Kuinka usein ostat uuden puhelimen?
Kommentit (240)
Vain hajoamispisteeseen asti.
Menossa on kolmas, edellinen kännykkä putosi kadulle. Ostin samantien plexin kännyyn. Eli kantapään kautta.
Joka vuosi, vuoden vanhasta lippulaiva mallista saa aina niin hyvät hyvitykset että vuodessa menee se ~200€ tonnin puhelimeen
3-5 vuoden välein. Kun edellinen hajoaa korjauskelvottomaksi tai korjaus maksaisi enemmän kuin uusi. Joskus on pitänyt ostaa käyttöjärjestelmän vanhenemisen takia, kun ei enää saanut päivityksiä. Nykyinen puhelin n. 2-vuotias
Edellinen itse ostamani puhelin oli Nokian E51, jonka ostin käytettynä kaveriltani. Käytin sitä vuoteen 2015, jolloin sain vanhemmaltani vanhan iPhone 6 käyttööni. Vajaa kolme vuotta myöhemmin sain hänen vanhan iPhone 7 itselleni, ja käytössäni ollut 6 annettiin toiselle sukulaiselle. Ehdin käyttää tuota seiskaa reilu kolme vuotta, kun vanhempani oli jälleen kerran päivittämässä uudempaan puhelimeen. Nyt olen puolisen vuotta käyttänyt hänen vanhaa iPhone 11 -puhelinta ja aiempiin iPhoneihini nähden tässä ainakin riittää muisti omaan käyttööni. Hyvin olisin edelleen pärjännyt tuolla seiskalla ja joskus sitä onkin ikävä näppärämmän kokonsa vuoksi.
5-6 vuoden välein, eli kun puhelimeen ei saa enää oikein päivityksiä. Nykyinen puhelimeni ostettu vuoden alussa 2018. Haluaisin jo vaihtaa huonon kameran takia, mutta kun kuitenkin pärjään vielä vanhalla, niin ei ole kiire kaupoille. Kännyköiden valmistamisen ympäristövaikutukset ovat niin katastrofaaliset, etten nyt ihan tyhjäpääksi halua leimautua vaihtamalla luuria pelkän paremman kameran takia.
Ostan uuden puhelimen silloin, kun edelliseen puhelimeen tulee jotakin vikaa. Yleensä parin vuoden välein tulee vaihdettua puhelinta.
Silloin kun edellinen hajoaa. Muutaman vuoden välein on tullut uusi puhelin ostettua. Hankin aina noin 200 euron puhelimen, kalliimpaa en tarvitse.
Olen ostanut uuden puhelimen 20 vuoden välein. Pakon sanelemana, kun eivät enää ylläpitäneet vanhaa sinänsä toimivaa puhelinta. Nykyisessä kertakäyttöyhteiskunnassa ihmisille on kuitenkin tullut niin kiire tuhota koko maapallo, että arvelen ostavani uuden luurin ennemmin kuin myöhemmin. Hyvää yötä.
Silloin,kun vanha hajoaa.. itsellä näyttää kestävän noin vuodesta kahteen kun alkaa joku osa tilttaamaan.
Usein lataus.
Työpaikan kautta saan uuden leasing-puhelimen kolmen vuoden välein. Homma toimii, mutta ainoa haitta on se, että iPhonen akku alkaa ainakin omassa käytössä simahtaa jo parin vuoden jälkeen ja viimeiset 6kk saa sinnitellä jatkuvalla latauksella.
Silloin kun vanha puhelin menee rikki niin ostan uuden yleensä kestää noin 3-5 vuotta, joten ei hirveen usein tarvitse uutta ostaa ja silloinkin uusi maksaa vain noin 100-170€, en tarvitse kalliimpia ostaa.
4-6 vuotta vaihtoväli. Motorolan puhelimissa kestävät akut, eivätkä rikkoonnu tippuessa. Vanhin Motorola oli itsellä 6v ja vielä tytöllä 2 v. Pelittäisi edelleen, mutta kaikkia ohjelmistopäivityksiä siihen ei enää saa.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun vanha hajoaa lopullisesti. Nykyinen puhelin taitaa olla lähemmäs 6 vuotta vanha ja hyvin pelittää vielä.
Kaverit, ne kaikki kolme osaa soittaa Samsung S7 luuriin, jonka akun vaihdoin itse verkon ohjein. Maksoi 19,90 € postikuluineen Tanskasta tilattuna ja mukana 2 kiinalaista työkalua. Luuri ostettu tarjouksesta 2017 hintaan 199€.
Akun päällä lukee Samsung / Panasonic made in Japan. On toiminut ja käteen sopiva. Latautuu autossakin hyllyllä ja kytkeytyy HF järjestelmään.
Kun kiinalaisen varaosan tilaa, niin pitää tietenkin suhtautua kaikkeen "alkuperäiseen" varauksella, mutta minulla S7 luuri heräsi uuteen eloon uuden akun turvin. Turvapäivitykset tulee, mutta ei A-versiot.
9.0 jää viimeiseksi. Riittää minulle.
En muuten, mutta kertakäyttökulttuuri ei ole minua varten muussa kuin ruokaa syödessä:)
Vierailija kirjoitti:
Aina kun vanha menee käyttökelvottomaksi.
Luulin akunvaihtoa vaikeammaksi kuin se onkaan. Keskustelupalstoilla väitettiin ettei onnistu kuin rikkomalla luuri. Yhden illan selaus tuotti ohjeet eikä ollut edes iso homma.
Jotenkin toimiva luuri vain siksi romuksi, että akku ei kestä on minulle haaste tästä edespäinkin.
viimeksi n. 8 vuotta sitten, en tiedä odotanko että tämä hajoaa vai ostanko uuden.
Eka 1998 ja toka neljä vuotta sitten edellisen mentyä rikki.