Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Facebookiin kuulumattomat

Vierailija
29.08.2014 |

Oletteko kokeneet syrjintää tai ulkopuolelle jäämistä kaveri- ym. piireissä, jos ette kuulu facebookiin?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
2/18 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole syrjitty. Aina mut on muistettu pyytää synttäreille ym kemuihin. Jostain syystä mun kaveripiirissä on melko paljon faceen kuulumattomia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, mutta ei voi mitään. En aio sitä koskaan ottaa käyttöön.

Vierailija
4/18 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Aika harva sitä enää tuttavatpiiristäni edes käyttää, sen aika kuulemma oli ja meni.

Vierailija
5/18 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Aika harva sitä enää tuttavatpiiristäni edes käyttää, sen aika kuulemma oli ja meni.

Vierailija
6/18 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varsinaisesti ole kokenut syrjintää, vittuilua tai mitään muutakaan, mutta selvästi minulta meni paljon ohi, kun muut kommunikoivat keskenään Facebookissa. Ei minulle erikseen sähköpostitettu uusia valokuvia ja niitä pienempiä mutta silti tärkeitä uutisia joihin kavereiden yhteydenpito perustuu.

Siispä liityin. En erityisemmin jaa siellä omia tekemisiäni kaikelle kansalle (ja tämän takia olen AV-palstan mukaan Facebook-kyylä :D), mutta keskustelen näiden kavereiden kanssa.

Vierailija
7/18 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koska ei ole mitään kaveripiiriä livenäkään. Elän hyvin erakkomaisesti.

Vierailija
8/18 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Kun ei minulla ole kavereita :(

Vierailija
9/18 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syrjähyppyjä se vaikeuttaa. Ilman facea vaikea pettää puolisoa kun ei löydä niin helposti kenen kanssa olis niin.

Vierailija
10/18 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:53"]

Syrjähyppyjä se vaikeuttaa. Ilman facea vaikea pettää puolisoa kun ei löydä niin helposti kenen kanssa olis niin.

[/quote]

Heh heh.

Vierailija
11/18 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebook is so last season! 

Vierailija
12/18 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole. Liityin vasta viime vuonna ja olen sitä kautta löytänyt mm. entisiä hyviä koulukavereitani, maailman tuuliin liuenneita ja on alettu taas pitää yhteyttä. Pari kadonnutta serkkua. Kauimmaisen Kanadasta. Hyvähän se on, kun ei liikaa avaudu. Naamakuvaani en ole laittanut. En ole vielä täysinoppinut sen käytössä.

Vierailija
13/18 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Tosin whatsapp on käytössä kaveripiirissä eniten.

Vierailija
14/18 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole jäänyt tapaamisista tai juhlista ulkopuolelle. Joskus on keskusteluissa tullu vastaan tilanteita, joissa toinen on olettanut että tiedän jo jotain aiheeseen liittyvää kun siitä on mainittu facebookissa.

Yksi epämiellyttävä tilanne on kyllä ollut. Yhtä kaveriani tapaan aika harvoin, joten olin yllättynyt kun viimeksi nähtiin ja se oli raskaana. En mitenkään peittänyt yllätystäni ja onnittelin. Kaveri oli vähän myrtsinä kun en ollut aiemmin onnitellut ja sanoikin ihan ääneen et yleensä onnitellaan siinä vaiheessa kun kertoo raskaudesta. Sekin sitten selvisi kun muistutin, että mä en ole siellä facebookissa ollenkaan.

Enkä muuten käytä myöskään whatsappeja tai muita, koska mulla on privakäytössä vain sellainen 8 vuotta vanha äärimmäisen älytön puhelin. Hyvin on silti onnistunut kavereiden kanssa yhdeydenpito.

Vierailija
15/18 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 14:15"]

En ole. Liityin vasta viime vuonna ja olen sitä kautta löytänyt mm. entisiä hyviä koulukavereitani, maailman tuuliin liuenneita ja on alettu taas pitää yhteyttä. Pari kadonnutta serkkua. Kauimmaisen Kanadasta. Hyvähän se on, kun ei liikaa avaudu. Naamakuvaani en ole laittanut. En ole vielä täysinoppinut sen käytössä.

[/quote]

Näin minäkin aluksi ajattelin. Sitten muutaman vuoden päästä iski lopullinen kyllästyminen ja suljin tilin.

Vierailija
16/18 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe. Jauhan soopaa mieluummin tuntemattomien kanssa, jos sille on tarvetta. Minusta Facebook on aikasyöppö ja vie läheisiä ystävyyssuhteita väärään suuntaan, paskanjauhantaan ja tarpeettomaan vertailuun.

Lisäksi haluan pitää ystävyyssuhteet ystävyytenä, en joukkotiedottamisena. Minulla on yksi entinen ystävä, joka jo ennen Facebookia lähetteli isolle tuttavajoukolle yhteissähköposteja kuulumisistaan. Se oli vaivaannuttavaa, koska niitä leimasi pintapuolisuus ja persoonattomuus. Minusta tämä leimaa myös Facebookia, on luonnotonta, että ihminen viestii yhtäaikaa kouluaikaisen kaverinsa, serkkunsa, naapurin, työkaverin ja parhaan ystävänsä kanssa. Tottakai voi tehdä ryhmiä, mutta 1) ne ovat silti hyvin heterogeenisiä ja ongelmia tulee ja 2) aikaa menee yhä enemmän.

Eli en koe jääväni ulkopuolelle. Ystävät ovat ystäviä yhä, osa Facebookissa, osa ei. Paskanjauhantaa harrastan mieluummin tuntemattomien kanssa, se on luontevampaa (siis vaikka täällä, blogeissa jne.) - JOS sille on tarvetta. Kovin usein ei ole. Ei tarvitse miettiä, ketä hyväksyn kavereiksi, heivaanko jonkun ja mitä se ajattelee sitten, voinko julkaista tämän kun joku ajattelee, että leveilen jne. jne.

Vierailija
17/18 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 14:46"]

En koe. Jauhan soopaa mieluummin tuntemattomien kanssa, jos sille on tarvetta. Minusta Facebook on aikasyöppö ja vie läheisiä ystävyyssuhteita väärään suuntaan, paskanjauhantaan ja tarpeettomaan vertailuun.

Lisäksi haluan pitää ystävyyssuhteet ystävyytenä, en joukkotiedottamisena. Minulla on yksi entinen ystävä, joka jo ennen Facebookia lähetteli isolle tuttavajoukolle yhteissähköposteja kuulumisistaan. Se oli vaivaannuttavaa, koska niitä leimasi pintapuolisuus ja persoonattomuus. Minusta tämä leimaa myös Facebookia, on luonnotonta, että ihminen viestii yhtäaikaa kouluaikaisen kaverinsa, serkkunsa, naapurin, työkaverin ja parhaan ystävänsä kanssa. Tottakai voi tehdä ryhmiä, mutta 1) ne ovat silti hyvin heterogeenisiä ja ongelmia tulee ja 2) aikaa menee yhä enemmän.

Eli en koe jääväni ulkopuolelle. Ystävät ovat ystäviä yhä, osa Facebookissa, osa ei. Paskanjauhantaa harrastan mieluummin tuntemattomien kanssa, se on luontevampaa (siis vaikka täällä, blogeissa jne.) - JOS sille on tarvetta. Kovin usein ei ole. Ei tarvitse miettiä, ketä hyväksyn kavereiksi, heivaanko jonkun ja mitä se ajattelee sitten, voinko julkaista tämän kun joku ajattelee, että leveilen jne. jne.

[/quote]

Tavallaan olen kanssasi samaa mieltä; tavallaan taas en. Tuo taitaa kuitenkin riippua hyvin paljon siitä, millaisia kavereita on. Parhaiden ystävieni kanssa minä höpötän Facebookissa oikeastaan ihan samanlaisista asioista kuin muutenkin. Mitään hirveän yksityistä ei tietysti muiden nähden kirjoiteta, mutta läheiset ystäväni ovat m.m. kaikki tavalla tai toisella kirjahulluja, joten kirjallisuuskeskusteluja käydään usein. En osaa oikein pitää sitä "paskanjauhamisena", koska ne ovat sellaisia keskusteluja, mitä me kävisimme muutenkin. Ei kaikki koske aina henkilökohtaisia asioita.

Toki Facebookiin tietysti mahtuu kaikenlaista paskanjauhantaa todella paljon, sitä en kiellä. Koen joskus aika vaivaannuttavaksi höpöhöpö-hehheh-smalltalkin puolituttujen kanssa. Mutta kai se on vähän kuin virtuaaliset kotibileet. Joko siellä viihtyy tai sitten ei, ja viihtyvyys riippuu hyvin paljon siitä, millaisia ihmisiä ko. bileissä on.

En myöskään pidä yhteissähköposteja persoonattomina - olen tosin tottunut niihin, minulla on aina ollut pieniä (3-4 ihmistä) kaveriryhmiä, joiden keskuudessa on juttu lentänyt erityisen hyvin.

Vierailija
18/18 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe syrjintää, vaikka en siellä facessa olekaan. Sen suppean ystäväpiirin kanssa, mikä mulla on, niin nähdäään ihan livenä ja soitetaan puhelimella tai tekstaillaan. Nykyajan jakamiskulttuurissa haluan pitää kiinni kynsin hampain yksityisyydestäni..