Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muualta kotoisin matkalla Helsingissä - miten liikun julkisilla?

Vierailija
29.08.2014 |

Tulen kotimaan terminaaliin lentäen. Tarkoitus on olla Helsingissä kaksi yötä hotellissa. Jos ostan sen kolmen päivän seutulipun, mistä voin sen ostaa lentokentällä? Onko se lippu heti käyttövalmis vai pitääkö se leimata bussissa jossain laitteessa? Jos ei, pitääkö se bussiin noustessa näyttää kuljettajalle, vai vain nousta bussiin sen kummemmin lippua esittämättä?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

HSL:n automaatiti ovat sinisiä pömpeleitä, en muista ulkoa missä sellaisia on lentoasemalla.

Lippu näytetään busseissa kuskille. Raitiovaunussa, lähijunassa, metrossa ym. ei tarvitse näyttää kenellekään.

Vierailija
2/35 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulis että kentällä on automaatti. Se astuu voimaan ostohetkellä. Lippu pitää näyttää busseissa, ei ratikoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kovasti. Vielä lisäkysymys: noustaako busseihin vain etuovesta vai voiko muistakin ovista mennä sisään? Entä ulos, pelkästään muista ovista kuin edestä?

Vierailija
4/35 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisään etuovesta ja mieluiten ulos keski- tai takaovesta :)

Vierailija
5/35 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bussiin noustaan vain etuovesta. Ei sitä lippua kuskille näytetä vaan sille laitteelle, joka piippaa ja näyttää vihreää valoa, kun lippu on voimassa. Katso miten edeelä bussiin astujat tekevät. Lipun voi ostaa esim. R-kioskilta, eiköhän lentokentällä ole saapuvienkin puolella sellainen. Lentokentän virkailijoilta voi kysyä.

Vierailija
6/35 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos taas. No niin, nyt osaan liikkua siellä joukossanne, etten törmäile vastavirtaan  :)

Vierailija
7/35 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 on väärässä. AP:lla ei ole matkakorttia, joten hän näyttää lippua kuskille.

Vierailija
8/35 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

R-kipskilta voit ostaa matkalippuja myös. Ensimmäisen kerran kortti täytyy leimata lukulaitteessa, jolloin se aktivoituu. Vinkkinä myöskin jos et liiku helsingissä ollessasi muuten helsingin ulkopuolelle sinun kannattaisi ostaa helsingin sisäinen 3 päivän matkakortti ja maksaa lentokentältä-hki erikseen. 3 päivän seutulippu on paljon kalliimpi kuin sisäinen :)

Vierailija
9/35 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kolmen päivän turistiliput sisältävät samanlaisen rfid-sirun kuin asukkaiden matkakortitkin, eli nekin luetaan matkakortinlukijassa. En sitten tiedä, onko jotain paperilippujakin olemassa, mutta meidän ulkomaalaisilla vierailla on ollut näitä rfid-lippuja.

https://www.hsl.fi/liput-ja-hinnat/vuorokausiliput

Vierailija
10/35 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ostaa sen myös ärrältä.

Vierailija
11/35 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vuorokausilipun ostaa automaatista (joita lentoasemalla on niissä bussikatoksissa, joissa niitä busseja venataan) niin saa sellaisen kertalipun näköisen paperilipun vain. Sitä ei leimata vaan näytetään vain kuskille. Jos vuorokausilipun ostaa R-kioskilta, saa sirullisen kortin joka pitää leimata. Saman asian siis ajavat nuo lipareet, mutta ovat eri näköisiä.

Vierailija
12/35 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentoasemalla on ainakin kakkosterminaalissa bussin 615 (menee Helsingin keskustaan) pysäkillä semmonen kone mistä saa ostettua

Vierailija
13/35 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 21:03"]

Bussiin noustaan vain etuovesta. Ei sitä lippua kuskille näytetä vaan sille laitteelle, joka piippaa ja näyttää vihreää valoa, kun lippu on voimassa. Katso miten edeelä bussiin astujat tekevät. Lipun voi ostaa esim. R-kioskilta, eiköhän lentokentällä ole saapuvienkin puolella sellainen. Lentokentän virkailijoilta voi kysyä.

[/quote]

Onko kolmen päivänkin lippu sellainen joka laitetaan siihen lukulaitteeseen? Miten päin sitä näytetään laitteeseen, onko väliä?

Vierailija
14/35 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 21:16"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 21:03"]

[/quote]

Onko kolmen päivänkin lippu sellainen joka laitetaan siihen lukulaitteeseen? Miten päin sitä näytetään laitteeseen, onko väliä?

[/quote]

ei oo väliä miten päin, eikä sun tarvii painaa niitä nappeja niin kuin joidenkin pitää. laitat vaan sen kortin laitteen eteen. kuskit kyllä ohjeistaa!

Vierailija
15/35 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita lappu siihen keskelle, aika liki, niin kyllä toimii.

Vierailija
16/35 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kovasti ystävällisistä vastauksistanne. ap

Vierailija
17/35 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko jakaa yksi pieni tarina, kun matkustin ensimmäistä kertaa bussissa Helsingissä. Reippaasti astuin bussiin sisään, tervehdin ja kerroin mihin päin Helsinkiä olin menossa ja lykkäsin rahat kuskin kouraan. Tuli kyllä niin juntti olo.

Vierailija
18/35 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa Helsinkiin ja hyvää matkaa!

Vierailija
19/35 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 22:01"]Pakko jakaa yksi pieni tarina, kun matkustin ensimmäistä kertaa bussissa Helsingissä. Reippaasti astuin bussiin sisään, tervehdin ja kerroin mihin päin Helsinkiä olin menossa ja lykkäsin rahat kuskin kouraan. Tuli kyllä niin juntti olo.
[/quote]
Anteeksi, mutta miksi on junttia kysyä neuvoa? Itse olen helsinkiläinen ja olen kyllä myös joskus kysynyt reittiä/apua. Ja muualla, kuin kotikaupungissa tietenkin kysyn! Ei sun ap tarvii tietää, miten päin joku lippu leimataa - kysy! Junttia on jännittää ja pelätä niin paljon, ettei uskalla kysyä.

Vierailija
20/35 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 22:12"][quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 22:01"]Pakko jakaa yksi pieni tarina, kun matkustin ensimmäistä kertaa bussissa Helsingissä. Reippaasti astuin bussiin sisään, tervehdin ja kerroin mihin päin Helsinkiä olin menossa ja lykkäsin rahat kuskin kouraan. Tuli kyllä niin juntti olo.
[/quote]
Anteeksi, mutta miksi on junttia kysyä neuvoa? Itse olen helsinkiläinen ja olen kyllä myös joskus kysynyt reittiä/apua. Ja muualla, kuin kotikaupungissa tietenkin kysyn! Ei sun ap tarvii tietää, miten päin joku lippu leimataa - kysy! Junttia on jännittää ja pelätä niin paljon, ettei uskalla kysyä.
[/quote] Ei ole junttia kysyä neuvoa, en tarkoittanut "tarinallani" lainkaan sitä. Pointti oli, että eihän mun olisi tarvinut kuskille kertoa missä päin jään kyydistä pois, mitä se sillä tiedolla muka tekee. Olen vaan tottunut siihen täällä omassa kotikaupungissa niin tietysti oletin, että myös Helsingissä toimitaan näin. T. 18

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän