Kissojen omistajat: häiriköivätkö kissat yöuntanne?
Onko kissoista vaivaa öisin kuten vauvoista? Möykkääkö? Vai nukkuuko ne hiljaa?
Kommentit (51)
Meillä kyllä kissat joskus laittaa yöllä matot rullalle. Tai oikeastaan iltayöstä, ennen puoltayötä. Harvoin myöhemmin. Poikakissa ( leikattu) saattaa aamuyöstä tulla herättämään, kesäisin varsinkin. Naukuu ihan kuin yrittäisi sanoa jotain, ja jos vastaan, niin keskustelu saattaa jatkua pitkäänkin.
tosin jos ollaan kotona, ja puuhastellaan, niin kissat on kauhean kiinnostuneita. Ja jos niitä jaksaa leikittää usin, niin sit nukkuvat yön hyvin. Vähän kun lapset...
Meillä kyllä kissat joskus laittaa yöllä matot rullalle. Tai oikeastaan iltayöstä, ennen puoltayötä. Harvoin myöhemmin. Poikakissa ( leikattu) saattaa aamuyöstä tulla herättämään, kesäisin varsinkin. Naukuu ihan kuin yrittäisi sanoa jotain, ja jos vastaan, niin keskustelu saattaa jatkua pitkäänkin.
tosin jos ollaan kotona, ja puuhastellaan, niin kissat on kauhean kiinnostuneita. Ja jos niitä jaksaa leikittää usin, niin sit nukkuvat yön hyvin. Vähän kun lapset...
Möykkää varsinkin kun ovat kiimassa. -.-
Näitä on hauska lukea. Pitäisi hankkia kissa (tottakai olettaen että siitä kykenee huolehtimaan). :)
Meidän vajaan vuoden ikäinen poikakissa häiriköi välillä pahastikin. Kissa tulee aamuyöllä naukumaan sängyn viereen ja kun vähänkin liikahtaa, se karkaa sängyn alle, eikä sitä sen vuoksi voi heittää edes makkarista pois. Sänkyyn kissa ei saa tulla ja sieltä osaakin pysyä poissa. Ennen tuli naukumaan korvan juureen tyynylle ja puremaan hiuksia huomiota saadakseen. Lattialla maukuminen saattaa jatkua vaikka tunnin putkeen, vaikka kissaan ei reagoisi millään tavalla ja alkaa pienen tauon jälkeen uudelleen. Ei ole kyse nälästä, sillä nappuloita on kipassa jatkuvasti. Kissa vaan kerjää naukumisella huomiota. Eikä auta myöskään, vaikka olisi väsyttänyt kissan leikillä illalla. Naukumiset tulevat suurimmaksi osaksi kausittain eli välillä kaksi viikkoa putkeen naukuu öisin ja välillä pitää viikon tauon.
Minä olen välillä aivan rikki tuon eläimen vuoksi, kun olen heräillyt monta yötä putkeen tuohon naukumiseen. Herään naukumisen, vaikka nukkuisin korvatulpat korvissa. Mieshän ei kissan naukumiseen herää lainkaan, mutta itse olen herkkäuninen. Itsepähän olen kissan ottanut ja saan kärsiä, mutta kyllä minua ihan suoraan sanottuna vituttaa tuo kissa aika ajoin ja se vähäunisuus vielä korostaa ärtymystä.
Kissa on kastroitu kaksi viikkoa sitten, joten toivon että se rauhoittuisi, kun hormonit lakkaisivat vaikuttamasta. Tietääkö kukaan muuten kauan menee, että leikkauksen jälkeen hormonitasot tasaantuvat? En tajunnu kysyä eläinlääkäriltä ja googlekaan ei antanut mitään järkevää vastausta.
Meillä häiriköi enemmän tai vähemmän. Toinen kissa useimmiten riekkuu vain iltayöstä, eli yleensä vähän siinä sen jälkeen kun yritetään mennä nukkumaan. Toisaalta välillä tulee vain rauhallisesti viereen nukkumaan.
Toinen kissa sitten säännönmukaisesti herättää miehen yöllä antamaan ruokaa. Minä en tähän herää ja jos herään niin en nouse. Mies vaan on niin paljon herkkäunisempi, että on kokenut helpommaksi hiljentää kissan ruoalla jotta saa nukuttua. Kyseinen kissa ei luovuta kovin nopeasti.
37 vielä jatkaa luettuaan 36:n viestin. Meilläkään tuolla toisella kissalla, joka herättää yöllä, ei ole varsinaisesti nälkä, koska samoin kuin teillä, meillä on kanssa aina kissalle kuivaruokaa tarjolla. Mies antaa yöllä märkäruokaa.
En tiedä onko se sitten parempi tai huonompi vaihtoehto, mutta harkita voi sitäkin, että yrittää hiljentää tällä meidän tavalla. Se luo toki sen kierteen, että kissa sitten vaatii myös sitä ruokaa joka yö. Toisaalta jos kissan saa 5 minuutissa hiljaiseksi, niin unet ei häiriinny pitkäksi aikaa.
Meillä kissamme ei saa tulla makkariin, mutta ei häiritse yöllä.Aamulla saattaa naukua oven takana ruokaa tai ulos omakotitalosta.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 19:41"]
Meidän vajaan vuoden ikäinen poikakissa häiriköi välillä pahastikin. Kissa tulee aamuyöllä naukumaan sängyn viereen ja kun vähänkin liikahtaa, se karkaa sängyn alle, eikä sitä sen vuoksi voi heittää edes makkarista pois. Sänkyyn kissa ei saa tulla ja sieltä osaakin pysyä poissa. Ennen tuli naukumaan korvan juureen tyynylle ja puremaan hiuksia huomiota saadakseen. Lattialla maukuminen saattaa jatkua vaikka tunnin putkeen, vaikka kissaan ei reagoisi millään tavalla ja alkaa pienen tauon jälkeen uudelleen. Ei ole kyse nälästä, sillä nappuloita on kipassa jatkuvasti. Kissa vaan kerjää naukumisella huomiota. Eikä auta myöskään, vaikka olisi väsyttänyt kissan leikillä illalla. Naukumiset tulevat suurimmaksi osaksi kausittain eli välillä kaksi viikkoa putkeen naukuu öisin ja välillä pitää viikon tauon.
Minä olen välillä aivan rikki tuon eläimen vuoksi, kun olen heräillyt monta yötä putkeen tuohon naukumiseen. Herään naukumisen, vaikka nukkuisin korvatulpat korvissa. Mieshän ei kissan naukumiseen herää lainkaan, mutta itse olen herkkäuninen. Itsepähän olen kissan ottanut ja saan kärsiä, mutta kyllä minua ihan suoraan sanottuna vituttaa tuo kissa aika ajoin ja se vähäunisuus vielä korostaa ärtymystä.
Kissa on kastroitu kaksi viikkoa sitten, joten toivon että se rauhoittuisi, kun hormonit lakkaisivat vaikuttamasta. Tietääkö kukaan muuten kauan menee, että leikkauksen jälkeen hormonitasot tasaantuvat? En tajunnu kysyä eläinlääkäriltä ja googlekaan ei antanut mitään järkevää vastausta.
[/quote]Kissasi tarvitsee kissakaverin.
Kyllä häiriköi. Ja nimenomaan öisin. Kissa on ollut monta vuotta, ja en valehtele kun sanon että sen ansiosta yöuneni ovat huonontuneet huomattavasti, muutoin se on kyllä maailman ihanin kissa, enkä todellakaan ole luopumassa siitä sen takia.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 16:47"][quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 16:37"]Eivät häiriköi, kun annatte ne karvakasanne minkkitarhalle rehuksi. Aivan vitun sama vaikka kaikki kissat polkaistaisiin suohon tästä maasta. Itse aina yritän osua autolla jokaiseen kattiin, joka eteeni sattuu lainvastaisesti vapaana ollessaan.
[/quote] asiaa!
[/quote]
Naapuriniko se siellä?
Kun asuin vielä äitin luona huoneessani oli parveke ja kissat tuli aina raapimaan ja hakkaamaan ovea kun halusi ulos tai sisälle.. oli tosi ärsyttävää.. Heittelee välillä myös tavaroita alas pöydiltä ja saa hepuli kohtauksia:D
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 00:29"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 19:41"]
[/quote]Kissasi tarvitsee kissakaverin.
[/quote]
lynkatkaa toki mutta itse ottaisin tuossa tilanteessa käyttöön suihkepullon.
Kissat on hiljaa, mutta niiden seurana oleva dobermanni herättää joka hemmetin yö. Vanha rouva ja rakko ei enää niin hyvin pidä. Rasittavaa, mutta ymmärrän kun itselläkin alkaa ikä painaa >40v.
Kissat häiriintyvät ja protestoivat tuhahtelemalla kun me vanhukset kömyämme ulos kerran yössä.
Ei yleensä häiritse, meillä on natu ja kolli, leikattu heti puolivuotiaina. Kolli maukuu joskus yöllä ulos, hyppii tuulikaapin oveen, ja syy on se, että on nähnyt vieraan kissan meidän pihalla, eli omalla reviirillään, ei voi sitä kunnolla puolustaa kun pääsee ulos vain narun jatkona. Natukissa saa joskus jotain juoksuhepulia, ja saattaa raapia seinää tai vaikka pudottaa jotain, mutta se on öisin aika harvinaista. Yleensä molemmat nukkuvat yöt, miehellä on vuorotyö ja joskus kun aamuyöllä joku ihminen herää kolli luulee että jahas nyt se isi nousee, ja tulee kehräämään kovaan ääneen ja kerjäämään rapsutuksia.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 16:47"]
No kyllä! Herätteli omalla kuorsaamisella! Ja joskus päästeli hajupommeja.. mut kuorsaaminen oli kuin ihmisellä. Siis ihan älyttömän kovaa kuorsaamista! Ystävät ei uskonu kunnes näytin videon. Olivat tipahtaa tuolilta :D
[/quote]
Ruokit kissaasi väärin, jos se kuorsaa ja piereskelee.
No meidän kolli herättelee maukumalla aamuöisin, en tiedä haluaako ruokaa vai mikä hätä, mutta olen pyrkinyt olemaan antamatta sitä ruokaa ettei opi saavansa sitä siihen aikaan. Päivisinkin juoksentelee hepuleissaan välillä ympäriinsä ja mouruaa. Välillä hermo menee, mutta on ne niin ihania ja upeita otuksia. Mummun vanhemmat (13- ja 11-v.) kissat nukkuu aina kun mummukin nukkuu.
Meillä ainakin toistaiseksi pentu malttaa nukkua koko yön. Tai käy kyllä syömässä ja vessassa, mutta sen verran hiljaa, etten minä ainakaan herää. Ja olen aika herkkäuninen kuitenkin. Edellisissä kissoissa on kyllä ollut yöjuoksijoitakin, mutta siihenkin tottui.
Meidän kissa saatoi jahdata lastenhuoneessa palloa, liukua lattialla selällään ja liikuttaen kynsillä itseään sängyn patjassa. Hyökätä paljaisiin varpaisiin, kyniä vessapaperia, hyppiä verhoihin, hyppi lipaston päälle ja tiputti tavaroita jne.
Meillä oli sisäkissa, mutta käyttäytyi niin riehakkaasti, että leikattiin se ja päästettiin ulos. Rauhoittui sen jälkeen 98 %. Kaikkia kissoja ei vain voi pitää sisällä. Valjaissa ei liikkunut mihinkään tai sitten syöksyi jonnekin piiloon ja vaikka kuinka tiukalle laittoi, niin sai keploteltua itsensä niistä ulos.
Meillä tuo vanhus (16v) alkaa mouruamaan aamuyöllä joskus 3-5 välillä jolloin päästän sen ulos. Jos on sellainen yö ettei lähde ulos tulee viimeistään 6.30 pomppimaan päälle, nuolemaan käsiä, leipomaan ja pörräämään. Siinä on ihan mahdoton jatkaa unia oli arki tai sunnuntai...