Palasin pidemmän vanhempainvapaan jälkeen opettajan töihin ja järkytyin
Olen opettajana ihan tavallisella omakotivaltaisella alueella, ei montaa maahanmuutaajaa, eikä vuokrataloja. Olen ihan järkyttynyt siitä millaiseksi koulumaailma on muuttunut viidessä vuodessa. Olen toiminut opettajana kahdeksan vuotta ennen lasten saantia, joten ihan kokematon en ole.
Olen pöyristynyt siitä, että en ehdi oikeasti opettamaan niin hyvin kuin haluaisin. Luokkaan on ympätty monta oppimisvaikeudesta kärsivää ja yksi jolla käytöksen kanssa haastetta. Minä en millään repeä jokapaikkaan ja suurimman osan huomiosta saa tuo häiritsevästi käyttäytyvä lapsi. Oppilaiden läksyjä, pelaamista ja nukkumaanmenoa ei monessakaan kodissa valvota ja oppilaat ovat ihan väsyneitä.
Kyseessä alakoulun vähän vanhemmat oppilaat ja heillä on perustaidoissa ja tiedoissa jo nyt niin isoja aukkoja, että itkettää. En oikein tiedä mistä aloittaa.
Kommentit (49)
Nii -i. Jaa aatella, ettei ole niitä vuokraslummin wt-kakaroita edes. Oi ja voi tätä nykyaikaa.
Tuttu tunne. Teen työtä ikään kuin täysin eri ammatissa, johon valmistuin v.1998... Ope siis minäkin. Tsempit, kollega!
Provo. Tai sitten kannattaisi mennä äidinkielen kertauskurssille, ap.
Pitäisköhän se teidänkin koulutus päivittää nykyaikaan? Tuumailin vaan, kun olette joka foorumilla valittamassa samoja asioita. Maailma muuttuu ja se kun nyt ei yksinomaan ole vanhempien/tulotason/asuinpaikan ym tekijän yksittäinen syy.
Ei luokanopettajat välttämättä osaa kirjoittaa yhtään paremmin kuin oppilaansakaan. Ei ne ole mitään äikänmaikkoja...
Milläpä alalla sitä enää ehtii hoitamaan työtään hyvin, kaikkiallahan pitää juosten kusten hoitaa hommat. Ikävää on, että korkeaeettisillä aloilla ko toiminta tuottaa riittämättömyyttä työntekijälle ja turhautumista, kun oikeasti haluaisi tukea esim. lasten oppimista ja hyvinvointia täysmääräisesti. Lasten syrjäytymisen ehkäiseminen on korupuhetta institutionaalisissa hoito- ja opetuspalveluissa, kun todellisuudessa läheskään kaikille lapsille, jotka tarvitsisivat itsesäätelyyn ja oppimiseen tukea, eivät sitä saa, koska aikuisia kasvattajia on lapsiryhmän kokoon nähden liikaa.
Ei vuokrataloja, miten se liittyi mihinkään tuossa aloituksessa?
Pakko olla provo! On geneettinen mahdottomuus, että omakotitalojen makuuhuoneissa siitettäisiin erityislapsia!
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 22:14"]
Ei luokanopettajat välttämättä osaa kirjoittaa yhtään paremmin kuin oppilaansakaan. Ei ne ole mitään äikänmaikkoja...
[/quote]
On sitten luokanopettajienkin taso romahtanut sitten omien kouluaikojeni 1980-luvulla. Omat opettajani olivat kaikki saaneet koulutuksensa kansakouluaikaan. Kansakouluaikanahan lapset pistettiin jo 4. luokalla tasokokeeseen, jossa määriteltiin, oliko heistä oppikouluun. Kansakoulunopettajille oli kunnia-asia saada mahdollisimman moni lapsukainen läpi tasokokeesta, jossa äidinkieli oli ratkaisevassa asemassa. Siksi minun luokanopettajani todellakin osasivat lukea ja kirjoittaa Suomea.
Mietinkin, että mitenkähän AP olisi aikanaan pärjännyt kansakoulunopettajana ja sen työn tuomien paineiden kanssa. Kun käytännössä 10-vuotiaana saatu tuomio siitä, oliko lapsella "lukupäätä" vai ei määritti koko tulevaisuuden.
Ups, "osasivat lukea ja kirjoittaa suomea". Jo edesmenneet opettajani (1. luokka ja 5. ja 6. luokka) taisivat juuri kääntyä haudoissaan.
- 12 -
Eipä näytä vanehmmat itsekään pysyvän asiassa, sujuvasti ollaan päästy jo ap:n ammattitaidon arvioimiseen. Ei ihme, että kouluissa on villi meininki ja lapset levottomia, kun vikahan on vanhempien mielestä aina opettajassa eikä levottomissa lapsissa.
Integrointi on päivän sana eli samassa luokassa on kielitaidottomat, ADHD:t, motorisesti kehittymättömät, henkisesti epätasapainoiset, muuten vain surkeasti kasvatetut ja muutama tavislapsi. Opettajat ei enää opeta vaan yrittää ratkoa ongelmia moniammatillisessa tiimissä eli palaveria palaverin perään aikuisille ja lapset katsoo sillä aikaa videoita keskenään.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 22:06"]
Provo. Tai sitten kannattaisi mennä äidinkielen kertauskurssille, ap.
[/quote]
Mikään provo olo. Alakoulun opet kirjottaa yleensä 10 x huonommin, mitä ap.
Ymmärrän sinua, ap. Meidän koulusta on lakkautettu erityisluokkia, ja joka luokalla on erityisen tuen oppilaita. Yläkoulu.
Ei ole kovin kivaa, että trollaat tällä tavalla esittämällä olevasi joku muu, koska monet eivät erota provojasi vaan luulevat opettajien olevan typeriä ja ennakkoluuloisia ja ilkeitä, kuten sinä olet.
Kun vertaan omaa ns. yleissivistystäni nykyajan peruskoululaisen tietoihin, niin voin vain todeta, että peruskoulu-uudistus taisi olla paha vikitikki. Nykynuorten yleistiedon taso on enimmäkseen heikko. Lukio-opetuskaan ei anna niitä samoja tiedollisia valmiuksia kuin ennen kansakoulu+oppikoulu.
Tähän soppaan kun lisätään vielä nämä erityistukea tarvitsevat oppilaat, niin uskallan väittää, että heppoisilla tiedoilla sitä lähdetään sitten jatko-opiskelemaan.
Minun käy aidosti sääliksi opettajia. Se ammatti on ollut monelle kutsumus,mutta todellisuus taitaa lyödä kovaa päin naamaa. Ei varmasti ole mukava päästää oppilaita eteenpäin tietäen, että opittu on liian vähän.
Opettajia tästä on turha syyttää. Ymmärtääkseni opettajien työaika on lisääntynyt, koska Wilma+moniammatilliset työryhmät+ties mitä muuta. Itse opetukseen käytettävissä oleva aika on kortilla.
Olisiko nyt aika vanhempien nousta vaatimaan tasokkaampaa opetusta lapsilleen. Erityislasten vanhempien olisi myös syytä vaatia lapsilleen asiaan perehtyneitä opettajia.
Ap:lla on pointti monessakin asiassa. Mm. tuossa lasten väsymyksessä.
Itse olen huomannut aamulla bussissa kuinka kouluikäisillä ja joskus jopa päiväkoti-ikäisillä lapsilla on silmäpussit! Uni on todella jäänyt vähäiseksi.
Lisäksi tuntuu että yhä useammin vanhemmat haluavat mennä illalla johonkin harrastukseen ja pieniäkin lapsia raahataan mukaan minne vaan myöhään koska vanhempi niin haluaa.
Viime viikolla olin uimassa kello 20 maissa ja siellä oli eräs äiti alle 4-vuotiaine lapsineen. Olivat siis kotona varmaan kuten minäkin klo 21. Minusta aika myöhäistä noin pienille, kun tietää että heille kestää useampikin tunti rauhoittua menon jälkeen eli pääsivät varmaan nukkumaan puolen yön maissa. Toivottavasti herätys ei ollut kello 6.00.
Mietin myös saavatko kaikki lapset edes kunnon aamupalaa.
Ongelmana on, että koululuokassa on liikaa oppilaita ja oppilailla liikaa erityisen tuen tarvetta. Yksi ainoa opettaja ei voi ratkaista kaikkien näiden lasten oppimisen ongelmia ja opettaa samalla muuta luokkaa, siihen ei kenenkään kyvyt ja resurssit riitä. ELi pitäisi olla koulunkäyntiavustajaa yms. luokassa, tai mahdollisuus jakaa oppilaita muuten. Kaksi opettajaa luokassa olisi varmaan ideali tilanne. Yhteiskunta haluaa kasvattaa ja opettaa lapset liian pienillä resursseilla, se on valinta joka on tehty ja johon voitaisiin oikeasti vaikuttaa, jos haluttaiisiin. Kukaan opettaja yksin persoonana ei ole vastuussa siitä, että lapsiryhmien haasteellisuus on lisääntynyt. Levottomia lapsia on yhä enemmän, ja se näkyy oppimisessa. Veikkaisin, e ttä myös aikuisten levottomuus on lisääntynyt 24/7 ja mobiililaitteiden ja jatkuvan multitaskingin myötä. Kiristyneet aikataulut kotona, mm. työelämän vaativuus, heijastuu koteihin ja lapsiin. Koskaan aiemmin lapset eivät ole nukkuneet näin vähän kuin nykyään, ja se näkyy lasten itsesäätelykyvyn kehityksessä ja keskittymisessä.
Missä päin?