Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PMS-oireet kuriin. Jaa paras vinkkisi.

Vierailija
30.08.2014 |

PMS:t päällä, ja hermot menevät pienestäkin asiasta. Yleensä olen todella rauhallinen, mutta viisi päivää ennen menkkoja sisältäni kuoriutuu joku raivostuttava hermoheikko ämmä.
Lasten aiheuttama meteli ärsyttää, sotku raivostuttaa, jos mies tekee jotain "väärin" se se vasta ärsyttääkin.
En raivoa tai huuda, mutta tiuskin helposti tai raivoan hiljaa pääni sisällä.
Mitä enemmän ikää tulee (nyt 32), sitä pahemmaksi se käy. Kuukautiskivut eivät tunnu tämän ärsyttävän olon rinnalla miltään.
Miten sinä kesytät pms-hirviön?
Itse yleensä helpotan oloa urheilemalla, mut nyt olen kaameessa flunssassa.
En voi käyttää pillereitä veritulppa riskin vuoksi, enkä tiedä auttaisivatko ne edes.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miten teksti tuli nyt noin yhteen pötköön ilman kappalejakoja. Toivottavasti ymmärrätte silti.
Ap

Vierailija
2/19 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahva b-vitamiini maksimiannoksella

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan tiedä mikä auttaisi. Mä olen tosi herkkä pari päivää ennen menkkoja. Kaikki on kamalaa ja toivotonta, itkettää ja ahdistaa.

Vierailija
4/19 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä gyneä mittaamaan keltarauhashormoniarvot. Jos ovat liian matalat, voit saada reseptin niihin.

Vierailija
5/19 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 21:40"]Pyydä gyneä mittaamaan keltarauhashormoniarvot. Jos ovat liian matalat, voit saada reseptin niihin.
[/quote]
Joo ne ovat matalat. En voi ilmeisesti tuon tulppariskin vuoksi ottaa lääkettä. Näin ymmärsin gynen puheista.

Vierailija
6/19 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöllinen liikunta ja hyvä tasapainoinen ruokavalio ovat vieneet omat pms oireeni lähes kokonaan :) liikun 6 kertaa viikossa  tunnin hikoillen ja hengästyen plus kaksi kertaa viikossa lihaskuntoa ja syvävenyttelyä. Ruokavalioni on tällainen: 

aamupala: puuro, raejuusto, mustikoita, näkkäriä kalkkunaleikkeellä

päivällinen: broileria/ tonnikalaa/ vaaleaa kalaa, vihanneksia, vähän riisiä, salaattia, muutama pähkinä

välipala: rahkaa, marjoja

illallinen: lohta/avokadoa/rasvaista kalaa, vihanneksia, salaattia, raejuustoa

iltapala: rahkaa, marjoja, ruisleipä kalkkunaleikkeellä

juomana vesi ja vältän herkkuja ja alkoholia

Ihan superenerginen olo, ei turvotuksia ja iho on kaunis, enkä käytä ehkäisyä

Vierailija
7/19 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 21:49"]Säännöllinen liikunta ja hyvä tasapainoinen ruokavalio ovat vieneet omat pms oireeni lähes kokonaan :) liikun 6 kertaa viikossa  tunnin hikoillen ja hengästyen plus kaksi kertaa viikossa lihaskuntoa ja syvävenyttelyä. Ruokavalioni on tällainen: 

aamupala: puuro, raejuusto, mustikoita, näkkäriä kalkkunaleikkeellä

päivällinen: broileria/ tonnikalaa/ vaaleaa kalaa, vihanneksia, vähän riisiä, salaattia, muutama pähkinä

välipala: rahkaa, marjoja

illallinen: lohta/avokadoa/rasvaista kalaa, vihanneksia, salaattia, raejuustoa

iltapala: rahkaa, marjoja, ruisleipä kalkkunaleikkeellä

juomana vesi ja vältän herkkuja ja alkoholia

Ihan superenerginen olo, ei turvotuksia ja iho on kaunis, enkä käytä ehkäisyä
[/quote]
Tuo olisi voinut olla minun kirjoittamani, paitsi että se ei ole saanut kiukuttelua kuriin. :)
Ap

Vierailija
8/19 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tilasin jenkeistä luonnollista progesteronivoidetta. Oikeasti olisi lääkelistalla, mutta otan paketin tulliin jäämisen riskin koska muuten elämäni on aina helvettiä ovulaatiosta kuukautisiin. Googleta estrogeenidominanssi, huomasin ainakin itse että kaikki oireet sopivat minuun.

Vierailija
9/19 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fazerin sininen kehiin :)

Vierailija
10/19 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa että vältettävä alkoholia. Sanoisin, että kalsarikännit pms:sään auttaa aina. Vedä punkkua ja istu koneella ja kirjoita tänne. Haukutaan miehet.

Toinen vaihtoehto on täsmä-mielialalääkitys hyvissä ajoin ennen pms:n alkamista. Ei pahaan pms:ään kalkkunaleikkeet paljon auta.

Vierailija
11/19 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle auttoi kilpirauhashormoni. Oli muutenkin oireita mutta arvoni olivat kyllä viiterajoissa.

Vierailija
12/19 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 21:55"]

[/quote]

Jos mulle tulis pahoissa pms-oireissa kärvistellessäni joku väittämään, että joku helvetin suklaa auttaa, tinttaisin nekkuun.

Vierailija
13/19 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 22:00"][quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 21:55"]

[/quote]

Jos mulle tulis pahoissa pms-oireissa kärvistellessäni joku väittämään, että joku helvetin suklaa auttaa, tinttaisin nekkuun.
[/quote]

Samoin. :D
Ap.

Vierailija
14/19 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 21:54"]Mä tilasin jenkeistä luonnollista progesteronivoidetta. Oikeasti olisi lääkelistalla, mutta otan paketin tulliin jäämisen riskin koska muuten elämäni on aina helvettiä ovulaatiosta kuukautisiin. Googleta estrogeenidominanssi, huomasin ainakin itse että kaikki oireet sopivat minuun.
[/quote]
Mielenkiintoinen tää. En ollut aiemmin kuullutkaa. Täytyy tutustua tarkemmin. Pikaisen lukemisen perusteella oireet eivät kuitenkaan olleet samanlaisia kuin minulla. Minua kun piinaa lähinnä tämä viiden päivän vitutus.

Ap

Vierailija
15/19 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla urheilu ainoa asia, joka auttaa. Mieluiten juoksemista metsässä. Elin jo sovussa pms:n kanssa monta vuotta, ja sitten menin ottamaan hormonikierukan. Nyt kierto on niin sekaisin, ettei voi ennustaa mitään. Mietin ehkä kolmen kuukauden pari päivää, että mikä ihme mua vaivaa ja sitten ta-daa: menkat.

Vierailija
16/19 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 21:39"]

Vahva b-vitamiini maksimiannoksella

[/quote]

Plus magnesium.

Vierailija
17/19 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 21:47"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 21:40"]Pyydä gyneä mittaamaan keltarauhashormoniarvot. Jos ovat liian matalat, voit saada reseptin niihin. [/quote] Joo ne ovat matalat. En voi ilmeisesti tuon tulppariskin vuoksi ottaa lääkettä. Näin ymmärsin gynen puheista.

[/quote]

Keltarauhashormoni ei lisää tulppariskiä sinällään, ainoastaan estrogeeni. Eli pelkkää keltarauhashormonia voi ottaa. Tiedän, itselläni on erittäinkin iso tulppariski sairauden takia enkä saa sen takia käyttää mm. hormonaalista ehkäisyä ja raskaanaollessani jouduin käyttämään verenohennuslääkkeitä. Keltarauhashormonia sensijaan saan, ja käytän, erikoislääkärin määräämänä.

Vierailija
18/19 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 22:30"][quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 21:47"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 21:40"]Pyydä gyneä mittaamaan keltarauhashormoniarvot. Jos ovat liian matalat, voit saada reseptin niihin. [/quote] Joo ne ovat matalat. En voi ilmeisesti tuon tulppariskin vuoksi ottaa lääkettä. Näin ymmärsin gynen puheista.

[/quote]

Keltarauhashormoni ei lisää tulppariskiä sinällään, ainoastaan estrogeeni. Eli pelkkää keltarauhashormonia voi ottaa. Tiedän, itselläni on erittäinkin iso tulppariski sairauden takia enkä saa sen takia käyttää mm. hormonaalista ehkäisyä ja raskaanaollessani jouduin käyttämään verenohennuslääkkeitä. Keltarauhashormonia sensijaan saan, ja käytän, erikoislääkärin määräämänä.
[/quote]
Kiitos tästä. Gyne väitti etten voisi ottaa. Otan asian puheeksi seuraavalla kerralla.

Vierailija
19/19 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

B-vitamiini, helokkiöljy ja viherjuoma (chlorella). Riittävästi liikuntaa ja seksiä.