Minkä aineen opettajaa arvostat eniten?
Perustelut? Täältä peukku liikunnan ja taideaineiden opettajille ja erityisopettajille.
Kommentit (41)
Englannin, koska se on ainut taito josta on takuuvarmasti hyötyä. Teit sitten mitä tahansa.
Taideaineilla voi heittää vesilintua. Onhan ne kivoja, mutta niitä voi harrastaa vapaa-ajallakin, ja vain murto-osan murto-osa saa niistä koskaan elannon.
Fysiikan! Opinnot on käytännössä samat kuin esim hiukkasfyysikoilla + pedagogiset päälle. Tosi hurjaa, sitten meet opettamaan räkänokkia joita ei edes kiinnosta mikä ero on kemialla ja fysiikalla...
Äidinkieli tietenkin. Ilman sitä ei ole mitään.
Erityisopettajille peukku mutta liikunnanopettajille ennemmin alapeukku. On käsittämätöntä että liikunnanopettajaksi pääsee lähinnä kilpaurheilijat ja näillä on aivan vääristynyt kuva siitä millainen opetus saa lapset innostumaan liikunnasta. Usein selvästi myös suosivat lapsia jotka ovat valmiiksi liikunnallisia, ei-liikunnalliset saavat jopa halveksuntaa osakseen.
En arvosta automaattisesti minkään aineen opettajaa vaan sellaista opettajaa joka osaa pitää kurin ja työrauhan luokassa sekä saa kakarat oppimaan asioita. Tällaisia opettajia on olleet esim. yksittäiset englannin, ruotsin, saksan, historian, biologian ja musiikin opettajat.
Pakkoruotsinopettakaa siinä mielessä, että pää kestää opettaa kaikkien vihaamaa poliittista pakkoainetta.
Liikunnanope...tulee oikein tiukka perse vai...
Erityisopettajia, koska ne jaksaa yrittää niiden kanssa, joiden kanssa muut ei enää osaa eikä jaksa.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 22:02"]
Fysiikan! Opinnot on käytännössä samat kuin esim hiukkasfyysikoilla + pedagogiset päälle. Tosi hurjaa, sitten meet opettamaan räkänokkia joita ei edes kiinnosta mikä ero on kemialla ja fysiikalla...
[/quote]
Sama! Ja muutenkin matemaattisten aineiden opettajia arvostan. Mulla oli aikoinaan ihan loistava fysiikan opettaja, se selitti asioita niin että tällainenkin hötöpää ymmärsi...
Toisaalta arvostan kaikkia sellaisia opettajia, jotka jaksavat (ja viitsivät) ottaa oppilaat yksilöinä huomioon. Kannustavat ja kehuvat, mutta myös antavat kehittävää kritiikkiä kun on aihetta. Minulla on käynyt tuuri opettajien kanssa kun suurimmasta osasta on vain positiivista sanottavaa.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 22:01"]
Englannin, koska se on ainut taito josta on takuuvarmasti hyötyä. Teit sitten mitä tahansa.
Taideaineilla voi heittää vesilintua. Onhan ne kivoja, mutta niitä voi harrastaa vapaa-ajallakin, ja vain murto-osan murto-osa saa niistä koskaan elannon.
[/quote]
Näin on. Taideaineitten tilalle jotain kansalaistaitoja ja ihan sitä, miten toisten kanssa tullaan toimeen. Nykylapsilta ja -nuorilta on nämä hukassa.
Hyvä luokanopettaja voi olla lapsille todella arvokas, vanhemmista seuraava aikuinen. Useammankin vuoden, kun kasvattaa lapsia, niin ehtii tulla läheiseksi. Arvostan.
Matematiikan. Paljon opetettavaa ja kaikki oppi olisi saatava myös lapsen päähän koska matikassa edestään löytää sen, mitä aiemmin ei ole oppinut.
Matematiikan tietysti. Tärkein aine kaikista.
Matikan maikkaa joka osaa selittää asiat heikommillekin oppilaille. Monet matikanmaikat ovat itse niin hyviä matemaattisesti etteivät osaa asettua heikomman asemaan eikä selittää tyhmemmälle yksinkertaisemmin. Sellainen matikanmaikka, joka tähän pystyy, on siis kultaakin arvokkaampi. Itse olen bilsan maikka ja olen huomannut, että meitäkin on moneksi.
Historian opettajia!