Mitä tukea voi saada kun opintotukikuukaudet loppuvat ja papereita odotellaan?
Eli mulla loppuu huhtikuussa opintotukikuukaudet. Näillä näkymin jätän gradun tarkastukseen huhtikuun alussa ja mitään opintoja mulla ei siinä sitten enää ole, odottelen arvosanaa gradusta ja sitten papereita.. Voiko saada jotain tukea ilman tutkintotodistusta? Millä mun pitäisi elää nuo kuukaudet (olettaen, että valmistun isolla todennäköisyydellä työttömäksi)?
Kommentit (28)
En saa tehtyä tuota yhtään aikaisemmaksi, koska palautuspäiviä on aika huonosti. Toimeentulotukea tuskin tulen saamaan kun mulla on säästöjä. Voiko saada edes yleistä asumislisää? Vuokra kuitenkin 600e/kk.. Kauankohan siinä menee, että tarkistavat työn ja saa paperit käteen? Kiva kun olen tässä opintojen aikana saanut muutaman tonnin säästöön, no se menee tällä vuokralla ja elämisellä hyvin äkkiä.. Sama kun ei ois säästänyt sitten ollenkaan ja hakenut vaan toimeentulotukea :D
Olen itse odottanut Helsingin yliopistossa kypsyyskokeen kielentarkastuksen tuloksia maaliskuusta lokakuun alkuun... Gradu arvosteltiin kolmessa viikossa, mutta kielentarkastaja saikutti ja saikutti ja katosi sitten kesälomalle. Tosi hitaasti tiedekunta lähti pitämään tälle lintsarille kuria. Meitä oli monta opiskelijaa odottamassa sitä viimeistä merkintää ja tutkinnon lopullista valmistumista. Itse en voinut ottaa "oikeaa" työtä kun tutkinto ei rekisterissä, kesätyöpaikat kaikki menneet ajat sitten - hain ja sain toimeentulotukea, lokakuussa pätevyyden tultua sit se "oikea".
Tuo kielentarkistaja sai muuten jatkaa siellä ja pitää virkansa 67-vuotiaaksi... Eivät opiskelijoiden valitukset menneet läpi. :/
Voit toki yrittää jättää gradun vaikka helmikuussa sisään, jotta ehdit hakea töitä ennen kesätyöhakuryntäystä, mutta jos sulla on tarkastajissa joku kuvatunlainen sekopää, et välttämättä sittenkään saa todistusta ajoissa. Varaudu viivytyksiin joka tapauksessa. Selvittele lähin sossusi nyt jo.
Yleinen asumistuki ensin, loput sossusta. Yleisen asumistuen hakemuksen voit jättää sisään jo hyvissä ajoin, laitat vain, että haet sitä 1.5.2015->. Yleisen asumistuen päätös tulee yleensä nopeaan, kun Kelalla on jo sun tiedot kun oot niiden asumislisäasiakas.
No eihän sun tarvi olla tuollaisesta huolissaan jos sulla on säästöjä, et kuole nälkään ja vuokrankin saat maksettua. Jos taas tuntuu että rahaa tarvii enemmän, niin voit mennä töihin, eihän sulla oo mitään tekemistäkään silloin kun gradukin on jo valmis. (jos ei oman alan töitä voi vielä hakea niin vaikka kaupan kassalle sitten)
Mä just katoin tuolta sivuilta, että yleistä asumislisää ei myönnetä muutamaksi kuukaudeksi tms.. Eli en saa edes sitä?
On mulla säästöjä, mutta eipä ole kauaa jos joutuu kutosen tavoin odottelemaan helvetin kauan jotain kielentarkastusta :(. Miten niin "voit mennä töihin"? Tottakai mä haen kaikkia työpaikkoja mitä on tarjolla ja todellakin alan etsimään töitä viimeistään tän vuoden lopussa! Olisikin niin yksinkertaista, että saisi töitä mistä vaan..
mistä vaan-hen.koht.avustaja ja siivooja. niitä töitä löytyy aina
Kaupan kassaksi, hyllyttämään kauppaan, siivoamaan, varastomieheksi... Onhan noita töitä, joihin otetaan ilman koulutusta.
MacDonaldsille töihin tai muihin hampurilaispaikkoihin. Tuntipalkka Mäkkärissä on joku 6€.
Etsi työpaikka juuri nyt. Kesätyöläiset palaavat kouluihin, mutta firmoissa tarvitaan vielä työntekijöitä. Haet vaikka kaupan kassalle, ja teet ensin muutaman illan kuukaudessa, ja sitten kun gradu on valmis, niin voit aloittaa leipäsi tienaamisen kokopäiväisesti. Vaikka väitätkin että gradun kirjoittaminen on täyspäiväistä hommaa niin älä kehtaa, vaan hanki itsellesi jotain elantoa jo nyt. Varsinkin jos epäilet valmistuvasi työttömäksi.
Hae töitä. Jos et saa töitä, voit hakea toimeentulotukea, mutta ilmeisesti et sitä säästöjesi takia saa. Sossu myös todennäköisesti käskee nostamaan kuluneen lukuvuoden opintolainan jälkikäteen.
Miten niin yleistä asumislisää ei saa muutamaksi kuukaudeksi? Poika tuli intistä ja sai sitä ennen opintojen alkua (pienipalkkainen osa-aikatyö), vaikka oli tiedossa, että opinnot alkavat.
Jos olet koulun kirjoilla et voi saada yleistä asumistukea etkä myöskään työttömyysturvaa,koska sinut katsotaan vielä täysiaikaiseksi opiskelijaksi.
Toimeentulotuki on ainut mitä voit saada.
No olettepas te luottavaisia työpaikan löytymisestä :D. Ei ole mikään tae, että sellaisen löytää, enkä todellakaan ole nirso. Tottakai haluaisin oman alan töitä, mutta haen toki muutakin.
Sinunlaisilleko minun veroeurot menevät? Suosittelen, että keskityt gradun loppuun saattamiseen sen sijaan, että suunnittelet millä tuella elät, jos opintotukikuukaudet loppuvat kesken. Minä hoidin opiskelut osa-aikaisten töiden ohella, eikä koskaan tullut mieleenkään tukiviidakon miettiminen. Ainakin yliopistossa opiskelun ja työnteon yhteensovittaminen on mahdollista.
Huomaa ettei akateemisia ole vastaamassa...
Ap, jos otat vastaan jonkin paskaduunin, niin olet sen kanssa sitten jumissa koska et ilman karenssia voi siellä lopettaa. Vaikea keskittyä oikeaan työnhakuun jos raataa Mäkkärissä.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 19:43"] Ainakin yliopistossa opiskelun ja työnteon yhteensovittaminen on mahdollista.
[/quote]Koska kaikki yliopisto-opiskelu on samanlaista aina ja kaikkialla?
Huhtikuuhun on vielä aikaa. Kannattaisko jättää se gradu vähän aikaisemmin? Esim. tammikuussa?