Mikä on sinun mielestäsi arkipäivän snobismia/hienostelua?
Kaveri on monta kertaa (muka "heh heh, vitsi vitsi") vihjaillut ja joskus jopa suoraan sanonut minun olevan snobi, kermaperse jne. mitä näitä nimityksiä nyt on. Hän itse asuu kahden lapsen ja miehensä kanssa perusrivitalossa suburbiassa ja elää hyvin tavallista elämää automarketteineen ja trampoliineineen. Minä olen sen sijaan valinnut keskusta-asumisen ja kieltämättä katson tarkkaan, että ostan laatua - vaikka sitten vähemmän. Mikä sinun mielestäsi on snobbailua ja hienostelua? Voisitko antaa ihan arkipäivän esimerkkejä?
Kommentit (78)
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 14:54"]
kukaan ei voi haukkua snobiksi, ellei snobi itse kerro käyttävänsä kashmiria ja pellavaa. vink vink.
[/quote]
No jos kaveri esimerkiksi manailee, että osti polyesterineuleen joka vaan hiostaa ja kerää kissankarvoja, niin eikö silloinkaan saa vinkata, että kashmir on hyvä materiaali? Pitääkö olla vain hiljaa ja myötäillä, että "Juu juu, sama juttu mun neuleissa."?
Siis mitä hemmetin snobismia on juoda laatuoluita, hyvää itsejauhettua kahvia, tai hyvää viiniä? Olisiko parempi, että ostaisin perjantai-illaksi sen sixpäkin Karjalaa, kuin se, että ostan halvemmalla hinnalla yhden pullon laadukasta ja herkullista, vähän vahvempaa olutta ja nautiskelen sen illan aikana? Käsittämätöntä...
Samoin viinin kohdalla... Jos juo harvoin, ts. ei joka päivä, minusta on vain kivempi nauttia hyvästä, laadukkaasta tavarasta, ja sitten vähän vähemmän. Ja en todellakaan ole rikas, köyhä olen!
Elämä on valintoja täynnä. Minä saan nautintoni laadusta, en määrästä. Olenko snobi?
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 12:33"]
...ylikalleista...
[/quote]
Onko alakalle parempi :P?
Mun mielestä snobismi on enemmänkin sellainen asenne, että olen parempi kuin sinä, katson sinua nenänvarttani pitkin. Mikään yksittäinen kulutustottumus, ammatti jne. ei ole snobbailua ellei sitä tee sen vuoksi, että osoittaisi ylivertaisuutta toisia kohti.
Itse jauhan kahvini, meillä käy brunssivieraita, lapset harrastavat ratsastusta, mies golfaa. Mutta nautimme näistä ihan samalla tavalla kuin purkkihernekeitosta (aivan sikahyvää), vispipuurosta, kävelylenkeistä, saunan lämmityksestä. Miten sen nyt sanoisi? Asioina nämä ovat saman arvoisia.
Mutta rehellisyyden nimissä en ihan kaikkien kanssa puhu ihan kaikista asioista. Kahviystävän kanssa voidaan vertailla kahveja, mutta en muuten sen enempää asiasta juttele. Joku voisi luulla vielä snobiksi.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 12:33"]
Brunssit, kantakaupungin ylikalleista luomukaupoista ostetut luomutuotteet, syöminen jossain in-ruokapaikoissa (en tunne näitä nyt tarkemmin kun en käy niissä) ja raportointi niistä somessa, Mäkki-tietokoneella työskentely jossain hipsteripaikassa, design-kirppikset, se, että päivän asu päällä on mietitty huolellisesti, in-sisustustavaroiden hyvä tuntemus, merkkitietoisuus
[/quote]
Feikkiglamourista blogielämäähän tuo on, eikä mitään arkipäivän brassailua :-D
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 14:39"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 14:13"]
No kertokaa sitten te "panostan laatuun, mutten ole snobi" mitä se snobbailu on vai onko sitä siis olemassakaan?
[/quote]
Juurihan määrittelin sen tuossa omaasi edeltäneessä viestissä: hyvän maun teeskentelemistä statuksen vuoksi. -5
[/quote]
Väittäisin että hyvää makua ei voi teeskennellä.
Snobismia on omien valintojen nostaminen eräänlaiseksi tavoiteltavaksi normiksi kaikille sekä muiden valinnoille ja elämäntilanteelle tai -tavoille nyrpistely ja niiden arvosteleminen. Myös palstalla nimettömänä.
Minun ei tarvitse mainita muuta kuin että asun Espoossa rannikon puolella, enkä siis mainosta sitä vaan sanon jos joku kysyy että asun Espoossa ja jos haluavat tietää tarkemmin niin kai sekin on sitten sanottava ettei vaikuta epäkohteliaalta, niin heti välittömästi alkaa se "olet espoolainen-kermaperse-elitisti-porvari-ylempikeskiluokka-snobi" mollaaminen. Ihan käsittämätöntä käytöstä! Eli arkipäivän snobismia on näköjään se että kertoo olevansa tietyltä (väärältä) paikkakunnalta :D
Mnä ja mieheni olemme kuulemma ihan helvetin snobeja koska juomme viinejä 1-2 krt viikossa ruokien kanssa ja tiedämme niistä ihan normi perusasiat kuten alueet ja rypäleet, vaikkemme latele tietojamme kaikille leuhkiaksemme, mutta riittää että mainitaan että pistää käydä Alkon kautta ja ostaa jokin hyvä viini viikonlopuksi niin monet sanovat että te olettekin tuollaisia viinisnobeja, olette ainoita jotka juo viiniä, enkä tunne muita jotka juo viinejä. Tyhmää tuommoinen. En minä ala heidän oluita tai mitälie arvostelemaan, jokainen juokoot sitä mistä tykkää.
Jos autolla saa kyydin johonkin rupeaa jo olemaan suurta luksusta ja snobbailua. Itse saan ehkä kyydin muutaman kerran vuodessa. Tai jos on lohta pöydässä, itselläni ehkä muutaman kerran vuodessa. Myös juusto leivän päälle on snobbailua.
Erään työkaverini toiminta ainakin on selkeästi arkipäivän snobismia. Hän nimittäin käy tekemässä kaikki ruokaostoksensa Stockmannilla, ja tekee siitä myös suuren numeron. Ymmärtäisin, jos Stockmann olisi hänen lähikauppansa tai edes työmatkan varrella, mutta kun ei ole vaan hän lähtee varta vasten sinne perhanan Stockmannille, ihan kuin Stockmannilta ostettu maitopurkki olisi yhtään sen hienompi kuin jostain muusta kaupasta.
Meidän koulussa eräs nuori nainen on NIIN arkipäivän snobi. Hänen on pakko olla mukana JOKAISESSA hankkeessa, hallituksessa ja järjestössä. Hän kehuskelee eduillaan ja uusilla hienoilla vaatteillaan jatkuvasti. Hommasi myös itseään 10v. vanhemman miehen, jolta saa rahaa. Hän kertoo kodistaan, uusista hankinnoista ja tyylitajunsa mahtavuudesta jatkuvasti. Hän on kyllä tyylikäs ja hänen vaatteensa/ omaisuutensa on upeaa. Olen myös hiukan kateellinen, koska itse olen köyhä :D Kuitenkin mielestäni tämä itsensä ylentäminen ja erityisyyden esiintuonti tekee hänestä snobin.
T. Helsingin yliopiston tyttö
Ei mikään yksittäinen asia ole välttämättä snobbailua. Jos joku tosiaan jauhaa joka aamu kahvinsa tiesmistä poimituista pavuista niin se on ihan fine, mutta jos tuosta pitää tehdä numero ja muistaa mainita joka käänteessä kaikille niin se on mielestäni snobismia. Tai että pädetään asioilla jotka ei kiinnosta kun tiettyjä ammatti-tai harrastuspiirejä.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:36"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 12:22"]Kaveri on monta kertaa (muka "heh heh, vitsi vitsi") vihjaillut ja joskus jopa suoraan sanonut minun olevan snobi, kermaperse jne. mitä näitä nimityksiä nyt on. Hän itse asuu kahden lapsen ja miehensä kanssa perusrivitalossa suburbiassa ja elää hyvin tavallista elämää automarketteineen ja trampoliineineen. Minä olen sen sijaan valinnut keskusta-asumisen ja kieltämättä katson tarkkaan, että ostan laatua - vaikka sitten vähemmän. Mikä sinun mielestäsi on snobbailua ja hienostelua? Voisitko antaa ihan arkipäivän esimerkkejä? [/quote] | Siis trampoliinithan on mitä suurinta snobbailua! Ei mun lapsuudessa sellattia ollut kuin niillä joilla oli valtava piha omakotitalolla, pitihän sen trampankin olla american size.
[/quote]Trampoliinit on niin wt, kellä nyt sattuu paikka sille olemaan.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:13"] Minusta snobismia ei ole se, että ostaa mieluummin laatutavaraa (pellavalakanoita, kahvi papuina, luomu jne) kuin halpiskamaa, jos kerran varaa on. Snobbailua siitä tulee vasta, jos sillä leuhkii.
[/quote]
Juuri näin, aamen!
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 15:34"]Snobismia on omien valintojen nostaminen eräänlaiseksi tavoiteltavaksi normiksi kaikille sekä muiden valinnoille ja elämäntilanteelle tai -tavoille nyrpistely ja niiden arvosteleminen. Myös palstalla nimettömänä.
[/quote]
Word. Juuri tätä olin itse tulossa sanomaan, mutta joku muu tiivisti hyvin. Kiitos.
Suomessahan lähes kaikkea pidetään tietyissä ihmisryhmissä snobbailuna. Kulttuuriharrastuksista kalliiden tai design-merkkien suosimiseen tietysti, mitä tahansa tiedostavaa elämäntapaa jne. Toiset hienostelee ja snobbailee, kun ajavat tietyllä automerkillä tai ostavat sitä luomua.
Mutta itse sanoisin, että snobbailua on se, että mietitään tarkkaan mikä on "hienoa" ja ylempiluokkaista ja tehdään valinnat sen mukaan minkä uskotaan luovan tiettyä imagoa ja ylenkatsotaan kovaan ääneen muuta. Eli yksinkertaisesti: huonolla itsetunnolla varustetut pinnalliset ihmiset elävät pinnallisten arvojen mukaan yrittäen pönkittää itsetuntoaan.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 15:49"]
Hommasi myös itseään 10v. vanhemman miehen, jolta saa rahaa. Hän kertoo kodistaan, uusista hankinnoista ja tyylitajunsa mahtavuudesta jatkuvasti. Hän on kyllä tyylikäs ja hänen vaatteensa/ omaisuutensa on upeaa.[/quote]
Snobi ei nyt ole se sana joka mulle tulee mieleen :D
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 15:34"]
Väittäisin että hyvää makua ei voi teeskennellä.
[/quote]
Totta kai sitä voi teeskennellä. Asiasta jotakin tietävät näkevät kyllä pian teeskentelyn läpi, mutta tietämättömille tuo voi mennä ihan täydestä. -5
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 14:51"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 12:39"]Suomessa snobbailua on kaikenlainen laadun arvostaminen ja mikä tahansa, mikä edellyttää kehittynyttä makua. Esimerkkejä omasta elämästäni: kahvipapujen jauhaminen itse kotona, viinin juominen, niche-parfyymien ostaminen, cocktailien sekoittaminen kotona, oluen juominen olutlaseista, television omistamattomuus... [/quote] Mielestäni kaikki joka vaatii "kehittynyttä makua" on snobbailua ja itsensä jalustalle nostamista. Mitään, mitä täytyy opetella juomaan/syömään/polttamaan (kahvi, tupakka, oluet, "gourmet" juustot, jotkin ruoka-aineet)... ei kannata edes aloittaa. Se on just sitä snobbailua.
[/quote]Eli jos opettelee syömään uusia hedelmiä tai vihanneksia kuten vaikka bataatti tai ylipäätään uusia tuotteita kuten vaikka soijamaito, tofu niin sitten on snobi? Jos opetan lapsilleni, että homejuustoja voi syödä niin olen snobi?