyvä myös mun mielestä. Järki käteen.