Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymyksiä kielipoliiseille

Vierailija
28.08.2014 |

1. Miksi olet kielipoliisi?

2. Vahtaatko samalla innolla kaikkia kirjoittajia, vai ainoastaan niitä joilla on väärä mielipide?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 23:11"]

Ammattitauti. Aina päällä.

[/quote]

Mikä ammatti on kyseessä? Äidinkielen opettaja, kustannustoimittaja, kielitiedemiesnaishenkilö...?

Entä vastaus toiseen kohtaan. Lyötkö samalla tavalla oikeamielisiä kuin väärämielisiäkin?

Vierailija
2/10 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Varmaan siksi, kun olen niin kieliorientoitunut itse ja minua ärsyttää, jos joudun lukemaan huonosti kirjoitettua tekstiä.

2. Voi kun pitäisikin oikein vahdata, ikävä kyllä ne virheet oikein porautuvat silmääni. Korjaan tasapuolisesti kaikkien kommentteja. Tosin jostain syystä kyllä fiksummin perustellut mielipiteet ovat myös paremmalla kielellä kirjoitettuja. Mistäköhän moinen korrelaatio?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Editoiva toimittaja.

Virhe on virhe. En toki samalla intensiteetillä korjaa, jos henkilö on lapsi, vieraskielinen, sairas yms. Kirjoitusvirhe ei haittaa minua, jos ne ovat vahinkoja, esimerkiksi näppäilyvirheitä. 

Vierailija
4/10 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näppäilyvirheistä tuli mieleen, että yllättävän monilla on outo tapa korjata itse itseään (esimerkiksi facebook-keskusteluissa), jos sattuvat krijoittamaan jonkun sanan hieman väärin. Eli ensiksi lähetetään joku pienen kirjainvirheen sisältävä viesti ja sitten seuraavassa viestissä kiireen vilkkaa korjataan, että tarkoitin tietenkin nönnöö, enkä mömmöö.

Höpsöä

Vierailija
5/10 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Tulee ihan selkärangasta/yleisluonteesta, ei muuta syytä.

2. En vahtaa, jotkut seikat vain vihlovat silmää pahasti. Virheitä teen todennäköisesti itsekin.

Vierailija
6/10 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Pidän suomen kielestä ja vituttaa, kun sitä retuutetaan suotta. Normaalin aikuisen yleisivistykseen kuuluu osata äidinkieltään edes kohtuullisen hyvin. Lukihäiriöisiä ja muita vastaavia lukuunottamatta se, ettei osaa kirjoittaa, on ihan oma valinta ja suhtaudun siihen samaan tyyliin kuin siihen, että aikuinen ei osaa keittää kananmunia tai tiedä, että maailmansotia on käyty kaksi. Että on vähän niin kuin valinnut olla urpo.

2. En vahtaa ketään kovin innokkaasti. Yksittäisiä huolimattomuusvirheitä ja typoja sattuu kaikille, ja esimerkiksi yhdyssanat ja pilkkujen paikat ovat välillä kinkkisiä. Netissä saa musta rauhassa kirjoittaa puhekieltä kunhan kielioppi, oikeinkirjoitus, pilkut ja isot kirjaimet ovat sen verran kohdillaan, että ei tarvitse ponnistella jaksaakseen lukea ja/tai ymmärtääkseen.

Mua vituttavat lähinnä ihmiset, jotka kirjoittavat työkseen - esimerkiksi toimittajat ja tutkijat - tai harrastuksekseen - esimerkiksi bloggarit ja jotkut internetin syövereiden turbokommentoijat - mutta eivät silti osaa olla edes suunnilleen oikeakielisiä eivätkä vaivaudu opettelemaan.

Vierailija
7/10 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkärangassa se on. Olen koko ikäni lukenut ja kirjoittanut paljon, siksi ehkä lepsu kieli kiinnittää huomion. 

Tänään Hesarin kyselyssä otsikko "Monelta metelin pitäisi loppua?" ärsytti paljon. Ammattikirjoittajilta odotan sujuvaa, kunnollista tekstiä. Palstalla ja muussa vapaassa kirjoittamisessa lepsuilu tai selkeä taidon puute ärsyttävät paljon vähemmän, mutta huomaan silti virheet vaikken niihin aktiivisesti puutukaan. 

Töissä joudun jatkuvasti antamaan palautetta muutamalle nuorelle jotka eivät ole koskaan oppineet kirjoittamaan sujuvaa, hyvää tekstiä ja ovat nyt pulassa kun sitä työn puolesta edellytetään. Lukeminen auttaa paljon, mutta jos ei ole koskaan tottunut lukemaan huvin vuoksi pitkiä pätkiä tekstiä, on aikuisena vaikea oppia uusi asia. 

Kirjoitusvirheisiin, puhekieliseen tekstiin tai satunnaisiin mömmeröihin en pahemmin kiinnitä huomiota, lähinnä kiusaannun kömpelöstä, osaamattomasta tekstistä. 

Kuulostan muuten aika kauhealta tantalta, anteeksi...  *kiristää nutturaa*  :D

Vierailija
8/10 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 23:52"]

1. Pidän suomen kielestä ja vituttaa, kun sitä retuutetaan suotta. Normaalin aikuisen yleisivistykseen kuuluu osata äidinkieltään edes kohtuullisen hyvin. Lukihäiriöisiä ja muita vastaavia lukuunottamatta se, ettei osaa kirjoittaa, on ihan oma valinta ja suhtaudun siihen samaan tyyliin kuin siihen, että aikuinen ei osaa keittää kananmunia tai tiedä, että maailmansotia on käyty kaksi. Että on vähän niin kuin valinnut olla urpo.

2. En vahtaa ketään kovin innokkaasti. Yksittäisiä huolimattomuusvirheitä ja typoja sattuu kaikille, ja esimerkiksi yhdyssanat ja pilkkujen paikat ovat välillä kinkkisiä. Netissä saa musta rauhassa kirjoittaa puhekieltä kunhan kielioppi, oikeinkirjoitus, pilkut ja isot kirjaimet ovat sen verran kohdillaan, että ei tarvitse ponnistella jaksaakseen lukea ja/tai ymmärtääkseen.

Mua vituttavat lähinnä ihmiset, jotka kirjoittavat työkseen - esimerkiksi toimittajat ja tutkijat - tai harrastuksekseen - esimerkiksi bloggarit ja jotkut internetin syövereiden turbokommentoijat - mutta eivät silti osaa olla edes suunnilleen oikeakielisiä eivätkä vaivaudu opettelemaan.

[/quote]

Jep. Tässä se taas nähdään! Kielinatsi itse kirjoittaa "yleisivistykseen" aikamoinen tapaus! Onkohan tämä se kielinatsi joka ei ole opettanut edes lapsilleen suomen kielioppia, vaan tulee tänne nettiin pätemään ja nussimaan pilkkua? mitäpä jos aloittaisit niistä lapsistasi että ensin opettaisit edes heille koko kieliopin ja sitten vasta tulisit nettiin pilkkaamaan muiden kirjoitustyyliä? samalla kun pilkkaat muita niin pilkka osuu omaan nilkkaasi, sinulla ei ole varaa vittuuntua bloggaajista tai muistakaan, kerta et näytä edes itse osaavan kirjoittaa! eikä muutenkaan sinulla ole sellaiseen varaa, kun et ole edes viitsinyt opettaa lapsillesi kielioppia! tyttäresi käy näissä keskusteluissa jatkuvasti kirjoittamassa "enään" +tuhansia yhdyssanavirheitä (hän kirjoittaisi varmaan yhdys sanankin näin erikseen). Eli mene itseesi, opeta kielioppi lapsillesi ja sitten voitkin tulla tänne takaisin pätemään! Ei sinun tarvitse olla bloggaajille kateellinen, ihmisiä kun hekin vaan ovat, ehkä yrität asettaa itsesi muiden yläpuolelle käyttäytymällä näin tökerösti. Se ei kumminkaan onnistu, onnellinen tulet olemaan vasta sitten kun lopetat toisten häiriköinnin ja ihmisten luokittelun. Jos et halua itse tulla luokitelluksi ja haukuttavaksi, et tee sitä muillekaan, yksinkertaista eikö. Ihminen, joka hakee jatkuvasti vikoja muista ja on riidanhaluinen, ei koskaan voi olla aidosti onnellinen. Blogi on vähän sama kuin kirjat niin että haukutko sinäkin kaikki kirjailijat p*skoiksi sen takia että he ovat kirjailijoita, niin että ymmärrätkö edes miten mustavalkoinen olet? blogi on vain alusta kirjoitukselle+kuville, blogi voi käsitellä mitä tahansa, vihaatko sinä myös ruokablogeja? en usko.

Mieti, mitä sinä elämältäsi haluat, olla ilkeä kieli+bloginatsi vai haluatko unohtaa nämä ei niin tärkeät asiat ja elää onnellisena piittaamatta ei niin tärkeistä asioista. Sinulla on vissiin kaikesta huolimatta jonkinlainen viha-rakkaussuhde ja pakkomielli blogeihin kerta aikasi riittää blogien kritisoimiseen, jokseenkin naurettavaa kun voisit senkin ajan käyttää asioihin joista tulet onnelliseksi. Samalla kun kritisoit suosittuja blogeja niin SINÄ tuot heille jatkuvasti huomiota ja uusia lukijoita huomion kautta, joten itseasiassa tällä kaikella tuot vaan lisää lukijoita haukkumillesi blogeille.

Ja ethän sinä järkipuhetta kuuntele, mutta ota kerrankin neuvosta vaari.

Vierailija
9/10 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilenvalvonta on tärkeää. On esimerkiksi eri asia sanoa "Ajelin pillustani karvat" kuin "Ajelin pillustani karvaa." Merkityksen selkeys on välttämättömyys.

Vierailija
10/10 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattitauti. Aina päällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi