Lasten synttärit on menneet ihan tolkuttomaksi
Synttäreitä on jatkuvasti ja kukaan ei järjestä enää tavallisia synttäreitä. Pitää olla actionia ja ohjelmaa ja harva järjestää niitä enää kotona jo senkin vuoksi, että lapsia on niin paljon kun koko luokka tai ainakin kaikki samaa sukupuolta olevat pitää kutsua.
Nyt meillä olisi pojan synttärit järjestettävään ja pyysin lasta kertomaan ketä haluaisi kutsua. Mutta velvollisuus onkin kutsua kaikki koska lapsenusko on kutsuttu kaikkien synttäreille. Eikä siinä mitään, kivojahan ne juhlat on lapsille, mutta meille on tullut koulujen alkamisen jälkeen jo viisi synttärikutsua. Ja nyt lapsi haluaa synttärit paikassa missä niistä saa pulittaa 26-30 e per henkilö. En millään haluaisi laittaa juhliin yli 300 euroa, varsinkin kun lapsi sai jo sen hintaisen synttärilahjan meiltä.
synttärit ovat kokeneet inflaation. Koko ajan pitäisi olla uutta ja entistä hulppeampaa ohjelmaa. Niinpä olemme lykänneet järjestelyjä koska en tiedä enää millaiset synttärit pitäisi järjestää.
Kommentit (103)
Mä olen hoitanut sen lahjojen hommaamisen kerran vuodessa...sitten kaikille viedään samanlainen paketti. Viimevuonna oli 4€ ja sellainen härpäke jota ei lähikaupasta löydä, tänävuonna 12€ kipale askartelusetti.
ihan niille parille parhaalle kaverille laitettiin tuon 4€ lisäksi muutakin, mutta niille on helpompi ostaakin kun lapsi tietää mistä ne tykkää.
mulle on ihan se ja sama missä kukakin juhlansa järjestää, megasynttärille viedään juuri se sama öahja kuin kotisynttärillekin. Meidän 8v on tykännyt kaikenlaisista juhlista. Osallistutaan jos sopii muuhun omaan ohjelmaan, ellei sovi niin sitten kiitetään kutsusta ja jätetään väliin. Ei ne mitään elämää suurempaa draamaa ole vaikka muutama äippyli niin yrittää esittää.
Kerron, miksi itse haluan järjestää tytöillemme synttärit kodin ulkopuolella. Syy on se, että tyttäret haluavat kutsua monta kaveria. Lasten, etenkin tyttöjen, maailma on muuttunut aika raa´aksi eli joukossa on pari ilkeämpää tyttöä, jotka etsivät kodistamme ja perheestämme, tarjoiluistamme sekä synttäreistä vikoja. Ilkeämmät tytöt yrittävät saada muun joukon tytärtä ja meitä vastaan siinä samalla, niin ei olisi enää kavereita kyläilemään. Muut sitten ovat aivan hämmentyneitä niistä tilanteista, ja kaikilla on lopulta paha mieli.
Jos ilkeää kuningatarta ei kutsu synttäreille, on hänellä valta tuhota lapsen kaikki kaverisuhteet, koska joukko kuitenkin toimii hänen vallassaan. Kukaan ei halua joutua silmätikuski. Näitä luonnehäiriöisiä tyttöjä taitaa olla nykyään paljon enemän ja keinot ja kaikki on koventuneet.
Siksipä en todellakaan enää halua meille synttäreitä, järjestäköön joku muu taho. Virallisen tahon kakkuja ja muita touhuja saakoot lapset arvostella mielin määrin, mutta usein eivät uskalla. Eikä se ole meidän koti enkä minä mieheni kanssa vastuussa. Mielelläni todellakin maksan siitä. Voisin myös huomauttaa, että kotisynttärit ovat tainneet maksaa vähintään yhtä paljon, kun on innostuttu herkkuja ja allergisille ruokavaihtoehtoja ostelemaan.
Voisiko ne juhlat olla se lahja?
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 12:17"]Voisiko ne juhlat olla se lahja?
[/quote]
Minusta lapsen lahjan ei tarvitse olla niin ihmeellinen. Materialistisessa maailmassa ne juhlat ovat se juttu joka jää muistoihin. Ei joku 500€ älypuhelin mikä on vuoden päästä jo ihan vanhentunut.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 22:11"]
Samaa mieltä. Ei olla mekään menty mukaan tuohon aivottomuuteen. Pitäkää päänne, vaikka leffasynttäreillä. Meidän nuorimmainen halusi pyytää vain (!) kuusi vierasta. Hän sai sitten synttäreillä kuulla, että miksi hänen synttäreillä on niin vähän vieraita. Ei se leimannut synttäreitä, mutta tuli turha särö matkaan. Mutta kun sitä yhdessä mietittiin, niin ei todella jatkossakaan järjestetä aivottomina laivasieluina mitään pullistelusynttäreinä. Ihmeteltiin vaan toisten ajatusmaailmaa.
[/quote]
Aivottomat laumasielutko? Kyse on siitä, että kaikki kaverit kustutaan eikä ketään jätetä ulkopuolelle. Määrä voi paisua siommaksikin, mutta peli on reilu. Kyse ei ole pullistelusta, sillä jokainen järjestäisi kaikkein mieluiten ne muutaman kaverin pikkusynttärit kotona. Mutta kun pitää otta huomioon muutkin. vains illä tavalla opetamme lapsillemme, ettemme jätä ketään leikkien ulkopuolelle. Se taito on jo kovasti ruostumassa nykymaailman lapsilta.
Ne pullistelusynttärit tulevat yleensä maksamaan ihan saman verran, kuin kotisynttärit syömisineen. Katsokaapa itse kaupan kassalla, minkä hintaiseksi tulee ostaa kaikki mehut ja muut tarjottavat. Onko aina ajateltava itseään, eikä joskus voi ottaa kaikki mukaan ja maksaakin siitä? Tai vaihtoehtoisesti kokeilla tehdä alhaisin kustannuksin tarjoilut itse, jos ehtii ja jaksaa.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 12:54"]Meillä on aina ulkoistetut synttärit. Se on minulle helpompaa. Se on lahjani lapselle. En osta muuta lahjaa. Kyllä hän ja kaverit on tykannyt kaikista synttäreistä, myös kotisynttäreistä. Muutenkin meillä rahat menee elämyksiin eikä tavaraan. Eli actionsynttärit sopii meille. Se ei tosiaankaan tarkoita, että kaikilla pitäisi olla samanlaiset.
[/quote]
Joku muukin sentään samaa mieltä :)
49 ja 50
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 14:01"]
Oma poikani päätti kolmannella luokalla ettei halua megasynttäreitä kotona. Hän kutsuu muutaman kaverinsa harrastuksista viettämään liikunnallisia synttäreitä. Täytekakut sun muut on vaihdettu pizzeriakäyntiin. Hauskaa heillä näyttää olevan aina ja vanhemmalle on helppoa maksaa ryhmän aktiviteetit.
Poikani perusteli luokkakaverien kutsumatta jättämistä siten ettei hän halua pahoittaa kenenkään mieltä kutsumalla vain mieluisimmat luokkakaverit.
[/quote]
Fiksu poika.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 03:38"]
Mua ahdistaa, kun lasta kutsutaan synttäreille. Etenkin se lahjan osto. Mitä niiden överi bileiden järjestäjälle?
[/quote]
Ei lapset edes huomaa, mitä kukakin tuo. Ei sillä ole eds merkitystä. Kunhan on ystävällinen kortti ja ele.
Pidin vain ekalla ja tokalla luokalla synttärit aikoinaan kun itse olin ala-asteella. 8 v synttäreihin tuli vain kaksi vierasta, ohjelmakin oli vain kotona järkättyjä pelejä ja pieni arvonta. 9 v juhlissa oli jopa viisi vierasta ja ohjelmana oli vapaata olemista, pelaamista, tanssia yms, kunhan pysyttiin omassa huoneessani ja osan aikaa olohuoneessa, jotta sisko sai opiskeltua rauhassa. Kaikilla oli kivaa ja kutsuttiin mua muidenkin synttäreille läpi ala-asteen :)
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 14:08"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 13:34"]
Järjestämme ulkoistetut synttärit koska lasta kiusattiin vanhassa asuinpaikassa köyhäksi. Nyt meille ei tule enää koulusta lapsia kylään koska asumme nytkin ahtaasti. Rahaa palaa synttäreihin 250 - 300 euroa. Parempi olisi jättää synttärit väliin kuin järjestää potentiaalisille kiusaajille kotisynttärit vähemmän hienossa kodissa. Onneksi voi ulkoistaa.
[/quote]
Minkälaisia lapsia siellä teilläpäin oikein on? Vai heijastaako niiden käytös aikuisten suhtautumista muihin, mitä suuresti epäilen.
Asumme Helsingissä, hiukkasen keskustan ulkopuolella. Kotisynttärit on aina järjestetty ja lapset ovat olleet tyytyväisiä. Ikinä ei ole edes mieleen juolahtanut huolestua mistään kertomasi kaltaisista asoista, kuten että haukutaan köyhäksi. Voi hyvänen aika. Ihan tavallinen koti meillä on. Joillakin saattaa olla sitten "hienompaa", miten senkin nyt kukin määrittelee, mutta ei lapsia tuollainen kiinnosta.
[/quote]
Kylläpä vaan kiinnostaa jopa 7-8 vuotiaita. Vaatteiden pitää olla pop:n vaatteita tai muita vähän hintavampia. Tarjoustalon vaatteet haukutaan rumiksi. "Pitää" asua pientaloalueella, betonilähiössä oleva kerrostalokodissa haukutaan rumaksi ja sanotaan että en tule enää tai ei vaan enää tulla kylään. Autolla pitää mennä joka paikkaan, bussilla kulkevaa perhettä haukutaan jne. Vanhempien asenteista lähtee ja tämä siis pääkaupunkiseudulla. Järjestä nyt näille synttäreitä. Ikävää lapsille että koulusta ei kavereita enää oteta kylään kun siitä alkaa kiusaaminen.
Olkaa onnellisia jos teidän lapset saa olla koulussa jossa ei katsota mitä merkkiä vaatteet on ja jossa kotisynttärit köyhässäkin kodissa kelpaa.
Meillä kutsutaan 3-4 kaveria actionsynttäreille ja sitten pizzaa tai hampparia. Lahjaa ei kotoolta anneta. Poika on tyytyväinen.
Kuka käskee tekemään ryhmän paineen mukaan?
En ole nähnyt ongelmaa, meillä on ihan samanlaiset synttärit kuin minulla ysärillä ja kukaan ei ole valitellut, tai äiti järkkäs aina ongintaa, mä taas laitoin jotkut lakut vaan pusseihin suoraan laiskana. 😂 Ehkä ens vuonna sitten sitä ongintaa...
Hienoja luomuksia tosiaan jotkut jaksavat tehdä ja kiva jos lapset saa niihin kutsuja, mä en ole kauhean ahkera "synttärijärkkääjä", mutta onneksi melkein kaikki herkut voi ostaa valmiina (ja halvalla). :D
Ankeuttajista suurin kirjoitti:
Kuka käskee tekemään ryhmän paineen mukaan?
En tiedä, ihmettelen kun ihan kampanjoita on hienoja synttäreitä vastaan kun vanhemmat ottaa jotain kauheita paineita siitä, että jollain on "hienompaa". Mitä väliä? Jos mun lapset alkaa mankumaan hienompien synttäreiden perään joskus niin mitä sitten? Aina jollain toisella on niiiiiiin paljon hienommat juhlat, autot, kivemmat äidit, coolimmat kaverit, hienommat talot ja linnat. Ei voi mitään, elämä on rankkaa 😎
Relatkaa vähän ja pitäkää ne kasarisynttärit tai vaikka leffailta poppareilla. Lapsi tuskin joutuu sen vuoksi terapiaan.
Pin kirjoitti:
En ole nähnyt ongelmaa, meillä on ihan samanlaiset synttärit kuin minulla ysärillä ja kukaan ei ole valitellut, tai äiti järkkäs aina ongintaa, mä taas laitoin jotkut lakut vaan pusseihin suoraan laiskana. 😂 Ehkä ens vuonna sitten sitä ongintaa...
Hienoja luomuksia tosiaan jotkut jaksavat tehdä ja kiva jos lapset saa niihin kutsuja, mä en ole kauhean ahkera "synttärijärkkääjä", mutta onneksi melkein kaikki herkut voi ostaa valmiina (ja halvalla). :D
Siis ongintapalkintona laku? Toivottavasti ei ole allergikkoja/keliaakikkoja synttärivieraina.
Vierailija kirjoitti:
Pin kirjoitti:
Siis ongintapalkintona laku? Toivottavasti ei ole allergikkoja/keliaakikkoja synttärivieraina.
Ei ku meillä ei siis ollut ongintaa, mutta joo lakut laitoin pusseihin ja muistaakseni kaksi suklaarahaa. :)
Meillä sovittiin että synttärit seikkailupuistossa on sitten se lahja samalla. Se sopi oikein hyvin pojalle 9v., hartain toive kun oli kutsua kaverit temmeltämään kanssaan sinne.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Ei olla mekään menty mukaan tuohon aivottomuuteen. Pitäkää päänne, vaikka leffasynttäreillä. Meidän nuorimmainen halusi pyytää vain (!) kuusi vierasta. Hän sai sitten synttäreillä kuulla, että miksi hänen synttäreillä on niin vähän vieraita. Ei se leimannut synttäreitä, mutta tuli turha särö matkaan. Mutta kun sitä yhdessä mietittiin, niin ei todella jatkossakaan järjestetä aivottomina laivasieluina mitään pullistelusynttäreinä. Ihmeteltiin vaan toisten ajatusmaailmaa.
Sai alapeukun siitä syystä, että haukuit esim minua aivottomaksi, koska haluan järjestää lapselle synttärit kodin ulkopuolella jossain aktiviteettipaikassa. Lapseni 8v synttäreille tuli 8 vierasta ja ne oli sisätrampoliinipuistossa.
Jokainen varmaan saa järjestää juuri sellaiset synttärit millaiset haluaa ja mihin on varaa?
Ja en siis vähäksi kotisynttäreitä. Yhdet ihanimmista ja hauskimmista oli lapseni kaverin synttärit, missä oli vain 3 vierasta. Äiti oli taiteellinen ja käsistään kätevä. Oli järjestänyt lapsille tähän liittyvää puuhaa. Minä en osaisi.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 14:34"]
Mielestäni koko lapsien hankinta on mennyt älyttömäksi. 90-luvulla lapset olivat osa perhettä ja arkea, kotona leikittiin ja peuhattiin. Ei ollut hoploppeja tai jokapäiväisiä harrastusmenoja. Kerran viikossa käytiin sählyssä tai ratsastamassa. Päällä olleilla vaatteilla ei ollut väliä kunhan palvelivat tarkoitustaan. . Nykyään monessa perheessä lapset määräävät arkea, kaiken pitää tapahtua heidän ehdoillaan ja joka päivä viedään eri harrastukseen, synttäreille ja ties mihin. Oven takana ovikelloa on rimputtamassa päivittäin joku kaveri, ettei lapsen vaan tarvitsisi olla yksinään. Vaatteiden pitää olla moloa tai pompdeluxia ja ne tietenkin hankitaan lastenvaatekutsuilta ja myydään facebook kirppiksellä eteenpäin. Vanhemmat (tai siis äidit) kilpailevat siitä, kenen muksulla on parhaimmat merkkivaatteet, eniten harrastuksia ja kalleimmat synttärit. Miksei lapset voi olla osa perheen tavallista arkea, vaan heidän synttäreistään jne pitää stressata hullun lailla? Olen ollut lapsi 90-luvulla ja maalla kun kasvoin ei naapurustossa ollut muita lapsia, eikä minulle edes koskaan järjestetty kaverisynttäreitä. Serkut tulivan kakkua syömään, se riitti. Ei tullut traumoja. . Tämä nyt oli kärjistystä mutta kaipaisin vähän rentoutta ihmisten elämään. Luettelemani asiat ovat myös syy siihen miksi en hengaile leikkipaikoilla tekemässä mammaystäviä.
[/quote]
Odotas, kun lapsesi kasvavat kouluikään ja toivovat kaverisynttäreitä. Sitten voit miettiä em. uudelleen.
Harrastukset ja synttärit eivät ole ainakaan meillä kilpavarustelua. Harrastuksilla koetetaan tukea lapsen kehitystä ja sosiaalisten kontaktien saamista, ryhmässä toimimista. Kovasti on auttanut ujouteen ja epävarmuuteen. Kun serkut asuvat kaukana, eikä lapsiperheitä ole lähellä. Jollakin harrastukset ovat erittäin hyvä ratkaisu, jos lapsi on kiusattu. Tai kiusaaja. Synttärimielipiteessä yhdyn tuohon, että ne järjestetään niin kuin parasta tilanteeseen on, eikä sillä ole mitää tekoa kilpailun kanssa. Päinvastoin, hävettää järjestää synttärit muualla tai kotona alesta ostettujen kaverilahjojen kanssa kaikkine tilpelhöörikoristeluineen. Mutta jos se antaa itsevarmuutta lapselle ja kavereille, se on sen sen väärti. Kavereilta ei kukaan odota juuri samanlaisia synttäreitä ja on hienoa, jos joku pystyy pitämään synttärit, joissa ei tarvitse järjestää ohjelmaa eikä kaverilahjoja ja vieläpä kotona. Synttärivieraiden luonne ja kokoonpano aika pitkälti määrää, miten homma menee.