Boikotoitko blogeja sponssaavia firmoja?
Tuli mieleen noista parista blogiketjusta ja kommenteista, että onko teillä mennyt maku jostain tuotteista/firmoista kun niitä näkyy blogeissa? Boikotoitko peräti jotain niistä?
Kommentit (60)
En käy enää Nellyn sivuilla, enkä Zalandon, enkä Sheinside (mikä onkaan, blogeissa näkyy).
Niin paljon mua ärsyttää ne maksetut kollaasit, enkä halua tukea tuota toimintaa koska epäilyttää että bloggaajat eivät maksa veroja niistä saamistaan tuotteista.
Enkä käytä mitään koodeja. Pääosin näen negatiivisessa valossa yrityksen joka mainostaa itseään blogeissa.
Uskon että 97% bloggaajien tuotearvosteluista on valheellisia, ostettuja mainoksia, ainoastaan muutama bloggaaja on saanut minut uskomaan arvosteluidensa todenperäisyyteen ja heidän sanoilleen annan painoarvoa. (Yksikään näistä ei ole mikään iso bloggaaja)
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 14:22"]
En boikotoi. Olen löytänyt paljon kivoja vaatteita ja kosmetiikkatuotteita blogien avulla.
Se, että toisille annetaan jotain ilmaiseksi, ei ole minulta pois.
[/quote]Paitsi rahana.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 14:11"]
En anna mitään arvoa tuotearvioille, jos arvioija ei ole tuotteesta maksanut. Ainakaan jos ottavat hintaan kantaa. Sen voi toki sanoa jos joku shampoo tuoksuu hyvältä ja pesee hyvin, mutta jos et ole maksanut siitä niin et mitenkään voi sanoa onko sen hintalaatusuhde hyvä.
[/quote]
Sama täällä, ärsyttää todella paljon, kun muutama kuukausi yhteistyön jälkeen bloggaaja laittaa myyntiin sen "maailman parhaan kihartimen" tai "upean kellon" tai mitä ikinä ovat saaneet blogiyhteistyönä, kehuneet maasta taivaaseen ja pari kuukautta myöhemmin myyntiin. En boikotoi firmoja, mutta muutaman blogin lukemisen olen lopettanut juuri tällaisten tapausten tai jatkuvien nellykollaasien vuoksi. Varsinkin kun kukaan nellyä mainostavista bloggaajista ei pukeudu nellyrytkyihin. Uskoisin, että jossain vaiheessa tää blogikupla puhkeaa, kun kukaan ei enää ole kiinnostunut lukemaan sisällöttömiä blogeja, jotka ovat vain täynnä mainoksia ilman mitään oikeaa sisältöä.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 14:27"]Pääosin näen negatiivisessa valossa yrityksen joka mainostaa itseään blogeissa.[/quote]
Mulla on melkein päinvastainen fiilis. Blogeissa mainostaminen on yritykselle todella edullinen ja usein todella tehokaskin markkinointikanava. Olisi yritykseltä tyhmää olla hyödyntämättä sitä.
Kyllä boikotoin. Boikotoin myös kaikkia televisiossa tuotesijoiteltuja tuotteita, lehtien mainosten tuotteita yms. Mainonta on syntiä.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 14:10"]Boikotoin blogisteja ja niiden yhteistyölinkkejä. En koskaan klikkaa sitä linkkiä, koska silloin blogisti saa n. 10% tilaukseni loppusummasta. Se näkyy tulevaisuudessa halvempina hintoina, jos muutkin tekisivät näin... [/quote] Niin että luulet firmojen pienentävän markkinointibudjettiaan jos yksi markkinointikikka ei toimi? Kaikki muu markkinointi on kaikenlisäksi vielä huomattavasti kalliimpaa. Blogien linkkimainonnassa maksetaan kuitenkin vain tehdystä tuloksesta mikä on yritykselle edullista ja hyvin suunnattua markkinointirahaa.
[/quote]
En luule, vaan tiedän. Blogistien panos on lähes aina kehua paskojakin tuotteita, joten jo se riittää...
Boikotoin ehdottomasti jos tiedän bloggarin pyörittävän väkivalta ja/väkivaltakuvioita.
Mä en boikotoi millään tavalla. Tosin luenkin niin vähän blogeja, että aika heikosti oon kärryillä siitä mitä niissä mainostetaan. Boikotointia varten pitäisi siis ruveta selaamaan blogeja paljon enemmän. Jos kuitenkin olen eksynyt hyvään blogiin, niin saatan hyvinkin klikkailla firmojen sivuille vieviä linkkejä, ihan tarkoituksella. Jopa ostaakin, jos olen kyseisen tavaran tarpeessa. Bloggaaminen on pienyrittäjyyttä siinä missä moni muukin enkä näe mitään syytä miksi en kannattaisi hyvin tehtyä blogia. Toistaiseksi olen varmaan kuitenkin eksynyt vähän eri blogeihin kuin niihin mistä täällä puhutaan.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 14:11"]En anna mitään arvoa tuotearvioille, jos arvioija ei ole tuotteesta maksanut. Ainakaan jos ottavat hintaan kantaa. Sen voi toki sanoa jos joku shampoo tuoksuu hyvältä ja pesee hyvin, mutta jos et ole maksanut siitä niin et mitenkään voi sanoa onko sen hintalaatusuhde hyvä.
[/quote] Kirja- ja peliarvosteluissa tämä on ollut käytäntönä jo vuosikymmeniä. Mulla on ilmeisesti harvinainen lahja, kun pystyn ihan siitä tekstistä arvioimaan onko arvostelu aito. Ihan kaikkea nyt ei muutenkaan kannata uskoa mainonnassa. Itse olen montakin tuotetta ostanut osittain mainoksen perusteella, en muuten olisi niistä tuotteista edes tiennyt.
Boikotoin. Suurin osa bloggaajista ei ole päteviä arvostelemaan saamiansa tuotteita, siksi tuntuu pahalta kun surkeita tuotteita hehkutetaan maailman parhaiksi.
Te boikotoijat, boikotoittehan myös sitten kaikkia firmoja, jotka ylipäätään mainostavat? Blogit on mainostajille yksi mainospaikka muiden joukossa, ei mitään sen enempää tai vähempää. Miksi se ärsyttää yhtään sen enempää kuin joku Hesarin sivuilla oleva Mammuttimarkkinamainos?
Jos puolueetonta arviointia haluat, niin lue vaikka Kuluttaja-lehden testejä. Sun mutsis oo yhtään sen puolueettomampi minkään suhteen kuin kukaan mukaan. [quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 14:08"]
koskaan en käytä sitä mitä mainostavat blogissa, ei vaan kiinnosta olla "saalis". Toisaalta eipä ne nettiputiikkien retkut/ tuotteet muutenkaan kiinnosta. Haluan ajatella omilla avoillani ja saada puolueetonta arviointia tuotteista, eli tarkoittaa ystäviä, perhettä, tuttuja yms. keltään blogiharakkaa en usko vaikka mitä vakuuttelevat! Kiva niitä joitakin blogeja on lukea tai enemmänkin kuvia!
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 14:11"]
En anna mitään arvoa tuotearvioille, jos arvioija ei ole tuotteesta maksanut. Ainakaan jos ottavat hintaan kantaa. Sen voi toki sanoa jos joku shampoo tuoksuu hyvältä ja pesee hyvin, mutta jos et ole maksanut siitä niin et mitenkään voi sanoa onko sen hintalaatusuhde hyvä.
[/quote]
Jos käytät shampoota, jonka tiedät maksavan vaikkapa viisi euroa, etkö osaa sanoa onko se sinusta sen femman arvoista tavaraa, jos et itse ko. shampoota ostanut? Kykenet siis tekemään hinta-laatu-suhteesta arvioita vain jos olet itse omilla rahoillasi jotain ostanut, mutta et kykene vastaavaan arviointiin vaikkapa synttärilahjaksi saamiesi tuotteiden suhteen??
Kyllä. Esim suomalaisia kuivattuja marjajauheita näyttää mainostavan juuri nyt eräs lifestyle-bloggari. Harmittaa, että tuli näitä jo pari kk sitten tilattua. Jatkossa varmaan jotain muuta tuotemerkkiä..
Jos eksyn lukemaan jotain blogia josta en tykkää, mielikuvani bloggaajaa sponsoroivasta tuotteesta saattaa muuttua negatiivisemmaksi tai saatan jopa haluta boikotoida. Suosikkiblogieni sponsoreita en boikotoi, mutta yritän toki pitää mielessä ettei se bloggaaja välttämättä itse ostaisi tuotetta.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 15:55"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 14:11"]En anna mitään arvoa tuotearvioille, jos arvioija ei ole tuotteesta maksanut. Ainakaan jos ottavat hintaan kantaa. Sen voi toki sanoa jos joku shampoo tuoksuu hyvältä ja pesee hyvin, mutta jos et ole maksanut siitä niin et mitenkään voi sanoa onko sen hintalaatusuhde hyvä. [/quote] Kirja- ja peliarvosteluissa tämä on ollut käytäntönä jo vuosikymmeniä. Mulla on ilmeisesti harvinainen lahja, kun pystyn ihan siitä tekstistä arvioimaan onko arvostelu aito. Ihan kaikkea nyt ei muutenkaan kannata uskoa mainonnassa. Itse olen montakin tuotetta ostanut osittain mainoksen perusteella, en muuten olisi niistä tuotteista edes tiennyt.
[/quote]onhan tollanen kulutustuote kuin shampoo verrattavissa kirjaan/peliin tmv.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:04"]
Te boikotoijat, boikotoittehan myös sitten kaikkia firmoja, jotka ylipäätään mainostavat? Blogit on mainostajille yksi mainospaikka muiden joukossa, ei mitään sen enempää tai vähempää. Miksi se ärsyttää yhtään sen enempää kuin joku Hesarin sivuilla oleva Mammuttimarkkinamainos?
[/quote]Medialukutaito taitaa olla hukassa josset ymmärrä eroa blogien ja printtimainoksien välillä?
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:35"][quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 15:55"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 14:11"]En anna mitään arvoa tuotearvioille, jos arvioija ei ole tuotteesta maksanut. Ainakaan jos ottavat hintaan kantaa. Sen voi toki sanoa jos joku shampoo tuoksuu hyvältä ja pesee hyvin, mutta jos et ole maksanut siitä niin et mitenkään voi sanoa onko sen hintalaatusuhde hyvä. [/quote] Kirja- ja peliarvosteluissa tämä on ollut käytäntönä jo vuosikymmeniä. Mulla on ilmeisesti harvinainen lahja, kun pystyn ihan siitä tekstistä arvioimaan onko arvostelu aito. Ihan kaikkea nyt ei muutenkaan kannata uskoa mainonnassa. Itse olen montakin tuotetta ostanut osittain mainoksen perusteella, en muuten olisi niistä tuotteista edes tiennyt.
[/quote]onhan tollanen kulutustuote kuin shampoo verrattavissa kirjaan/peliin tmv.
[/quote] Ja miksei olisi?
En, koska en tiedä mitä piilomainostetaan blogeissa. En lue blogeja.
En boikotoi. Olen löytänyt paljon kivoja vaatteita ja kosmetiikkatuotteita blogien avulla.
Se, että toisille annetaan jotain ilmaiseksi, ei ole minulta pois.