Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi pyykki haisee

Vierailija
28.08.2014 |

Hei. Kertokaa joku viisaampi, miksi pyykkini haisee!! :D se tuoksuu yksinkertaisesti pahalta; ummehtuneelta, tunkkaiselta.. Vaikea sanoin määrittää. Luulin että vika oli vanhassa pyykinpesukoneessani, mutta nyt kun ostin uuden niin sama homma jatkuu. Lakanoissa tuo tuoksu ei ole, mutta omissa ja lapsen vaatteissa kyllä. Tuo paha haju peittää pyykinpesuaineen tuoksun, tosin en tiedä pitäisikö koittaa jotain voimakkaamman tuoksuista. Neuvoja?!

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei nyt liity pyykin haisemiseen, mutta en halunnut avata uutta keskustelua...

Ongelmani on nimittäin se, että valkoisiin housuihini on ilmaantunut pyykinpesun yhteydessä kellertäviä läikkiä, jotka eivät lähde pois, vaikka pesen housut uudelleen 60 asteessa. Läikät eivät ole mitenkään erityisen näkyviä, mutta kun osaa katsoa, niin ne näkee selvästi, ja lisäksi ne ovat aika isoja. Läikät ovat samanlaisia joita tulee, kun höyrysilitysrauta ruikauttaa kalkkivettä vaatteelle. Ovatko housuntahrat siis kalkkia?

Jos ovat kalkkitahroja, niin millä konstilla tahrat saa pois vaatteesta? Kloriitilla voisi ne kai valkaista, mutta se tuntuu jotenkin vaivalloiselta ja sitä paitsi housujen harmaanväriset saumat valkaistuisivat myös, mitä en halua.

Entä miten pesukoneen kalkkisaostumat saa pois; sitruunahapollako?

Vierailija
2/46 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisen huuhteluveden pitäisi olla viileää, lämmin huuhteluvesi jättää pyykin tunkkaiseksi. Tämä on sitten ihan konekohtaista, enkä tiedä voiko asian tarkistaa ennen ostopäätöstä. Mun edellisessä koneessa oli vika huuhtelu viileällä vedellä ja pyykki oli aina raikasta pesin millä hyvänsä aineella. Valitettavasti uudessa koneessani viimeinen huuhteluvesi ei olekaan viileää ja pyykki onkin nyt huomattavasti tunkkaisemman hajuista. Mulle ei ollut tullut mieleenkään tarkistaa asiaa ennen uuden koneen valintaa. Saman huomaa hyvin tiskirätistä. Jos sen huuhtelee lopuksi ennen kuivaksi puristamista kylmällä vedellä, rätti ei haise miltään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 20:39"]

Tämä pyykkikone on siis ihan uusi millä olen nyt pessyt, joten koneesta ei voi enää johtua. Pesuaineessani näytti olevan zeoliittia, joten se vaihtoon. Olen pessyt vaatteet 40 asteessa pesuohjeen mukaan, uskaltaako pestä ohjeen vastaisesti 60 asteessa? Eniten itse epäilen syyksi tuota bakteeria, kuinka pääsee eroon? Asuin aiemmin niin pienessä asunnossa missä kuivaustilat olivat rajalliset ja pyykki piti kuivattaa aika tiiviisti, joten olisiko tuo sitten aiheuttanut hajun. Kiitos neuvoista!

[/quote]

Voi olla että ovat kuivuneet liian hitaasti.

Et pääse bakteereista (ja hajusta) eroon muulla kuin tarpeeksi kuumalla. Olen itse pyörittänyt menestyksellä ummehtunutta ja viemärin hajuista 30 asteen pyykkiä 90 asteessa, ehkä vielä silitys päälle. Kyllä tekstiilit kestää yllättävän paljon.. Ja jos ei kestä niin olivat kuitenkin pilalla hajunsa puolesta. Pese nyt muutenkin kone 90 asteessa, sillä siinä on nyt niitä pyykistä siirtyneitä bakteereja jotka saattaa lisääntyä rummussa (siellä on koko ajan vettä kuitenkin). Että et pese pyykkejäsi bakteeriliejulla...

Vierailija
4/46 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 21:02"]

Tämä ei nyt liity pyykin haisemiseen, mutta en halunnut avata uutta keskustelua...

Ongelmani on nimittäin se, että valkoisiin housuihini on ilmaantunut pyykinpesun yhteydessä kellertäviä läikkiä, jotka eivät lähde pois, vaikka pesen housut uudelleen 60 asteessa. Läikät eivät ole mitenkään erityisen näkyviä, mutta kun osaa katsoa, niin ne näkee selvästi, ja lisäksi ne ovat aika isoja. Läikät ovat samanlaisia joita tulee, kun höyrysilitysrauta ruikauttaa kalkkivettä vaatteelle. Ovatko housuntahrat siis kalkkia?

Jos ovat kalkkitahroja, niin millä konstilla tahrat saa pois vaatteesta? Kloriitilla voisi ne kai valkaista, mutta se tuntuu jotenkin vaivalloiselta ja sitä paitsi housujen harmaanväriset saumat valkaistuisivat myös, mitä en halua.

[/quote]

Muihin en oikein osaa ottaa kantaa, mutta kalkinpoisto:

1. Juurikin sitruunahappoa :) pussi tyhjään koneeseen ja kuumin ohjelma päälle.

2. Heti perään toinen kuumin mahd ohjelma, mutta tänne laitetaankin pesuainetta. Voi laittaa jotain pyykkiäkin, mutta ei paljon.

Eli sirt.happo pehmittää saostumat, ja pesuaineella pesu poistaa ne.

Uskoisin että jos vaatteissa olevat tahrat on oikeasti kalkkia, pitäisi sitruunahapon toimia niihinkin. Pitäisi :) Tai hapan ylipäätään liottaa sitä. Jos liotat niitä housuja tovin sitruunahappoämpärissä ja peset sitten? Kuin klooriliotus mutta sitruunahapolla?

Tai kertokaa viisaammat.

Vierailija
5/46 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivuvatko ilmavassa tilassa? Riittävä pesulämpötila? Zeoliititon pesuaine? Puhdistatko koneen tiivusteet jokakäytön jälkeen? Sitruunahapolla koneen pesu muutaman kerran vuodessa?

Vierailija
6/46 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 40 astetta nykyisillä aineilla ja kunnon koneella pitäisi riittää poistamaan haju. Tuo pesuaineen vaihto tosiaan kannattaa kokeilla. Mä mietin tuota just vähän aikaa sitten kun oltiin evakossa rempan alta, kokeilin vaikka mitä ja mikään ei auttanu, pyykki haisi viemärille! Samantien kun tultiin takaisin kotiin, haju hävisi ja vaatteet tuoksuu taas puhtaalle.

Vierailija
7/46 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

I

Vierailija
8/46 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän monet vaatteet kestää 60 asteen pesun, vaikka ohje olisi 40. Värit ei haalistu eikä mikään muu muutu, paitsi joku vaate voi kutistua, esim puseroiden hihat lyhenee. Pesin täitartunnan jälkeen pitkään kaikki vaatteet 60 asteessa. Värien kanssa olen muutenkin tarkka, punaiset, vaaleat, tummat, siinä mun lajittelu.

Vierailija
9/46 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 21:02"]Tämä ei nyt liity pyykin haisemiseen, mutta en halunnut avata uutta keskustelua...

[/quote]Kum taas keväällä aurinko näyttäytyy, laita housut pesun jälkeen aurinkoon kuivumaan. Se haalistaa tahroja todella tehokkaasti. On vauvan sosesotkut ym. appelsiinitahrat lähteneet tällä halvalla konstilla.

Vierailija
10/46 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

pese 60:ssä vaikka vaatteessa lukis 30-40, ne on aina alikanttiin laitettu... ja huuhteluaineeksi laita väkiviinietikkaa. Sen tuoksu haihtuu kuivatessa, mut poistaa hometta, bakteereja, nukkaisuuta sähköisyyttä...

Vierailija
11/46 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan kokeilla 60 astetta pesua. Meillä alkoi aiemmin pyykit haista, jos ne kuivatti sisällä eikä ollut vahvasti tuoksuvaa huuhteluainetta. Nyt olen vaihtanut kyllä konettakin, mutta olen alkanut myös pestä pidemmällä pesuohjelmalla, eikä yllättäen haise. Meillä meni huuhteluainesysteemi rikki ja ensin ajattelin, että nyt alkaa pyykit haista, kun syksyllä täytyy tietysti siirtyä pyykkien sisäkuivaukseen, mutta ei. Eli yhtenä vaihtoehtona kokeilisin pidempää pesua. On kyllä herännyt mieleen ajatus, että kuinkakohan "puhtaita" pyykit yleensä ovat, kun aineiden tuoksut peittävät helposti huonon pesutuloksen...

Vierailija
12/46 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen Allegro-pesuainetta! Meilläkin haisi aiemmin pyykki, mutta ei enää. Googlaa

Vierailija
13/46 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ahdas kuivatus luulisin on tehnyt ummehtuneen hajun. Tiedän sen hajun, mitä kuvailet.

joku mainitsi etikan. Sitä minäkin kokeilisin.

sooda on toinen. Ruokasooda. Mutta niitä ei muistaakseni saa käyttää yhtaikaa.

Vierailija
14/46 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alushousut, sukat, pyyhkeet ja lakanat aina vähintään 60c. Alushousut ja sukat kannattaa pestä erillään muusta pyykistä, koska ulosteperäiset bakteerit eivät kuole 40c.

Vierailija
15/46 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 22:32"]

Yllättävän monet vaatteet kestää 60 asteen pesun, vaikka ohje olisi 40. Värit ei haalistu eikä mikään muu muutu, paitsi joku vaate voi kutistua, esim puseroiden hihat lyhenee. Pesin täitartunnan jälkeen pitkään kaikki vaatteet 60 asteessa. Värien kanssa olen muutenkin tarkka, punaiset, vaaleat, tummat, siinä mun lajittelu.

[/quote]

Suurin osa vaatteista kestää välillä pesun 60 asteessa. Esim. puuvillaiset t-paidat alkaa helposti haisemaan, jos ne pesee aina vain 40 asteessa. Pesun jälkeen voivat vaikuttaa hetken puhtailta, mutta ensimmäisen käyttökerran jälkeen alkavat haisemaan. Silloin viimeistään tyrkkää ne 60 asteen pesuun.

Minä pesen ihan kuntosalivaatteetkin aina välillä 60 asteessa, vaikka keinokuitua ovatkin. Ihan hyvin ovat pysyneet kuosissa ja pitää muistaa, ettei käyttövaatteet ole ikuisia. Samoin alusurkkakerrastot pesen myös välillä 60 asteessa. Tärkeintä taitaa muuten olla se, että ensimmäinen pesu tehdään aina vaatteen pesuohjeen mukaan.

Vierailija
16/46 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista ottaa myös vaatteet pois mahdollisimman pian koneesta, kun se on pessyt!

Vierailija
17/46 |
26.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin, vanhasta likaisesta koneesta jäänyt haju vaatteisiin ja sutä kautta uuteen koneeseen .. Kuumin mahdollinen lämpötila tyhjänä ja haisevien vaatteiden pesu muutaman kerran.

Vierailija
18/46 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä asteessa peset vaatteet? Hien haju jää vaatteisiin alle 60 asteen pesussa. Voi myös johtua liian täysistä koneellisista.

Vierailija
19/46 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytät zeoliittia sisältävää pyykinpesuainetta.

Vierailija
20/46 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku bakteeri on päässyt leviämään pyykissä.