Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on sinun mielestäsi arkipäivän snobismia/hienostelua?

Vierailija
29.08.2014 |

Kaveri on monta kertaa (muka "heh heh, vitsi vitsi") vihjaillut ja joskus jopa suoraan sanonut minun olevan snobi, kermaperse jne. mitä näitä nimityksiä nyt on. Hän itse asuu kahden lapsen ja miehensä kanssa perusrivitalossa suburbiassa ja elää hyvin tavallista elämää automarketteineen ja trampoliineineen. Minä olen sen sijaan valinnut keskusta-asumisen ja kieltämättä katson tarkkaan, että ostan laatua - vaikka sitten vähemmän. Mikä sinun mielestäsi on snobbailua ja hienostelua? Voisitko antaa ihan arkipäivän esimerkkejä?

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin totta! Täällä kohtalotoveri. Espoolaisuudesta saa usein kuulla vinoilua.

Ja pakko sanoa, että tämän palstan lukemine on avartanut omaa maailmankuvaani. :D Täältä opin senkin, että on olemassa Esbo-tyyli, jota jäljitellään.

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 15:37"]

Minun ei tarvitse mainita muuta kuin että asun Espoossa rannikon puolella, enkä siis mainosta sitä vaan sanon jos joku kysyy että asun Espoossa ja jos haluavat tietää tarkemmin niin kai sekin on sitten sanottava ettei vaikuta epäkohteliaalta, niin heti välittömästi alkaa se "olet espoolainen-kermaperse-elitisti-porvari-ylempikeskiluokka-snobi" mollaaminen. Ihan käsittämätöntä käytöstä! Eli arkipäivän snobismia on näköjään se että kertoo olevansa tietyltä (väärältä) paikkakunnalta :D

[/quote]

Vierailija
62/78 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksoottisten asioiden laittaminen salaattiin, esim. kirsikkatomaatit. Niihin voi vaikka kuolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:13"] Snobbailua siitä tulee vasta, jos sillä leuhkii.

[/quote]

Mutta mikä sitten on leuhkimista? Jos sanon, että juon mieluiten tuoretta Kaffan, Drop Coffeen tai Square Milen paahtamaa kahvia itse jauhetuista ja käsin uutetuista pavuista, koska näin mielestäni maksimoin kahvikokemukseni, varmaan joku tätäkin pitää leuhkimisena. Tietylle ihmistyypille ei voi puhua mistään vaivaa ja perehtymistä vaativasta, koska se tulkitaan heti lesoiluksi. Itse haluaisin vain fiilistellä muiden kanssa arjen nautintoja. -5

Vierailija
64/78 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 15:46"]

Erään työkaverini toiminta ainakin on selkeästi arkipäivän snobismia. Hän nimittäin käy tekemässä kaikki ruokaostoksensa Stockmannilla, ja tekee siitä myös suuren numeron. Ymmärtäisin, jos Stockmann olisi hänen lähikauppansa tai edes työmatkan varrella, mutta kun ei ole vaan hän lähtee varta vasten sinne perhanan Stockmannille, ihan kuin Stockmannilta ostettu maitopurkki olisi yhtään sen hienompi kuin jostain muusta kaupasta.

[/quote]

Pahoilaisen asianajajalta: Stockan Herkku on ainakin Helsingissä keskustan paras ruokakauppa. Jos arvostaa kaupassa valikoimaa ja palvelua eikä halua juosta useammassa kaupassa ostoksiaan toimittamassa, on ihan loogista ostaa kaikki Herkusta. Samaa maitoa sieltä saa kuin muualtakin, mutta sieltä saa myös tuotteita, joita ei muualla välttämättä ole. -5

Vierailija
65/78 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut että ulkomaille muuttaminen ja asuminen on snobbailua. Siitä ei saa mainita/leuhkia kenellekään, ei kavereille eikä anonyyminä netissä. Vähän niinkuin matkailu, ei siitäkään kukaan halua kuulla.

Vierailija
66/78 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 16:51"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:13"] Snobbailua siitä tulee vasta, jos sillä leuhkii.

[/quote]

Mutta mikä sitten on leuhkimista? Jos sanon, että juon mieluiten tuoretta Kaffan, Drop Coffeen tai Square Milen paahtamaa kahvia itse jauhetuista ja käsin uutetuista pavuista, koska näin mielestäni maksimoin kahvikokemukseni, varmaan joku tätäkin pitää leuhkimisena. Tietylle ihmistyypille ei voi puhua mistään vaivaa ja perehtymistä vaativasta, koska se tulkitaan heti lesoiluksi. Itse haluaisin vain fiilistellä muiden kanssa arjen nautintoja. -5

[/quote]

Noo, vaikkapa näin:

Kaveri: Vitsit, kahvi on lopussa. Pitääkin ostaa tuosta tuota juhlamokkaa.

Sinä: Jaaaaaaa vai juhlamokkaa. Itsehän juon vain Kaffan ja kumppaneiden paahtamaa kahvia, luonnollisesti käsin uutetuista pavuista, ihmettelen kyllä miten kukaan viitsikään juoda noita markettikahveja. 

vs. 

Kaveri: Mitä se kahvi oli mitä silloin tarjosit, maistui tosi hyvältä, ei ollenkaan siltä Lidlin kahvilta mitä meillä juodaan? 

Sinä: No itse asiassa se oli Square Milen uutuutta, eikö ollutkin ihanaa, itsekin tykkään tosi paljon! Muutenkin tykkään juoda enemmän näitä kahveja koska yms jne. 

Asiat voi sanoa monella tavalla. 

Vierailija
67/78 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 16:38"]

Tämä on niin totta! Täällä kohtalotoveri. Espoolaisuudesta saa usein kuulla vinoilua.

Ja pakko sanoa, että tämän palstan lukemine on avartanut omaa maailmankuvaani. :D Täältä opin senkin, että on olemassa Esbo-tyyli, jota jäljitellään.

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 15:37"]

Minun ei tarvitse mainita muuta kuin että asun Espoossa rannikon puolella, enkä siis mainosta sitä vaan sanon jos joku kysyy että asun Espoossa ja jos haluavat tietää tarkemmin niin kai sekin on sitten sanottava ettei vaikuta epäkohteliaalta, niin heti välittömästi alkaa se "olet espoolainen-kermaperse-elitisti-porvari-ylempikeskiluokka-snobi" mollaaminen. Ihan käsittämätöntä käytöstä! Eli arkipäivän snobismia on näköjään se että kertoo olevansa tietyltä (väärältä) paikkakunnalta :D

[/quote]

[/quote]

Niin totta! Nimimerkillä asuin espoossa 5vuotta. Heti olettemus, että kusi on noussut päähän, tienaan enemmän kun ennen, ja ostan vaan kalliita juttuja. No okei, kävin kaks kertaa tänä aikana ulkomaanmatkalla!!!! Oli suurta eliittiä, kun ei ollut aikaisemmin varaa, mutta kävin matkalla kun sain rahaa ja oli hyvä tarjous! Ihan Tallinnassa ekaa kertaa elämässäni risteilyllä ja eka kertaa lentokoneella Berlinissä. :D Kaikista eniten ärsytti, jos sainoin kotikatuni ruotsinkielisen nimen. Suomen-ruotsalaisia ja ns.pakko ruotsia pideään myös "eliitti" merkkinä. Itse olen kotoisin etelä-savosta. Ei me sielä mitään ruotsia puhuta, enkä itsekään osaa kun pari sanaa. Joskus oli vaan pakko ärsyttää.. Tahallani.. :D

Vierailija
68/78 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä menee kultainen keskitie? Jos haluaa maistella uusia juttuja, käyttää vaikka yrttejä, maistella juustoja ja viinejä on snobi. Mutta jos haluaa syödä vain "tuttua ja turvallista" suomalaista ruokaa, on wt?

Vierailija
69/78 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi näitä teidän juttuja on hauska lukea täältä pellavalakanoin pedatulta futonilta vastajauhetuista pavuista keitettyä lattea siemaillen :)

Vierailija
70/78 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 16:54"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 15:46"]

Erään työkaverini toiminta ainakin on selkeästi arkipäivän snobismia. Hän nimittäin käy tekemässä kaikki ruokaostoksensa Stockmannilla, ja tekee siitä myös suuren numeron. Ymmärtäisin, jos Stockmann olisi hänen lähikauppansa tai edes työmatkan varrella, mutta kun ei ole vaan hän lähtee varta vasten sinne perhanan Stockmannille, ihan kuin Stockmannilta ostettu maitopurkki olisi yhtään sen hienompi kuin jostain muusta kaupasta.

[/quote]

Pahoilaisen asianajajalta: Stockan Herkku on ainakin Helsingissä keskustan paras ruokakauppa. Jos arvostaa kaupassa valikoimaa ja palvelua eikä halua juosta useammassa kaupassa ostoksiaan toimittamassa, on ihan loogista ostaa kaikki Herkusta. Samaa maitoa sieltä saa kuin muualtakin, mutta sieltä saa myös tuotteita, joita ei muualla välttämättä ole. -5

[/quote]

Totta, mutta jos ostoslistalla on vain sellaisia perustarpeita, joita saa kaikista muistakin kaupoista, ainakin vähän isommista, niin onko mitään järkeä lähteä varta vasten sinne Stockalle? Siis muutenkin kuin kantaakseen ne maitopurkit, vessapaperit, tomaatit ja viilit Stockmannin kassissa kotiin?

Vierailija
71/78 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täällä viltin alla kera kahvikupposen.

t.Mies

Vierailija
72/78 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Snobbailua on kaikki pröystäilyn puolelle menevä överikuluttaminen: 500 euron kengät, logolaukut, ökyauto, tavaratalon aulassa isoon ääneen kailottaminen "oltiin BRYNSSILLÄÄÄÄ".

Vierailija
73/78 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai pellavalakanat hienostelua? Mun käsittääkseni hienostelun pitäisi MAKSAA enemmän. Olen itse tehnyt meidän pellavalakanat, pellava maksoi 5€ metri =)

Vitsit kun mä olen nyt hieno!

Vierailija
74/78 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverin mukaan etnisen ruoan kokkaaminen ja viiniharrastus ovat snobismia. Hän kertoi että puuro on halvempaa ja valkkaria saa myös litran tötsissä. Ei se kuulemma kovin hyvää ole mutta siihen voi laittaa spritea joukkoon ja litrahinta jää paljon pienemmäksi kuin alsacelaisessa rieslingissä.

Vierailija
75/78 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 10:22"]

Työkaverin mukaan etnisen ruoan kokkaaminen ja viiniharrastus ovat snobismia. Hän kertoi että puuro on halvempaa ja valkkaria saa myös litran tötsissä. Ei se kuulemma kovin hyvää ole mutta siihen voi laittaa spritea joukkoon ja litrahinta jää paljon pienemmäksi kuin alsacelaisessa rieslingissä.

[/quote]

Tähän tyyliin kerrotut jutut ovat oivallinen esimerkki snobbailusta. :D

Vierailija
76/78 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tekee mistä nauttii. Snobbailua siitä tekee se, että nostaa itseään sen avulla jalustalle. Ts. kahvin jauhaminen pavuista ei ole snobbailua jos oikeasti nauttii siitä, mutta jos jatkuvasti jauhaa siitä jauhamisestaan ja väheksyy muiden markettisumppeja, niin se on snobbailua.

Itse harrastan fillarointia. Yksi pyöristäni maksaa saman verran kuin vähän käytetty pikkuauto. Onhan se snobbailua, vähemmälläkin pärjäisi. Haluan kuitenkin panostaa asiaan, koska saan siitä mielihyvää. En mä kuitenkaan työpaikalla tuomitse muiden markettifillareita, jokaiselle tarpeensa mukaan. 

Vierailija
77/78 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 15:34"]

Snobismia on omien valintojen nostaminen eräänlaiseksi tavoiteltavaksi normiksi kaikille sekä muiden valinnoille ja elämäntilanteelle tai -tavoille nyrpistely ja niiden arvosteleminen. Myös palstalla nimettömänä.

[/quote]

Juurin näin. Snobi ei ole suvaitsevainen: snobismiin kuuluu ylenkatse ja nokan nyrpistely muiden valinnoille. Snobin kasvoilta kuvastuu halveksunta, jos joku vetää nakkipiirakan sushin sijaan.

Nukkuminen pellavalakanoissa tai kahvipapujen paahtaminen ei ole snobismia, ne ovat arjen valintoja. Kahvipapujen paahtajasta tulee snobi, jos hänen pitää ääneen ihmetellä miksi joku voi juoda murukahvia. 

Vierailija
78/78 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 09:35"]Oi näitä teidän juttuja on hauska lukea täältä pellavalakanoin pedatulta futonilta vastajauhetuista pavuista keitettyä lattea siemaillen :)
[/quote]

Tästä tuli mieleen kun muutin Japaniin ja voivottelin sukulaisille sitä kun sängyn ja patjan kotiinkuljetus myöhästyi viikolla, ja jouduimme nukkumaan futonilla. He ajattelivat että meillä on joku designvuodesohva, mutta kyllä naurettiin kun heille selvisi että futon on tavallisesti hyvin ohut patja, siis lattiamajoitus.