Palasin pidemmän vanhempainvapaan jälkeen opettajan töihin ja järkytyin
Olen opettajana ihan tavallisella omakotivaltaisella alueella, ei montaa maahanmuutaajaa, eikä vuokrataloja. Olen ihan järkyttynyt siitä millaiseksi koulumaailma on muuttunut viidessä vuodessa. Olen toiminut opettajana kahdeksan vuotta ennen lasten saantia, joten ihan kokematon en ole.
Olen pöyristynyt siitä, että en ehdi oikeasti opettamaan niin hyvin kuin haluaisin. Luokkaan on ympätty monta oppimisvaikeudesta kärsivää ja yksi jolla käytöksen kanssa haastetta. Minä en millään repeä jokapaikkaan ja suurimman osan huomiosta saa tuo häiritsevästi käyttäytyvä lapsi. Oppilaiden läksyjä, pelaamista ja nukkumaanmenoa ei monessakaan kodissa valvota ja oppilaat ovat ihan väsyneitä.
Kyseessä alakoulun vähän vanhemmat oppilaat ja heillä on perustaidoissa ja tiedoissa jo nyt niin isoja aukkoja, että itkettää. En oikein tiedä mistä aloittaa.
Kommentit (49)
Joko se valittaminen alkoi, vaikka koulua ei ole edes montaa viikkoa ollut. Kuten joku kirjoitti kesällä, että opettajat ovat suurin valittajakunta. Kun niin väsyttää, alkaa heti, kun pitkä kesäloma loppuu. Ollaan uupuneita, ennen kuin syysloma alkaa. Marraskuussa on jo menetetty hermot, kun joululomaan on niin pitkä aika. Täällä ollaan kaksi viikkoa joululomalla ja jo tammikuun lopussa taas niin väsyttää, ettei jaksa hiihtolomaan. Maaliskuussa ollaan burnoutissa, kun kesälomaan on niin pitkä aika. Juhannuksena valitetaan, että kun on vasta kolme viikkoa saanut olla lomalla ja vieläkin väsyttää, että kohta alkaa taas työt puolentoista kuukauden jälkeen.
Suosittelen ammatinvaihtoa, jos se on noin vaikeaa.
Saatteko te opet mitään säännöllistä päivitystä opettamisesta ja taidoistanne jne? Siis kun olet valmistunut 13 vuotta sitten ja tuntuu että aikaisemmin on opetettu että miten opetetaan vaan niitä "helppoja" normilapsia ja erilaiset ongelmatapaukset on siirretty alta pois tarkkailuluokalle.
Minulla on oppimisvaikeuksia omaava lapsi, jonka kanssa viime vuonna oli vanhempi opettaja, hyvin väsynyt tilanteeseen ja selkeästi ylirasittunut, 1-2 avustajaa luokassa. Nyt vaihdoimme koulua ja saimme nuoren, (alle 5v valmistumisesta) innokkaan, kekseliään ja napakan opettajan. Oppimisvaikeuden aste tuntuu helpottuneen huomattavasti ihan open vaihdoksella, samoin koko luokan ilmapiiri.
Niin, nykyään tunnistetaan paremmin oppimisvaikeudet jne. Se käytösongelmakin voi olla aivojen välittäjäaineen puutoksesta johtuvaa. Kivempihän se olisi opettaa vain terveitä ja helppoja lapsia, mutta kun nämä vaikeuksiakin omaavat saavat käydä koulua vaikeuksista huolimatta. Pikkasen se haastaa sinun työtäsi. Opettajasta, hänen taidoistaan ja ulosannistaan riippuu paljon ihan yksilötasolla, kuin ryhmässäkin että miten se oppiminen sujuu.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 22:06"]
Provo. Tai sitten kannattaisi mennä äidinkielen kertauskurssille, ap.
[/quote]
Ai koska pikakirjoituksella kirjoitetussa viestissä oli muutama typo? Taidat olla aika typerys?
Aineenopettajien koulutukseen kuului 1 luento oppimisvaikeuksista ja erityislapsista. Tavallisella opettajalla ei ole koulutusta erityislasten opettamiseen.
Miten hoitaisitte seuraavan ongelman: Luokassani on kahdeksasluokkalainen, joka on käytännössä lähes lukutaidoton (+ 3 muista oppimisen vaikeuksista kärsivää). Toisessa luokassa on taas pahoista visuuaalisen hahmottamisen ongelmista kärsivä oppilas ja taas useita muita oppimisvaikeuksisia oppilaita. Miten opettaisit tätä yhtä erilaista opetusta tarvitsevaa? Yhdessä tunnissa käsitellään 6 sivuisen kappaleen asiat ja tehdään aiheeseen liittyviä kokeita sekä aloitetaan kappaleeseen kuuluvia tehtäviä. Tekstien ääneen lukemiseen ei mitenkään ole aikaa.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 07:56"]
Aineenopettajien koulutukseen kuului 1 luento oppimisvaikeuksista ja erityislapsista. Tavallisella opettajalla ei ole koulutusta erityislasten opettamiseen.
Miten hoitaisitte seuraavan ongelman: Luokassani on kahdeksasluokkalainen, joka on käytännössä lähes lukutaidoton (+ 3 muista oppimisen vaikeuksista kärsivää). Toisessa luokassa on taas pahoista visuuaalisen hahmottamisen ongelmista kärsivä oppilas ja taas useita muita oppimisvaikeuksisia oppilaita. Miten opettaisit tätä yhtä erilaista opetusta tarvitsevaa? Yhdessä tunnissa käsitellään 6 sivuisen kappaleen asiat ja tehdään aiheeseen liittyviä kokeita sekä aloitetaan kappaleeseen kuuluvia tehtäviä. Tekstien ääneen lukemiseen ei mitenkään ole aikaa.
[/quote]
Miten ihmeessä kahdeksasluokkalainen on päässyt luokaltaan jos lukemisessa on erittäin suuria vaikeuksia?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 23:11"]Ap:lla on pointti monessakin asiassa. Mm. tuossa lasten väsymyksessä.
Itse olen huomannut aamulla bussissa kuinka kouluikäisillä ja joskus jopa päiväkoti-ikäisillä lapsilla on silmäpussit! Uni on todella jäänyt vähäiseksi.
Lisäksi tuntuu että yhä useammin vanhemmat haluavat mennä illalla johonkin harrastukseen ja pieniäkin lapsia raahataan mukaan minne vaan myöhään koska vanhempi niin haluaa.
Viime viikolla olin uimassa kello 20 maissa ja siellä oli eräs äiti alle 4-vuotiaine lapsineen. Olivat siis kotona varmaan kuten minäkin klo 21. Minusta aika myöhäistä noin pienille, kun tietää että heille kestää useampikin tunti rauhoittua menon jälkeen eli pääsivät varmaan nukkumaan puolen yön maissa. Toivottavasti herätys ei ollut kello 6.00.
Mietin myös saavatko kaikki lapset edes kunnon aamupalaa.
[/quote]
no mieti XD. Uiminen on hyvä tapa väsyttää ylivilkkaat lapset. Ainakin meillä uni tulee nopeasti uimahallireissun jälkeen. Ja jos tällä äidillä oli alle 4v lapsia niin ehkä hän olikin kotiäiti ja lapset nukkuvat aamulla kymmeneen.
Peruskoulusta pääsee läpi lukutaidottomana silloin, kun lukutaidottomuus johtuu lukihäiriöstä tai jostakin vastaavasta. Tälläisen lapsi voi pistää opiskelut ja treenaamiset ihan läskiksi ja silti hänet on päästettävä läpi. Tuloksena on lähes varma syrjäytyjä, kun taidot eivät harjoittelematta kehity.
Luokalle jätetään nykyään erittäin harvoin.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 07:26"]
Joko se valittaminen alkoi, vaikka koulua ei ole edes montaa viikkoa ollut. Kuten joku kirjoitti kesällä, että opettajat ovat suurin valittajakunta. Kun niin väsyttää, alkaa heti, kun pitkä kesäloma loppuu. Ollaan uupuneita, ennen kuin syysloma alkaa. Marraskuussa on jo menetetty hermot, kun joululomaan on niin pitkä aika. Täällä ollaan kaksi viikkoa joululomalla ja jo tammikuun lopussa taas niin väsyttää, ettei jaksa hiihtolomaan. Maaliskuussa ollaan burnoutissa, kun kesälomaan on niin pitkä aika. Juhannuksena valitetaan, että kun on vasta kolme viikkoa saanut olla lomalla ja vieläkin väsyttää, että kohta alkaa taas työt puolentoista kuukauden jälkeen.
Suosittelen ammatinvaihtoa, jos se on noin vaikeaa.
[/quote]
Teillä taitaa olla ongelmalapsi kotona, kun noin otat itseesi...
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 08:15"]
Peruskoulusta pääsee läpi lukutaidottomana silloin, kun lukutaidottomuus johtuu lukihäiriöstä tai jostakin vastaavasta. Tälläisen lapsi voi pistää opiskelut ja treenaamiset ihan läskiksi ja silti hänet on päästettävä läpi. Tuloksena on lähes varma syrjäytyjä, kun taidot eivät harjoittelematta kehity.
Luokalle jätetään nykyään erittäin harvoin.
[/quote]
Ah kappas, löysin tällaisen http://yle.fi/uutiset/ehdot_ja_luokalle_jaamiset_ovat_harvinaisia_mutta_eivat_mahdottomia/5368913
"- Esimerkiksi lukihäiriö ei saisi olla syy luokalle jäämiseen, vaan silloinkin opetus olisi yksilöllistettävä hänelle parhaiten sopivaksi, Rami Virkkala sanoo."
Tämä on aivan käsittämätöntä. Sitten näitä erityishuomiota vaativia lapsia integroidaan normaaliluokille ja kaikki kärsivät huonontuneesta opetuksen laadusta. Oppimisvaikeuksista kärsiville ei tavallisella luokanopella ole tarpeeksi aikaa, ja kaikista eniten huomiotta jäävät ovat sitten niitä kilttejä ja hiljaisia lapsia, jotka voisivat jopa tehdä jo vaikeampia tehtäviä. Hitto että pistää vihaksi tämä systeemi. Kukaan ei hyödy.
Yhdessä luokassa voi olla useita oppilaita, jotka tarvitsisivat omanlaistaan opetusta. Tähän mennessä ennätys on 8 erityisoppilasta 19 oppilaan luokalla. Heista osalla vaikeudet olivat tietysti lieviä tai ADHD tyyppisiä.
Joudut siis ensimmäistä kertaa tekemään töitä!
Hommiin vaan!
Eikös tällä palstalla olla yleisesti sitä mieltä, että köyhät vuokralla asujat ovat moniongelmaisia ja niiden lapset ilman muuta tyhmiä ja häiriköitä? Siten liittyy ihan hyvin aiheeseen. Onko totta, on sitten ihan eri asia.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 23:00"]
Ei ole kovin kivaa, että trollaat tällä tavalla esittämällä olevasi joku muu, koska monet eivät erota provojasi vaan luulevat opettajien olevan typeriä ja ennakkoluuloisia ja ilkeitä, kuten sinä olet.
[/quote]
Älä esitä tyhmempää kuin olet. T: kahden koululaisen äiti
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 09:51"]
Joudut siis ensimmäistä kertaa tekemään töitä!
Hommiin vaan!
[/quote]
Mutta miten pääsisi tekemään ne laiskojen vanhempien työt. Laittamaan lapset tekemään läksyt ja ajoissa nukkumaan. Sinäkin taidat olla sellainen lusmumamma.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 22:01"]
Olen opettajana ihan tavallisella omakotivaltaisella alueella, ei montaa maahanmuutaajaa, eikä vuokrataloja. Olen ihan järkyttynyt siitä millaiseksi koulumaailma on muuttunut viidessä vuodessa. Olen toiminut opettajana kahdeksan vuotta ennen lasten saantia, joten ihan kokematon en ole.
Olen pöyristynyt siitä, että en ehdi oikeasti opettamaan niin hyvin kuin haluaisin. Luokkaan on ympätty monta oppimisvaikeudesta kärsivää ja yksi jolla käytöksen kanssa haastetta. Minä en millään repeä jokapaikkaan ja suurimman osan huomiosta saa tuo häiritsevästi käyttäytyvä lapsi. Oppilaiden läksyjä, pelaamista ja nukkumaanmenoa ei monessakaan kodissa valvota ja oppilaat ovat ihan väsyneitä.
Kyseessä alakoulun vähän vanhemmat oppilaat ja heillä on perustaidoissa ja tiedoissa jo nyt niin isoja aukkoja, että itkettää. En oikein tiedä mistä aloittaa.
[/quote]
Pakko tunnustaa, että meillä käy usein noin. Tai kävi viime vuonna ja kesällä päätin, että tänä vuonna lapset tekevät läksyt ajoissa, lukevat kokeisiin, eivät ole liikaa koneilla ja menevät ajoissa nukkumaan. Mutta niin vaan lipsahti. Poika teki viimeisiä läksyjä klo 22.00 ja tytär viimeisteli esseetä koneella vielä 01.00 :( Kohtuullisia numeroita ovat saaneet, mutta jatkossa yritän saada kouluun levänneempiä ja virkeämpiä lapsia.
Kieloppivirheistä päätelleen ap on provo. Opettajan pitäisi kaiketikin tietää, että joka paikkaan ei ole yhdyssana, ja että pilkulla erotetaan myös ja-konjuktiolla alkavat päälauseet. Eli esim.: "Minä en millään repeä jokapaikkaan PILKKU ja suurimman osan huomiosta saa tuo häiritsevästi käyttäytyvä lapsi. Oppilaiden läksyjä, pelaamista ja nukkumaanmenoa ei monessakaan kodissa valvota PILKKU ja oppilaat ovat ihan väsyneitä."
Lisäksi ainoastaan tampio maallikko vetää yhtäläisyysviivan oppimishäiriöiden ja häiriköinnin välille.
ITSE asiasta kumminkin: perusopetuslakia muutettiin vuonna 2011, ja siinä erilaisten oppimis- ja käytöshäiriöiden tukimuotoja muutettiin. Puhuttiin paljon ja kauniisti lasten tukemisesta jo ennen varsinaista erityisopetuspäätöstä. Opetusministeri Henna Virkkunen (juu, oli silloin opetusministeri) lupaili alakouluihin pienempiä opetusryhmiä ja tukea.
Miten kävi?
Tuli lama. Kaikesta tuesta on niistetty, myös opetusryhmien pienentämiseen tähtäävästä valtionavusta.
Erityisluokkia on lakkautettu, myös erityislasten kouluja. Inkluusion nimessä yhä syvemmin erityisiä lapsia tungetaan normaaliluokkiin ja samalla on vähennetty kouluavustajien määrää.
Tiesittekö, että tällä tai ensi viikolla mm. Helsinki tekee päätöksen, jolla kouluavustajat alkavat mennä opettajaresursseista, mikä käytännössä johtaa määräaikaisten kouluavustajien irtisanomiseen. Tästä kärsivät kaikki, niin erityisoppilaat, normaalioppilaat kuin opettajatkin!
Miettikää, keitä äänestätte seuraavalla kerralla kunnallisvaaleissa.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 07:56"]
[/quote]
ehdottomasti erityisluokille tällaiset, eihän se ole heidänkään etu, jos eivät saa tasoistaan opetusta!!
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 23:11"]
Ap:lla on pointti monessakin asiassa. Mm. tuossa lasten väsymyksessä.
Itse olen huomannut aamulla bussissa kuinka kouluikäisillä ja joskus jopa päiväkoti-ikäisillä lapsilla on silmäpussit! Uni on todella jäänyt vähäiseksi.
Lisäksi tuntuu että yhä useammin vanhemmat haluavat mennä illalla johonkin harrastukseen ja pieniäkin lapsia raahataan mukaan minne vaan myöhään koska vanhempi niin haluaa.
Viime viikolla olin uimassa kello 20 maissa ja siellä oli eräs äiti alle 4-vuotiaine lapsineen. Olivat siis kotona varmaan kuten minäkin klo 21. Minusta aika myöhäistä noin pienille, kun tietää että heille kestää useampikin tunti rauhoittua menon jälkeen eli pääsivät varmaan nukkumaan puolen yön maissa. Toivottavasti herätys ei ollut kello 6.00.
Mietin myös saavatko kaikki lapset edes kunnon aamupalaa.
[/quote]
Minä kyllä veikkaan, että seuraavana päivänä on ollut vapaapäivä.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 10:32"]
Kieloppivirheistä päätelleen ap on provo. Opettajan pitäisi kaiketikin tietää, että joka paikkaan ei ole yhdyssana, ja että pilkulla erotetaan myös ja-konjuktiolla alkavat päälauseet. Eli esim.: "Minä en millään repeä jokapaikkaan PILKKU ja suurimman osan huomiosta saa tuo häiritsevästi käyttäytyvä lapsi. Oppilaiden läksyjä, pelaamista ja nukkumaanmenoa ei monessakaan kodissa valvota PILKKU ja oppilaat ovat ihan väsyneitä."
Lisäksi ainoastaan tampio maallikko vetää yhtäläisyysviivan oppimishäiriöiden ja häiriköinnin välille.
ITSE asiasta kumminkin: perusopetuslakia muutettiin vuonna 2011, ja siinä erilaisten oppimis- ja käytöshäiriöiden tukimuotoja muutettiin. Puhuttiin paljon ja kauniisti lasten tukemisesta jo ennen varsinaista erityisopetuspäätöstä. Opetusministeri Henna Virkkunen (juu, oli silloin opetusministeri) lupaili alakouluihin pienempiä opetusryhmiä ja tukea.
Miten kävi?
Tuli lama. Kaikesta tuesta on niistetty, myös opetusryhmien pienentämiseen tähtäävästä valtionavusta.
Erityisluokkia on lakkautettu, myös erityislasten kouluja. Inkluusion nimessä yhä syvemmin erityisiä lapsia tungetaan normaaliluokkiin ja samalla on vähennetty kouluavustajien määrää.
Tiesittekö, että tällä tai ensi viikolla mm. Helsinki tekee päätöksen, jolla kouluavustajat alkavat mennä opettajaresursseista, mikä käytännössä johtaa määräaikaisten kouluavustajien irtisanomiseen. Tästä kärsivät kaikki, niin erityisoppilaat, normaalioppilaat kuin opettajatkin!
Miettikää, keitä äänestätte seuraavalla kerralla kunnallisvaaleissa.
[/quote]
Muuten hyvä kirjoitus, mutta ei ap:n tarvitse mikään provo olla. Tällä palstalla monet väittävät olevansa akateemisia ja hyvin koulutettuja. Silti kielenkäyttö on surkeaa ja kielioppisäännöt hukassa.
Lestadiolaisseudun alakoulun opettajalla oli ainakin yksi hyvä asia sanottavana monista oppilaistaan: eivät ole koskaan väsyneitä siksi, kun ovat illalla katsoneet telkkaria niin myöhään. Muiden perheiden lasten keskustelunaiheena saattaa hyvinkin olla edellisen illan myöhäinen K18-elokuva.
Totta on, että tavallisissa luokissa on aivan liian paljon erityisopetusta tarvitsevia lapsia. Joissakin paikoissa siirretään lapsia 'turhaan' erityisopetukseen, kun niissä sattuu olemaan tilaa, toisissa taas ei pääse millään.