Mikä on sinun mielestäsi arkipäivän snobismia/hienostelua?
Kaveri on monta kertaa (muka "heh heh, vitsi vitsi") vihjaillut ja joskus jopa suoraan sanonut minun olevan snobi, kermaperse jne. mitä näitä nimityksiä nyt on. Hän itse asuu kahden lapsen ja miehensä kanssa perusrivitalossa suburbiassa ja elää hyvin tavallista elämää automarketteineen ja trampoliineineen. Minä olen sen sijaan valinnut keskusta-asumisen ja kieltämättä katson tarkkaan, että ostan laatua - vaikka sitten vähemmän. Mikä sinun mielestäsi on snobbailua ja hienostelua? Voisitko antaa ihan arkipäivän esimerkkejä?
Kommentit (78)
Jaa-a, no kai mä sitten olen snobi. Vaikka olen köyhä työtön vanhahko muijan reppana. En olis kyl ite arvannut ennen tätä ketjua.
Missä menee harrastuksen ja snobbailun raja? Esim. jos hankkii stereoidensa kaiutinjohdoiksi tällaiset, joka maksavat $7250 (3,6m). http://pearcable.com/sub_products_anjou_sc.htm.
Onko se ihan normaali harrastus silloin, kun asiasta puhuu alan harrastajien kanssa ja meneekö se snobbailun puolelle jos siitä puhuu naapurin (jolla on ne Anttilasta ostetut stereot) kanssa hiekkalaatikolla...?
Oletko AP siis sinkku ja lapseton? Kuulosti vaan siltä kun sanoit että "minä olen valinnut...". Jos olet, mielestäni teidän kahden tilannetta ei voi edes verrata, millään tasolla.
Keitä te ihmiset olette jotka sanotte että "teitä haukutaan snobeiksi/rikkaiksi/hienostelijoiksi" tai paremminkin mitä ihme tyyppejä teidän ystävät ja tutut ovat? Mä en ymmärrä tälläistä, kuka aikuinen ihminen sanoo noin toiselle aikuiselle. Meidän perhe on varakas, mutta ei minulle kukaan tule mitään sanomaan. Eiköhän se ole tasan jokaisen oma asia miten varanasa käyttää.
Miten ihmeessä tuoreet yrtit ja kashmirneuleet voivat jonkun mielestä olla snobbailua :DD Minulla on molempia, enkä todellakaan ole snobi tai hienostelija. Tosin omistan Harley-Davidson-merkkisen moottoripyörän, ehkä se sitten on snobbailua ;)
Vastaus kysymykseen muuten: en tiedä mikä on arkipäivän hienostelua.
Emme ole suurituloisia, enkä oikein tunne itseäni "snobiksi" koska en ole juppi-tyylinen tai merkkikamojen perään. Saan usein kuulla kuitenkin olevani hienosteleva koska olen tarkka tyylistäni ja vaatteistani, hoidan ihoani hyvillä tuotteilla, meikkaan päivittäin ja laitan hiuksiani ja siihen kuluu jonkun verran aikaa ja rahaa. Eli aika helpolla sen hienoperseen leiman saa!
Eikö hienostelulla tarkoiteta sellaista, että koetetaan esittää parempaa makua kuin itsellä on, ja saada tätä kautta statusta muiden silmissä?
Eli ihan eri asia kuin aito kiinnostus ja arvostus elämän hyviä asioita kohtaan. -5
No kertokaa sitten te "panostan laatuun, mutten ole snobi" mitä se snobbailu on vai onko sitä siis olemassakaan?
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 14:13"]
No kertokaa sitten te "panostan laatuun, mutten ole snobi" mitä se snobbailu on vai onko sitä siis olemassakaan?
[/quote]
Usein snobiksi haukkuvat ne, jotka elävät erilaista elämää, eivätkä ymmärrä toisten valintoja.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:29"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:18"]
Ei kahvin jauhaminen ole snobismia.
[/quote]
Kyllä, kyllä se on snobisia.
Pitää sanoa ens kerralla kun meen 80v mummoni luokse että se on snobi! Mummo jauhaa aina itse kahvipavut ja keittää vaan ja ainoastaan pannukahvia. Kahvi juodaan aina kermalla! Mummolla on käytössä porvari kahvimylly ollut varmaan pidempään, kun äitini!
Tuleeko minusta myös snobi, jos perin mummon kahvimyllyn? Pitääkin pyytää mummoa ens kerralla, että mainitsee testamentissa, että tyttären tytär haluaa kahvimyllyn, koska haluaa olla snobi! Muut sukulaiset saa olla sit vapaasti white trash!
Paskan ostaminen vain siksi, että tuotteessa on tietty logo ja sillä saa tietynlaisen statuksen. Esimerkkinä sanottakoon vaikkapa MiuMiun susilaatuiset laukut ja överihinta sekä pakastecroissantista 5e jossain design-kahvilassa.
Voi taivas sentään, millaista metsäläiskansaa Suomessa yhä edelleen asuu. Ketjussa hienosteluksi luetut asiat ovat meillä ihan tavallisia asioita tavallisissa perheissä.
t. ulkosuomalainen
Minäkin olen kuulemma snobi: seuraan kulttuuria, pidän hyvästä ruuasta ja kauniista vaatteista. Tosiasiassa olen työtön, mutta taidenäyttelyihin pääsee ilmaiseksi ja satun pitämään taiteesta, teen itse herkullista ruokaa kotona ja ostan vaatteet usein kirppikseltä. Onko tämä sitten snobbailua, en tiedä. Mitä mieltä AV-raati on?
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 14:20"]Voi taivas sentään, millaista metsäläiskansaa Suomessa yhä edelleen asuu. Ketjussa hienosteluksi luetut asiat ovat meillä ihan tavallisia asioita tavallisissa perheissä.
t. ulkosuomalainen
[/quote]
Sinä ulkojuntti voit olla ihan keskenäsi siellä ja perehtyä vaikkapa ostamiesi tuotteiden jalanjälkeen :) ns. luksustuotteiden ostaminen on useimmiten snobbailua, niiden tuotantotapa kun harvoin poikkeaa halvemmasta substituutistaan. Eron tekee vain merkki kyljessä ja hintalappu.
Köyhällä ei ole varaa halpaan, sanoi äiti aikanaan.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 14:27"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 14:20"]Voi taivas sentään, millaista metsäläiskansaa Suomessa yhä edelleen asuu. Ketjussa hienosteluksi luetut asiat ovat meillä ihan tavallisia asioita tavallisissa perheissä. t. ulkosuomalainen [/quote] Sinä ulkojuntti voit olla ihan keskenäsi siellä ja perehtyä vaikkapa ostamiesi tuotteiden jalanjälkeen :) ns. luksustuotteiden ostaminen on useimmiten snobbailua, niiden tuotantotapa kun harvoin poikkeaa halvemmasta substituutistaan. Eron tekee vain merkki kyljessä ja hintalappu.
[/quote]
Vittu mikä idiootti sinä olet. Tuoreet yrtit ja kahvipavutko luksutuotteita? Ja jalanjälkesi saat työntää muutenkin anukseesi, ei kiinnosta ketään.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 14:13"]
[/quote]
Juurihan määrittelin sen tuossa omaasi edeltäneessä viestissä: hyvän maun teeskentelemistä statuksen vuoksi. -5
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 12:39"]Suomessa snobbailua on kaikenlainen laadun arvostaminen ja mikä tahansa, mikä edellyttää kehittynyttä makua. Esimerkkejä omasta elämästäni: kahvipapujen jauhaminen itse kotona, viinin juominen, niche-parfyymien ostaminen, cocktailien sekoittaminen kotona, oluen juominen olutlaseista, television omistamattomuus...
[/quote]
Mielestäni kaikki joka vaatii "kehittynyttä makua" on snobbailua ja itsensä jalustalle nostamista. Mitään, mitä täytyy opetella juomaan/syömään/polttamaan (kahvi, tupakka, oluet, "gourmet" juustot, jotkin ruoka-aineet)... ei kannata edes aloittaa. Se on just sitä snobbailua.
kukaan ei voi haukkua snobiksi, ellei snobi itse kerro käyttävänsä kashmiria ja pellavaa. vink vink.
Snobbailua on minusta sellaista nirsoilua ja mautonta itsensä korostamista "Siis mitä meillä ainakin käytetään luomukorianteria ja -sahramia päivittäin, juodaan käsinpoimittua vinkuintiakahvia, ja käytetään vain Applen tuotteita, eikö muka teillä?!"
Harrastamisessa ja panostamisessa ei minusta ole mitään snobbailua.