Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pyykki haisee

Vierailija
28.08.2014 |

Hei. Kertokaa joku viisaampi, miksi pyykkini haisee!! :D se tuoksuu yksinkertaisesti pahalta; ummehtuneelta, tunkkaiselta.. Vaikea sanoin määrittää. Luulin että vika oli vanhassa pyykinpesukoneessani, mutta nyt kun ostin uuden niin sama homma jatkuu. Lakanoissa tuo tuoksu ei ole, mutta omissa ja lapsen vaatteissa kyllä. Tuo paha haju peittää pyykinpesuaineen tuoksun, tosin en tiedä pitäisikö koittaa jotain voimakkaamman tuoksuista. Neuvoja?!

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjennä nukkasihti, putsaa kaikki tiivisteen välit. Pese tyhjänä 90 asteessa. Koneeseen vissiin myydään ihan puhdistuspesuainettakin.

Vierailija
22/46 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda pesuaine Allegroon. Mä vahingossa alan joskus käyttää muita pesuaineita, mutta aina palaan nöyrästi allegro-ämpärin äärelle :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi TUOKSUA pahalta. jos haisee pahalta niin se haisee. jos hyvältä, niin tuoksuu.

Vierailija
24/46 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimakas pesuaineen haju peittää muttei lopulta auta. Oletko varma, että pesukone haisee? Voiko kuivatustiloissa tai pyykkikopassa olla kosteutta, hometta, jotain pilaantunutta? Tai kaapeissa, joissa vaatteita pidetään? Likaisia vaatteita puhtaiden seassa?

Vierailija
25/46 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö tarpeeksi pesuainetta? Pesuainetta tarvitaan riittävästi paitsi nostamaan lika ulos kuidusta, myös "kapseloimaan" se pesuveteen niin ettei se pääse takaisin vaatteen pinnalle jolloin pyykki kyllä näyttää puhtaalta, mutta ei sitä ole. 

Toinen vaihtoehto on liian alhainen pesulämpötila. Korkeampi lämpötila auttaa myös pyykin puhdistumisessa, kuten myös pitempi pesuaika ja voimakkaampi ravistelu ohjelmassa. 

Lue pesuaineesi annosteluohjeet, vaatteiden pesuohjelaput ja yritä uudelleen. Huom- omista tottumuksista on vaikea päästä eroon...  :D

Koneen huoltopesu käyttöohjeen mukaan auttaa myös pitämään uuden koneesi hyvänä pitkään. 

Vierailija
26/46 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä pyykkikone on siis ihan uusi millä olen nyt pessyt, joten koneesta ei voi enää johtua. Pesuaineessani näytti olevan zeoliittia, joten se vaihtoon. Olen pessyt vaatteet 40 asteessa pesuohjeen mukaan, uskaltaako pestä ohjeen vastaisesti 60 asteessa? Eniten itse epäilen syyksi tuota bakteeria, kuinka pääsee eroon?
Asuin aiemmin niin pienessä asunnossa missä kuivaustilat olivat rajalliset ja pyykki piti kuivattaa aika tiiviisti, joten olisiko tuo sitten aiheuttanut hajun. Kiitos neuvoista!

Vierailija
27/46 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 20:39"]

Tämä pyykkikone on siis ihan uusi millä olen nyt pessyt, joten koneesta ei voi enää johtua. Pesuaineessani näytti olevan zeoliittia, joten se vaihtoon. Olen pessyt vaatteet 40 asteessa pesuohjeen mukaan, uskaltaako pestä ohjeen vastaisesti 60 asteessa? Eniten itse epäilen syyksi tuota bakteeria, kuinka pääsee eroon? Asuin aiemmin niin pienessä asunnossa missä kuivaustilat olivat rajalliset ja pyykki piti kuivattaa aika tiiviisti, joten olisiko tuo sitten aiheuttanut hajun. Kiitos neuvoista!

[/quote]

Peruspuuvillavaatteen pitää kestää 60 asteen pesu. Kokeile auttaako. Ja vaihda pesuaine. 

Vierailija
28/46 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, mikä siinä pyykissä haisee, on bakteerit. Bakteerien elintoiminnoista tulee paha haju. Peset pyykit liian alhaisessa lämpötilassa. Pese 60 asteessa, niin bakteerit kuolevat ja niiden ruoka eli vaatteissa olevat sinun ja lapsesi kehon eritteet peseytyävät pois.

Vierailija
29/46 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuvillaiset voi pestä 60 asteessa. Mä pesen kaikki puuvillavaatteet sillä, samoin alkkarit ja sukat, ja toki lakanat, pyyhkeet yms. Ja vaihtele pesuainetta, kokeile nestemäisiä.

Vierailija
30/46 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 21:14"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 20:39"]

Tämä pyykkikone on siis ihan uusi millä olen nyt pessyt, joten koneesta ei voi enää johtua. Pesuaineessani näytti olevan zeoliittia, joten se vaihtoon. Olen pessyt vaatteet 40 asteessa pesuohjeen mukaan, uskaltaako pestä ohjeen vastaisesti 60 asteessa? Eniten itse epäilen syyksi tuota bakteeria, kuinka pääsee eroon? Asuin aiemmin niin pienessä asunnossa missä kuivaustilat olivat rajalliset ja pyykki piti kuivattaa aika tiiviisti, joten olisiko tuo sitten aiheuttanut hajun. Kiitos neuvoista!

[/quote]

Peruspuuvillavaatteen pitää kestää 60 asteen pesu. Kokeile auttaako. Ja vaihda pesuaine. 

[/quote]

Harmi, että taitaa nykyään olla vaatteet ihan muuta kuin puuvillaa jos joutuu edullisempia ostamaan :/

Vierailija
31/46 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut keinokuidut saattavat myös haista pahalle. Itsellä oli joskus ongelmia mustien keinokuituvaatteiden kanssa.

Vierailija
32/46 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuvillavaate kyllä kestää 60 asteen pesun. Pesen nykyisin kaiken 60 asteessa, luki pesulapussa mitä hyvänsä. Joistain vaatteista on vähän väriä haalennut,  ei kummempaa.

Aloin pestä 60 asteessa,  kun allergian vuoksi vaihdoin tuoksuttomaan pesuaineeseen ja aloin ihmetellä koneesta otetun pyykin pahaa hajua. Selvittelin asiaa ja syynä haluun bakteerit, jotka ei kuole alemmissa lämpötiloissa ja vaatteisiin alle 60 asteessa jäävä lika. Yök. Ennemmin haalistuneet vaatteet kuin bakteeripesät.

Vierailija
33/46 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etikka liuostus. Googleta ohje. Etikkaa, kylmää vettå ja reilusti liotusta.sen jälkeen normaali pesu. Auttaa.

Vierailija
34/46 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pessyt halpoja markettivaatteitakin kuudessakympissä, hyvin ovat kestäneet. Viimeksi pesin vahingossa kuudessakympissä puseron, jossa on silkkihihat ja sekin kesti. Sukista tuhoutuu lycra useammalla pesulla, mutta eihän sukat nykyään muutenkaan mitään kestä, joten ihan sama.

Vierailija
35/46 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, koneessa ei siis vika. Missä kuivaat pyykit? Otatko ne heti koneesta pois? Laita ne heti saman tien ulos/hyvin tuulettuvaan tilaan väljästi telineeseen kuivumaan, luulis että raikastuu. Itellä pyykki haisee karmeelta jos unohtuu koneeseen vähäks aikaa.. Voihan tuo haju olla jo sen verta pinttynytkin, että et sitä heti saa pois. 

Vierailija
36/46 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä erityisesti tummat vaatteet saattaa alkaa haista, jos niitä kuivattaa liian pienessä, huonosti ilmastoidussa tilassa jossa pyykki ei pääse kuivumaan riittävän nopeasti. Kesällä pihalla kuivatessa ongelmaa ei ole. Haju lähtee liottamalla vaatteita etikkavedessä. Sen jälkeen kuivaus jossain paikassa, jossa vaatteet kuivuu nopeammin / on parempi ilmanvaihto. Pihalla kuivaus tietty on paras.

Vierailija
37/46 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivaatko kuivaksi ihan kunnolla. Jos on vaatteessa kosteutta vähänkin ja laitat kaappiin - haisee.

Petivaatteet ja pyyhkeet pesen aina min 60 asteessa. Kunnolla hajutonta nestemäistä pesuainetta.

Vierailija
38/46 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae apteekista sitruunahappoa pyykinpesukoneen puhdistamiseen. Olen itse pessyt kerran, kun jäi luukku kone kosteana kiinni. Apteekin täti haki sellasen pienen pussin, kun kysyin ja antoi ohjeet. Eikä ollut kallista - muutama euro. Suositus olisi pestä kone kerran vuodessa; enpäs ole muistanut, mutta se raikasti.

Itse pesen Lumme sensitivellä, tuoksuton pyykinpesuaine, joka herkälle iholle&hajuaistille hyvä. On zeoliititon ja pyykki raikasta, kuin ulkona kuivatettua vain 40-asteessa. Välillä olen jotain siivouspyyhkeitä pessyt 60-asteessa, jotta saisi väliin niitä kuumemman asteen pesuja. 

Vierailija
39/46 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs vesijohto josta vesi tulee koneeseen, vaihtuiko sekin kun ostit uuden koneen? En kyllä ole koskaan kuullut että tuo johto vois vaikuttaa, mutta kaikkea kai kannattaa kokeilla. Irroita siis letku ja tarkista tuleeko sieltä mitään hajua. Ei voi ikinä tietää jos se on vaikka homehtunut jostakin kohtaa.

Vierailija
40/46 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja luukku on syytä jättää AINA auki että kone kuivuu ja tuulettuu käytön jälkeen..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän