Uusi lääkäri ja reseptin uusiminen / vaihtaminen
Minulla on nyt uusi omalääkäri (taas kerran; ne vaihtuvat koko ajan) ja yksi resepti olisi uusittava ja toinen vaihdettava (lääke ei sovi, mistä oli puhetta edellisen lääkärin kanssa). Kuinka nihkeitä teidän kokemuksen mukaan lääkärit ovat uusimaan toisten lääkärien kirjoittamia reseptejä? Entä vaihtamaan lääkettä? (Uskon, että tiedoissani lukee, että tästä on puhuttu.) Suostuuko lääkäri vaihtamaan lääkettä / uusimaan reseptin esimerkiksi puhelinajan perusteella, vai haluaako hän välttämättä myös nähdä potilaan ensin? Minulla ei olisi aikaa mennä terveyskeskukseen ja lääkärin ajatkin ovat kiven alla. Reseptit kuitenkin olisi uusittava / se lääke vaihdettava toiseen. Joudun varmasti odottamaan puhelinaikaakin viikon.
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 07:24"]
Riippuu lääkkeistä. Jos lääkkeet on sellaisia joiden käyttö ei tulisi katketa seinään niin toki uusii ja tulee uusia jos aikoja ei saa heti vastaanotolle. Hänen tulee huolehtia siitä, että sinulla riittää sinulle määrättyjä lääkkeitä juuri niin kuin on määrätty ja voi uusia sitten isomman satsin kun on sut tavannut. Tämä pätee varsinkin kolmio-lääkkeisiin, mutta buranat sun muut ei aiheuta lääkärille yleensä päänvaivaa uusia.
Itse olen ottanut asenteekseni sen, että minulle on määrätty kova kipulääke ja katsottu sitä tarvitsevan ja itse koen hyötyväni siitä monen muun kokeilun jälkeen. Minulla on siihen oikeus ja lääkärillä vastuu/velvollisuus katsoa ettei se lopu kesken.
Koskaan ei ole uskaltanut olla uusimatta, vaikka alussa ei oikein tajunnutkaan mun tilannetta täysin ja oli epävarman oloinen. Tuolloin tartuin luuriin ja soitin koko terveysasemien ja meidän kaupungin Ylimmälle lääkärille ja kerroin tilanteeni ja huoleni. Tuolloin jos omalääkäri ei olisi reseptiäni uusinut olisi yliln lääkäri uusinut sen heti siinä puhelimessa, vaikka koskaan ei ole tavattu.
Tällä ajan takaa sitä, että älkää epäröikö vaan tietäkää, että teillä on oikeus lääkkeeseenne ja tuossa kohtaa on aivan järjetöntä olettaa teidän aina juoksevan paikalla uusimasa sitä kun lääkäri vaihtuu.
Jos tk:ssa on joku aloitettu ja määrätty niin heillä on vastuu sitä myös jatkaa.
[/quote]
Ei se noin mene. Ei lääkettä ole mikään pakko jatkaa, jos siitä on haittaa tai siitä ei ole merkittävää hyötyä. Joka lääkkeessä on omat sivuvaikutuksensa. Kovat kipulääkkeet säännöllisesti käytettyinä on vaarallisia, ja niihin voi tulla sekä psyykkinen että fyysinen riippuvuus. Jopa reseptivapaat kipulääkkeetkin, jos niitä napsii liikaa.
Uhhh mulla on muutenkin lääkäripelkoa ja uuden lääkärin tapaaminen on aina kuin työhaastattelu! Kädet hikoaa ja sydän hakkaa kuin olisi ekaluokkalainen rehtorin kansliassa. Mulla vaihtui lääkäri vuosi sitten, onneksi ei ole ollut pakko mennä terveysasemalle. Jo ajanvarauksessa ovat niin tylyjä, että tuskin saan kerrottua oireista.
Odotan sitä aikaa, kun tulee virtuaalivastaanotto ja voin skypen välityksellä omasta kotoa "tavata" sen lääkärin.
Tsemppiä ap!
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 07:51"]
Uhhh mulla on muutenkin lääkäripelkoa ja uuden lääkärin tapaaminen on aina kuin työhaastattelu! Kädet hikoaa ja sydän hakkaa kuin olisi ekaluokkalainen rehtorin kansliassa. Mulla vaihtui lääkäri vuosi sitten, onneksi ei ole ollut pakko mennä terveysasemalle. Jo ajanvarauksessa ovat niin tylyjä, että tuskin saan kerrottua oireista.
Odotan sitä aikaa, kun tulee virtuaalivastaanotto ja voin skypen välityksellä omasta kotoa "tavata" sen lääkärin.
Tsemppiä ap!
[/quote]
No en mä nyt lääkäriä pelkää. En vaan ehtisi sinne terveyskeskukseen.
Kuulostaa, että sulla on paniikkihäiriö tms. Siitä kyllä kannattaisi uskaltautua lääkärin kanssa puhumaan. Ei ne pure :)
ap
Riippuu kyllä aika lailla siitä, mitä se edellinen lääkäri on kirjottanut sun tietoihin.
No eipä auta kuin kokeilla! Toisaalta hyvähän se on, jos ei lääkäri ole pelkkä kumileimasin tai reseptiautomaatti. Tk:een on vain mun tällä hetkellä vaikea päästä.
ap
Mulla on kahtalainen kokemus. Eka lääkäri suostui perusteltuani puhelimessa sekä uusimaan toisen lääkärin kirjottamat kaksi reseptiä (ko. lääkäri oli lähtenyt virkavapaalle), että vaihtamaan lääkkeen kolmannessa kun edellinen ei käynyt. Muutenkin hänen kanssaan asiointi oli aina todella mukavaa ja hän kohteli minua hyvin.
Mutta valitettavasti lääkäri sitten parin vuoden päästä vaihtui, ja tämä uusi suhtautui minuun aina hyvin epäluuloisesti ja katseli nenänvarttaan pitkin. Lääkkeitten uusiminen ja yleensä niitten saaminen oli aina taistelun takana, enkä tosiaan turhaan syö yhtään lääkettä. Kun tulin hakemaan sairaslomatodistusta, lääkäri tuijotti aina epäluuloisena. Kaverillani oli sama lääkäri, ja sama kokemus. Vähitellen aloin vältellä lääkäriinmenoa, vaikka olisin ollut kuinka sairas. Onneksi muutin sitten toiselle paikkakunnalle, ja täällä kokemukset on olleet pääosin hyviä, silloin joskus kun ajan saa. (Nyt on seuraavat vapaat ajat lokakuussa.)
Eli on kiinni tyypistä ja siitä, mitä se edellinen on sinne sun tietoihin laittanut. Onnea matkaan! (Ymmärrän huolesi hyvin, koska itsekin olen töissä tk:n aukioloaikana, eikä mulla ole oikeutta työterveyteen.)
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 12:00"]
Mulla on kahtalainen kokemus. Eka lääkäri suostui perusteltuani puhelimessa sekä uusimaan toisen lääkärin kirjottamat kaksi reseptiä (ko. lääkäri oli lähtenyt virkavapaalle), että vaihtamaan lääkkeen kolmannessa kun edellinen ei käynyt. Muutenkin hänen kanssaan asiointi oli aina todella mukavaa ja hän kohteli minua hyvin.
Mutta valitettavasti lääkäri sitten parin vuoden päästä vaihtui, ja tämä uusi suhtautui minuun aina hyvin epäluuloisesti ja katseli nenänvarttaan pitkin. Lääkkeitten uusiminen ja yleensä niitten saaminen oli aina taistelun takana, enkä tosiaan turhaan syö yhtään lääkettä. Kun tulin hakemaan sairaslomatodistusta, lääkäri tuijotti aina epäluuloisena. Kaverillani oli sama lääkäri, ja sama kokemus. Vähitellen aloin vältellä lääkäriinmenoa, vaikka olisin ollut kuinka sairas. Onneksi muutin sitten toiselle paikkakunnalle, ja täällä kokemukset on olleet pääosin hyviä, silloin joskus kun ajan saa. (Nyt on seuraavat vapaat ajat lokakuussa.)
Eli on kiinni tyypistä ja siitä, mitä se edellinen on sinne sun tietoihin laittanut. Onnea matkaan! (Ymmärrän huolesi hyvin, koska itsekin olen töissä tk:n aukioloaikana, eikä mulla ole oikeutta työterveyteen.)
[/quote]
No sepä siinä juuri on. Ei mua muuten haittaisi sinne lääkäriin mennä, mutta kun se on käytännössä vaikeaa.
ap
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 07:36"]
Taas mietin sitä, miten olen onnellisessa asemassa kun mulla on ollut jo yli kymmenen vuotta sama lääkäri. Se laittaa testituloksista tekstarin ja jopa soittaa kotiin. Kaikki reseptit uusiutuu ja se tietää mun vaivat ja sairaudet. Onni on sama vanha omalääkäri. Kutsuin sen myös lapseni ristiäisiin. :)
[/quote]
Olen kade! Meillä on pyörivien ovien politiikka tk:ssa eli just kun on edelliseen tutustunut (mulla ei ole kauhean usein käyntiä terveyskeskuksessa), jo tulee uusi lääkäri kuvioihin. Sitten saa selittää samat asiat jälleen kerran.
Tosi suloista, lääkäri vauvan ristiäisissä :)
ap