Ostatko nykyisin enemmän kotimaista kampanjoinnin ansiosta?
Minä olen huomannut omassa ostostavassani muutoksen kotimaisen suosimisen suuntaan. En orjallisesti, muttapyrin tarkastamaan alkuperämaan, ja jos vaihtoehtona on kotimainen tuote, niin otan sen.
Kommentit (30)
Ostan usein, jos kotimainen vaihtoehto on tarjolla. Ostan esim. Vuokkoset-siteitä mieluummin kuin Alwaysiä. Mutta näin olen aina tehnyt.
Ostan kotimaista aina, kun se on tarkoituksenmukaista. Käytännössä siis silloin, kun se on sekä hinnaltaan että laadultaan kilpailukykyinen. Valitettavasti yhä harvemmin näin on.
Miksi suomalaiset yritykset tinkivät laadusta yhä useammin? Pitänee kysyä tätä siltä yritykseltä, jolle ryhdyn juuri tällä istumalla kirjoittamaan reklamaatiota huonontuneesta laadusta. Tilattiin samaa tavaraa, joka on ollut käytössä pitkään ja hyväksi todettu, mutta uusi erä olikin erilaista kuin edellinen. Lieneekö välinpitämättömyyttä, sillä tuskin hinta on vaikuttanut siihen, että malli on nyt erimuotoinen kuin ennen.
En osta. Ostan ruokakaupassa tuotteita joiden hinta-laatusuhde on parhain. Kesäisin ostan mielelläni esimerkiksi suomalaisia kasviksia, koska ovat sesongissa ja hinta ja tuoreus kohtaavat. Talvisin taas tulee ostettua ulkomaisia rehuja enemmän. Lihat pyrin ostamaan kotimaisena ja jos rahaa on, yritän suosia pieniä tuottajia ja kauppiaita.
Tuo Suosi suomalaista on hieno kokoomuksen lanseeraama kampanja, saadaan taas vähän lisää euroa suomalaisten firmojen johtoportaiden taskuun. Ihan sama vaikka ostaisi suomalaista niin yt-neuvotteluita tulee yt-neuvotteluiden perään, ne rahat menee johonkin ihan muuhun kuin uusien työntekijöiden palkkaamiseen.
Ennen ostin aina suomalaista, etupäässä. Olen kanssa huomannut laadun huonontuneen, esim. pussilakanaan tulee pienen käytön jälkeen hankaumia ja kohta siinä on jo reikä. Samoin kengät ei todellakaan ole enää laadukkaita, esim. italialaiset ovat kestäneet paljon paremmin. Tämän lisäksi tuotanto siirtyy jatkuvasti pois suomesta, mikä ottaa todella päähän (siksi varmaan laatukin heikkenee). Ostaisin niin mielelläni suomalaisen tuotteen, jonka ovat tehneet laadulla suomalaiset. Kestäisi sen isältä pojalle niin maksaisin mielummin siitä reippaasti enemmän kuin halpisversiosta. Mutta kun ei..
Tämän takia olen joutunut valitsemaan laatukriteerein monesti ulkomaalaista, enkä ole pettynyt. Toivoisin muutamaa asiaa:
1. Kauppiaiden ahneus kuriin ja esim. ruoan tuottajalle suurempi osuus tuotoista. On aivan älytöntä, että kauppa vetää suuriman tuoton ja suomalaista ruokaa vedetään alas tuottajien saaman huonon hinnan takia. Ja asiakas maksaa.. juu ei. Tämän takia olen alkanut ostaa tuotteita esim. tehtaanmyymälästä, toreilta ja markkinoilta suoraan tuottajilta. Suomalainen kauppias on nyt pulassa, koska asiakkaiden mitta on tullut täyteen. Minä en ainakaan omilla rahoillani kannata riistoa ja ahneutta.
2. Toivoisin selkeästi lisääntyvän täysin suomalaisten tuotteiden määrää. Turun sinapinkin valmistus tuotiin takaisin suomeen, kun porukka ei enää ostanut sitä.. mutta edelleen omistajina ruotsalaisia eli ei kiinnosta.
3. Kaikista tärkein: LAATU TAKAISIN! Ei ole mitään perusteita esim. sille, että suomalaisessa rahkassa säilöntäaineita, mutta Saksasta asti voidaan tuoda säilöntäaineetöntä rahkaa. Säilöntäaineen tarkoitus on vain lisätä tavaran hyllyaikaa eli tuottaa mahdollisimman paljon tuottoa. Eli tästäkin syystä monesti ulkomaiset tuotteet ajaa suomalaisten yli, koska suomessa jopa JUUSTOIHIN laitetaan säilöntäaineita. Luen kyllä nykyään etiketin tarkkaan ja suosin mahdollisimman puhdasta ruokaa.
En ole muuttanut käyttäytymistäni. Olen aina esim ruuassa kannattanut pieniä kotimaisia valmistajia ja lähiruokaa, paljon ostan vain raaka-aineita ja teen itse.
Taloremontissa tulee paljon kotimaista työtä: lattiat on kotimaista puuta ei ulkomaista laminaattia jne.
Vaatteet, elektroniikka yms on sieltä mistä kiva/edullinen/riittävän laadukas löytyy. Kotimaiset (lasten) vaatteet on mielestäni rumia retrokuoseineen, toisaalta koko perheellä on Ruskovillaa.
Astiat, kattilat tms. tarkoituksella kotimaisia ja osa olleet käytössä jo 20 vuotta.
En enempää kuin ennenkään. Esimerkkinä; paikallisessa kaupassa ulkolainen paprika 1,50/kg suomalainen 7,50. Hintaerot on niin pöyristyttäviä että ei vaan pysty. Ruokaostosten hinta moninkertaistuis.
En. Olemme sossun asiakkaita pakon edessä, joten kaupassa pitää olla tarkkana sen suhteen, mitä ostaa. Juurikin nuo seitsemän euron paprikat ja viiden euron tomaatit jäävät kauppaan, olkootkin kotimaisia tai vaikka millä vesivoimalla tuotettuja...viimeksi kun ostin luomuperunoita, kolmasosa oli pilalla. Sipulit olivat tavallisia, niistäkin useampi mätä. Hyvää kotimaista laatua jne.
Seuraava auto voisi olla kotimaassa valmistettu pikku-Mersu. Autonvaihto ei kuitenkaan ole ihan vielä ajankohtainen.
En. Päin vastoin.
Olen vuosikausia ostanut kotimaista ensisijaisesti mutta nyt laatu on mennyt kautta linjan niin huonoksi, että suosin aivan tarkoituksella ulkomaalaisia tuotteita, vaatteita ja ruokia. Mun kotimaisen suosimiseni on nähtävästi ollut ihan turhaa.
Voin alkaa suosimaan kotimaisten sitten kun pieni rasia vadelmia ei maksa vitosta, satokauden omenat neljää euroa kilolta jne. Halvemmaksi tulee ostaa ulkomainen luomutuote kuin kotimainen sesonkituote!
Vähemmän, koska propaganda ärsyttää, vaikka kotimaista oon aiemmin suosinut.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 13:12"]Olen jo pitkään pyrkinyt ostamaan lähituotteita, mutta koska en ole varakas enkä edes keskituloinen, olen pikku hiljaa alkanut vain ostaa sitä mikä on suht ok ja siinä vertailussa (eli ei pahinta lisäainehöttöä tai kemikaalilcoctailia) halvin.
Minulla ei ole varaa ostaa koko ajan kotimaista :(
[/quote]
sama täällä. Ei ole varaa olla niin valveutunut.
No en osta. Käytiin äsken kaupassa ja ostoslistalla oli mm. puolukkahilloa. Vertailin kaupan oman merkin ja kotimaisen hintoja. Koriin päätyi se kaupan oman merkin edullisempi tuote, oli hinnan ero niin iso. Jos kotimaisten tuotteiden hinta olisi sama kuin tuontituotteen, voisin ostaakin sen kotimaisen. Kotimaisuus ei ole itseisarvo ollessani ostoksilla. Saksalaiskaupan paistotuotteet hakkaavat mennen tulleen kotimaiset leipomotuotteet niin laadullaan ja hinnallaan.
Olen ostanut tarkoituksella kotimaisia tuotteita viitisen vuotta. Ostan aina sen kotimaisen vaihtoehdon, olipa kyseessä tiskiharja, pakastusrasia tai jyrsijän puru. Hinta on toki kalliimpi ja kyllähän se tuntuu kun itse kuulun tähän Laura Rädyn mainitsemaan olemattomaan palkkaryhmään. Haluan kuitenkin, että naapurilla ja naapurin tytölläkin (siis kuvaannollisesti) töitä riittää. Ja mitä enemmän veronmaksajia, sitä vähemmän valtion velkaa lisää (näinhän sitä siis luulis)...
En. Pyrin aina ostamaan kotimaista jos se on suinkin mahdollista. Varsinkin ruuassa. Valitettavasti suomalaista tekstiiliä on vaikea saada. Marimekkoa en huolisi mistään hinnasta ja muiden valmistajien kankaat loppujen lopuksi valmistetaan ulkomailla. Eli niistä on ihan sama missä kankaat on kudottu.
Ruuassa suosin kotiseudun tai lähi ruokaa.
Olen jo pitkään pyrkinyt ostamaan lähituotteita, mutta koska en ole varakas enkä edes keskituloinen, olen pikku hiljaa alkanut vain ostaa sitä mikä on suht ok ja siinä vertailussa (eli ei pahinta lisäainehöttöä tai kemikaalilcoctailia) halvin.
Minulla ei ole varaa ostaa koko ajan kotimaista :(
En osta.
Sitten kun kotimainen on tosiaan laadukkaampaa ja lähituotteena halvempaa kuin ulkomainen siirryn kotimaiseen. Ei ole mitään perusteita sille että pangasius mikä tuodaan thaimaasta maksaa 5€/kilo ja kotimaassa kasvatettu lohi 28€/kilo... Tai liha - vasikka vierailta mailta 26€/kilo, suomalainen 58€/kilo. Tuottaja Suomessa saa lihasta n 2€/kilo. 10€ paistikilosta on mun kipuraja naudanlihassa, possussa ja broilerinfileissä (kun ei edes kanaa saa!!) 5€, kalassa 10€. Kaikki sen yli on kusettamista
Työvoimakustannukset ei esim selitä kotimaisten vaatteiden, laukkujen ja kenkien hintaa koska ne tehdään niissä samoissa maissa missä halpistuotteetkin...
mä olen aina pyskinyt ostamaan kotimaista, jos se on mahdollista työlisyyden jne takia. Juuri enempään en enää pysty.
Kyllä suosin suomalaisia tuotteita ja toivon, että pysyvät suomalaisina ja Suomessa tuotettuna. Harmi vain, että yrityksien ahneus ja säästöjen takia siirretään tuotanto ulkomaille esim. Muumimukit ja Marimekko. Onhan se hienoa, kun suunnittelu on suomalaista, mutta miksi se täytyy valmistaa ulkomailla ja kaupassa hinta sama kuin Suomessa valmistettuna olisi. Voisin ostaa Marimekon tekstiilejä esim. Vauvan bodyja, mutta miksi ostaisin +30e bodyn, joka on valmistettu Kiinassa tai muualla? Jos taas olisi oikeasti työllistetty suomalaisia ompelijoita bodyjen valmistuksessa, niin ostaisin.
Minä en osta yrittäjältä joka työllistää ulkomaalaisia. Jos kerta pitää suosia suomalaisia yrittäjiä niin miksi ei yrittäjät tee sitä samaa? Jokainen työpaikka on meiltä pois joten siksi käyn liikkeessä jossa koko henkilökunta on suomalaista.