Lukion käyneet päätyy kuuraamaan
pyttyjä. Miksi? Lukio on valmennusta elämään. Niinkuin starttiluokka. Väärin kuvitella että nyt on valmis kun on käynyt lukion. Sitten vasta alkaa kunnon opiskelu. Jotkut jopa jäävän 15 toista vuodeksi lapsia hoitamaan kotiin. Valitettavasti tällaisia löytyy lähipiiristä. Ilman ammattia ja vielä ylpeitä siitä huolimatta. Löytyykö teidän tuttavapiiristä tallaisia väliinputoajia?
Kommentit (23)
Epäilen, että niitä pyttyjä on kuuraamassa enemmän sellaisia, jotka eivät ole opiskelleet peruskoulun jälkeen yhtään mitään kuin niitä, jotka ovat lukion jälkeen niissä töissä.
Oma kokemukseni opettajana on se, että lukion jälkeen joskus päädytään kuuraamaan pyttyjä, mutta amiksen käyneet ei kelpaa siihenkään: suurin osa amiksen käyneistä ei ymmärrä yksinkertaisia ohjeita saati kykene toimimaan niiden mukaan. Pieni osa sieltä valmistuvia kykenee omatoimisesti työskentelemään ammatissa, johon on hankkinut pätevyyden. Suurin osa päätyy 2-5 vuodeksi harjoittelemaan työtään ennen kuin kykenee siihen, minkä lukiolainen omaksuu parissa viikossa.
Eikö ne päädykkään Siwan kassalle?
Anteeksi vaan, mutta arvostan esimerkiksi sellaista lähihoitajaa enemmän, kuka on ensin käynyt lukion ja sitten amiksen, kuin niitä, jotka ovat menneet suoraan yläkoulusta amikseen. Vähän aiheen vierestä, mutta silti. Lukiossa saa sellaista yleissivistystä, jota ei amiksessa saa.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 18:29"]
Anteeksi vaan, mutta arvostan esimerkiksi sellaista lähihoitajaa enemmän, kuka on ensin käynyt lukion ja sitten amiksen, kuin niitä, jotka ovat menneet suoraan yläkoulusta amikseen. Vähän aiheen vierestä, mutta silti. Lukiossa saa sellaista yleissivistystä, jota ei amiksessa saa.
[/quote]
Millainen arvostuksesi on, jos ihminen on peruskoulun jälkeen käynyt ensin amiksen ja sitten painellut yliopistoon? Edelleen huono, kun ei ole lukion yleissivistystä alla?
Kyllä, kävin lukion ja olen työskennellyt mm. siivoojana, raksalla, avustajana jne. Ei se, että halusin sivistyä tarkoita etten arvostaisi kovaa työtä, näillä mä opintona rahoitan. Mun lohtu on se, et jatkossa en tee näitä:)
Olen eri mieltä kasin kanssa. Huomioitavaa, että opettaja on tällaista mieltä. Taidat itsekin vielä kuurata pyttyjä koulutuksesta huolimatta tai osui arkaan paikkaan.
Amistason ihmiset jäävät usein amistasolle. Ne, jotka ovat taas käyneet lukion saattavat muutaman vuoden työskennellä esimerkiksi siivoojana, mutta usein kouluttautuvat pidemmälle kuin lukion käymättömät. Tiedän, että jotkut menevät amiksesta yliopistoon, mutta se on harvinaista. Usein lukiolaista tulee amisten pomoja, vaikka amikset olisivatkin muutaman vuoden valmistumisesta "korkeammalla korokkeella".
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 18:32"]
Olen eri mieltä kasin kanssa. Huomioitavaa, että opettaja on tällaista mieltä. Taidat itsekin vielä kuurata pyttyjä koulutuksesta huolimatta tai osui arkaan paikkaan.
[/quote]
Miksi en opettajana saisi sanoa ääneen sitä, mitä tilastot kertovat? Kun on selvitetty amiksesta valmistuneiden työllistymistä, niin on havaittu, että se on surkeammalla tolalla kuin pelkän ylioppilastutkinnon suorittaneiden eli lukion käyneiden työllistyminen. Tämä sama ilmiö näkyy vielä 3 vuoden kuluttua valmistumisesta.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 18:13"]
Totta, lukion käyneet päätyy kuuraamaan rahoja taskuun esim. lääkäreinä, juristeina, toimitusjohtajina.
[/quote]
Muttei sentään lukiota käymällä.
Mä veikkaan, että ap ei ole käynyt lukiota.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 18:13"]
Totta, lukion käyneet päätyy kuuraamaan rahoja taskuun esim. lääkäreinä, juristeina, toimitusjohtajina.
[/quote]
Pyh. Murto-osa lukiolaisista päätyy em. ammatteihin.
Kävin lukion. En kuuraa pyttyjä vaan minulla on yo-tutkinnon lisäksi vielä kaksi ammattia. Myös sisarukseni ja yli puolet ystävistäni ovat käyneet lukion, eivätkä he kuuraa pyttyjä, vaan ovat kaikki jatkokoulutautuneet joko yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa.
Tiedän tuttavapiiristäni vain kaksi ihmistä, jotka kuuraavat pyttyjä. Kumpikaan ei käynyt lukiota.
Minä taas en arvosta lukion jälkeen lähihoitajaksi opiskellutta yhtään enempää kun suoraan peruskoulusta opiskelun aloittanutta. Tyhmää opiskella lähihoitajaksi kun voi valita parempipalkkaisenkin työn. Se kyllä kertoo jotakin.
Joo, mä tiedän vain lukion käyneitä jotka kuuraa pyttyjä. En muita. Valitettavasti totuus.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 18:42"]
Minä taas en arvosta lukion jälkeen lähihoitajaksi opiskellutta yhtään enempää kun suoraan peruskoulusta opiskelun aloittanutta. Tyhmää opiskella lähihoitajaksi kun voi valita parempipalkkaisenkin työn. Se kyllä kertoo jotakin.
[/quote]
Kertoo vain sen, että sinulla on vielä paljon kasvamista ihmisenä.
Jo se, että käy lukion, vaikka ei saisikaan hyviä arvosanoja, saa aikaan paljon arvostusta erityisesti vanhoissa ihmisissä. Mistä luulette johtuvan, että vaikka uutisissa kerrotaan vuodesta toiseen ylioppilaista ja penkkareista, kun taas ammattikoulun tempauksista ei kerrota juuri yhtään, eikä välttämättä edes mainita milloin amikset valmistuu? ;)
Mun kokemuksen mukaan kukaan ei luule olevansa valmis ja pätevä mihinkään lukion käyneenä. Kaikki tietävät, että sitten vasta opiskellaan. Mutta on totta, että osa raskautuu ja jää kotiin, mitä sitten, jos sillä ylpeilevät ja kuurailevat vessoja? Moni tekee samaa amiksen jälkeen, useampi jopa.